Palmer EINS - jednowattový elektronkový zesilovač

Palmer EINS - jednowattový elektronkový zesilovač
Palmer EINS - jednowattový elektronkový zesilovač

Lampové zesilovače jsou něco jako svatý grál kytaristů. Kytaristé o nich (většinou u piva) mluví, protože mnoho slavných i nejslavnějších kytaristů na ně hrálo a hraje, a srovnávají pak své zkušenosti s kolegy z celého světa (v rámci YouTube většinou). Muzikanti vědí, že je to špička, o tom není pochyb. Mít doma pravou lampu je kytaristův „mokrý“ sen.

Jenže s lampovými zesilovači je trochu potíž v tom, že aby hrály hezky, je potřeba dát volume více než méně. A to více znamená, že to bude hrát i více nahlas. To je pro rockera sice OK, pro sousedy a okolí už méně. Právě proto několik firem vyrábí lampové minizesilovače. Většinou o výkonu jeden až pěr wattů. A tady ten EINS umí jeden watt. Jeden watt je všeobecně podceňovaná hodnota. Když dáme naplno jeden watt v lampě, tak to není úplně potichu, věřte mi (ale stačí zavřít dveře, a je celkem klid).

Celkový koncept zesilovače EINS je především jednoduchost, jednoduchost, jednoduchost. Máme tady Volume, Tone, Boost, výstup na repro (8 a 16 Ω), Simulated Output (simulace reproboxu pro direct recording) a HI Z Output (výstup pro zapojení do vstupu libovolného zesilovače).

Provedení je minimalistické, plechová krabice vypadá na první pohled vintage, dalo by se říct, že skoro jako z nějaké staré laboratoře. Zapojuji tenhle jednowatt do velké bedny Marshall 4x12. Vybírám 16ohmový výstup a zapínám. Kytaru beru Fender Stratocaster s jednocívkovými snímači.

EINS má dva režimy, Normal a Boost. Normal hraje normálně. :-) Tedy když se to dá naplno, již to krásně bluesově zkresluje, tónovou clonou si nastavíme výšky dle svých uší. Když přepnu tlačítkem do režimu Boost, zvýší se zkreslení. Nečekejte ale žádný metal, zkresluje to postaru, zvuk je vhodný pro bluesrock, indie rock. Zesilovač je zapojen ve třídě A, díky čemuž má měkké zkreslení a mírnou kompresi.

Víc zkreslení se dá docílit předřazením efektu booster, overdrive nebo distortion. S krabičkami si to rozumí dobře. Metal Muff vyloudil na EINS metalový nářez. Domácí nářez.

 

Elektronky, lampy, flašky..., jak se jim různě říká. Dříve se vyráběly všude po světě, před příchodem polovodičů (první trioda se datuje cca do roku 1907) byly v každé elektronice: vysílačky, rádia, gramofony, promítačky, televize, v letadlech atd. Dnes vyrábí elektronky ve světě už jen pár firem, například: Billington Gold, Brimar, Bugle boy (Amperex), EEV, GE, GEC, Mazda, Mullard, Marconi, Philips, Psvane Raytheon, RCA, STC, Siemens, Sylvania Telefunken, Thomson, Tungsram.

Vyrábějí se i v Číně a v Rusku (Sovtek, Svetlana). Dokonce i v Čechách (KR) a na Slovensku (JJ). Dříve to byly stovky, možná tisíce firem... Elektronka v zesilovačích pro muzikanty se proslavila především v šedesátých letech, kdy začínal být populární zkreslený zvuk. Shodou okolností v šedesátých letech nastává velký boom polovodičů, který elektronky odsunul na druhou kolej. Dnes se elektronky dávají do vymazlených hi-fi soustav, sluchátkových předzesilovačů, a hlavně do kytarových zesilovačů. Elektronka umí na rozdíl od tranzistoru tzv. měkké zkreslení. Kdy speciálně ve třídě A přidává do zvuku jemnou kompresi (způsobenou právě typem zapojení A), a to kytaristé mají rádi.

(zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektronka, https://cs.wikipedia.org/wiki/Trioda)

 

Hlasitost je poměrně velká, záleží i na reproboxu. Soutěž v hlasitosti s 15W kombem Fender EINS prohrál, nicméně pro tišší klubovou bluesovou kapelu by to stačilo.

Zajímavá věc je simulovaný výstup, kdy můžeme EINS použít bez reproboxu, nemusí se nikde nic přepínat, EINS je na to uzpůsoben, nemusíme se bát, že by se zesilovač poškodil. Doporučuji ale použít DI box kvůli omezení 50Hz brumu.

Další zajímavá věc je výstup HI Z. Komu by byl jeden watt málo, lze výstup HI Z propojit s dalším větším kytarovým zesilovačem, ne ale do mixu, do mixu patří ten Simulated Output.

Pro milovníky vintage lampového zvuku, na domácí hraní, nahrávání, na chatu (lze to dát snadno do tašky, váží necelých 2,5 kg, nebo pro tišší hospodskou kapelu je tenhle EINS optimálním řešením, zvukově se mi velmi líbí. Cena také není přemrštěná. Kdybych neměl již podobnou jednowattovou věc doma, beru ho.

 

Závěr

Palmer EINS mně překvapil krásným a relativně silným vintage zvukem. Ten jeden watt hraje nahlas víc, než bych očekával. Když se dá volume přiměřeně a zapne se boost, produkuje příjemný měkký, zkreslený bluesový zvuk. Komu by byl ostrý, lze použít tónovou clonu a zvuk zakulatit. Kdo by chtěl větší a modernější zkreslení, předřadí nějaký tradiční overdrive, se kterými si EINS hezky rozumí. Je to věc, kterou hodně bluesových kytaristů ocení. Škoda, že nemá sluchátkový výstup (to lze ale obejít, když přímý výstup zapojíme do nějakého dalšího zařízení, PC, zvukové karty). A taky je škoda, že nemá efektovou smyčku, nějaký ten reverb/delay by se k tomu hodil, ale chápu, že do malé „krabičky“ se toho moc nevejde, a navíc by to zbytečně zvyšovalo celkovou cenu. Přes tyto drobné „nedostatky“ hodnotím EINS velmi kladně.

 

Info:

Palmer EINS je vintage jednowattový elektronkový zesilovač zapojený ve třídě A. Je vhodný pro domácí hraní i pro studiové nahrávání. Cena je 6147 Kč.

 

Plus:

krásný vintage zvuk

Boost

Simulated output

HI Z output

 

Mínus:

nemá efektovou smyčku

 

Technická specifikace

  

výkon 1 W
napájení 230/110 V
příkon 10 W
elektronky ECC83, ECC82
impedance reproduktoru 8 a 16 Ω
rozměry 206 x 128 x 108 mm
hmotnost 2,47 kg

 

https://www.palmer-germany.com/en/products/guitar-amplifiers/5131/eins

Psáno pro časopis Muzikus