RME Fireface 800
Představovat německou firmu RME v oblasti HDR a zvukových karet asi nebude potřeba. Rozhodně se nejedná o firmu, která by zahlcovala trh každoročně desítkami novinek a její produkty také většinou nepatří do kategorie "zvuková karta do každé domácnosti". Audio rozhraní a další komponenty RME však představují profesionální a technicky zdařilá řešení. Obvykle také přežívají více než jen jednu generaci počítačů a operačních systémů, na kterých jsou provozovány. V roce 2002 jsem testoval zvukovou kartu MultiFace, v nabídce firmy najdeme i systém DigiFace a konečně, údajně po dvou letech vývoje, je tady další "Face", tentokrát s připojením FireWire - model FireFace 800.
Úvod
Výrobce píše, že se jedná o "56kanálové, 24bit/192kHz FireWire audio rozhraní". Také se nestyděl tvrdit, že jde o nejvýkonnější FireWire systém na světě (podzim 2004).
Připojení k počítači je realizováno pomocí rozhraní FireWire 400 (1394a) nebo FireWire 800 (1394b). Softwarové ovladače jsou dostupné pro Windows 2000 (SP4), Windows XP a MacOs X (10.3. a vyšší). Systém je označen jako "Zero Latency Monitoring", tj. interní DSP se stará o směrování signálů s minimální latencí.
Popis
V krabici najdete kromě samotného přístroje ještě CD s ovladači a návodem, 4,5 m dlouhý kabel pro připojení k počítači (FireWire 400), napájecí kabel a 2m optický kabel.
Přístroj samotný je řešen jako 19" rackový modul o výšce 1U s typickým designem RME. Kombinace stříbrné a fialovošedé barvy je velmi decentní a nenápadná, přístroj na sebe ostatně nemusí upozorňovat barevnými kreacemi. Mechanické provedení je solidní a velmi robustní. Zařízení obsahuje napájecí zdroj, který údajně pracuje v rozsahu 100-240 V, takže by se měl přizpůsobit napájecí síti, i když vycestujete nahrávat například do Ameriky.
Na přístroji nenajdete kromě síťového vypínače a přepínače impedance u vstupu WordClock žádné další tlačítko. Všechny funkce jsou ovládány softwarovým ovladačem, což považuji z hlediska mechanického provedení za praktické.
Na čelním panelu najdete vstupní konektory (XLR nebo 1/4" jack) mikrofonních vstupů s regulátory citlivosti, dále konektor (1/4" jack) nástrojového vstupu s regulací citlivosti, spoustu LED indikátorů, konektor (1/4" jack) pro připojení sluchátek s regulací hlasitosti a síťový vypínač.
Na zadním panelu objevíte konektory (1/4" jack) 8 analogových symetrických vstupů a 8 výstupů, 4 konektory optických digitálních vstupů a výstupů, 2 konektory (cinch) digitálního vstupu a výstupu S/PDIF, 2 BNC konektory vstupu a výstupu WordClock, přepínač vstupní impedance vstupu WordClock (75 ohmů), MIDI, slot pro rozšiřující desku synchronizačního signálu LTC, konektor FireWire 400, 2 konektory pro FireWire 800 a konektor pro napájecí síťovou šňůru.
Spousta věcí, spousta možností, takže postupně:
Analogové vstupy a výstupy jsou linkové, symetrické, s konektory 1/4" jack na zadním panelu. Softwarově je možné přepínat úroveň signálu mezi -10 dBV, +4 dBu a HiGain. Výrobce udává, že všechny analogové a digitální vstupy používají rozlišení 24 bit při vzorkovací frekvenci 192 kHz.
Dva ze čtyř vestavěných mikrofonních předzesilovačů lze přiřadit na vstupy 7 a 8, další dva fungují jako analogové vstupy 9 a 10. Mikrofonní vstupy jsou vybaveny regulátory vstupní citlivosti s rozsahem 50 dB. Jako vstupní konektory slouží XLR nebo 1/4" jack na čelním panelu. Pomocí softwarového ovladače je možné zapnout pro každý vstup nezávisle +48V fantomové napájecí napětí pro napájení mikrofonů s LED indikací na čelním panelu. Každý mikrofonní předzesilovač je také vybaven LED indikátorem přítomnosti signálu a indikátorem přebuzení (clip).
Vysokoimpedanční nástrojový vstup lze aktivovat místo analogového vstupu 1, je vybaven regulátorem vstupní citlivosti a soft-limiterem vstupního signálu. Výrobce udává, že nástrojový vstup je navrhován především pro připojení kytary nebo baskytary a charakter limitace by měl odpovídat předzesilovačům s elektronkami. Zároveň je možné softwarovým ovladačem zapnout Distortion a Speaker Simulator, takže lze (údajně) přímo z tohoto vstupu nahrávat kytaru i bez komba.
Na optickém rozhraní ADAT je k dispozici je 16 digitálních vstupních a výstupních kanálů s podporou vzorkovací frekvence 48 kHz nebo 8 kanálů s podporou 96 kHz. Optický vstup a výstup ADAT 2 lze přepnout do režimu S/PDIF, rozhraní S/PDIF je k dispozici i jako koaxiální digitální vstup s konektory RCA Cinch. Výrobce uvádí maximální vzorkovací frekvenci na rozhraní S/PDIF 192 kHz. Digitální výstup S/PDIF lze přepnout i do režimu Non-Audio a použít jej pro přehrávání dat například ve formátu AC3 ze softwarového DVD přehrávače.
Software
Jako testovací sestava byla použita konfigurace PC Intel P4/1,8 GHz s čipovou sadou Intel 845, 512 MB RAM, 80GB HDD a operačním systémem Windows 2000. Po standardní instalaci se panelu nástrojů se objeví dvě ikony. Jedna umožňuje vyvolat panely pro softwarové nastavení všech parametrů karty (vzorkovací frekvence, velikost DMA bufferu a tím i latence, možnosti synchronizace, formát digitálních vstupů a výstupů, citlivost analogových vstupů atd.). Druhá ikona reprezentuje virtuální mixážní pult a směrování signálů (routing).
Možnosti ovládání jsou stejné jako u ostatních přístrojů firmy RME, které jsem měl možnost vidět. Nikde se nenastavuje bitové rozlišení, karta asi opravdu pracuje v tom maximálním, které podporuje, tj. 24 bit/192 kHz. Vzhledem k tomu, že ovladače podporují režimy MME, WDM, ASIO a GSIF, chtěl bych vidět nefungující aplikaci. Aby té síly nebylo málo, výrobce se nenápadně někde uprostřed návodu zmiňuje, že ovladače podporují tzv. Multi-Client provoz. Uvádí to na příkladu, kdy bude současně spuštěna aplikace v režimu ASIO a třeba více aplikací v režimu MME. Zkusil jsem spustit Logic Audio 5.01 v režimu ASIO a k tomu ještě MediaPlayer a opravdu to fungovalo. Smekám, protože naprogramovat routing signálů u tohoto množství vstupních a výstupních kanálů a vysokých vzorkovacích rychlostí, v různých formátech ovladačů a ještě k tomu ve Windows, to opravdu svědčí o kvalifikovanosti programátorů u RME. Celkem logické je jediné omezení při více spuštěných aplikacích - všechny musí používat stejnou vzorkovací frekvenci.
Směrování signálů - routing
Stejně jako u ostatních karet RME máte i tady k dispozici softwarový virtuální mixážní pult zvaný Total Mix, který umožňuje směrování signálů a nastavování úrovní jednotlivých vstupů a výstupů. Můžete rovněž nasměrovat kterýkoliv vstup do kteréhokoliv výstupu v
libovolné úrovni. Ke každému vstupu a výstupu je k dispozici fader pro nastavení úrovně, ovládací prvek pro nastavení pozice ve stereu, tlačítka Solo a Mute a indikátor úrovně (level meter) s různými režimy zobrazení (peak/RMS/+3 dB clip). Směrování i výpočty pro indikátory úrovně provádí DSP procesor karty, takže by neměl být zatížen procesor počítače. Pěkné řešení s minimální latencí.
Počet všech kombinací vstupů a výstupů je u FireFace 1568, což je hrozivé číslo. Naštěstí jsou fadery v softwarovém pultu uspořádány do tří skupin: vstupy, výstupy a playback. Skupiny, které nechcete používat, můžete vypnout a nebudou na obrazovce překážet.
Opět doporučují co největší monitor, případně monitorů několik. Jednotlivá nastavení je možné ukládat jako scény, jsou k dispozici klávesové zkratky, řada scén je již přednastavena. Narazil jsem na jediné omezení, které mi trochu vadilo - vstupy a výstupy jsou v mixážním pultu napevno označené a nejde je jednoduše přejmenovat.Alternativním způsobem ovládání stejné věci je matice pro směrování signálů - Matrix. Tento způsob připomíná standardní hardwarové přepínací pole, patch bay. Je použito 2D tabulky, kde vstupy tvoří svislou stranu a výstupy vodorovnou. Do jednotlivých buněk pak zadáváte přímo úroveň signálu, který do daného výstupu chcete přiřadit. Opět jednoduché a přehledné. Ideální je používat matici v kombinaci s virtuálním mixážním pultem - jedná se stále o různé pohledy na tutéž věc.
Praktické použití
Teď to nejdůležitější - jak to hraje. Jako RME. To znamená, že to dost pravděpodobně v nahrávacím řetězci nepoznáte. Naprosto čistý, dynamický zvuk. Zvlášť na linkových vstupech, kdy výrobce píše odstup signál/šum > 110 dB a zkreslení THD < 0,0003 %, na linkových výstupech pak odstup signál/šum > 116 dB a zkreslení THD < 0,0007 %. Chtěl bych vidět, jak to měřili.
Samozřejmě jsem byl zvědavý a přístroj rozebral. Technické řešení odpovídá ceně, není to levná karta, nejsou tu ani žádné zásadní kompromisy v konstrukci. Vše je provedeno velice pečlivě a do detailu promyšleno.
Už jen stručně
Velmi zajímavé jsou možnosti synchronizace. Karta může běžet v synchronu s libovolným zařízením, které generuje synchronizační signál pomocí rozhraní ADAT, S/PDIF nebo WordClock. Obsahuje i funkci "SteadyClock", což je označení technického řešení způsob práce, kdy karta slouží jako Master a generuje synchronizační signál pro připojené přístroje. To všechno v závislosti na zvolené vzorkovací frekvenci, s potlačením jitteru (chvění). Vzorkovací rychlost si můžete nastavit v rozmezí 32-192 kHz, s možností jemného doladění pomocí softwarového ovladače. Přístroj je vybaven pamětí, do které je možné uložit nastavení TotalMix, tj. nastavení režimu karty i směrování a úrovně vstupů a výstupů. Lze ho pak použít se zvoleným nastavením samostatně bez počítače.
Závěr
Pokud potřebujete profesionální kartu s výborným zvukem, která bude připojena k počítači pomocí rozhraní FireWire a nebude vás omezovat při práci, doporučuji se na FireFace alespoň podívat. Firma RME má v názvu slogan Intelligent Audio Solution. Řekl bych, že právem. Cena 41 370 Kč s DPH je naprosto odpovídající. Zásadní nevýhoda, kterou FireFace pro mě má - musel jsem ji vrátit.
Info:
RME FireFace 800 je zvuková karta připojitelná k počítači pomocí rozhraní FireWire. Je vybavena 8 analogovými vstupy, 8 výstupy, 4 mikrofonními předzesilovači, 2 ADAT vstupy a výstupy, S/PDIF vstupem a výstupem, vstupem a výstupem WordClock a MIDI. Cena je 41 370 Kč s DPH.
Plus:
koncepce a technické řešení
zvuk
ovladače
Total Mix a Matrix
nízká latence
možnosti synchronizace
Mínus:
označení vstupů a výstupů ve virtuálním mixážním pultu
musel jsem ji vrátit
FIREFACE 800 NABÍZÍ
-8 symetrických linkových analogových vstupů
-8 symetrických analogových výstupů
-2 digitální optické vstupy a výstupy ADAT (1 je přepínatelný jako S/PDIF)
-koaxiální digitální vstup a výstup S/PDIF
-vstup a výstup synchronizačního signálu WordClock
-MIDI vstup a výstup
-4 vestavěné mikrofonní předzesilovače
-vysokoimpedanční nástrojový vstup
-sluchátkový výstup
-možnost rozšíření o tzv. Time Code Option (LTC signál pro synchronizaci s videem)
S FIREFACE JE MOŽNÉ PRACOVAT POD SYSTÉMY:
- Windows 2000 (SP4)
- Windows XP
- MacOs X (10.3 a vyšší)