Radial Bassbone OD - pre-amp, overdrive a DI box v jednom

Radial Bassbone OD - pre-amp, overdrive a DI box v jednom
Radial Bassbone OD - pre-amp, overdrive a DI box v jednom

S nástupcem legendárního efektu Bassbone přišla loni firma Radial. Původní efekt je dnes už legendární záležitost, a tak byla na místě zvědavost, čím obohatí už tak jedinečný efekt. Vedle vylepšených funkcí předzesilovače je to i vestavěný overdrive. Jak to celé funguje, se dozvíte v následujícím testu.

Jak to vypadá...

Efekt je uložen v solidním celokovovém šasi a je opatřen solidními gumovými knoby a precizními spínači. Vrchní panel by se dal rozdělit na tři části podle funkcí, které jsou navíc zvýrazněny barvami. Zleva je to šedá část zkreslení, v níž najdeme spínač pro zapnutí a vypnutí zkreslení. Dále je tu nastavení míry zkreslení (Drive), poměru čistého a zkresleného zvuku (Mix) a nastavení sonické kvality zvuku (Tone). Je tu ještě přepínač EFX, který určuje, zda spínač pro overdrive spustí efektovou smyčku (Loop), overdrive (Drive, nebo obojí (Both).

 

Prostřední, zelená, část se vztahuje ke kanálu či nástrojovému vstupu B. Třetí, modrá, část, se vztahuje ke kanálu A. Oba tyto kanály mají shodné nastavení. Mají nastavení vstupní hlasitosti (Gain), jednoduchý ekvalizér v podobě basů (Low), středů (Mid) a výšek (High). Dále je u každého z nich přepínač středních frekvencí, které můžete nastavit na 250 Hz, 500 Hz nebo 1 kHz. A nakonec tu je high-pass filter (HPF), kterým lze nastavit ořezání basových frekvencí - žádný ořez (Flat) či pod 80 Hz nebo pod 150 Hz. Dohromady mají tyto dva kanály přepínač A/B. Na pravé straně vrchního panelu je ještě spínač Mute pro ztlumení.

 

Na levé bočnici najdeme jackový výstup (určený do aparátu), jackový výstup na ladičku a spínač Loop On, kterým lze zapnout efektovou smyčku natrvalo a tak přiřadit spínač overdrivu jen tomuto efektu.

 

Na zadní bočnici je zleva vstup pro 15V adaptér, držák na šňůru, spínač Ground Lift, spínač pro otočení fáze výstupu XLR (eliminuje zpětnou vazbu), samotný symetrický výstup XLR, spínač Pre/Post (odesílání signálu před zkreslením přes overdrive a efektovou smyčku nebo po něm). Dále tu je spínač pro otočení fáze efektové smyčky a její jackový vstup (Recv) a výstup (Send). A nakonec tu najdeme ovládání hlasitosti sluchátek a stereo výstup malého jacku na sluchátka.

 

Na pravé bočnici se nalézá nástrojový jackový vstup A, (k němu přidružený spínač PZB), který má vyšší citlivost a vyšší impedanci pro nástroje s piezosnímačem. Pak je tu nástrojový jackový vstup B a k němu přidružený potenciometr Drag Control, který je optimalizovaným vstupem pro nástroje s pasivními snímači pro dosažení přirozenějšího a příjemnějšího zvuku. A nakonec je tu spínač Blend, který umožňuje fungování vstupů A i B zároveň. Při jeho sepnutí se vypne přepínač A/B na vrchním panelu.

Radial Bassbone OD - pre-amp, overdrive a DI box v jednom
Radial Bassbone OD - pre-amp, overdrive a DI box v jednom

Co z toho leze...

Prvním, co vás praští do uší při zapojení nástroje, je slyšitelný pokles síly signálu. I při úplném vytočení gainu doprava prostě nejde do aparátu tak silný signál, jako kdybyste do aparátu poslali signál přímo z baskytary. Poněkud mě to překvapilo a docela bych přivítal alespoň Master Volume.

 

Samotný ekvalizér pak funguje slušně. Připadá mi, že celý zvuk trochu uhladí a zarovná ostré hrany. Zda je to ke škodě či užitku, záleží spíše na samotném hráči. U kanálu B se tomuhle dalo odpomoci díky nastavení Drag Control, jeho vytočením zcela vpravo, kdy jste dostali opravdu zvuk svého nástroje. Ovšem za cenu dalšího lehkého potlačení signálu. U kanálu A tohle nastavení chybí.

 

Díky nastavení ekvalizace si člověk může nakroutit zvuk podle svého gusta, dobře fungují i oba přepínače - jak High Pass Filter, tak nastavení střední frekvence.

 

Co mě na tomhle zařízení opravdu dostalo, to byl overdrive. Fungoval naprosto bezvadně a s jeho nastavením, jakkoli vlastně jednoduchým, se daly najít výborné zkreslené zvuky. Vlastně bohatě stačí úroveň overdrivu (Drive) a poměr čistého a zkresleného zvuku (Mix Dry/Wet) a máte opravdu skvělý overdrive. Pokud se vám zdají popisky v reklamních materiálech přehnané, když tvrdí, že overdrive poskytuje zvuk od jemného vrnění až po burácivé zkreslení, tady tomu můžete beze zbytku věřit. Tenhle efekt to totiž všechno má a také všechno mezi tím. A tady samozřejmě i výborně funguje kombinace s pre-ampem.

 

S původním efektem Tonebone Bassbone přišla firma Radial v roce 2003 a v podstatě přes noc uchvátil basisty po celém světě. Tohle zařízení si pořídili takoví hráči, jako je John Patitucci, Tony Levin, Marcus Miller nebo Victor Wooten. Efekt byl podstatně jednodušší a bez overdrivu.

 

Co to umí dalšího...

I když jde u pre-ampu především o zvuk, tady se mu na roveň staví všestrannost použití. Konstruktéři si pohráli s několika možnostmi ohledně vstupů pro dva nástroje a doplnili to několika drobnostmi, které usnadňují muzikantům život.

 

Především je to fakt, že jde o pedálový efekt, který slouží pro dva nástroje najednou a má v sobě poměrně velké nastavení ekvalizace a vestavěný overdrive. Jinými slovy, máte vyřešeny hned dva efekty v jednom, a ještě nemusíte pracně vyměňovat šňůry a nástroje.

 

Další zajímavou možností je, že pokud používáte jen jeden nástroj a zapojíte ho do kanálu A, můžete přepínačem A/B přepínat mezi dvěma kanály a mít tak dvojí nastavení ekvalizace podle potřeby. Připojením druhé baskytary do kanálu B tuhle možnost samozřejmě zrušíte.

 

Je tu také možnost, pokud má baskytara stereo výstup nebo dva mono výstupy, zapojit nástroj do obou vstupů zároveň a na každém z nich mít nastavenu jinou ekvalizaci. To funguje v případě, že zmáčknete tlačítko Blend na pravé bočnici. Vlastně sem patří i možnost, že má nástroj magnetický i piezosnímač. K tomu je potom určen pro piezosnímač kanál A a pro signál z magnetického snímače kanál B.

 

Tady bych rád vyzdvihl výborně řešený manuál, kde výše popsané možnosti naleznete jednoduše popsány a nakresleny. Život také zpříjemňuje několik dalších vlastností - ať již možnost cvičení do sluchátek, nastavení efektové smyčky (dohromady nebo zvlášť s overdrivem), zemnění, otáčení fáze u efektové smyčky i výstupu XLR a další.

 

Závěr

V zásadě je tenhle efekt skvělý pomocník především pro živé hraní. Kombinace dvou pre-ampů, overdrivu a DI boxu doplněná o další vychytávky je právě pro pódia jako dělaná a nabízí velké množství použití při různých herních situacích. Osobně bych přivítal čistější a silnější výstup z preampu. Overdrive je na druhou stranu opravdu vynikající. Potěšitelné je, že se efekt dodává s adaptérem, což vůbec nebývá zvykem.

 

Info:

Radial Bassbone OD je efekt, který v sobě kombinuje pre-amp pro dva nástroje, overdrive a DI box. Je vhodný k široké škále použití. Cena je 12 844 Kč.

 

Plus:

provedení a design

všestrannost

overdrive

dodává se s adaptérem

 

Mínus:

ubírá vstupní signál

ekvalizér „obrousí hrany“ zvuku

nepřítomnost ovládače Master Volume

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Frekvenční rozsah 20 Hz–18 kHz
Celkové harmonické zkreslení 0,05 % na –15 dBu
Počet kanálů 2 (A, B)
Ekvalizér (u každého kanálu) Bass, High, Mid, Gain
Přepínače (u každého kanálu) HPF (třípolohový), Mid (třípolohový)
Overdrive (ovládání) Drive, Mix, Tone, EFX (třípolohový)
Vstupy 2x 6,3mm jack, EFX Loop Recv (6,3mm jack)
Výstupy 1x 6,3mm jack, symetrický XLR DI, EFX Loop Send (jack), sluchátka (3,5mm jack), ladička (6,3mm jack)
Spínače A/B, Mute, Overdrive
Spínače po obvodu Loop On, Ground Lift, 180° (XLR), Pre/Post, 180 ° (Loop), Blend, PZB
Ovládání po obvodu Level (hlasitost do sluchátek), Drag Control (zvyšuje zátěž pasivního snímače)
Rozměry 107 x 203 x 48 mm
Hmotnost 1,2 kg
Příslušenství 15V adaptér (součást balení)

 

www:

www.tonebone.com/bassboneod.php

Psáno pro časopis Muzikus