Palmer Tino System
Switching System 2 Guitar Amplifiers to 1 Cabinet with Remote Input
Před nějakým časem jsem se bavil s jedním pro mě významným českým,resp. Moravským, kytaristou o tom, že když na festivalech sleduje vybavení našich českých, resp. Moravských, kytaristů, vidí, že tady v současnosti hrajeme tak nějak na všelicos. Myslel to tak, že vybavení je pestré a různorodé a není tady patrná nějaká právě probíhající módní vlna. Jemu na mysli vytanula éra Marshalla a já si vzpomněl na značnou pódiovou převahu aparátů Mesa Boogie asi tak před patnácti lety.
Ruku v ruce s tím jde, že já zase kolem sebe vidím, že kytaristé jsou kromě této určité názorové nezávislosti v oblasti vybavení mnohem vzdělanější a obeznámenější než například před těmi patnácti lety. Často mají naprosto jasnou představu o svém zvuku, včetně toho, jak ho docílí. Například i kombinací několika způsobů. A pokud ne, existují tady právě taková řešení jako výrobek, který – kéž bychom dnes jen netestovali ale testem třeba nabídli určitý směr, kterým se ubírat, a jak své trochu složitější představy o kytarovém zvuku přenést do praktického života.
Ve světě elektrické kytary ale jen tak jednoduše nejde propojit kdeco s kdečím. Každodenním chlebem je pro nás řešení výkonů, impedance, úrovně, šumu, brumu, zemních smyček… Ale zaplaťpánbůh, jsou tady také firmy, jako třeba právě německý Palmer, které se těmto problémům věnují a jejich technici už všechno vyřešili za nás. Za jejich produkty se nám tak nějak nechce utrácet stejné, nebo dokonce větší částky než třeba za efektové krabičky, které nám zvuk změní. U těchto produktů jsme paradoxně rádi, když nám nijak zvuk nezmění. Ale každý, kdo si tím řešením projde, musí naznat, jak moc nám dokážou nabídnout, když je umíme používat, a jak moc nám usnadní ten praktický kytarový život.
Popis
Palmer Tino „two in one system“ oceníme ve chvíli, když hledáme řešení pro situaci, kdy používáme pro své charakteristické vlastnosti dva různé zesilovače a jejich signál potřebujeme sloučit do jednoho reproboxu. Řeší obvyklé problémy při podobném zapojení, jako jsou zemní smyčky mezi dvěma zesilovači, a dokonce i odporovou zátěž, kterou elektronkové zesilovače vždy vyžadují na výstupu. Pracuje také při zapojení tranzistorových zesilovačů nebo kombinace zesilovače elektronkového a tranzistorového.
Tino je 1 U 9,5” tedy velikostně půlrackové zařízení z 3mm ohýbaného ocelového plechu, které najde své místo asi právě nejspíš v racku nebo na boxu. Umístění v pedalboardu by s sebou neslo jednak potíže s potřebou dlouhých výkonnových kabelů, a to by nám celou situaci moc nezjednodušovalo, jednak by se přeci jen prodražilo. Přepínání zesilovačů můžeme v případě Tina řešit footswitchem a ten bude do pedalboardu patřit určitě. Jen čelní panel je řešený v černé barvě s bílými popisky, celokovové šasi a zadní strana je v krémově bílé barvě.
Přední panel
Čelní panel nám nabídne vstup pro elektrickou kytaru a dva výstupy, kterými propojíme vstupy pro každý ze dvou jednotlivých zesilovačů. Průběh signálu každého signalizuje zelená,resp. Červená, dioda vpravo od každého z nich. Na opačné straně obou výstupů pro aparáty je černé tlačítko Ground Lift pro „odzemnění“. Posledním šedým tlačítkem úplně vpravo můžeme ručně přepínat mezi těmito dvěma vstupy.
Zadní panel
Když si popíšeme panel zadní, zcela vlevo je konektor napájení. 9V napáječ je součástí balení a v případě ztráty nebo zapomenutí bychom mohli použít běžný kvalitní 9V adaptér, center negative s proudem alespoň 150 mA. Konektory Speaker Out AMP1 a 2 použijeme pro propojení s reproduktorovými výstupy zesilovačů, zdířku Speaker kabinet pro propojení s tím naším jedním reproboxem, kam budeme signály z aparátů směřovat a do vstupu Remote Control můžeme připojit už zmíněný footswitch, kterým budeme tyto vstupy přepínat.
Směrování a přepínání signálu
Tino směruje signál kytary vždy přímo jen do vybraného zesilovače, zatímco ten druhý, nepoužitý zesilovač je vypnutý. Zabrání se tak nežádoucímu ovlivnění nebo rušení. Signál nástroje na výstup je tak vždycky jen jeden. Zabudovaný buffer jen pomůže porovnat impedanci tak, aby se signál elektrické kytary s vysokým odporem impedančně snížil, zvýšil tak svoji úroveň a nebyl tolik náchylný k ruchům, brumu a šumu. Signál z kytary se přepíná časově současně se signálem reproduktoru a oba zesilovače jsou připojeny k zátěži. I elektronkové zesilovače jsou tak propojené bezpečně. Důležité bude ovšem v tomto případě dodržet impedanci jak výstupu zesilovačů, tak boxu a to konkrétně 16 Ω.
Praxe
Při praktickém použití zmíním nejdůležitější. Pomineme to, že bude třeba dát si práci s nastavením aparátů tak, aby oba zvuky k sobě pasovaly. Pokud jde o Tino, svoji práci provádí velmi dobře, bez jakýchkoli výhrad. Vypíchnul bych to, že nemáte pocit, že by nějak negativně váš signál při průchodu přepínačem ovlivňoval. Díky konstrukci s izolovanými transfokátory je systém sice poněkud těžší (cca 1,6 kg) a také trochu dražší, než bychom doufali (necelých 7000 Kč), ale už víme (například z minulých čísel, kdy jsme testovali signálové přepínače JHS), že pokud si nepřejeme potíže, jinak to prostě nepůjde. Vždy když se snažíme nějak propojit a zkombinovat dva zesilovače, je tu obrovská pravděpodobnost boje s brumem. Jedná se nejčastěji o nežádoucí zemní smyčku, která se může objevit mezi dvěma zařízeními, napájenými ze stejné sítě a dvojitému uzemnění. A Tino právě tomuto brání oddělenými výstupy do každého zesilovače a použitím kvalitních součástek. Plusem, který vyvstal z praktického použití, je také vlastnost Tina, kdy při přepínání zesilovačů opravdu nedochází k žádným nechtěným lupancům. To bychom si opravdu nikdo nepřál.
Asi jen okrajově se zmíním o nutnosti použití kvalitních, dobře stíněných kabelů správných délek a umístění samotného zařízení. Fyzika je fyzika a například na vrchní straně samotného zesilovače přeci jen hrozí možnost ovlivnění magnetických polí transformátorů i přes jejich izolaci s trafy samotného zesilovače. To nám může přinést potíže, ať se výrobce snaží sebevíc. Pokud bychom tedy nedokázali eliminovat brum „odzemněním“ tlačítky, budeme vždy zkoušet Tino umístit jednoduše někam jinam. Výrobce uvádí, že půl metru na stranu bude stačit.
Resumé
Závěrem se přiznám k jedné pochybnosti: Od začátku, kdy tento test provádím, přemýšlím o tom, jestli má vůbec valný smysl směřovat signály dvou různých zesilovačů do jednoho reproduktoru. Pochopte – například Victory The Duchess se mi líbí s Celestion Creambackem, Sherrif s Celestionem V30, Vox s Alnico Blue, nebo Greenbacky, Fender někdy s Jensenem… Existuje ale spousta situací, kdy to jistě nebude ničemu vadit a my to prostě udělat potřebujeme. Ať už z jakéhokoli důvodu. Třeba už proto, že je to jistě levnější a celkově jednodušší. No a v poslední řadě: Tino nám umožňuje také rozdělit signály ze dvou aparátů, s tím že každý můžeme směřovat do svého reproboxu a můžeme je libovolně přepínat. Prostě jen nezapojíme zadní panel. Vychytávka!
Info:
Palmer Tino System je zařízení, které dokáže primárně rozdělit kytarový signál do dvou různých zesilovačů a jejich signál sloučit do jednoho reproboxu. Cena je 6831 Kč.
Plus:
dobrý zvuk bez pocitu ovlivnění průchodem zařízením
buffer na vstupu
možnost ovládání footswitchem
tichý provoz bez brumu, šumu
jednoduché přepínání přes relé bez lupanců
adaptér v ceně
Lze zapojit i jako AB box, kdy signál rozdělí do dvou zesilovačů s adekvátními boxy.
Mínus:
Přeci jen na dnešní dobu ty rozměry… (asi daň za použité součástky).
Použití jen s 16Ω zesilovači a reproduktory.
Při zapojení jako AB box nelze hrát na dva zesilovače současně.
Technická specifikace
impedance na vstupu | 1 MΩ |
impedance na výstupech | 600 Ω |
napájení | 9 V DC / 150 mA |
rozměry | 220 x 165 x 44 mm |
hmotnost | 1,26 kg |
https://www.palmer-germany.com/en/products/signal-splitter-switcher/5242/tino-system