Pearl Vision VLX - není nad zkušenosti...
Šedesátiletá zkušenost firmy Pearl s výrobou bicích nástrojů a experimentováním s jejich akustickými vlastnostmi údajně ukázala, že vnitřní vrstvy dřeva korpusu jsou hlavním a klíčovým faktorem, který ovlivňuje celkový charakter zvuku bubnu.
Řada Vision této zkušenosti využívá použitím dvou dřevin pro výrobu bubnových korpusů - břízy a lípy. Zatímco bříza nabízí houževnatě pružnou, pevně vázanou strukturu buněk a má tendenci akcelerovat odražené zvukové vlny s důrazem na středové a vysoké frekvence, struktura lipového dřeva je poněkud měkčí, odražené zvukové vlny zpomaluje, a ve zvuku se tak prosazují více středové a basové frekvence.
Korpusy řady Vision se také liší konstrukcí podle použití a průměru bubnu - šest vrstev pro tom tomy a osm vrstev pro velké bubny a kotle. To dodává celkovému zvuku soupravy vyváženost.
Základní prvky testované řady, které jsou inovované, nebo zcela nové:
- nově zkonstruované, neomezeně nastavitelné držáky tom tomů Uni-Lock System
- nově zkonstruovaný systém uchycení tom tomů za ráfky I. S. S.
- nově zkonstruované mušle pro ladicí šrouby můstkovitého typu, držáky nohou kotlů,
- základna držáku tom tomů
- nově zkonstruované nohy velkého bubnu a klipsen ráfku velkého bubnu
- "plovoucí" gumové nástavce nohou kotlů
- Pro Tone Perimeter EQ blány velkého bubnu s tlumicím okružím
- Pro Tone dvouvrstvé úderové blány tom tomů a kotlů
- ocelový malý buben Sensi Tone s mechanikou struníku SR-900 Dual-Motion
- nově zkonstruovaná mechanika a pedál k velkému bubnu řady 900
- stojany na činely s kloubem Uni-Lock System
- stojany SureStrut
No a co to znamená v praxi?
Tak nejprve mechanika. Ta na bubnech včetně držáků tom tomů a nohou kotle nemá chybu. Vše dokonale fungující, s minimálním kontaktem s tělem bubnu, vše podloženo plastem. Zjednodušené zavěšení tom tomů za ráfky pomocí pouze dvou šroubů zcela dostačuje a je jedním z nejprostších a zároveň nejlépe funkčních na trhu. Kloubové držáky Uni-Lock s neomezeným nastavením jsou v této cenové kategorii vánocemi, stejně jako geniálně řešené klouby vršků stojanů pro činely. Dvojité nohy, maximální stabilita při ne zrovna nejtěžší váze, šibenice, jež se dá přeměnit na rovný stojan, masivní gumové boty na koncích nohou všech stojanů, otvorem v botách odizolované nohy kotle, výborný stojan hi-hat, výborný pedál, výborný stojan na malý buben a samotný fakt, že cenově dostupná souprava má dva stojany na činely. Ty mají ještě navíc pojistku činelu řešenu tak, že podle strany, kterou se pojistka našroubuje, buď činel omezuje v pohybu, nebo naopak. Blbůstka, ale ocenitelná.
Ale pozor! Mé prvotní nadšení pro opravdu elegantně, esteticky a funkčně řešené stojany zchladil náhodně objevený fakt, že u testované soupravy se jednotlivé trubky protáčejí v plastových vložkách, jimiž jsou vyloženy konce trubek silnějších. Tyto vložky mají trubku pevně sevřít, ale z nějakého těžko pochopitelného důvodu jsou o malinko menší, takže i při maximálním dotažení křídlové matky "nadoraz" se trubka dá celkem snadno otáčet. V praxi se to nemusí projevit, ale u těžších činelů jsem si jistý, že ano. Toto se týká obou stojanů na činely - hlavně horní, nejtenší trubky a stojanu malého bubnu. U něj nejde o nic fatálního, ale při použití extrémně těžkého malého bubnu by tento mohl začít časem klesat. Klesání zabráníte instalováním paměťových objímek - v těchto částech jimi stojany nejsou vybaveny - ale proti otáčení se do stran by pomohly pouze objímky se západkou, která ovšem nemá v případě vršků činelových stojanů kam zapadnout. Nemusí to při hře vůbec vadit (na konci testu z názoru jiného bubeníka uvidíte, že si ničeho nevšiml a pochvaloval si stabilitu) a doufám, že tomu tak je. Rozhodně to však není v pořádku, trubky by měly být sevřeny naprosto pevně.
Stojan hi-hat mi osobně velmi vyhovoval, má nastavitelný odpor pružiny a nohy otočné kolem své osy a pocit při hře byl dobrý.
Pedál k basovému bubnu má pevnou podložku, neomezené nastavení úhlu palice a palici se dvěma povrchy - filcovým a plastovým. Dobře vybalancovaný pedál, na který si okamžitě zvyknete.
Stojan na malý buben má neomezené nastavení úhlu a masivní gumové nástavce pro sevření bubnu.
Nohy velkého bubnu jsou teleskopické, s vyšroubovatelnými bodci z gumových botek.
Zajímavou novinkou je mechanizmus napínání struníku, kde firma nechává na vás, jakou variantu zvolíte. Prodejní verze je s pákou odklopnou podél těla bubnu, ale mechanismus můžete odšroubovat (zevnitř bubnu) a namontovat jej tak, že se páka odklápí směrem od bubnu. Mechanika funguje spolehlivě a velmi lehce. Samotný struník je nejspíš z levného materiálu a celkový charakter bubínku spolu s blánami, myslím, dost ovlivňuje. A to, bohužel, negativně.
Zvuk
Po zkušenostech s nedávno testovanými soupravami z Číny (Vision jsou vyrobeny tamtéž) jsem při obdržení soupravy šel hned "dovnitř" bubnů, abych objevil, že vnitřní stěny korpusů jsou tentokrát opracovány do hladka. Při té příležitosti jsem si všiml, že ráfky kotle jsou - jako jediné ze soupravy - trochu neokrouhlé a v místech ok pro šrouby zevnitř jakoby vybrané. To spolu s ne zrovna nejkvalitnějšími blánami může způsobit větší či menší problémy, ve zvuku kotle se to však zdálo nehrát žádnou úlohu. On i tom tomy měly plný a hutný zvuk větší intenzity, s dobrou projekcí a s příjemnými, měkkými basy. Dozvuk tónu je kratší až delší, podle ladění. Hutnému zvuku pomáhají i dvojité blány ProTone, přestože za špičkovými blánami pokulhávají v konzistenci a uchycení v obručích. S lepšími blánami by se jistě zvětšila i škála rozsahu ladění. Tom tomy i kotel spolu dobře korespondují a při patřičném ladění se zvukově neslévají.
Od basového bubnu jsem podvědomě očekával, že při plných blánách, materiálu, ze kterého je vyroben a rozměru 18 x 22`` bude vše rozechvívajícím kanónem. Nebyl od toho daleko, ale hrál trochu jinak. Rozhodně je to hutný, zvukově plný a nadupaný kopák, kterému nechybí slušné basy, ale naladit ho na opravdu dobrý zvuk dá práci. Asi jsem od něj čekal víc, ale člověk nemůže čekat něco podobného tomu, čím se vyznačují třeba kopáky Reference téže firmy. Opět jsem přesvědčen, že by zde značně pomohly lepší blány. Důležité je, jak se basový buben projevuje při hře celé soupravy, a tento skutečně celkovému zvuku přirozeně dominuje, což se mi zdá být naprosto správné.
Dřevěné ráfky korespondují s lakem soupravy - mimochodem velmi hezky vyhlížejícím - a nové klipsny pro jednoduché šrouby (bez "téček") podtrhují profesionální vzhled.
Malý buben, jak jsem se již zmínil, doplácí zvukově nepochybně jak na blány, tak na zřejmě laciný struník, který má takový chrastivý a neušlechtilý zvuk. Tím nechci říci, že by byl bubínek špatný, ve vyšší poloze s více napnutou vrchní a ještě více napnutou spodní blánou měl energicky řízný projev i pěknou barvu zvuku, ale opět jsem přesvědčen, že by s dobrými blánami a s lepším struníkem mohlo být lépe. Rozhodně je dynamický a citlivý a ve zvuku soupravy se vůbec neztrácí. Rim shoty zvonily tak akorát, bez dlouhého přeznění. Při povolovaných blánách se tento charakter počal vytrácet a v nižší poloze zněl bubínek lacině. Podobné, avšak desetišroubé bubínky s kvalitními blánami jsem již ale testoval a chovaly se dost dobře, takže nemám důvod věřit, že je tento nějak výrazně horší.
Nemyslím si, že by právě tato souprava Vision byla zvukově velmi variabilní, ale fundamentální zvuk je nosný, energický a barvou klasický. Což považuji za jistou přednost, protože nemá tendenci se oposlouchat.
Vision VLX je skutečně ve své cenové kategorii kvalitní souprava s kompletní mechanikou a škoda, přeškoda těch několika nedostatků. Pokud je firma vychytá, palec nahoru.
Info:
Pearl Vision je nová řada bicích souprav. Vyznačuje se několika profesionálními parametry a mnoha vylepšeními, včetně profesionální kompletní mechaniky. Základní myšlenka řady je stejná, jako u špičkové, profesionální řady Reference - tom tomy mají šest vrstev dřeva, velké bubny a kotle osm pro zvukovou vyrovnanost. Materiálem je bříza s přidanými dvěma vrstvami americké lípy pro zhutnění basů. Doporučená cena testované soupravy VLX925/C-232 v laku je 28 990 Kč. V provedení s fólií (VSX925) je 23 990 Kč.
Plus:
až na drobnosti dokonalé řemeslné provedení
plný a hutný zvuk příjemné barvy
několik profesionálních parametrů, jaké u cenově dostupných řad nebývají zvykem
Mínus:
blány o něco slabší kvality
nedokonale okrouhlé ráfky kotle
jinak skvělé mechanice kazí dojem trubky stojanů, které se v plastových vložkách protáčejí poměrně snadno všude, kde nejsou paměťové zámky
Na závěr ještě názor jiného bubeníka, který na soupravu odehrál koncert na výstavě hudebních nástrojů.
Pavel Valdman
(ex Ewa Farna a nyní Gába Al Ghába)
Soupravu jsem měl k dispozici jeden týden. Na zvuku byla znát přítomnost lípy, kotel a tom tomy měly již od začátku překvapivé basy, jaké bych u březových bubnů nečekal. To bylo pro mě velmi milé překvapení. Ke zvuku kopáku není co dodat. Byl zvukově vynikající a díky své hloubce i hutný. U malého bubnu došlo ke změně mechanismu napínání struníku, který byl velmi funkční a spolehlivý. Přesto malý buben hodnotím jako nejslabší článek soupravy.
Co se týče mechaniky - hardware - překvapila mě stabilita stojanů na činely. Rovný stojan, na kterém jsem měl čínu, se během celého koncertu ani nehnul, což nebývá obvyklé. A něco k ladění - na celé soupravě byly blány Pearl ProTone, díky nimž nebyl výsledný zvuk takový, jaký by byl třeba s blánami Remo Emperor, ale i tak nebyl vůbec špatný. Myslím, že pro člověka, který kouká po nějakých lepších bubnech, je tato souprava díky své ceně ideální."