Radial Headload V8 - kombinace kytarového direct boxu s výkonovou brzdou
Radial Headload V8
Guitar Amp Load Box
Firmu Radial asi není potřeba nijak zvlášť představovat. Už nějakou dobu se její kytarové efekty, DI boxy, splittery nebo poslední dobou oblíbené reampery, objevují na pultech tuzemských prodejen. A co je podstatnější, čím dál častěji najdeme její výrobky v pedalboardech, na zemi..., nebo jinak, zkrátka jako součást výbavy nejen kytaristů.
Mezi lidmi, kteří řeší zvuk na pódiu nebo ve studiu, má, řekl bych, Radial dobré jméno. A protože se to anglickými výrazy začíná v charakterizování všech možných účelů podobných krabic nebezpečně hemžit, zkusím Headload V8 Guitar Amp Load Box ozřejmit pěkně česky jako škatuli, co když se zapojí mezi bednu a zesilovač, funguje jednak jako výkonová brzda, jednak jako zdroj hotového, jakoby mikrofonem sejmutého, zvuku. A obě tyhle základní funkce má opepřeny několika velmi užitečnými doplňky.
Popis
Modrá krabice dvourackové výšky a asi dvoutřetinové rackové délky. S držadlem na horní ploše, ale dá se pomocí přípravků zabudovat do rackového hnízda. Přední panel je rozdělen na čtyři sekce ovládání podle účelu, kterým slouží. Zadní je na tom obdobně, jen namísto otočných ovládačů jsou zde výstupy v různých podobách. Uprostřed je ventilátor, co se tím rychleji otáčí, čím razantněji je potlačován výkon zesilovače. Za limitní je brán bržděný výkon 130 W, ve špičkách 180 W. Zajímavostí je zde speciální zdířka dodávaného napájecího adaptéru. Váha příznivá, celkový vzhled seriózní.
Konstrukce
První ze základních funkcí je výkonová brzda - chcete-li power attenuator, power soak apod. - je vybavena jednak skokovým šestipolohovým přepínačem útlumu (po 20 %), jednak jemnějším regulátorem (1-20 %) umožňujícím přesnější doladění útlumu až k jednoprocentnímu výkonu. Dále je tato sekce (na panelu vlevo) doplněna dvěma dvoupolohovými přepínači Resonace Hi a Lo pro zvýraznění výšek a basů do reproboxu.
Druhá funkce je nazvána JDX a je odvozena od stejnojmenného, samostatně nabízeného, kytarového DI boxu Radial. Tady je však na předním panelu doplněna dvěma ekvalizačními otočnými ovladači s nulovým vlivem na dvanáctých hodinách a šestipolohovým skokovým přepínačem volby simulace reproboxu. Na zadní straně panelu disponuje dvěma symetrickými výstupy XLR, jeden před a druhý za korekcemi z pření strany. Představuje to skvělou možnost posílat stále stejný, neupravený hlavní signál zvukařovi do hlavního mixu, zatímco druhý korekčně nastavitelný direct signál lze posílat do monitorovacího systému, viz dále.
Avšak tím to nekončí. Třetí, barevně odlišená sekce na předním ovládacím panelu nabízí funkci Phaser. Není to efektová funkce frekvenčně měnícího se zvuku, ale možnost přesného „na ucho“ sesazení zvuku v případě použití dvou zdrojů kytarového zvuku, tedy kombinace zvuku z direct boxu a klasického mikrofonu před bednou. Verze mikrofonu před bednou má oproti direct boxu jistou živost, uplatňuje se zde vliv reproduktorů, ale v závislosti na jejich citlivosti a výkonu nebo na momentálním umístění mikrofonu představuje někdy menší srozumitelnost a vždy oproti direct boxu i nepatrné zpoždění. Funkce Phaser tedy citlivým posunem fáze v rozsahu 0-180 °, resp. 180-360 °, pomáhá vyrovnávat fázový posun mezi zdrojem z mikrofonu a direct boxu při jejich míchání do jednoho kytarového zvuku.
Zvuk
Před prvním zapojením je potřeba se ujistit, že použitý zesilovač umožňuje zapojení reproboxu do osmi ohmů. Headload se vyrábí také ve čtyř- a šestnáctiohmové verzi. U testovaného kousku je to osm ohmů, na krabici jasně vyznačených. Po zapojení mezi zesilovač a box dvěma kvalitními speaker kabely pojďme nejprve žhavit zesilovač a pak tlumit zvuk. Testování probíhalo za pomoci zesilovače Marshall 2203 (gain naplno, Master na deseti hodinách) a reproboxu Marshall B s EVM12L reproduktory. V poloze 100 % zvuk není tlumen vůbec a při poměrně značné hlasitosti lze zaznamenat nepatrné zvýraznění středových frekvencí oproti zapojení zesilovač-reprobox napřímo, tedy bez Headloadu.
Dynamika a srozumitelnost je skvělá. Postupným snižováním hlasitosti až na 40 % se zvuk posouvá do snesitelných poslechových podmínek, ačkoliv příjemná basová masáž ustupuje, a vlivem různého vnímání frekvencí lidským uchem při různých hlasitostech se pak celkově zvuk stává jakoby středovějším. Tady se pak mohou vhodně uplatnit dva přepínače Resonance Hi a Lo (jejichž decibelový zdvih se s narůstajícím útlumem zvyšuje), které vrátí zvuku i v této hlasitostní hladině potřebnou hutnost či břit, případně obojí. To vše při ceněném senzačním doznění, dynamice a reakci vybuzených koncových lamp zesilovače. Schopnost chytat vazby bez krvácejících uší je až obdivuhodná. Některé hammeringové techniky jdou skoro samy, sóla na tenkých strunách tloustnou a všechny hvízdance a škrty jsou najednou hodně vpředu.
K „polykání výkonu“ slouží v Headloadu speciálně vyrobené „zabetonované“, keramikou překryté odporové cívky. Zajímavé...
Pojďme objasnit v praxi funkci dvou symetrických emulovaných výstupů JDX. Ten před korekcemi je již v podobě boxu JDX Radial DI úspěšně ověřený kapelami, jako jsou např. Megadeath, Aerosmith, Rascal Flatts, Radiohead, nebo Stingem. Dodává čistý stabilní signál přímo do hlavního zvukařského pultu. Druhý JDX je již korekcemi (Low, High a šestipolohovým speaker simulátorem) ovlivnitelný a je určen do pódiových odposlechů. Často se nedaří do odposlechů s výškovými reproduktory nastavit nebzučivý zkreslený kytarový zvuk. Korekce a volba kabinetu to velmi úspěšně řeší. Zvuk simulátoru reproboxu ve svých šesti polohách od polohy A směrem k F zřetelně nabývá na objemu v basech a je lehce brilantnější na výškách, takže i pódiový monitor může pak dodávat šťavnatý nadupaný kytarový zvuk.
Další, řekl bych, velmi užitečnou vymožeností je fázový posun emulovaného signálu JDX v situacích, kdy se k němu přimíchává skutečným mikrofonem sejmutý zvuk reproboxu. Jemným posunem dojde ke zfázování obou signálů, nejvíce se to projeví nárůstem sečtených amplitud basových frekvencí. Výsledkem je srozumitelný, nadupaný zvuk, čitelnější než ze samotného reproboxu. Zkoušel jsem to, funguje to senzačně.
Závěr
Radial Headload je velmi použitelný jako výkonová brzda pro noční cvičení, studiové nahrávání vybuzeného lampového zesilovače ve snesitelných hlasitostech i jako luxusní řešení živého ozvučení kytarového zvuku na podiu. Vřelé doporučení.
Info:
Radial Headload V8 je kombinace kytarového direct boxu s výkonovou brzdou a s dalšími velmi praktickými doplňky. Cena je 24 900 Kč.
Plus:
kvalitní emulovaný zvuk
výborně navržené a fungující korekční prvky
skvělá výkonová brzda
univerzální využitelnost
Mínus:
něco to stojí
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Vstupní impedance | 16/8/4 Ω (podle modelu) |
Výstupní JDX impedance | 250 Ω |
Maximální vstupní výkon | 130 W RMS (180 W ve špičce) |
Napájení | ± 15 V 400 mA (adaptér součástí balení) |
Rozměry | 154 x 305 x 88 mm |
Hmotnost | 4,5 kg |