Paco Castillo, model 213F - flamenco kytara
Kytary Paco Castillo již čtenáři Muzikusu znají. Postupně zde prošlo testem pět modelů, od nejlevnější řady až po tu nejdražší, profesionální, včetně nízkolubového elektroakustického nástroje. Zbývá tedy doplnit kytaru speciální, ale o to pro Španělsko typickou, a tou je flamenco. Všechny testované nástroje mne svou kvalitou a zvukem velmi překvapily, a o to více, pokud také přihlédneme k ceně.
Nebudu se již rozepisovat o firmě, která nástroje vyrábí, jen připomenu, že se jedná o malou rodinnou manufakturu. Dala si za cíl nabídnout co nejlepší nástroje za přijatelnou cenu a výhradně je vyrobit v rodném Španělsku v provincii Valencia. Toto předsevzetí se jí, myslím, velmi daří, a proto jsem se těšil na flamenco model a přistupuji tedy ke kytaře s třicetiletými zkušenostmi jako posluchač, obdivovatel a také hráč nádherné muziky, kterou španělské flamenco bezesporu je.
Na pohled se flamenco kytara neliší od ostatních klasických - jak levných, tak i koncertních nástrojů. To nejpodstatnější číhá v použitých materiálech a vnitřní konstrukci. Jako u takřka sta procent ostatních flamenco kytar je na vrchní desku použit rezonanční masivní smrk v dobré kvalitě. Je to rozhodující prvek celé stavby. I když existují i flamenco nástroje s deskou cedrovou, je to výjimka.
U klasických kytar je deska pevnější a silnější, u flamenco se materiál ubírá. Jde o filozofii, kterou španělské kytary přejaly z arabského světa. Deska má být tenká, rychle rezonující, reagující na každý letmý dotek. Proto je zvuk více do výšek, krystalický s dlouhým sustainem a jakoby nervózní, hodně ostrý.
Odpovídá to způsobu hry s používáním rytmického rasgueda, rychlého tremola a různých akcentů, poklepávaných na desku. Není tedy požadován bohatý harmonický tón koncertních nástrojů, který by se v rychlosti sléval a téměř hučel. Proto i žebrování rezonanční desky je subtilnější.
U testovaného nástroje je použito pět tenkých nízkých žeber ze smrku. Výsledek je okamžitě znát. Zvuk je ve srovnání s klasickou kytarou opravdu typický. Ozvučná deska je zdobená nádhernou barevnou rozetou z dřevěné mozaiky. Kobylka z tmavého východoindického palisandru nese plastový struník a umělou kost, coby sedlo.
Dalším prvkem stavby je materiál na korpus. Zde máme sykomoru (překládá se také jako javor nebo platan) avšak pouze překlíženou Javorové tělo opět produkuje tón ostřejší než palisandr, který je víceméně standardem u koncertních kytar. U lepších a dražších flamenco kytar je na tělo vždy použit španělský cypřiš v masivu, který dává charakteristickou barvu zvuku. Je to měkké jehličnaté dřevo a tón je perkusivní. Španělský cypřiš je ale dost drahý a jeho těžba je kontrolována.
Luby jsou lemovány opět palisandrovou skládanou výložkou. Na olubení obou desek a spodní žebrování jsem nalezl mahagon. Na krk je klasicky použit africký mahagon z jednoho kusu, který je stabilní a podílí se také na barvě zvuku. Má velmi pěknou kresbu a na rozdíl od koncertních nástrojů je tenčí, subtilnější. Je to dáno naturelem flamenco hráčů a jejich rychlou pohyblivou technikou hry. Každý použitý materiál se podílí na výsledném zvuku nástroje, a není tedy kytara jako kytara. Hlavice krku je překryta palisandrovým plátkem a obsahuje zlacené luxusní mechaniky s perleťovými rondelkami. Na těch Paco Castillo nikdy nešetří a obsazuje jimi i levné modely. Chod je bezproblémový. Východoindický palisandr použitý na hmatník, je rozdělen devatenácti kvalitními postříbřenými pražci bez orientačních značek. Zabroušení a zaleštění pražců je bezchybné. Celý nástroj je kryt lesklým lakem. Struny jsou od firmy D’Addario, řada EXP. U flamenco nástroje zde postrádám typický kryt pod strunami, zvaný španělsky golpeador, umožňující hráči poklepání a akcenty, pro flamenco tolik potřebné. Také chrání kytaru proti poškrabání nebo proražení desky. Ale ten se dá dokoupit a nainstalovat.
Zvuk
Tak samozřejmě na ten jsem byl nejvíce zvědavý a po zkušenostech s ostatními kytarami Paco Castillo jsem nepochyboval, že mne opět vzhledem k celkem směšné ceně překvapí. Stalo se. Jako majitel desetiletého vyhraného koncertního flamenco nástroje jsem pochopitelně srovnával a zkoušel na obě kytary stejné finty a skladby a techniku hry. Velmi se mi líbil sustain a dynamika nástroje ve výškách, což můj nástroj trochu postrádá. Ovšem zase barevnost a jemnost nuancí v legatech a staccato hře vyhrávala kytárka moje... Také v rasguadech lépe reagovala moje. Ale v zájmu spravedlnosti musím říci, že Paco je nástroj nový, syrový a ještě nehraný. Avšak ve srovnání mu dávám velkou budoucnost. Především v dynamice, pružnosti tónu a odezvy v arpeggiu. Prostě každá kytara je jiná a má své přednosti a mouchy.
Paco Castillo opět ukázal, co umí, a kdybych neznal předem cenu, tak těžko věřit, jak hraje. Minimálně o dvě cenové třídy výš. Provedení klasicky na velmi vysoké úrovni. Je zde znát poctivé řemeslo stavitelů a asi i zodpovědnost a láska ke kytarám. Nakonec - je vyrobena ve Španělsku, nikoli v Asii, a tady tradice zavazuje. Ve světové konkurenci není lehké obstát a máme tu potvrzenou pravdu, že poctivost se vyplácí. V nabídce firmy jsou ještě dva vyšší flamenco modely: 215F s cypřišovým tělem v masivu a 215FR s masivním palisandrem. Kdybych již nevlastnil flamenco kytaru, tak ji stoprocentně nevrátím. Docela mi učarovala...
Info:
Paco Castillo model 213F je španělská flamenco kytara. Cena je 11 370 Kč.
Plus:
krásné manufakturní provedení
použité kvalitní materiály
zvuk
cena vzhledem ke kvalitě
Mínus:
absence poklepové fólie/krytu na rezonanční desce
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Tělo | sykomora (platan) překlížená |
Rezonanční deska | smrk masiv |
olubení | mahagon |
Žebrování vrchní desky | smrk (pět žeber) |
Žebrování spodní desky | mahagon |
Roseta | dřevěná, barevná |
Výložky lubové | palisandr |
Krk | africký mahagon |
Hmatník | východoindický palisandr |
Kobylka | východoindický palisandr |
Pražce | medium, postříbřené (19) |
Mechaniky | zlacené s perletí |
Délka těla | 490 mm |
Šířka těla | 380/290 mm |
Hloubka těla | 100/95 mm |
Menzura | 650 mm |
Nultý pražec | 52 mm |
Tloušťka krku na nultém pražci | 21 mm |
Tloušťka krku na 9. pražci | 24 mm |
Struny | D’Addario EXP |
www: