Radial Bassbone OD - bass guitar overdrive

Radial Bassbone OD - bass guitar overdrive
Radial Bassbone OD - bass guitar overdrive

V politováníhodný omyl by mohl být uveden ten, kdo by se domníval, že Bassbone OD je overdrive pro baskytaru. Není to tak, přestože i název tohoto zařízení k takovému předpokladu svádí. Bassbone je mimochodem také overdrive.

 

Se zařízením od kanadské firmy Radial jsem strávil několik letních týdnů a dovolím si tvrdit, že ovedrive je pouhým doplňkem pozoruhodné mašinky. A s nadsázkou řečeno doplňkem významným asi tak, jako pruhy na mikině. Bassbone OD je především baskytarový předzesilovač a DI box, který nabízí spoustu přidružených funkcí, které mohou baskytaristu(ku) inspirovat a usnadnit mu (jí) život. Beru zpět, usnadnit hraní a nahrávání. Nádobí to totiž nemyje a vaše argumenty ve sporu s partnerem nezesiluje a ani nepředzesiluje.

 

Pro hráče, kteří se již setkali se některým ze dvou jeho předchůdců (Bassbone a Bassbone V2) poznamenám, že OD přináší pár významných změn a vylepšení. Zatímco Bassbone nabízel footswitch boost, tedy zesílení signálu, spojený s vypínatelnou funkcí efektové smyčky, tady je místo něj overdrive. A také jej lze spojit se smyčkou pro efekty. Velmi praktickým vylepšením, kromě jiných, je, že Bassbone OD umožňuje připojení sluchátek pro tiché cvičení. Výstup pro sluchátka má vlastní zesilovač s volume.

 

Začalo to u kabelů

Firma z kanadského Vancouveru, která se dnes jmenuje Radial Engeneering, začala původně v roce 1991 vyrábět nejrůznější kabely. Pak si zkusili sestrojit DI box. Vznikl Radial JDI, dodnes ho používá legenda mezi baskytaristy Tony Levin. Není tedy divu, že Radial nyní vyrábí desítky nejrůznějších "zbraní" pro muzikanty. A to především pod značkou Tonebone, pod značku Radial zahrnuje produkty pro zvukaře a nahrávací studia a Primacoustic jsou vychytávky pro nahrávání a vysílání.

 

Přepni z A na B a zpět

Pokud jsem výše napsal, že právě testujeme baskytarový předzesilovač, dodávám, že to jsou vlastně dva předzesilovače. Na bytelné kovové krabici se třemi nožními spínači (Mute, B/A a Overdrive) a se spoustou dalších hejbátek najdeme modrou a zelenou barvou vyznačené sekce A a B - dva pre-ampy. Můžeme je chápat jako dva přepínatelné předzesilovače, pokud používáme s Bassbone OD jeden nástroj. Pokud ovšem zapojíme do krabičky dva nástroje, budeme nožním spínačem přecházet z jednoho ke druhému a každý z nich bude mít svůj pre-amp pro úpravu signálu.

 

Prosím vstupte

Pro logiku věci se vraťme na začátek a začněme od vstupů. Jsou tedy dva. Co si do nich zapojíte, je na vás. Zařízení je zřejmě schopné poprat se s více druhy nástrojů (manuál uvádí jako příklad housle a akustickou kytaru). Vycházejme ale z toho, že Bassbone OD testujeme především pro baskytaristy případně kontrabasisty.

 

Vstup A má přidružené tlačítko PZB z boku krabičky, které je určené pro nástroj s piezosnímačem, tedy třeba kontrabas. V těle krabice skrytý PZB sepneme (například zastrčením hůlky z čínské restaurace jako já) a tím zvedneme vstupní impedanci z 220 kΩ na 10 MΩ, což je podle Radialu optimální pro piezo nástroje, a zároveň zvýšíme hlasitost o 10 dB. Tím jsme si připravili půdu pro další práci s kontrabasem pomocí předzesilovače a zároveň tak, aby hlasitostně i kvalitou zvuku nezaostával za elektrickou baskytarou, kterou se chystáme zapojit do vstupu B.

 

Ještě předtím ale zdůrazněme, že pokud budeme používat s Bassbone OD jen jeden nástroj, budeme jej zapojovat pouze do áčka. Dvě sekce pre-ampu pak využijeme pro nastavení dvou různých zvuků, mezi kterými budeme jednoduše sešlápnutím tlačítka B/A přecházet.

 

Do vstupu B nyní zapojme baskytaru. I tady si můžeme hrát se vstupní impedancí, ale jinak. Radialovci prý za dvacet let bádání vykoumali, že tradiční magnetické snímače typu Jazz Bass znějí tepleji při malé vstupní impedanci 220 kΩ, zatímco na aktivní basy má vstupní impedance jen malý vliv. A připravili nám tady otočný ovladač Drag. Doporučují zapojit pasivní baskytaru do béčka a pak otáčet (třeba šroubovákem, trsátkem) ovladačem zapuštěným do těla krabice: proti směru hodinových ručiček pro teplejší tón (snižování vstupní impedance) a po směru pro jasnější tón. Vyzkoušel jsem a musím říci, že to funguje. Snižování impedance dává base, řekl bych, měkčí zvuk. Zároveň ji ale zeslabuje, což samozřejmě umí další části efektu vyřešit.

 

Jakkoliv nabízí Bassbone OD vymakané funkce, dovolil bych si tady jednu hnidopišskou výtku. Pakliže budu předzesík používat jen s jednou baskytarou, musím ji zapojit do vstupu A. Je-li v béčku, mohu používat pouze jeden pre-amp, zatímco z áčka ji můžu nožním spínačem posílat střídavě do pre-ampu A i B. No a tím sympatickou funkci snížení vstupní impedance ztratím. Impedanci basy zapojené do A můžu nejvýše nakopnout tlačítkem pro piez snímače, což je u elektrické baskytary slyšitelná blbost.

Radial Bassbone OD - bass guitar overdrive
Radial Bassbone OD - bass guitar overdrive

Ahoj Jakube

Vraťme Bassbonu OD pozitivní body tím, že na tomto místě zdůrazníme jeho další výbornou dovednost: Výše uvedená stavba umožnuje smíchat dva signály z jedné baskytary. Třeba v případě, že máme basu snímanou jak piezosnímačem, tak magnetickými snímači a od každé části máme vlastní výstup. Na boku krabice stačí sepnout skryté tlačítko Blend a můžeme místo přepínání pre-ampy míchat. Tohle je můj veliký pozdrav do Kostelce nad Orlicí. Kamarád Jakub si přesně takovou kombinaci nechal vestavět do staré dobré Jolany Studio Bass, avšak už nenašel vhodný způsob, jak zvuk dále zpracovat. Vida, v Kanadě na to přišli.

 

Zesilte se

Přejděme k ovládání pre-ampu(ů). Modrá sekce A i zelená B nabízejí identické ovládání, což je skvělé při porovnávání toho, jak jednotlivé korekce zvuk mění. U předchozí generace Bassbonů tomu tak nebylo.

 

K dispozici máme knoby High, Low, Mid a Gain. A dále dva posuvné třípolohové přepínače. Jedním vybíráme frekvenci středů mezi 1 kHz, 500 Hz a 250 Hz, kterou pak zesilujeme či zeslabujeme knobem.

 

Druhým přepínačem zvaným HPF (high pass filter) upravujeme nadměrné basové frekvence. Nenechme se zmást slovem high, tato funkce se někdy označuje také jako low-cut. Uřezává nežádoucí rezonanci či zpětnou vazbu hlubokých frekvencí. Nabízí polohy Flat (bez ořezu), 80 Hz a 150 Hz.

 

Nemá moc cenu rozepisovat se o tom, jak pre-amp hraje. Protože hraje fakt skvěle. Umožňuje nastavení v podstatě jakéhokoliv zvuku a stylu baskytary a přepínání mezi dvěma možnostmi. Můžeme mít třeba na áčku nastavení pro zvuk hraný prsty, který jedním sešlápnutím změníme do zvuku nakrouceného pro slap. Na internetu můžete najít chválu baskytaristů, kteří hrají z Bassbone OD (či Bassbone) přímo do mixu, protože to, co z něj leze, předčí jejich aparát. Samozřejmě to platí asi do určité míry. Moje zkušenost je ale taková, že když jsem v půlce koncertu ve stresu vytáhl kabel z Bassbone OD kvůli technickým problémům v dalších krabičkách za ním a zapojil jej přímo do komba, zatraceně mi hřejivý a průrazný zvuk Radialu chyběl.

Radial Bassbone OD - bass guitar overdrive
Radial Bassbone OD - bass guitar overdrive

Kurz (z)kreslení

A proč si efekt dává do přízviska ono OD? V levé části krabičky najdeme tři knoby pro ovládání přidruženého overdrivu: Drive pro míru zkreslení, Mix pro míchání zkresleného a drivem netknutého signálu a Tone, což je klasická tónová clona. Zvuk ovedrivu je krásný především v nižším nastavení, ale to závisí na vkusu. Velikým bonusem je funkce Mix, která zajistí, že se vám v bzučení zkreslovače neztratí „spodek“ vaší baskytary.

 

Ovšem. Sekce Overdrive má také svůj třípolohový přepínač, s velmi inspirativním využitím. Pod ovládání footswitchem Ovedrive lze totiž zapojit efektovou smyčku, kterou můžeme zapínat spolu se zkreslením (poloha Both), zapínat samotnou (Loop) nebo nepoužívat vůbec (Drive). A teď si uvědomte, co se za tímhle nezvyklým zapojením skrývá: Kromě jiného to, že funkci Mix někdy nazývanou blend, která k zefektovaném signálu přimíchává zvuk původní basy, můžete získat u jakéhokoliv svého efektu, který do smyčky připojíte. Ale stále můžete vypínat a zapínat zkreslení nezávisle na dalších efektech, chcete-li: Z levé strany krabice je ještě jeden zanořený spínač Loop On, po jeho sepnutí bude smyčka zapnutá pořád a vypínáte a zapínáte jen overdrive. Tak tahle sekce testovaného zařízení mne opravdu bavila.

 

Celé se to popsat nedá

Už jsem toho napsal strašně moc, a přitom jsem možnosti Bassbone OD nevyčerpal. Další užitečnou funkcí je výstup na ladičku, který zůstává otevřený pro signál i v případě, že sešlápneme footswicht Mute.

 

A pak je tu balancovaný výstup XLR DI. Radial je známým výrobcem direct boxů a tady nám jeden spojil dohromady s celým tím cirkusem. Výstup, ze kterého můžete svůj zvuk posílat do mixu při živém hraní i nahrávání, navíc poskytuje dvě funkce: Přepínač Pre/Post, kterým určíme, zda do mixu posíláme zvuk po efektové smyčce, nebo zvuk jí neupravený. A pak je tu spínač 180 °, který obrací polaritu pinů 2 a 3 na XLR, pro případ, že by se vám při zapojení do PA navzájem praly fáze.

 

Howg. Sice jsem nepopsal úplně všechno, ale už to musí stačit. Utíkejte si to sami vyzkoušet.

 

Info:

Bassbone OD Bass Guitar Overdrive je dvoukanalový baskytarový předzesilovač s overdrive a dalšími vyladěnými funkcemi. Cena je 10 867 Kč.

 

Plus:

Dvakrát kvalitní pre-amp.

Mnoho velmi užitečných funkcí v jednom.

Inspirativní spojení smyčky pro efekty s funkcí Ovedrive a jejím parametrem Mix pro míchání zefektovaného a čistého signálu.

Pre-amp a DI BOX, který vám umožňí koncertovat bez aparátu, je-li třeba.

 

Mínus:

Při využití pro jednu baskytaru si musíte vybrat, zda chcete oba pre-ampy či možnost snižovat vstupní impedanci, obojí nelze.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Preamp dvakrát (trída A) s ovladači High, Low, Mid a Gain; středy, které Mid ovládá, volíme přepínačem mezi 1 kHz, 500 Hz a 250 Hz, filtr spodních frekvencí s přepínačem Flat, 80 Hz a 150 Hz
Vstupy dvakrát pro nástroj s možností upravovat vstupní impedanci ovladačemi PZB a Drag, možnost smíchat oba vsupy pomocí Blend
Overdrive sekce spojitelná se smyčkou pro efekty, parametry Drive, Mix, Tone a přepínač Both, Drive, Loop, funkce 180 ° pro smyčku
Přepínač nožní Mute, B/A a Overdrive
Výstup pro sluchátka s vlastním volume
Výstu XLR DI výstup s funkcemi 180 °, Pre/Post a Lift
Napájení přiložený adaptér 15 V DC/400 mA
Rozměr 127 x 70 x 273 mm

 

www

www.tonebone.com

Psáno pro časopis Muzikus