Roland Acoustic Chorus AC-33 - kombo pro elektroakustické nástroje a zpěv
Téměř přesně před dvěma lety jsem měl příležitost otestovat akustický aparát Roland AC-90. Největší a nejvýkonnější z řady Acoustic Chorus, která zahrnuje kromě zmíněné devadesátky ještě šedesátiwattovou a třicetiwattovou verzi. Poslední jmenovaná se mi dostala do ruky nyní, a protože model AC-90 se mi z mnoha důvodů velmi zamlouval, jsem nyní zvědav na jeho nejmenšího sourozence.
Popis
AC-33 dává 30 W výkonu prostřednictvím dvou pětipalcových reproduktorů ve stereo zapojení. Jak je u řady Acoustic Chorus zvykem, reproduktory jsou nasměrovány mírně do stran pro dosažení objemu zvuku. Oněch třicet wattů (2 x 15) kombo produkuje v případě napájení ze sítě prostřednictvím adaptéru, který je součástí dodávky, v případě napájení osmi AA bateriemi zesilovač vyprodukuje 2 x 10 W. Pro baterie je zde připraven samostatný, šikovný a dvěma šrouby připevnitelný modul, který se vkládá do zadní stěny přístroje. Menší místnost aparátek spolehlivě vyplní zvukem (mám vyzkoušeno), i sousedé si mohou užívat (mám také vyzkoušeno). Aparát nabízí dva vstupy s nezávislými korekcemi hlasitosti, basů, a výšek (u prvního vstupu Guitar Channel najdeme i středy) a s nezávislou aktivací chorusu.
Na výběr jsou dva nastálo přednastavené typy chorusu: Wide (stereo chorus rozdělený do pásem basů, středů a výšek) a Space (zvuk s chorusem jde z pravého reproduktoru, levý reproduktor hraje čistě a oba zvuky se přirozeně spojují před aparátem). Ať tak či onak, Wide chorus mnohem více „maže“, je zasněný a melancholický, Space chorus mi připadal čistší a univerzálnější. Druhý ze vstupů, Mic/Line Channel, je vybaven konektorem XLR (bez podpory napájení) a jackovým konektorem. Má zajímavě řešenou hlasitost - poslední čtyři políčka potenciometru Volume jsou určena právě pro mikrofonní XLR vstup. Celková výstupní hlasitost se ovládá obligátním knoflíkem Master, systém proti zpětné vazbě Anti-Feedback je rovněž společný pro oba kanály a funguje automaticky - stačí sepnout spínač a přístroj sám potlačí frekvenci s náběhem ke zpětné vazbě.
Přinejmenším stejně pěkný jako chorus je u tohoto aparátu reverb, jehož rozsah je už ale nastavitelný a jehož ovládání Reverb je na společném potenciometru s efektem Ambience. V první polovině celkové dráhy otočného knoflíku lze nastavit hlasitost reverbu, druhá polovina přidává hloubku prostoru. Zvuk efektu ambience mi připomínal spojení velmi krátkého chorusu a snad lehkého kompresoru.
Přední panel dále obsahuje velmi jednoduché ovládání funkce Looper s možností nahrání fráze až o délce 40 s a s možností vrstvení jednotlivých stop. Pokud si uživatel dokoupí doporučené nožní ovladače, pak může nožně spínat nejen Looper/Overdub, ale i efekty Reverb/Ambience a Chorus. Vstupy pro footswitche jsou na zadním panelu přístroje, kde se nachází i linkové výstupy (R/L, levý Mono) a také cinchové vstupy R/L a stereo vstup. Pro vstupy je zde i korekce hlasitosti 0-10 dB. Na spodní straně bedýnky se nachází výklopná kovová podpěra, která má za úkol naklonit kombo směrem nahoru v úhlu asi 20 °. Tak to bychom měli a jdeme si zahrát.
Zvuk a výkon
Zapojuji elektroakustiku se snímačem a předzesilovačem (Fishman Prefix Plus) a zkouším zvuk s korekcemi na středu. Hlasitost má poměrně rychlý náběh, po její zhruba třetině průběhu se (podobně jako u AC-90) nic moc neděje. I tak je ale zvuk vzhledem k rozměrům aparátu překvapivě silný a (snad díky dvěma reproduktorům) hezky čitelný. Velmi ochotně reagují i korekce středů a výšek, basům ale už mírně chybí prostor. Výrobce v (dokonale zpracovaném) manuálu doporučuje zkusit zapojit do komba zároveň piezosnímač (Mic/Line Channel) a elektromagnetický snímač do rezonančního otvoru kytary (Guitar Channel). Zkouším to (Di Marzio Virtual Acoustic) a dostávám velmi konkrétní zvuk s pěknými, přirozenými středy. Chorus v poloze Wide navozuje atmosféru polozapomenutých snů a vzpomínek, užíval jsem si ho a je jen škoda, že je bez možnosti korekce. Jak jsem už zmínil, Space chorus je rozumnější a rovnější. Nevím, co říci k reverbu - je jednoduše o.k., efekt ambience určuje prostor - od pocitu odrazu zvuku od stěn v malé místnosti až po zvuk rozprostřený ve větším sále. Anti-feedback zvuk neochuzuje a pracuje spolehlivě a nenápadně.
Závěr
Roland AC-33 je pro mě první skutečné kombo s možností provozu na baterie. Přestože je jeho výkon limitován rozměry a objemem, je jeho zvuk opravdu na velmi vysoké úrovni. Nebudu tvrdit, že je srovnatelný s mnohem většími, dražšími (...) aparáty - to není a ani být nemůže, ale to, co nabízí, je opravdu kvalita. Poslouží všem, kteří hledají snadno přenosný, na zásuvce nezávislý aparátek do menších prostor, pro příjemné dobré domácí hraní, nebo i do studia.
Info:
Roland AC-33 je kombo pro elektroakustické nástroje a zpěv o výkonu 30 W (2 x15 W při napájení ze sítě) nebo 20 W (2 x 10 při bateriovém napájení). Uživatel má k dispozici dva nezávislé vstupy, efekty chorus, reverb a ambience.
Plus:
poměr rozměry a hmotnost/výkon
kvalita zvuku
kvalita materiálů a zpracování
Mínus:
chorus nemá korekce
není k tomu pouzdro nebo taška
poněkud vyšší cena
Čistě subjektivně - stejně jako u testu AC-90, i u tohoto testu mě zase došlo, jak moc mám rád kytaru, dokonce mě napadlo několik nových riffů... Bylo to inspirativní a hlavně příjemné, a to není vůbec málo.
výkon:2 x 15 W (napájení síťovým adaptérem); 2 x 10 W (bateriové napájení, výdrž přibližně 8 hod. provozu)
reproduktory: 2 x 12cm (5“), stereo
vstupy: Guitar Channel (jack), Mic/Line Channel (jack+XLR), aux in (jack + cinch)
výstupy: R/L (mono) Line out, Phones
Efekty: Chorus (Wide, Space, oba typy přednastavené), Reverb/Ambience (společný ovladač)
rozměry: 318 x 243 x 223 mm
hmotnost: 4,7 kg
anti-feedback: ano, po zapnutí funguje automaticky