Orange OR80R - historický test

Orange OR80R - historický test
Orange OR80R - historický test

Britský zvuk je tradičně spojován s aparaturami Vox nebo Marshall. Počátkem 70. let minulého století se objevily na pódiích nepřehlédnutelné aparáty, které stály za extravagantně oblečenými hudebníky.

Orange OR80R - historický test
Orange OR80R - historický test

Neotřelým designem vstoupila do světa psychedelické a glamrockové hudby londýnská značka Orange, od začátku těsně propojená s firmou Matamp, kterou založil Matt Mathias. Originální vzhled doplňovalo veliké logo s psychedelickým písmem a znak ve tvaru erbu, jehož téměř zednářská symbolika stojí za zvláštní výklad. Aparatury Orange nabízely sílu a spolehlivost na velkých pódiích. Pod touto značkou se vyráběly i PA systémy a vybavení pro diskotéky. Díky oživení zájmu o retro modely firma po mnoha letech obnovila svoji produkci, kromě gigantů však vyrábí i normální komba. Pod zvětšovací sklo se v testu dostal pěkný kousek z původní grafické série elektronkových komb s vestavěným efektem Orange Reverb, vyrobený někdy v polovině 70. let.

 

Design

Kombo Orange OR80R vychází z kytarového boxu 4 x 12". Reproduktory jsou však jen dva a nad nimi je prostor pro zesilovač. Stejně jako boxy a hlavy vypadá zepředu jako obraz. Přední deska je zasazená do rámu a potažená zvláštní sítí, tvořenou svazky papírových provázků. Síť je impregnovaná gumou a velice pevná. Uprostřed je barevný znak a logo. V horní části je výřez pro panel zesilovače. Ten má dvě chromovaná madla, aby se dal při opravě přenášet, a je podložený překližkovou deskou, přimontovanou masivními šrouby. Mezi horní zadní deskou a zesilovačem je pružné těsnění. Zadní deska má větrací výřez, chráněný zevnitř hliníkovou mřížkou. Celé kombo váží 40 kg. Podstatnou měrou se na jeho hmotnosti podílejí obrovská trafa zesilovače a magnety dvou reproduktorů. Dole pod reproduktory je pružinový reverb Accutronics, stejný jako ve varhanách Hammond. Po stranách skříně má OR80R dvě veliká madla na přenášení. Vespod má skříň dvě dřevěné lyžiny stejně jako hlavy Orange. Testovaný kus má kvůli snadnější manipulaci přišroubovaná kolečka, aby s ním bylo vůbec možné pohnout.

 

Konstrukce zesilovače

Jak už popsal Aspen Pittman, základem OR80R je koncový stupeň s párem EL 34. Ostatní elektronky jsou ECC 83. Ve zdroji jsou použity polovodičové diody (solid state rectifier). Na první pohled zaujmou dva obrovské transformátory a tlumivka. Elektronky v kombu leží vodorovně, což funkci zesilovače nijak nevadí. Nalevo na panelu najdeme dva vstupní jacky s rozdílnou úrovní, přepínač F.A.C., korekce basů a výšek, ovladače HF. Drive, Gain a Echo s konektorem pro footswitch a síťový vypínač. F.A.C. má šest poloh, kterými se postupně odřezávají nízké frekvence. Jedná se o řadu sériově zapojených kapacit za vazebním kondenzátorem druhého stupně, ve skutečnosti tedy až za korekcemi. HF. Drive funguje jako další zesilovací stupeň, ovšem s velkým zdůrazněním vysokých frekvencí. Potenciometr Gain má funkci normální hlasitosti. Echo má potenciometr s nadpisem reverb a ovládá se menším knoflíkem stejně jako korekce basů a výšek, označené nepřesně jako Hz a Khz. Síťový vypínač je bytelný a má nad sebou malé červené oko. Krásné černé knoflíky se liší ve třech velikostech a jsou z bakelitu. Je radost s nimi otáčet.

 

Pružinový dozvuk

Kombo má vestavěný spring (pružinový) reverb s dozvukovou jednotkou Accutronics americké výroby. Patří k němu i stylový nožní spínač. Zvuková kvalita hallu je výborná, jen při větším vybuzení trochu zkresluje. Nabízí hluboký prostor a správné kovové zabarvení zvuku, což je pro elektrickou kytaru to pravé. Od kytarových komb Vox nebo Fender ze 60. let se jeho charakter přece jen trochu liší, je měkčí a méně agresivní. Jeho kombinace s elektronkami ovšem s přehledem vítězí nad moderními digitálními efekty.

 

Osazení reproduktory

OR80R má dva 30W reproduktory Celestion G12H se zlatou nálepkou, impedancí 16 Ohmů a rezonanční frekvencí 75 Hz. Jsou spojeny paralelně a zapojeny do výstupního jacku pro impedanci 8 Ohmů. K zadnímu panelu hlavy se lze dostat po odšroubování horní zadní desky komba. Dolní deska kryje reverb a částečně i reproduktory a nese hliníkový typový štítek jako u zesilovačů Vox. Reproduktory vyzařují z dolní poloviny ozvučné desky. Za ideálního stavu ochranné sítě nejsou zepředu vůbec vidět. Mezi reproduktory je natažen kabel od dozvukové jednotky. Neměl by se odpojovat za provozu, protože je na něm vysoké napětí.

 

Zvuk a praxe

Kombo je evidentně určeno na čistý zvuk, který je silný a velice dynamický. Při přebuzení dává najevo, že se mu zkreslovat moc nechce a produkuje příjemný crunch. Hraje opravdu nahlas, což znamená, že se hodí na velká pódia. Největší radost by mu asi udělal Keith Richards se svým telecasterem. Masívní tón elektrické kytary může být i tenký až cinkavý, podle nastavení korekcí a přepínače F.A.C. Pružinový hall navozuje správnou retro atmosféru. Při správném nastavení gainu má kombo velkou dynamickou rezervu. Vyznačuje se typickým britským zvukem a velice snadným ovládáním.

 

Závěr

Orange OR80R je krásný výrobek z doby, kdy se na elektrickou kytaru muselo umět hrát. Jeho zvuk ho předurčuje pro rhytm and blues, soul, funk, country nebo jazz. Impozantní, ale trochu smutnou vlastností je váha téměř půl metráku, což znamená, že si zahraje hlavně v kapelách, které mají tým oddaných roadies. Modrá je dobrá, oranžová je lepší!

 

JAK TO VIDÍ ASPEN PITTMAN

Zesilovače Orange konstruoval Matthew Matthias a vyráběl Cliff Cooper v Huddesfieldu, v anglickém hrabství Yorkshire. Cliff Cooper měl také obchod v Londýně s názvem Orange. Cliff prodával své zesilovače pod tímto jménem v Londýně a na jihu, zatímco ve střední Anglii a na severu je prodával pod značkou Matamp. To byla tehdy běžná praxe, jelikož sever a jih Anglie se lišily ve stylu a vkusu stejně jako východní a západní pobřeží USA. Je to podobné rozdělení produkce Marshallu na zesilovače Marshall a Park, oba vyráběné ve stejné továrně, ale prodávané na severu jako Park. Zesilovače Orange byly řešeny jako luxusní kopie Marshalla a prodávány za vyšší cenu. Konstrukce tohoto zesilovače je celkem normální, ale grafika byla unikátní a neobvyklá, s malými obrázky nad ovládacími prvky, označujícími různé funkce. Mně se obzvláště líbí vstupní a výstupní jack pro echo, identifikovaný dvěma horskými vrcholy se sněhem na špici. Potah byl oranžový vinyl a všechna šasí nalakována tvrdým oranžovým emailem. Malý počet zesilovačů Orange byl potažen černým vinylem, ale je jich nepatrné množství. Orange prodávali nejvíce dvě základní 80 a 120 W hlavy spolu s boxy 4 x 12", které se daly postavit na sebe. Měli také mnoho dalších modelů, jako jejich 2 x 12" kombo, pěknou elektronkovou dozvukovou jednotku a můj oblíbený Hustler, kombo 1 x 12" s master volume, 40 W a postavené jako tank. Posledním zesilovačem, uvedeným firmou Orange, byl Overdrive 120. Nejžádanější ze všech jejich hlav měla navíc jeden předzesilovací stupeň s master volume, a tím zhubila jakýkoliv britský zesilovač. Myslím, že na zesilovačích Orange mě nejvíc zaujala celková kvalita materiálů a řemeslné provedení. Kvalitní reproduktory byly běžnou výstrojí, nikoli zvláštním vybavením. Koncové elektronky byly vždycky EL 34, zatímco v předzesilovači byly ECC 83 (7025, 12AX7). Tyto zesíky jsou stále vysoce vyhledávané v Evropě a prodávají se za cenu bazarového Marshalla. Jen málo jich bylo dovezeno do USA a jsou tam vzácné. Zjistil jsem, že ve Státech se prodávají rozhodně za míň než použité Marshally a jsou tak vynikající hodnotou pro rockery s nízkým rozpočtem. Zesilovače Orange se tiše vytratily ze scény na konci 70. let, když Cliff Cooper jednoduše zavřel dveře. Mé nejlepší zprávy říkají, že prostě ztratil zájem a zavřel firmu, aby mohl sledovat jiné zájmy.

 

(Aspen Pittman: The Tube Amp Book, 4.1th Edition, Groove Tubes, USA 1995)

 

Kytarista a bluesman Lukáš Martínek:

Ve srovnání s Fenderem je zvuk Orange plnější, má velký spodek. Je to opravdu aparát na mohutný čistý zvuk, jako třeba Hiwatt. Korekce se chovají trochu nezvykle. Když si s nimi člověk trochu pohraje a dá se to úplně na maximum, tak je to typický stadionový zvuk konce šedesátých let.

 

Výrobce aparátů ESH Petr Faiereisl:

Líbí se mi ten tlustý, čistý kytarový tón. Je to dobře udělaný zesilovač. Kdybych si chtěl něco koupit na čistý zvuk, asi bych si koupil Orange.

Psáno pro časopis Muzikus