Rode Classic2

Rode Classic2
Rode Classic2

Originál Classic byl druhým mikrofonem nabízeným australskou firmou Ro/de. Vznikl tak nový standard cenově velmi přístupných lampových mikrofonů s přepínatelnými charakteristikami. Sám jsem si Classic koupil do studia jako mikrofon určený především pro vokály, ale musím se přiznat, že jsem ho po čase zase prodal, když jsem zjistil, že je pro většinu zpěváků příliš ostrý, a vzniká tak spoustu problémů se sykavkami. Dokonce i tehdy, když se pro některého zpěváka zdál ideálním na určitou píseň, se stávalo, že na jinou skladbu už moc "neseděl".

Rode Classic2
Rode Classic2

Měl jsem dost špatnou zkušenost s jedním známým českým zpěvákem, který nazpíval na Classic do stopy orientační "svahilský" vokál a každý, kdo to pak poslouchal, říkal, že to byl úplně ten nejlepší zvuk, jakého jsme dosáhli. Později, když se dopsal text, jsme nastavili všechno jako předtím. Mikrofon ale bohužel snímal příliš mnoho sykavek, a tak byl vokál po technické stránce dost mizerný. Upozornil jsem na to kapelu i zpěváka, a i když se mnou souhlasili, nemohl jsem je přesvědčit, abychom použili nějaký jiný mikrofon. I na další nástroje bylo jeho využití poměrně omezené, vzhledem k této charakteristice, příliš zdůrazňující detaily z předního směru. Zcela jistě by se nemohl využívat pro nahrávání smyčců, ale znám pár lidí, kteří ho mají jako primární volbu pro akustickou kytaru.

 

Přehled

Teď tady máme novou vylepšenou verzi Classic2. Na první pohled se zdá, že nedošlo prakticky k žádným změnám, ačkoli zde chybí rameno pro montáž. Všechny rozdíly ale spočívají v interním provedení. Máme tu novou konstrukci mikrofonní kapsle od Ro/de s bočním připojením ve stylu AKG a také novou vylepšenou elektroniku s nižším šumem. Dodává se jako obvykle v hliníkovém kufříku, i když tentokrát o něco větším; spíš připomíná cestovní kufr. Uvnitř najdeme kompletní, přehledně uspořádanou sadu příslušenství. Montáž je nyní možné provádět pomocí velkého závěsného systému nebo menšího otočného kloubu. Jde o stejné provedení, jaké můžeme najít i u ostatních mikrofonů Ro/de, a jedná se o zdařilou a funkčně výborně provedenou konstrukci. Je přibalen i desetimetrový, volně smotaný kabel, který do kufru dobře zapadne i s napájecím zdrojem umístěným uprostřed. Oproti jiným sestavám, které jsem viděl, je to podstatné vylepšení. Nejen, že se kabel velmi dobře vybaluje, ale ani se příliš nezamotává. Nová konstrukce kabelu je opatřena klasickými, robustními konektory, které působí velmi atraktivně. Tvoří velmi pevné spojení a zapadají do sebe tak, že v propojení těžko mohou vznikat jakékoli problémy. Montáž na stojany je vyřešena v rámci kabelové pojistné matice. Nový napájecí zdroj je o něco menší než u původního Classicu, ale jinak vypadá obdobně: je vybaven dálkovým ovládáním pro devět typů směrových charakteristik, dva filtry s ideálně řešenou strmostí a útlumy. V každém případě se jedná o výborně uspořádanou sestavu působící skvělým dojmem.

Ještě by mi v příslušenství vyhovoval jeden standardní doplněk, a tím je sada rozbočovacích kabelů pro převod atypických konektorů lampových mikrofonů na několik konektorů XLR. S nimi je možné, aby se pro mikrofon využívaly klasické propojovací zásuvky XLR ve zdi s tím, že napájecí zdroj (tedy i veškeré ovládání mikrofonu) zůstává po ruce v optimálním poslechovém bodě. Byla by to skutečně užitečná pomůcka a zlepšila by se tím podstatně práce s mikrofonem. Jsem přesvědčen, že devět z deseti uživatelů tenhle problém nikdy neřešilo, což znamená, že museli nechat napájecí zdroj ve studiu u muzikantů. V takovém případě je mnohem méně pravděpodobné, že se bude experimentovat s různými směrovými charakteristikami a spíš zůstanete u té, kterou jste si předem navolili. Snadné přepínání směrové charakteristiky, které se řeší pouhým přecvaknutím přepínače do příslušné pozice, často znamená obrovský rozdíl v kvalitě zvuku. Snad by firma Ro/de mohla být určitým vzorem a stát se prvním, kdo by tento doplněk nabízel v rámci standardní výbavy.

Určitou výhradu bych měl k tomu, že v případě přemontování mikrofonu na jiný stojan je nezbytné ho vypnout, protože musíte nejprve odpojit kabel. Když budete chtít vyměnit lampu, musíte zase oddělat celý kryt a kapsle se v tu chvíli stává snadno zranitelnou. Ta je odtlumena pláštěm ze silikonového kaučuku, a i když je to jistě velice účinné pro tlumení otřesů, asi to příliš nepřispívá k preciznosti směrových patternů; je totiž rozměrnější, než bývá v prostoru mezi zadní a přední membránou běžné.

 

Test

První rozdíl, kterého si okamžitě povšimnete, je nižší hladina šumu. V tomto ohledu se původní Classic podobal některým starším klasickým modelům, ale nová verze mikrofonu je mnohem modernější a problémy se šumem by patrně mohly nastat jen při nahrávání extrémně tichých nástrojů. Dalším překvapením je zvuk. Pro mikrofon, který vypadá v podstatě stejně a sdílí i stejný název jako původní Classic, je rozdíl ve zvuku nečekaně velký. Původní verze se pokoušela napodobit legendární C12, a ačkoli se jí dost přiblížila v ose u kardioidy, přenos zvuků mimo mikrofonní osu už neprobíhal tak ideálně. Nový model má mnohem plnější zvuk a je také velice tolerantní k nevhodnému umístění nebo horší akustice. Tím je usnadněno jeho využití, domnívám se, že by mohl být ideálním mikrofonem pro někoho, kdo pracuje s počítačovým systémem v domácím prostředí, pokouší se dosáhnout špičkových výsledků, ale chybí mu zkušenosti profesionálních zvukařů. Například při snímání akustické kytary poskytuje Ro/de Classic2 "hotovější" zvuk, než mikrofon, po kterém obvykle sahám nejdřív.

 

Zkoušel jsem Classic na různé hlasy i nástroje a porovnával ho se třemi dalšími modely. Všechny byly zapojené přes stejný typ předzesilovače s rovnocenně nastaveným ziskem. Srovnávacími mikrofony byly Neumanny s velkou a malou membránou a AKG s velkou membránou. Classic2 měl z testovaných mikrofonů nejvyšší šum, což se dalo od lampového modelu očekávat, ale nebyl to žádný propastný rozdíl.

Zvukový test s hlasem prozradil, že u všech mikrofonů nastavených na kardioidu připomíná Ro/de charakterem asi nejvíce AKG. Je však u vokálu nepatrně jasnější a otevřenější. Neumann zní v porovnání s Ro/de jako po mírné úpravě procesorem. U původního modelu se při přepnutí směrové charakteristiky zvuk výrazně změnil. Tady jsou změny mnohem jemnější, vše opět nasvědčuje tomu, že kvalita nové kapsle je vyšší než u předchůdce, i když na úkor flexibility. Změna zvuku je však jemnější než u AKG. Ten je možné ještě nastavit, aby byl zvuk ostřejší, něž umí Ro/de Classic2, vzhledem k měkké a sametové barvě, jakou tento nový model nabízí. Měl jsem také pocit, že ve srovnání s ostatními mikrofony byly kulatější přechodové zvuky, ale při digitálním záznamu vokálu by se to mohlo jevit spíš jako plus. Kardioidní charakteristika není u Ro/de příliš sevřená, a zvuk se proto příliš nemění, ani když se pohnete o velký kus směrem z mikrofonní osy - měl by to být vhodný mikrofon i pro nahrávání těch zpěváků, kteří nejsou schopni přestat tančit ani ve studiu! Jeden potenciální nedostatek spočívá v příliš prudkém proximity efektu, je velice zřetelný a dost dramatický. Dobrý zpěvák toho však může někdy i využít a pracovat s mikrofonem tak, aby se ještě více zdůraznila dynamika. Legendární Neumann U47 se právě z tohoto důvodu proslavil.

Vyzkoušel jsem mikrofon i pro snímání prostoru na bicí. Zvuk byl čistý a plný, i když činely měly tendenci znít příliš "šplouchavě".

Při snímání akustické kytary přinášel mikrofon dobré výsledky, aniž by bylo nutné dlouhé hledání přesné pozice, bez problémů byla i poměrně dunivá kytara. S Ro/de se dosáhlo zvuku, který byl mnohem blíž konečnému výsledku než při použití ostatních mikrofonů. Zvuk byl detailní a přímý dokonce i ve zhruba metrové vzdálenosti od nástroje, takže se dá říci, že s tímto mikrofonem můžete snímat prakticky cokoli. Na rozdíl od původního Classica bych ho neváhal použít na housle či dokonce na sólové cello. Jedinou výjimkou, kde bych se asi ohlížel po něčem jiném, by byly perkusní nástroje, kde se u Ro/de mohou ztrácet některé jemné, přechodové detaily. Trochu to bylo patrné i u některých etnických strunných nástrojů, i když tady se zas až tak moc neděje - konečným výsledkem je stále velice příjemný a přirozený zvuk.

Velikým překvapením bylo to, jak dobře zněl mikrofon na akustickou basu. Ta totiž nepatří k nástrojům, kde bych normálně použil lampový model, ale příležitost vyzkoušet si to ukázala, že se jedná o správný krok. Výsledkem byl skvělý, hebký a teplý zvuk. I tady barva oproti ostatním modelům připomínala výsledný, finální zvuk. Zdálo se, že je to právě ten správný typ pro hluboké strunné nástroje, který přenáší výborně spodní struny na akustice nebo na base a dává jim plný zvuk, aniž by zněly nějak dunivě.

Ro/de nabízí skutečně nový zvuk. Pro většinu studiových zvukařů reprezentují kapacitní mikrofony to, co slyšíte od Neumanna či od AKG. Oba přinášejí skvělé výsledky, ale ani jeden není možné pokládat za horší či lepší, i když obě značky mají své věrné zastánce (obdobně jako kytary Fender či Gibson, kde nemůže nikdo říci, která značka je lepší: nejlepší je vždy správná kombinace obou).

Většina mikrofonů nové generace prakticky zkouší kopírovat jeden nebo druhý z obou typů, obvykle Neumann. Podobné konstrukce mají tendenci k tomu přehánět některé detaily, což nakonec vede k určitému zklamání.

To, o co se pokouší Ro/de, je vlastně jakési postavení domu na půl cesty mezi dvěma osadami. Zvuk svou jemností připomíná AKG, ale lehce zvýrazňuje detaily jako Neumann. Pro kohokoli, kdo už byl někdy v situaci, kdy určitý styl vokálu zněl tence nebo ostře na Neumannu, ale na AKG to bylo zase příliš tmavé a nevýrazné, by takový model byl ideálním řešením. Další skutečnou výhodou pro muzikanty nahrávající ve studiu je to, že dokonce i při použití typického laciného mikrofonního předzesilovače, který je součástí běžných mixpultů (pro srovnání jsem vyzkoušel Soundcraft Delta) zůstává zvuk jemný a neztrácí svůj typický lampový charakter.

Classic2 není možné řadit mezi ty lacinější mikrofony a to ani provedením. Přesto je o dost levnější, než některé konkurenční modely, přičemž výsledky, kterých můžete dosáhnout, jsou rovnocenné a v některých případech ještě lepší, než u standardních modelů. Jde skutečně o všestranný mikrofon a díky své univerzálnosti reprezentuje dokonce lepší poměr užitná hodnota/cena, než původní Classic.

 

Info:

Rode Classic2 je lampový mikrofon se širokou škálou využití. Jeho cena je 66 990 Kč.

Plus:

velmi hladký zvuk, při nahrávání jemně zdůrazňující detaily

kompletní příslušenství

Mínus:

není právě nejlacinější

musí se vypnout napájení při výměně mikrofonního stojanu

Psáno pro časopis Muzikus