Roland M1000
Digitální technika naprosto ovládla muzikantský a zvukařský byznys. Navzdory všem sporům mezi "analogisty" a "digitalisty" se prostě nuly a jedničky prosadily a naprostá většina hardware je nějak pro digitální přenos přizpůsobena.
Vstupy a výstupy nástrojů, převodníků, efektových procesorů a computerových zvukových editorů mají digitální část a jsou zárukou kvalitního přesunu dat. Problém vzniká pouze při sjednocení digitálních parametrů různých zařízení, jejich synchronizace a sdružování do jednoho výstupu. Firma Roland přinesla na trh řešení v podobě digitálního linkového mixeru M1000.
Funkce
Je to běžně vyhlížející přístroj o rozměru jedné rackové výšky, do kterého můžete přivést několik digitálních signálů z různých zdrojů s různými vzorkovacími kmitočty a směrovat je do jednoho výstupu. To je tak nahrubo, ale celkem výstižně řečeno, k čemu je M1000 vhodný. Vzhledem k tomu, že považuji tuto mašinku za celkem užitečnou věc, tak se pokusím o detailnější popis.
Do M1000 lze přivést čtyři zdroje digitálního signálu přes koaxiální konektory, umístěné na zadním panelu (norma SPDIF). Každý z těchto vstupů má svůj vlastní SR konvertor, a proto je možné použít zařízení s různými hodnotami vzorkovacích kmitočtů. Konverze proběhne uvnitř M 1000 a signály jsou synchronizovány do signálu Master Clock podle zvoleného nastavení. Vše probíhá automaticky.
Pokud nepoužijete propojení s počítačem, můžete promíchat všechny čtyři digitální zdroje s analogovým vstupem, umístěným rovněž na zadním panelu. Výsledný signál je přiveden na Master Out se symetrickými XLR konektory a do monitorových výstupů. Smíchaný signál směřuje také na koaxiální a optický výstup.
Když propojíte M1000 s počítačem přes USB, situace se trochu změní. Automaticky se vyřadí z provozu digitální vstup číslo 4. Pak je možné mixovat tři digitální signály s jedním analogovým. Mix je přiveden automaticky na všechny výstupy a přes USB do počítače. Lze jej tedy nahrát.
Na předním panelu jsou umístěny všechny ovládací prvky, potřebné pro komfortní obsluhu M1000. Začneme z levé strany. Pro analogový vstup můžete nastavit citlivost +4 nebo -10 dB. Úroveň tohoto signálu seřídíte potenciometrem, vedle něhož je umístěna LED dioda, která ukazuje špičku. Vstup optického signálu je také na předním panelu spolu s přepínačem, kterým volíte mezi optikou nebo koaxiálem. Nelze použít oba najednou. Další LED dioda signalizuje zalockování (zalockovat - slangový zvukařský výraz, odvozen od anglického lock - mj. aretovat, indikace přítomnosti korektního digitálního signálu, pozn. red.) digitálního signálu. Úroveň všech digitálních vstupů je nastavitelná pomocí čtyř potenciometrů, v hodnotách od minus nekonečno do nuly. Potom následuje výstupní sekce, pomocí které lze seřídit úroveň hlasitosti a panoramu na masteru. Monitorový výstup má svou vlastní regulaci, která zároveň ovládá hlasitost sluchátkového výstupu. Celkovou úroveň na masteru zobrazuje dvoukanálový LED indikátor.
Pravá část předního panelu je určena pro nastavení parametrů samplovacích frekvencí audio signálu při přenosu mezi M1000 a počítačem. Na přiloženém CD jsou k dispozici všechny potřebné drivery ASIO pro počítače PC i Mac. M1000 spolupracuje se všemi běžnými zvukovými editory, jako jsou Cubase VST, Logic Audio, Singer Song, Writer a Metro.
M1000 jsme testovali na PC s operačním systémem Windows XP a s aplikacemi Logic Audio a Cubase VST. Dá se říct, že při této kombinaci je M1000 vlastně kvalitním 24bitovým obousměrným dvoukanálovým převodníkem s nastavitelnou samplovací frekvencí 44,1, 48 a 96 kHz. Vnitřní procesování probíhá v 56 bitech. Nemohl jsem otestovat propojení s Macintoshem a ProTools, protože jsem na CD nenalezl driver ASIO.
Další příjemná věc na M1000 je přítomnost Word Clocku. Ten je důležitý pro digitální synchronizaci mezi více mašinkami. Díky této funkci může být M1000 zapojen do kaskád, nebo spojen s jiným zařízením jako master či slave. Zdroj Word Clocku lze volit z pravé strany předního panelu v sekci označené Clock Source.
Závěr
M1000 je podle mého názoru vhodný pro studiovou praxi i na živé hraní. Konkrétně klávesoví hráči mohou propojit na podiu tři nástroje s digitálními výstupy, jeden analogový a k tomu ještě počítač s připraveným základem v Cubase nebo jiném programu. Smíchaný signál pošlou symetrickým výstupem do P. A. systému. Kontrolní odposlech si zajistí přes samostatně regulovaný sluchátkový nebo monitorový výstup. Tím pádem mají kompletní kontrolu nad kvalitou a úrovní linky, kterou zvukař až tak pokazit nemůže. Domácí studia mohou M1000 s úspěchem použít na smíchání více digitálních zdrojů . Mají možnost volby mezi optikou, koaxiálem nebo USB.
Mám pouze tři připomínky. Chybí mi drivery pro ProTools, AES/EBU konektory pro kvalitnější studiové zapojení a možnost softwarově určit, z kterého vstupu povedu signál do počítače. Nemůžu chtít ale všechno.
Info:
Roland M1000 Digital Line Mixer je rackový digitální mixážní pult sloužící k míchání digitálních signálů. Cena 23 420 Kč.
Plus:
možnost sloučit až čtyři digitální zdroje s různou samplovací frekvencí
kombinace digitálního mixu a kvalitního převodníku pro PC i Mac
slušná cena
Mínus:
absence AES/EBU I/O konektorů
absence driverů pro ProTools
také mi chybí softwarové ovládaní výběru vstupů