Neumann KMS 104, KMS 104 Plus, KMS 105 - kondenzátorové mikrofony pro ideální přenos lidského hlasu
V tomto testu se seznámíme se třemi mikrofony značky Neumann, a to konkrétně s Neumannem KMS 104, KMS 104 Plus a KMS 105. Tyto kondenzátorové mikrofony byly vyvinuty pro ideální přenos lidského hlasu a hodí se zejména pro živá vystoupení.
KMS 104 Plus má v porovnání s KMS 104 zvýrazněné nízké tóny. Dále výrobce uvádí, že studiové kondenzátorové kapsle užité v mikrofonech dokonale přenášejí i ty nejjemnější detaily lidského hlasu. V porovnání s ostatními mikrofony mají typy KMS 104/104 Plus a KMS 105 průzračnější zvuk a širší frekvenční rozsah.
Všechny tři mikrofony mají stejný, velmi stylový design. Jejich konstrukce je robustní a působí velice precizním dojmem. K dispozici jsou v barvách matný nikl či matná černá.
Charakteristika těchto mikrofonů musí potěšit každého zpěváka, kterému není jedno, jak jeho hlas “leze ven z pódia”, a je pro něj důležité, aby mikrofon dokázal věrně reprodukovat barvu hlasu, či ji dokonce podpořil. V testování jsem zjišťovala, zda jsou tyto charakteristiky opodstatněné.
V první fázi testování jsem srovnávala všechny tři zmiňované mikrofony společně s mikrofonem Shure PG58 a s kondenzátorovým mikrofonem AKG C 1000 S. Testování probíhalo tak, že jsem do hudebního softwaru nazpívala stejnou melodii na všechny zmiňované mikrofony. Pro lepší srovnávání jsem vybrala tu část písně, ve které se vystřídají všechny barvy mého hlasu. Během poslechu všech nahraných stop se jeví jako nejhorší Shure PG58. O něco lépe je na tom AKG C 1000 S, ale zdaleka se nemohou rovnat s “Neumanny”. Stopy nahrané přes tyto mikrofony jsou na rozdíl od “Neumannů” zvukově ořezané. Hlas nahraný přes Shure tak působí trochu unyle a monotónně, bez specifikace jeho barvy.
Pokud budeme srovnávat KMS 104, KMS 104 Plus a KMS 105 mezi sebou, není už verdikt tak jednoznačný. Podle předpokladu jsou rozdíly mezi nahranými stopami skutečně miniaturní. Pokud tedy budete poslouchat audio nahrávku, doporučuji si na to vzít kvalitní sluchátka.
Rozdíly tu ale jsou. Základní model KMS 104 byl ze všech tří testovaných nejméně výrazný. Jeho přenos byl čistý a nepostrádal jakýsi kovový nádech, který dodá hlasu šmrnc. To všechno však dovedl i KMS 104 Plus a KMS 105, ale prostě o něco lépe. Navíc dokázaly odhalit barvu hlasu ve všech jeho polohách. Rozdíly mezi KMS 104 Plus a KMS 105 byly zejména v přenosu vysokých a nízkých poloh hlasu. KMS 105 bral lépe spodní tóny, KMS 104 zase ty vyšší. To koresponduje s údajem výrobce ,ve kterém se uvádí, že KMS 104 Plus je ideální pro ženský hlas. Na otázku, zda je lepší KMS 105 nebo KMS 104 Plus, vám neodpovím. Záleží pouze na vás a hlavně na vašem hlasu. Jsou tu ale další kritéria, která mohou pomoci při vašem výběru. Pokusím se je objasnit v druhé fázi testování.
V druhé fázi se testované mikrofony Neumann dostaly společně se mnou na koncertní stage. Na jednom koncertě jsem používala KMS 105 a na druhém KMS 104 i KMS 104 Plus, které jsem v průběhu střídala. V obou případech zde byl slyšitelný rozdíl v reprodukci mého hlasu směrem do sálu. Nejlépe můj hlas zněl v případě KMS 104 Plus. Několik lidí, kteří byli svědkem koncertu, mi tuto skutečnost potvrdili, aniž by věděli, že jsem používala jiný mikrofon. Můj zpěv se jim prostě líbil víc, jelikož byl konkrétnější, lépe vystihoval barvu hlasu.
Je důležité zmínit se o tom, že při koncertech používám odposlechy in-ear. Proto mě velice zajímalo, zda bude pravda to, co o mikrofonech tvrdí výrobce. Tedy že KMS 104 a KMS 104 Plus jsou vybaveny kardioidní kapslí, která potlačuje zvuky přicházející ze směru proti ose mikrofonu. Naproti tomu superkardioidní KMS 105 potlačuje i zvuky z celé 180° polokoule proti ose.
Do svých in-ear odposlechů si vždy nechávám posílat od zvukařského pultu pouze zpěv. Ale často se stává, že i přes tuto skutečnost mi do odposlechů lezou i jiné zvuky z pódia. Zejména činely, hodně zefektovaná kytara a podobně. Okolností, které k tomu vedou, je mnoho. Akustika sálu, velikost pódia, kvalita odposlechů, zvukař nebo právě mikrofon. Proto nelze říci, že pokud budete používat právě takový mikrofon, jako je například Neumann KMS 105, vyhnete se zcela těmto nevítaným zvukům.
V případě použití KMS 105 jsem svůj hlas v in-earech slyšela konkrétněji než obvykle, ale přebytečných zvuků jsem se tím nezbavila. Zde je nutné podotknout, že se koncert odehrával na venkovním pódiu, což je možné vysvětlení.
Když jsem zpívala přes KMS 104 a KMS 104 Plus, hlas zněl v odposlechu ještě konkrétněji, bez jakéhokoli zkreslení. Zvuky z okolí byly slyšet mnohem míň, pouze hodně zefektovaná kytara občas vylezla více na povrch. Tento koncert se odehrával v klubu s celkem dobrou akustikou a zvukem.
Věřím, že i pro ty, kteří nepoužívají systém in-ear, bude zejména KMS 104 Plus dobrou volbou. S těmito mikrofony se vám nemůže stát, že by například vazbily. Mají velice přímý signál a při zpěvu budou “poslouchat” jenom vás. KMS 104 Plus se jistě hodí i pro jazzové zpěváky, u kterých zejména jejich barva hlasu hraje prim. Zpěv přes tento mikrofon si skutečně užijete a na “hrátkách s hlasem” se můžete zaseknout na pěkně dlouho.
Pokud zpíváte do hlasité hudby (a tím myslím zpíváte, a ne řvete), doporučuji i tentokrát KMS 104 Plus. Každá konkretizace vašeho hlasu hraje v případě tvrdých kytar a “lesu činelů” ve váš prospěch.
Z výše uvedeného vyplývá, že testované mikrofony mohu doporučit všem zpěvákům, pro které je důležité, aby jejich hlas zněl skutečně tak, jak zní doopravdy, ba ještě lépe. KMS 104 Plus a KMS 105 jsou mikrofony, které vykreslí vaši škálu hlasu, podpoří sykavky, dodají kovový nádech... Je to něco, co dodá vašemu hlasu hloubku a šmrnc.
Info:
Mikrofony Neumann KMS 104/104 Plus a KMS 105 byly vyvíjeny pro ideální přenos lidského hlasu, a jsou proto vhodné zejména pro živá vystoupení. KMS 104 a KMS 104 Plus jsou vybaveny kardioidní kapslí a KMS 105 superkardioidní. KMS 104 Plus má v porovnání s KMS 104 zvýrazněné nízké tóny. Toto zvýraznění, které vyplynulo z požadavků profesionálních hudebníků, činí z KMS 104 Plus mikrofon ideální pro ženský hlas, zvláště v žánru rock a pop. Doporučená maloobchodní cena je pro všechny modely stejná: 14 610 Kč.
Plus:
Kardioidní kapsle která potlačuje zvuky přicházející ze směru proti ose mikrofonu u KMS 104 a KMS 104 Plus.
superkardioidní KMS 105 potlačující zvuky z celé 180° polokoule proti ose mikrofonu
zvýraznění nízkých tónů u KMS 104 Plus
robustní konstrukce u všech
pěkný design
kompaktní a lehký obal na suchý zip
Mínus:
není zde možnost mutovat či vypnout mikrofon tlačítkem přímo na mikrofonu
Akustický systémtlakový gradientní
Směrová charakteristika: kardioida/superkardioida
Frekvenční rozsah: 20-20 000 Hz
Citlivost při 1 kHz/1 kΩ: 4,5 mV/Pa
Nominální impedance: 50 Ω
Min. zatěžovací impedance: 1 000 Ω
Úroveň šumu podle CCIR: 28 dB
Úroveň šumu podle A: 18 dB-A
Poměr signál/šum podle CCIR (94 dB SPL): 66 dB
Poměr signál/šum podle A (94 dB SPL): 76 dB
Max. akustický tlak (SPL) při zkreslení < 0,5%: 150 dB
Max. výstupní napětí: 12 dBu
Dynamický rozsah mikrofonního zesilovače (A): 132 dB
Napájecí napětí (P48, IEC 61938): 48 V; +/-4 V
Napájecí proud (P48, IEC 61938): 3,5 mA
Konektor: XLR 3F
Hmotnost: 300 g
Průměr: 48 mm
Délka: 180 mm
Neumann KMS 104 plus: “Mikrofon, který přenáší život”
Pro zpěváka je mikrofon základem existence. Za svůj pěvecký život jsem jich vyzkoušela řadu, s některými jsem byla v symbióze a s některými ne. Nedávno se mi dostal do ruky Neumann model KMS 105 a hned mi bylo jasné, že nastal čas se od svého starého, dlouho oblíbeného mikrofonu, posunout někam dál.
Jsem zpěvačka, která upřednostňuje konkrétní, syrový a živočišný zvuk. Chci slyšet každé dýchnutí. Neumann KMS 105 mi v tomto ohledu poskytl vskutku nevšední zážitek a byla jsem si svým výběrem jistá. To však pouze do doby, kdy jsem zjistila, že existuje nový model KMS 104 plus, který má speciálně vyřešené snímání spodních frekvencí a hodí se proto dobře pro ženský hlas. Ostatně používá ho například Norah Jones.
Nastal tedy rozsáhlý průzkum, neboť jsem nechtěla kupovat zajíce v pytli. Obvolala jsem všechny známé muzikanty a zvukaře, ale novinku KMS 104 plus bohužel zatím nikdo neměl. Neměla jsem šanci si jej vyzkoušet, porovnat 105 a 104 plus a definitivně se tak rozhodnout. Nakonec se mi povedlo oba mikrofony zapůjčit.
Řada zvukařů mi radila, že KMS 105 je méně náchylný na vazbu a ať si pořídím raději tento model. Mikrofon KMS 104 plus mi však nedal spát.
K němu však měli někteří zvukaři připomínku, že dle uváděných parametrů by mohl být náchylný na vazbu. Poté, co jsem ho vyzkoušela za různých podmínek, musím konstatovat, že mě velmi překvapilo, jak KMS 104 plus bezpečně “drží”. Je doporučován na větší stage... ale já jsem ho vyzkoušela jak na extra malém, středním, tak i velkém pódiu zároveň při velmi rozdílné intenzitě “hluku” - řekněme hudby (od akustické hudby až k rocku) a k mé radosti jsem nezaznamenala já, ani zvukaři, žádný problém se zpětnou vazbou. Někteří zvukaři ho v obavě z vazby více “utáhli” - ubrali výšky a hloubky a především stáhli hlasitost. V tu chvíli se z pohledu zpěváka choval jako dobrý dynamický mikrofon, ale dle mého názoru to nebylo vůbec třeba. Myslím si, že ochrana proti zpětné vazbě je u těchto modelů opravdu skvělá. Někdy stačí jen “vykousnout” záludnou frekvenci. Ti zvukaři, kteří se zpětné vazby nebáli, mi dovolili si KMS 104 plus opravdu vychutnat. Mikrofon mi poskytuje velmi čistý, křišťálově průzračný zvuk. Hlas je zároveň ostrý, hutný i široký. Při zpěvu mám příjemný pocit, že z mého hlasu nechybí naprosto nic! KMS 104 plus zachovává skvěle přirozenou barvu hlasu, a co se týká zvýrazněných spodních frekvencí, popsala bych to asi tak, že mám v nižších polohách pocit, jako bych měla o tón větší rozsah. Právě v těch okrajových nízkých polohách, na hranici hlasového rozsahu, kdy běžný dynamický mikrofon nepomůže, Neumann vytáhne z hlasivek i ten “horký vzduch”. Přestože je přenos velmi konkrétní až “ostřejší”, tak zůstává i ve vypjatých a vyšších polohách poslech velmi příjemný, jde spíše o to, že zde "chybí" pověstná česká “deka”.
Tento mikrofon však také nic neodpustí. Nic neschová. Právě naopak. Pokud vám však jde o maximálně přesný přenos vašeho hlasu a zpěvu a o zachování veškerého života, který v něm je, určitě berte Neumann KMS 104 plus (nebo KMS 105,104). Ve spojení s dobrým zvukařem, který si ostatně může na KMS 104 plus rychle zvyknout, je to naprostá špička! Má osobní volba je KMS 104 Plus.
Upozorňuji na to, že poznatky zde uvádím jako zpěvák, uživatel, a to řekněme někdy i trochu rozmazlený, co se nároků na zvuk týká. Rozhodně ne jako odborník v oboru zvukové techniky.