Native Instruments Reaktor 4

Native Instruments Reaktor 4
Native Instruments Reaktor 4

Reaktor i po dvou letech od naší první recenze zůstává nejvýraznějším produktem Native Instruments. Nadále je to unikátní a bezkonkurenční systém, který se zatím nikdo nepokusil napodobit.

Jeho základem je jedinečná digitální zvuková strojovna se špičkovými parametry. Volitelná vzorkovací frekvence pro audiosignál sahá od 11 025 až po neuvěřitelných 176 400 Hz (standardně nastaveno 44,1 kHz), volba záleží jen na výkonnosti počítače. V kombinaci s 32bitovou signálovou cestou uvnitř systému zaručuje nekompromisní sonické vlastnosti. Všechny dosavadní produkty Native Instruments jsou založeny na stejném podkladu.

 

Reaktor je modulární stavebnicí pro kutily i profesionály. Umožňuje vytvářet nekonečné spektrum elektronických nástrojů a signálových procesorů. Dokáže emulovat snad jakýkoliv elektronický tónový generátor od analogových syntezátorů až po ROM playery a samplery. Nabízí velké množství zvukových syntéz - subtraktivní, aditivní, wavetable, frekvenční modulaci i granulární resyntézu - tedy cokoliv, na co stačí váš počítač a vy sami (to především). Sestrojit nekomplikovaný analogový syntezátor třeba s vlastnostmi Mini Moogu je jednoduché jako dětská hračka. Úspěch složitějších projektů už ovšem bude vyžadovat i jisté (až značné) znalosti akustiky a elektroniky. Reaktor v nejnovějším vydání sice ve srovnání s předchozími verzemi mnohé usnadňuje, avšak jen do určité míry, není to totiž hračka, ačkoli tak na první pohled působí.

 

Architektura

Stavebnice má několik strukturálních úrovní.

Základem všeho jsou jednotlivé moduly (Modules). Něco jako součástky, které už nemůžete rozebírat, mají neměnnou vnitřní stavbu a předem danou funkci. Uživatel má k dispozici pouze jejich vstupy a výstupy, určuje vstupní parametry a vzájemná propojení pomocí virtuálních kabelů. Moduly jsou utříděny v rozsáhlé databázi se stovkami položek, orientaci v ní zajišťuje několikastupňové roletové menu v hlavní nabídce programu. Menu ovšem o funkčních vlastnostech modulů moc neřekne. Všechny informace, bez kterých se ve valné většině případů neobejdete, jsou uloženy v manuálu. Užitečným pomocníkem je také okno Properties (vlastnosti), které vyskočí po dvojkliku na ikonu modulu na pracovní ploše. Najdete v něm zejména typy a přípustná rozpětí vstupních parametrů.

Všechny jednotlivé moduly obsažené v projektu jsou zobrazeny v dvojrozměrném diagramu na ploše označené jako Structure. Přehlednost a čitelnost diagramu záleží jen na uživateli, ikony mohou být rozmístěny libovolně s ohledem na to, aby spojovací kabely netvořily chaotickou změť.

Můžete samozřejmě pracovat jenom s jednotlivými moduly až po kompletaci jakkoliv složitého projektu.

Ale abyste nemuseli mít na starosti celé stovky nejmenších detailů, je tu další úroveň s příslušnou databází - Makro. Makro sdružuje určitý počet modulů se specifikovanou funkcí. Každý oscilátor například bude chtít i modulátory pro výšku tónu a amplitudy, případně generátory obálek, LFO nebo filtr. Tato nezbytná seskupení nemusíte pokaždé znovu organizovat. Macro je nabízí v preformované podobě. Ušetří tak práci s hledáním jednotlivých modulů i zbytečné přemýšlení, o riziku osudné zapomnětlivosti nemluvě. Potřebuje totiž už jen připojit terminály se zdroji modulačních parametrů (třeba potenciometry pro nastavení obálek nebo MIDI VST pro sledování klávesnice a modulace v reálném čase) a definovat výstupy, případně i vstupy audio signálu.

Ještě o něco výš ve stavební hierarchii stojí Instrument. Podobá se makru, ale je rozsáhlejší a disponuje také MIDI procesorem (vstup, výstup, modulace) a kontrolními prvky všech relevantních parametrů. Má automaticky i vazbu na audiosběrnici, takže po vložení do struktury může okamžitě produkovat zvuk. Funkce Instrument Snapshot umožňuje ukládat nastavení jeho parametrů jako program pro okamžité vyvolání. Kromě toho je součástí Instrumentu i základní definice ovládacího panelu, který spoluvytváří výslednou grafickou podobu celého projektu na monitoru a umožňuje ovládání a programování hotového nástroje prostřednictvím myši. Skládá se z komponentů, které jsou odděleně nabízeny i v menu Modulů, je tedy možné ho dodatečně upravit. Sdružený panel nakonec vytvoří kompletní podobu nástroje na monitoru.

Reaktor 4 právě tady přinesl velikou změnu. Předchozí verze nabízely velmi uniformní (a řekl bych i nehezký) design s předem danými barvami a minimální možností upravovat vzhled jednotlivých ovládacích prvků nebo grafických displejů. V dnešní podobě má uživatel možnost používat libovolné barvy pro jakýkoliv obrazový element: ovladače, plochy, rámečky, diagramy, grafy, dynamicky kreslené křivky. Podstatným způsobem může ovlivňovat i jejich velikost a umístění na panelu. Je možno importovat dokonce i jakoukoliv externí grafiku - obrázky, tapety, fotografie, ale i celé obrazové sekvence, animované zvoleným proměnlivým parametrem. Není k tomu co dodat, grafický systém je už stejně dokonale variabilní jako vnitřní modulární stavba.

Databáze kategorií Macro a Instrument jsou otevřené, umožňují vkládat editované i zcela původní presety pro pozdější využití. Do struktury se importují jejich kopie, takže dodatečná úprava v rámci konkrétního projektu nemá na uložené soubory vliv.

Nejvýše v hierarchii projektu stojí Ensemble. Není to nic jiného než alternativní označení pro celý projekt se všemi jeho součástmi, jak je nakonec uložen na disk. Patří k němu i nastavení volitelných parametrů audio systému, který tvoří jádro Reaktoru (vzorkovací frekvence apod.).

Na monitoru ho představuje kompletní ovládací panel nástroje. Může se dělit na subpanely odpovídající importovaným Instrumentům. Při jeho horním okraji je vždycky úzký pás, označený Ensemble, v němž se nachází důležité menu s nástrojovými snapshoty (programové presety). Ensemble Snapshots jsou přístupny i v samostatném okně, uspořádány do šestnácti bank po 128. Může jich tedy být až 2048, ukládají se společně s projektem. Okno zahrnuje i některé přidružené funkce, např. Randomize (náhodná editace parametrů s možností selektivního vyloučení těch, které určitě měnit nechcete).

Pozoruhodný je Snapshot Morphing - parametry dvou Snapshotů přecházejí plynule z jednoho do druhého nastavení v předem zvoleném časovém intervalu 1-60 s. Pomocí slideru je možné tento přechod zastavit v libovolné fázi.

 

Moduly

Počet a charakter nabízených modulů se od předchozích verzí významně neliší, nejvýraznější přírůstek je v grafických rozhraních. Pro rekapitulaci najdete v tabulce přehled typových oddílů, aniž bychom zabíhali do větších podrobností.

V zásadě jsou v databázi dvě skupiny: Event (MIDI a procesory pro modulační signály) a Audio moduly.

 

Novinkou je "inteligentní" aktivita, jíž některé moduly usnadňují svou montáž. Např. hybridní součástky (procesory vhodné pro všechny typy dat) se automaticky konfigurují v okamžiku, kdy je k nim připojen audio nebo event "kabel". Počet vstupů a výstupů v relevantních případech není omezen, modul automaticky vytvoří nový port, jakmile detekuje snahu o další přípustné připojení.

Za zvláštní zmínku stojí granulární resyntéza, kterou v NI zvládají ve vysoké kvalitě.

Mezi samplery jsou moduly pro nezávislou změnu tempa a ladění. Výjimečný PitchFormer srovná celý vzorek na zvolenou konstantní výšku tónu (dokonce i atonální zvuky), takže může fungovat také jako svérázný oscilátor. Novinkou je granulární delay pro zpracování audiosignálu přímo z externího zdroje (analýza a granulace probíhá na tekoucích datech v předsazeném bufferu!).

 

Uživatelská pohoda

Součástí Reaktoru je jednoduché zařízení pro audio záznam a playback. Pomůže vám při vytváření vzorků pro sampler nebo jako zdoj signálu při testování vznikajícího efektového procesoru.

Podobně tu najdete i MIDI player (formát SMF) řízený integrovaným MIDI clockem. Clock ovládá také chod nástrojů s vestavěnými sekvencery, ať už se jedná o syntezátor, loop, groove nebo drum sampler. Možné je též využití externího MIDI clocku.

Další užitečnou novinkou je sample map editor pro definici multisamplů s připojeným grafickým editorem smyček. Jeho vlastnosti jsou obdobné jako u NI sampleru Kontakt. Dovoluje automatickou konverzi formátů AKAI.

Kontakt připomíná i nový Browser pro cílené vyhledávání souborů na discích s automatickou detekcí všech použitelných formátů. Je také výhodnější alternativou roletového menu při importu nových modulů, maker a instrumentů. Kromě toho dovede analyzovat kompletní složení daného projektu - výsledkem je interaktivní seznam všech použitých modulů.

Významné vylepšení obsahuje okno Properties, které naskočí po dvojkliku na ikonu modulu. Záložky v něm přepínají čtyři oblasti - podrobnou informaci o funkci modulu, nastavení rozsahu vstupních parametrů, editaci grafické podoby na panelu a inegraci do OSC.

OSC (Open Sound System) představuje otevřený protokol pro vzájemnou komunikaci syntezátorů, počítačů a multimediálních zařízení. Je založený na standardech TCP/IP a UDP, síť může být stejně tak lokální (Ethernet) jako doslova globální (Internet). Nahrazuje i MIDI - s větší mírou spolehlivosti a uživatelského komfortu. Narozdíl od rigidní a limitované struktury MIDI si tady každý výrobce může definovat vlastní datovou symboliku, strukturu i hierarchii. Nevýhodou je, že právě pro tuhle otevřenost bez sjednoceného formátového standardu je komunikace softwarově specifická, přičemž zatím existuje jen minimální počet implementací. Přednosti jsou přitom velmi impozantní: mezinárodní kapacita, vytváření rozsáhlých audio systémů s využitím mnoha počítačů (!), koordinovaná syntéza na několika počítačích se součtem jejich výpočetních kapacit, komunikace mezi souběžně spuštěnými aplikacemi uvnitř jediného počítače.

MIDI implementace v nástrojích vytvořených Reaktorem je dokonale v rukou uživatele. Reaktor nabízí dostatek modulů pro jakékoliv uspořádání.

Totéž platí o polyfonní kapacitě, omezené pouze celkovým výkonem CPU, a tedy i souběžnými nároky vnitřní struktury jednotlivých produktů.

 

Reaktor 4 existuje též v podstatně levnější verzi, která dovede provozovat jakékoliv hotové projekty, ale neumožňuje zásahy do jejich struktury ani tvorbu vlastních nástrojů. Tento produkt nazvaný Reaktor Session nově nahradil dřívější Dynamo se stejným určením.

Všichni uživatelé mají interaktivní přístup do objemné webové databáze obsahující dnes už nevyčerpatelný zdroj nejrozličnějšího softwaru.

 

Závěrem

Mohu jen parafrázovat, co jsem napsal v úvodu.

Reaktor je vysoce profesionální software, který na trhu dodnes nenašel srovnatelného souputníka. Bez velkých potíží ho ovládne i začátečník, pro kreativního experimentátora nebo "chorobného závisláka" představuje prostor bez hranic.

Vyrábí se pro PC i Macintosh, může se používat jako samostatná aplikace nebo VST plug-in. Funguje i v operačním systému MacOS X, jako plug-in zatím jen pro VST, ale verze pro Audio Units už je ohlášená.

I přes relativně vysokou cenu se velmi dobře prodává, jeho uživatelé se počítají na tisíce a neúnavně mezi sebou komunikují, vyměňují si zkušenosti, zážitky i plody svých usilování.

Proto ho mohu odpovědně doporučit i k terapii sociopatických poruch. Který jiný nástroj by takové doporučení unesl??!!

 

Info:

Otevřený modulární systém pro konstrukci softwarových hudebních nástrojů, audioprocesorů, HDR zařízení v libovolných kombinacích, standalone a VST verze pro PC i Macintosh. Maloobchodní cena 13 390 Kč.

Plus:

špičková kvalita

kreativní kapacita

snadná ovladatelnost

Mínus:

moduly LFO a obálek

 

Moduly

Panel - grafická rozhraní pro ovládání nástroje (potenciometry, fadery, tlačítka, nejrůznější displeje a dynamické diagramy).

Oscilátor - velký výběr zónových zdrojů nejrůznějších vlnových průběhů, FM, PWM, bílý šum, sample/hold, wavetable.

Samplery - lineární playback, FM, loop playery, několik vyjímečných typů s granulární resyntézou v mimořádné kvalitě.

Sekvencery - MIDI sekvencery, externí synchronizace, krokové sekvencery pro modulační signály (6 - 16 kroků).

LFO - řada vlnových průběhů, sample/hold.

Obálky - 18 typů, až 6 segmentů, různé průběhy.

(LFO i obálky bývají v moderních nástrojích - Native Instruments nevyjímaje - nabízeny v pokročilejších formách, v tomhle ohledu by se Reaktor dal přece jen trochu vylepšit...)

Filtr - 22 typů: pásmové propusti (6 - 24 dB/okt), ekvalizéry, speciální filtry.

Delay - klasický, s modulací, difusér (pro tvorbu reverbů), 8x multitap, granulární delay.

Audio modifikátory tvoří rozsáhlou a různorodou skupinu: saturace, clipping, shaping, dynamické procesy, frekvenční děliče.

Event procesory - různé druhy transformace digitálních dat.

Mixer - řada modulů pro audiomixing.

MIDI - nezbytné vstupní a výstupní terminály pro MIDI signál.

Auxiliary - skupina obsahuje zařízení pro harddisk recording, analyzátory, ladičky, audio - event konverze a mnoho dalších.

Math - algebraické i geometrické výpočetní moduly.

Psáno pro časopis Muzikus