Sabian Paragon - test činelů signovaných Neilem Peartem
Modely konstruované "na tělo" významným (nebo dostatečně známým) hráčům se staly poměrně častou nadstandardní součástí nabídky firem vyrábějících hudební nástroje. Kanadský Sabian se v počtu úspěšných pokusů o činelové sety na míru dostal beze sporu na přední místa.
Před pár lety to například byla avantgardní řada VFX Tonyho Verderosy. Následovala řada Evolutions Davea Weckla (a s ní překvapivý přechod tohoto hráče od firmy Zildjian právě k Sabianu) a nyní je to novinková řada Paragon, za níž opět stojí bývalý dlouholetý uživatel činelů Zildjian - Neil Peart.
Na základě oslovení ke spolupráci na vývoji nových činelů se Neil Peart vydal do továrny Sabianu a tam dohlížel na všechno to potřebné lití, tepání a broušení a hlavně zkoušel, co z výsledných prototypů nejvíce sedí jeho naturelu. Je třeba říct, že výsledek potvrdil, že uši Neila Pearta jsou vyladěny velmi klasicky... Umím si je představit nejen na koncertech Peartovy kapely Rush, ale také například v bigbandu nebo v univerzální "plesovce".
Řada nabízí možnost osazení soupravy běžnými modelovými kategoriemi o velikostech 8" a 10" (splash), 13" a 14" (hi-hat), 16", 18" nebo 20" (crash), 22" (ride) a 19" nebo 20" (chinese).
Právě u čín bych se zastavil nejdříve. Zatímco 19" je jako jediný činel z řady vyloženě thin model a má nezvykle široký límec ohybu svého okraje, 20" verze je těžší a ohyb okrajového límce je o dost menší. Díky těmto rozdílům máme k dispozici dva velmi odlišné zvuky: 19" má tříštivý orientální charakter s poměrně dlouhým sustainem, u 20" ve zvuku ubývá tříštivosti a naopak přibývá temné gongovitosti. Pro "rozmáchlejší" bubeníky, kteří mají rádi v soupravě dvě odlišné číny, je tato dvojice ideální.
Osobně nejsem příznivcem silnostěnných rock a power splashů, protože vyšší hmotností se sice u levnějších modelů dosahuje větší odolnosti činelu, zvukově možná průraznější agresivity, ale zároveň se potírá typický vzdušný charakter splashe. Podobného názoru je zřejmě i Neil Peart, protože jeho splash modely v sérii Paragon jsou typickými vzdušnými činelky a ve zvuku není ani stopy po kovových záznějích a uchu nepříjemné řezavosti.
Crashe 16" a 18" jsou už o dost hřmotnější. Charakterizovat by se daly nálepkou Power, ale obávám se, že bych je tímto označením zaškatulkoval mezi většinu power crashů, které sice bývají ve fortissimu průrazné, ale při nižší dynamice se chovají jako slon v porcelánu.
Tady jde citlivost ruku v ruce s energií a činely dokážou mocně zasvítit stejně jako jemně syčet.
Ride je "heavy" koláč, který si ve svých úctyhodných dvaadvaceti palcích dokáže zjednat respekt. Stejně jako pro crashe i pro něj platí, že se v jemných situacích vůbec neztratí.
Má vyvážený poměr hlasitosti těla a pupku, který je příjemně nízko vyladěný.
Také hi-hat není v žádném případě "papírové konstituce", naopak oba činelky jsou pěkně těžké. Platí pro ni víceméně totéž co pro crashe a ride. Doma je spíš v hřmotnější poloze pootevřených talířů, hraných o hranu, ale při jemném swingovém beglajtu poslušně tiká a nikde ani stopa po kovových záznějích, jak tomu pohříchu u těžkých hihatek bývá.
Důležitá tu bude i volba vhodných paliček. Speciálně při použití paliček z měkčích dřev a s malou kulatou hlavičkou se hi-hat i ride velmi pojazzují a prodají "ušlechtilejší stránku své osobnosti".
Upřímně řečeno, ani jsem nečekal, že by tyhle činely byly skok do experimentálně-industriální krajiny... Řada je podle mého ucha víceméně těžší verzí podobných klasických modelů od Avedis Zildjian. Přesto se podařilo dostat do ní určitý osobitý charakter a především společný zvukový tmel. Přidám-li k výslednému dojmu pečlivou povrchovou úpravu (velmi efektní je "neviditelný" potisk), zůstává snad jediným záporným faktorem cena. Ale to, že se nevyplácí kupovat levně věci, nejspíš stále platí...
Info:
Nová podpisová řada Sabian-Paragon, vytvořená ve spolupráci s bubeníkem skupiny Rush Neilem Peartem. Ceny činelů jsou od 3050 Kč (8" splash) do 9450 Kč (ride) a 9610 Kč (14" hi-hat).
Plus:
klasické rockové činely s přesahem do použití v bigbandech a "all-round" kapelách
modelově vyvážená sada se zajímavou dvojicí odlišných čín
Mínus:
velmi tradiční - cena. V situaci přesyceného trhu, ve které se dozajista nacházíme, hrozí, že potenciální kupec vyhledá podobně znějící modely u lacinějšího konkurenta