Pearl Export Radical EXR 825/C - test bicí sady

Pearl Export Radical EXR 825/C - test bicí sady
Pearl Export Radical EXR 825/C - test bicí sady

Bicí souprava Pearl Export je díky své rozšířenosti u nás notoricky známá a již přes dvacet let patří k nejprodávanější na světě. Nové modely Export Radical jsou vizuálně v duchu současného trendu retro nebo chcete-li vintage. Zároveň doznaly několika změn, a to převážně k lepšímu.

br>

 

Na Pearl Export narazíte ve světě skutečně všude. Kde je k dispozici nějaká "erární" souprava - ať již to te v klubech, divadlech či na festivalech, bude to s největší pravděpodobností nějaká levnější Yamaha nebo právě Pearl Export. Důvodem je jednoznačně standardní kvalita za příznivou cenu a jednoduchá, přestože spolehlivá, mechanika. Poprvé jsem hrál na Export v osmdesátém roce (minulého století vlastně, kruci...) a s dalšími variantami této řady se setkávám dodnes. Zvuk se nikdy příliš neměnil, vyznačoval se spíše převládajícími středy a jistou uniformitou. Záleželo samozřejmě také na použitých blánách, ale víceméně byl - a je - dán. Zajímavé je, že za celá ta léta na Exportech vždy lépe fungovaly jiné blány, než firma se soupravou tvrdošíjně dodávala - a to jak do zvuku, tak do trvanlivosti. Ačkoliv si teď vybavuji bubeníka, který sháněl originál blány Pearl, poněvadž mu zvukově vyhovovaly, patří spíše mezi ty výjimky potvrzující pravidlo. Při vybalování a sestavování nové verze mě tedy zajímalo, co se změnilo.

První mě zasáhl zjev a (coby milovníka starých bubnů ze šedesátých let) nemohl mě nechat lhostejným. Někomu se klasické perletě nelíbí, mně ano a novým Exportům náramně sluší. Testovaná sada měla povrch Strata Black, což je něco podobného jako klasický "Ringo" povrch Black Oyster, ale kresba je jiná a nemá to tu optickou hloubku. Ovšem povrch je to velmi hezký a v kombinaci s novou (menší) napínací mechanikou působí skutečně klasicky. Velmi dobře vyhlížejí dřevěné ráfky velkého bubnu ze světlého lakovaného dřeva a s vloženým páskem perleti.

První markantní změna ve zvuku je na první šlápnutí velký buben. Jo!! To mi vždy u Exportů trochu chybělo a nebylo to dáno jenom otvorem v přední bláně, který teď zaplaťpánbůh chybí. Kdo otvor chce, rád si jej prorazí, že...

Velký buben testované soupravy je opravdu basový, hutný a plný. Stačilo trochu naladit obě blány a už to hrálo, buben nepotřebuje žádné tlumení. Obě blány mají po obvodu tlumící okruží, což zajišťuje kulatý delší zvuk, tedy ono pěkné "bum" (anglicky to vypadá zvukově lépe - boom) a nikoliv plácavé "tuc". Buben je také hluboký poctivých osmnáct palců, takový již kanónový lauf.

Uvnitř topolového korpusu je (jako i ostatní bubny) hladce opracován, ale zdá se minimálně nebo vůbec lakován, takže je otázkou, jestli by bubny při použití tvrdého laku neměly ještě větší projekci. Z topolu se - většinou v kombinaci s javorem - vyráběly a dosud vyrábějí například některé bubny firmy Ludwig, jedná se tedy o dřevinu dá se říci při výrobě bubnů osvědčenou. Takže shrnuto - velký buben rozhodně funguje, a to dost dobře!

Překvapil mě buben malý, který je dřevěný, se stejným povrchem, tedy plastovou perleťovou fólií. Je to lehký bubínek s osmi šrouby po obou stranách se společnými odlehčenými mušlemi. Struník je jednoduchý, s dvaceti pružinami, k mechanice je přichycen pomocí plastových pásků. Mechanismus s jedním napínacím šroubem funguje hladce, tiše a spolehlivě. Lůžka pro struník jsou do hran korpusu vyříznuta poměrně hluboko a široce, takže struny dobře přiléhají k bláně. Přesto dá práci buben naladit tak, aby struník příliš nerezonoval, hlavně při hře na menší tom tom, ale to patří k bubenickému desateru. Zvuk je na tak zdánlivě obyčejný bubínek dost slušný a univerzální, rozsah použitelného ladění je široký. Při naladění na maximální rezonanci a tón - tedy ve středové poloze - dřevitě teple zvoní a dá se z něj dostat mnoho odstínů i různé délky dozvuku. Napnutý má křehký, ale plný zvuk a stále se ozývá i "tělo", tedy ne jenom práskání blan a strun. Nejvíce se mi tento virblík líbil podladěný a mírně utlumený, kdy vyluzoval pěkně hutnou druhou a čtvrtou. Na rozdíl od zbytku soupravy, která je jasně předurčena pro rock, nebo chcete-li pop či country, se dá tento malý buben použít v čemkoliv, vyjma snad velmi hlasité muziky. Jiné blány jsem na něm nezkoušel, je možné, že ho ještě vylepší.

U tom tomů jsem žádný zázrak nepředpokládal a u toho i zůstalo. Jejich zvuk je to, čemu říkám "zvuk tovární", tedy uniformní, nemelodický, na jaký jsme většinou u podobných souprav a velikostí zvyklí. Přesto bych řekl, že je nyní lepší, než tomu u exportů bylo v minulosti. U tom tomů to může být kromě materiálu a jeho tloušťce i díky zavěšení za ráfky systémem I.S.S.

Zdá se mi, že i tom tomy a kotel mají nyní více basů. Se zvukem nemá smysl moc laborovat, je dán a nejlepší je prostě bubny naladit na jejich optimální zvuk, zhruba ve střední poloze, kdy mají dobrý atak a rezonanci a delší sustain. Razantním bubeníkům bych doporučil Exporty ladit výše, dostane se z nich tak určitě maximum. Na tom tomech jsem zkusil blány dvojité, jmenovitě Remo Emperor, s dobrým výsledkem. Zní hutněji a více konkrétně. Pro toho, kdo chce mít širší škálu zvuku s případně melodickým zabarvením, Pearl samozřejmě nadále vyrábí i v této řadě "přídavné" velikosti jako 8" a 10", nebo z druhé strany "kaďák" 18" kotel. Pro úplnost - zbývající velikosti jsou 14x 14" kotel, 12x 14", 14x 15" a 14 x 16" tom tom. Všechny sudé průměry jsou k mání ještě také o jeden palec mělčí, desítky jsou 10x 10" a 8 x 10", osmičky 8x 8" a 7x 8". Velké bubny jsou 16x 18", 16x 20", 16x 22", 16x 24" a 18x 24". Toto všechno lze přiobjednat a soupravu tak personifikovat. Plastové nástavce na nohou kotle velmi snadno sklouznou, doporučuji ihned přilepit kvalitním lepidlem.

Jak již bylo řečeno, mechanika je poněkud předělána ku prospěchu věci a je tradičně dobrá a spolehlivá. Nápadné jsou také zvětšené masivní gumové nástavce na koncích nohou stojanů. Pedál k velkému bubnu P-120P má pevnou podložku, jednoduchý řetěz a oblou vačku, palice - beater - má dva povrchy, filcový a tvrdý z plastu pro zvětšení výšek ataku. Nastavení úhlu je neomezené, pružina má filcovou vložku pro bezhlučný chod. Velmi dobrý pedál s tichým a plynule lehkým chodem.

Stojan hi-hat kromě uvedených povšechných změn zůstal stejný jako letitý standard, osvědčená klasika se středovou plastovou objímkou pro nastavení odporu a dvěma stabilizačními bodci v základně. Nohy jsou otočné kolem své osy pro snadné umístění např. dvojšlapky. Stojan na malý buben je také klasika, ovšem zoubkový kloub pro nastavení úhlu sklonu bubnu vidím jako mínus, ne každému limitované úhly vyhovují. Dohnat se to dá patřičným umístěním v mohutných plastových nástavcích ramen stojanu, ale univerzální kloub je bezpochyby lepší.

Nohy velkého bubnu mají dvě polohy - pohotovostní a transportní - a v plastových nástavcích na jejich koncích jsou vyšroubovatelné ocelové špice pro dobré ukotvení. To je možná důvod, proč pedál P-120P tyto špice postrádá. Veškerá místa na mechanice, kde je to vhodné a zapotřebí, jsou opatřena paměťovými objímkami.

Suma sumárum - Pearl Export Radical EXR 825/C je spolehlivá a vizuálně zajímavá souprava se slušným zvukem za dost slušnou cenu. Hodí se především pro rock a spřízněné styly.

 

Info:

Nová retro varianta řady Export z topolového dřeva, s odlehčenou ladicí mechanikou, zavěšením tom tomů za ráfky a dřevěným malým bubnem stejné barvy. Cena soupravy je 24 990 Kč.

 

Plus:

pěkný vzhled

odlehčená ladicí mechanika

spolehlivá a pohodlná mechanika

obsahuje i činelovou šibenici

zlepšený zvuk, hlavně u velkého bubnu

 

Mínus:

gumové nástavce na nohou

zoubkový kloub u stojanu malého bubnu

 

TESTOVANÁ SOUPRAVA EXR 825/C

Velký buben - 18 x 22" - Malý buben - 5,5 x 14" - Tom tomy - 9 x 12" a 10 x 13" - Floor tom - kotel na nohách - 16 x 16"

Materiál je topol v šesti vrstvách.

Napínací mechanika je nová, všechny mušle zmenšené a odlehčené, můstkovitého typu, takže korpusů dotýkají pouze v místech okolí příchytných šroubů. Také žabky pro šrouby ráfku velkého bubnu jsou nové a praktičtější. A stejně jako u dražších sad Pearl jsou po celé ploše podložené gumou, takže jsou od ráfku izolované a neotlačí ho.

Ladicích šroubů má velký buben 2 x 8 a nemají "motýlky", ladí se jako ostatní bubny klíčem. Malý buben a kotel mají šroubů také 2 x 8, tom tomy 2 x 6.

Zavěšení tom tomů je stejně jako u drahých řad za ráfky pomocí systému I.S.S. (Integrated Suspension System).

Držáky tom tomů jsou TH 88 I se zoubkovanými klouby.

Blány jsou firemní, spodní logové, čiré, vrchní čiré ProTone. Blány velkého bubnu mají po obvodu tlumící okruží jako např. Remo Power Stroke, přední blána je černá s bílým logem, bez otvoru. Vrchní blána malého bubnu je pískovaná.

Mechanika: Pedál k velkému bubnu P-120P, hi hat stojan H-820W, stojan na malý buben S-800W, činelový stojan rovný C-800W, činelový stojan s ramenem - šibenice - BC-800W. Všechny stojany mají zdvojené nohy a nový design, který je co do funkčnosti a ovladatelnosti vylepšený. Například všechny křídlové matky - motýlky - jsou "akorát do ruky" a šetří prsty. Kdo vyzkouší, pochopí, o co jde. Krokem zpět jsou však zoubkované klouby u stojanů na činely stejně jako u držáků tom tomů a stojanu malého bubnu. Ty bývaly v minulosti bez omezení nastavení úhlu UniLock. Respektive nikdy ne všechny: buď stojany na činely, nebo držáky tom tomů. Na druhou stranu přibyla šibenice, držáky I.S.S. a leccos je zlepšeno při vlastně stejné ceně, takže někde se ušetřit zřejmě musí...

Povrch je plastová fólie, v tomto případě perleťová Strata Black. Řada Export Radical má k dispozici ještě povrchy Strata White, což je obdoba klasické White Marine Pearl, Prizm Blue - obdoba Blue Diamond - a Prizm Purple. Zdůrazňuji, že uvedené povrchy má pouze řada Export Radical. U řad Export Select (ELX) jsou laky na přírodním dřevě, u řady Export (EX) převážně metalízové fólie a u obou je nyní k dispozici černá matová napínací mechanika - tedy mušle a ráfky, ale i nohy od kotlů a velkých bubnů a držáky tom tomů.

Psáno pro časopis Muzikus