Sonor SQ2 - aristokratický chameleon

Sonor SQ2 - aristokratický chameleon
Sonor SQ2 - aristokratický chameleon

Taková běžná výrobní řada bicích má ve zvyku disponovat zhruba pěti barevnými úpravami, přibližně dvacítkou různých velikostí bubnů - a jedním typem použitého dřeva. Když se firma hodně rozjede, umožní u některých vyšších řad výběr z deseti barev a stejně tak i dvojnásobku různých rozměrů - a jednoho typu dřeva.

Představte si ale řadu, která přináší hned čtyřicet šest zcela odlišných typů povrchových úprav, tři různá provedení mechaniky, čtyři volitelné tloušťky korpusů, přes sto rozměrových variant bubnů - a tři druhy dřeva plus akrylát. To vše s možností libovolné vzájemné kombinace. Člověk nemusí být zrovna Derren Brown, aby si okamžitě spočítal, že výsledných kombinací je... prostě obrovské kvantum.

 

Na titulní straně firemního prospektu k nové řadě SQ2 jsou kromě označení této série pouze dvě slova: Drum System. Žádné další slogany, žádný výčet zásadních změn či detailních vylepšení. Je pravdou, že popis veškerých vymožeností tohoto produktu by se těžko vtěsnával na jednu stránku, ještě podstatnější však je, že právě tato dvě slova vystihují skutečnost úplně nejlépe a zcela přesně: tohle totiž není řada bicích, série souprav nebo modelová skupina bubnů - tohle je opravdu systém. A to systém velmi důkladná, protože systém německá.

 

V principu firma při navrhování těchto bubnů vycházela z osvědčené řady Designer, která sama přinášela nejen mnohá konkrétní technická řešení použitá u této řady (jako například systém uchycení tomů za ráfky T.A.R.), ale zejména plnou konfigurovatelnost. Nápad umožnit vlastní návrh zde tedy firma Sonor nepoužila poprvé, nicméně právě drum system SQ2 dovedl tuto ideu k dokonalosti. Například i tím, že je možné si pomocí speciálního programu navrhnout, či přímo vyprojektovat vlastní set, a to prakticky bez jakýchkoliv omezení.

 

Z dřev jsou k dispozici klasický javor, neméně klasická bříza a mírně nestandardní buk, výběr materiálů pak završuje průhledný akrylát. Javor přináší typicky dobrý spodek a kulatý zvuk, bříza brilantně agresivní spektrum završené výbornou horní frekvencí, zatímco buk nabízí vyrovnanou středovou charakteristiku s dobrou projekcí. Akrylát se pak vyznačuje pořádně nabroušenou horní částí akustické škály a potlačenými středy. Každý z těchto čtyř materiálů tak disponuje zcela odlišným typem zvuku, což je důležitý základ pro další možnosti volitelné konfigurace. Navíc lze vybírat ze čtyř tlouštěk překližky, klasifikovaných do tříd: Vintage, Thin, Medium a Heavy, což vějíř zvukových vlastností korpusů rozevírá do ještě větší šíře. Možnost volby tloušťky se týká samozřejmě pouze dřeva, akrylát je logicky nabízen jen v jedné síle. Mechaniku lze volit v povrchové úpravě chromované, zlacené nebo provedené černým chromem. Zmiňovat typicky německou preciznost provedení by bylo zřejmě zbytečnější než nošení piva na Oktoberfest.

Vzhledem k obrovskému počtu nejrůznějších kombinací, kterých je - jak bylo přesně vyčísleno již úvodem článku - neskutečně mnoho, je jasné, že následující test představuje pouze velmi obecné vodítko, které nemůže v žádném případě přinést komplexní představu o veškerých zvukových možnostech SQ2.

 

Set pro test

Testovaná souprava ve velmi klasickém pětikusovém složení sestávala z velkého bubnu 22 x 18 ", tomů o průměrech 10 a 12 palců, lehce podměrečného floor tomu o velikosti 14 x 14 " a malého bubnu standardního průměru 14, ale méně běžné hloubky 7 palců - firma Sonor totiž nabízí (s výjimkou nejtenčího bubnu 4,25 ") pouze hloubky v celých jednotkách, takže klasický rockový rozměr 6,5 palce budete hledat marně. Nicméně, jak ukázal test, není tento faktor vůbec podstatný.

 

Materiálem testované sady byl buk v provedení heavy. Velký i malý buben disponovaly deseti šrouby na každé straně, tomy měly po pěti, šesti a osmi šroubech na každé straně. Osazení bylo provedeno blánami Sonor, vyrobenými však firmou Remo.

 

Kotle, tomy a spol.

Při použití dvojitých blan, kterými byly v případě testu Sonor Clear Double nahoře a Clear Medium dole, je barva tomů poměrně basová s přesahem k agresivnějším středům, což přináší výborný kompromis mezi melodičností a průrazností. Zatímco ve forte vyniknou naplno basy, mezzoforte mění charakter zvuku na výrazně středový, místy až s lehkým jazzovým nádechem, který se přenáší i do hry v pianu. Obecně je hlasitost těchto tomů střední až vyšší, s poměrně mohutnou, ale rychle se zavírající rezonancí, to vše doplněno opravdu velmi slušným atakem. Při osazení jednoduchými blánami se z tomů dá dostat mírně cobhamovsky zabarvený středovýškový sound disponující opět velkým atakem, nicméně buben nemá v tomto případě natolik výrazný charakter a dostatečně barevný zvuk, aby toto osazení mělo smysl. Dvouvrstvé blány se tudíž jeví jako jednoznačně lepší volba. Tomy se perfektně hodí pro jakýkoliv rockový styl včetně těch tvrdších směrů, a jejich rychle odeznívající dozvuk a kontrolovaná rezonance bude určitě velkou devizou pro studiovou práci. Za zmínku stojí i skvěle vyřešená možnost proměnné pevnosti uchycení tomu, kterou lze plynule nastavit od prakticky volného zavěšení až po zcela tuhé upnutí.

Sonor SQ2 - aristokratický chameleon
Sonor SQ2 - aristokratický chameleon

Velký buben

Zatímco kotle disponovaly velmi slušnou dávkou basů a ohromnou průrazností, stejně jako mocným a vydatně "mlaskavým" atakem, šlapák měl blíž ke středům a přiznám se, že jeho zvuk mě tak úplně do děje nevtáhl. Na první poslech možná trochu bezbarvý výraz ve forte se však při méně razantní hře mění v kultivovaně středový sound s dobrým atakem a krátkou, jasnou a rychle odeznívající rezonancí, která bude jistě představovat výhodu vždy, když se v blízkosti tohoto bubnu vyskytne předmět zvaný mikrofon. Projekce není sice zrovna ohromující, nicméně stále slušná, určitou zajímavostí je, že buben dosáhne své maximální hlasitosti dřív, než by člověk čekal, a pak se už se zvyšující intenzitou hry akustický výsledek prakticky nemění. Celkově poněkud méně výrazný zvuk však přináší na druhé straně jednu výhodu, a tou je univerzálnost: buben se hodí do libovolného rocku, poslouží i v metalu a v jazzu neurazí.

 

Velký malý buben

Jestliže velký buben nebyl po zvukové stránce až tak ohromující, pak malý buben vyvážil vše měrou natolik vrchovatou, že mě napadá pouze jediné slovo, které může tento poměr vystihnout: overkill!

 

Neskutečně sytá zvuková barva tohoto bubnu je natolik dokonalá, jedinečná a s tak prokresleným charakterem, že jen stěží najde konkurenci. Superčistý zvuk v pianu se v mezzoforte vybarví celým zvukovým spektrem a tuto melodičnost si udrží až do toho nejbrutálnějšího fortissima - to je prostě přírodní úkaz srovnatelný snad jen s vysoce inteligentním žralokem lidumilným, pokud by něco takového existovalo.

 

Velká průraznost je podivuhodná svojí kultivovaností, zatímco dozvuk exceluje čistotou bez sebemenšího náznaku jakýchkoliv nepatřičných rezonancí. Skvělé je i to, že barva zvuku se v celém dynamickém rozsahu prakticky nemění, takže hrajete-li v různých úrovních hlasitosti, působí to, jako kdybyste pouze otáčeli knoflíkem zesilovače.

 

Víření je skvěle plné a jeho naprostá kontinuita až do téměř neslyšitelného pianissima hodně vypovídá o neuvěřitelné citlivosti tohoto bubnu. Rimshot je čistý, mohutný, bez zbytečně vysokých frekvencí, stejně tak je výborný i rantl, i když ne ve všech polohách paličky.

Svoji roli u všech těchto vlastností určitě hraje i dvacetičtyřstrunný a oboustranně seřiditelný struník s jednoduchým, nicméně účinným a dobře jdoucím mechanismem. Snad jedinou výhradou je, že vypínání struníku by mohlo být o něco hbitější.

 

Hra na tenhle buben je skutečnou zábavou a současně velmi inspirující záležitostí, která výsledný dojem posouvá do dimenzí zážitku téměř extatického. Ano, přestože technickým názvoslovím jde o malý buben, troufám si říct, že kvalitou hry se řadí mezi velikány.

 

Finále

Provést finální zhodnocení je vždy poměrně těžké, v tomto případě je však tolikrát těžší, kolik je možných kombinací celého systému, což exaktně vypočteno je... nespočetněkrát.

 

Bylo by téměř nesmyslem hodnotit testovanou soupravu jako reprezentanta celé série SQ2. Žádný společný jmenovatel v podobě shodné zvukové charakteristiky totiž neexistuje, či přesněji řečeno: existovat nemůže, protože tím by popíral princip celého systému, kterým je právě různorodost, pestrost a schopnost přizpůsobení se nejrůznějším požadavkům.

 

Dokonce mě napadá, že SQ2 vlastně není ani tak řada bicích, jako spíš způsob řešení - filozofie. Prvotní není konkrétní materiál, rozměr či barva, ale princip a myšlenka. Určitě je to zcela nový a osobitý směr vývoje, který navíc přináší i jeden velmi důležitý faktor pro přežití poctivé kvality: firma totiž nabízí tímto individuálním přístupem něco, co nemůže napodobit žádná čínská továrna zběsile chrlící v megalomanských sériích hromady napodobenin, tím, že použije podobné logo, podobně znějící název nebo podobný design výrobku.

 

Mně osobně tahle idea nadchla. Zkuste si jenom představit následující situaci: kdesi v hi-tech továrně sestavují vysoce kvalifikovaní pracovníci výrobek přesně podle vašeho návrhu, vašich představ a výhradně pro vás. Nesestavují pouze drahou soupravu, kterou si pak někdo někde na světe koupí - ale sestavují tu vaši soupravu. Přiznám se, že v dnešní době až patologického sjednocování, unifikování a normalizování všeho, na co si vzpomenete, mi připadá tahle představa přímo vzrušující. Je na tom možná cosi až trochu individualisticky aristokratického - ale právě to současná doba sakra potřebuje!

 

Info:

Sonor SQ2 je plně konfigurovatelný systém s možností volby komponentů setu, materiálu korpusů, rozměrů bubnů i povrchové úpravy. Výsledkem je individuálně řešená sada nejvyšší profesionální třídy. Díky volbě materiálu a tloušťky korpusů může souprava vyhovovat libovolnému stylu. Cena závisí na konfiguraci, doporučená cena testovaného setu je 91 000 Kč.

 

Plus:

možnost vlastního návrhu

zajímavé povrchové úpravy

atak kotlů

precizní provedení

povrchová úprava vnitřní strany bubnů

malý buben (a tohle platí za dvě +)

 

Mínus:

poněkud nevýrazný velký buben

slabší zvuk kotlů při osazení jednoduchými blánami

 

Technická specifikace:

materiál: buk - heavy

ráfky: lité

konfigurace testované soupravy: VB - 22 x 18 ", TT1 - 10 x 8 ", TT2 - 12 x 9 ", FT - 14 x 14 " a MB 14 x 7 "

osazení testované soupravy: TT+FT - Sonor Clear Double nahoře + Clear Medium dole, MB - Sonor White Medium nahoře + Medium Resonant dole, VB - Sonor Clear Power jako hrací a černá s logem Sonor jako rezonanční; všechny blány vyrobeny firmou Remo, USA.

web: www.sonor.com (výrobce), www.sq2-drumsystem.com (konfigurátor)

vyrobeno: Německo

 

Drum Configurator - Pod tímto vědecky znějícím názvem se skrývá software pro návrh bicí soupravy řady SQ2, který můžete najít na adrese www.sq2-drumsystem.com. Chci vás však před použitím tohoto programu důrazně varovat! Je totiž daleko nebezpečnější než naprostá většina počítačových virů. Zcela určitě vás totiž připraví o hodně času a dost možná i o veškeré úspory. A nepomůže proti němu žádný antivirus.

Psáno pro časopis Muzikus