Motu Digital Performer 4

Motu Digital Performer 4
Motu Digital Performer 4

Digital performer americké značky Mark of the Unicorn je audio a midi sekvencer, o němž se u nás moc neví, na rozdíl od americké strany atlantiku, kde se naopak obtížněji prosazovala cubase nebo logic. DP4 za nimi svými schopnostmi nijak nezaostává, má za sebou srovnatelně dlouhý vývoj ve firmě, která patří mezi přední producenty hudebního softwaru už od samých počátků.

Motu Digital Performer 4
Motu Digital Performer 4

MOTU se od evropských konkurentů liší svým vlastním audio prostředím - MOTU Audio System (MAS). Je stejně specifický jako známá standardní rozhraní ASIO, VST nebo Audio Units, ale přímo s nimi nekomunikuje: nástroje a efekty, které byste chtěli používat, musí být tedy vyrobeny ve verzi MAS. Jedinou výjimkou je méně užívaný standard ReWire, který dovoluje synchronizovanou audio komunikaci s programy jako Reason, Rebirth, Ableton nebo Unity. MAS má ovšem otevřenou architekturu a se systémem hostitelského počítače je spojen institucí Audio Bundle. Každá zvuková karta nebo audio rozhraní v počítači nabízí vlastní balík vstupů, výstupů a kvalitativních možností (vzorkovací frekvence, bitové rozlišení). Audio Bundle k tomuto balíku zjedná přístup a přiřadí ho k MAS. Celý systém je v pohotovosti a jednotlivé Bundles můžete v průběhu práce podle potřeby kdykoliv přepínat. Výjimku z této svobody tvoří pouze vzorkovací frekvence a bitové rozlišení - ty musí odpovídat charakteru audio stop, jinak je DP4 nepřehraje bez předchozí konverze.

Počet MIDI a audio stop není omezený. Závisí samozřejmě na maximální kapacitě CPU. DP4 rozlišuje pět typů audio stop: mono, stereo, aux bus, master a surround (v šesti verzích od kvadrofonie po deset kanálů).

Aranžovací kapacita DP4 má svéráznou architekturu. Soubor audio a MIDI stop vytváří sekvenci. "Vystřihnutá" čast audio stopy, obvykle označovaná jako region, má tady poněkud gastronomicky znějící název Soundbite ("zvukové sousto"). V projektu můžete vytvořit libovolný počet sekvencí, aktivní je však vždy jen jedna z nich. Sekvenci ovšem můžete definovat také jako Chunk ("úždibek" - další gastronomie). V samostatném editoru je pak možné z jednotlivých chunks sestavit na časové ose libovolně aranžovanou skladbu - Song. A aby to bylo ještě rafinovanější, i hotový Song může být definován jako další Chunk, což přináší vskutku nevídané aranžovací možnosti. V editoru samozřejmě rozhodujete nejenom o časové návaznosti jednotlivých chunks, ale můžete z nich vybírat zvolené úseky a můžete je také vrstvit vedle sebe, pokud vám to schopnosti počítače dovolí. V oblasti MIDI kdysi něco skromně podobného nabízel Notator (C-Lab - dnešní Emagic). Tady je ovšem ve hře i audio a systém má neomezený horizont. V tomhle ohledu DP4 zřetelně převyšuje své nejznámější konkurenty.

 

MIDI

MIDI schopnosti odpovídají současnému stavu v této oblasti. Vyčerpávající možnosti editace, běžné v jiných sekvencerech, jsou v DP4 ještě obohaceny o řadu zajímavých fines. Například transpozice vybraného úseku může proběhnout v několika režimech: jednoduchý posun o určený interval, diatonická transpozice včetně změny tónorodu, harmonická transpozice, zohledňující tóninu i tónorod, a nakonec ještě transpozice podle volně definované mapy. Kvantizovat můžete třeba jenom začátky nebo konce not, samozřejmě i notové délky, ale lze zahrnout i ostatní vybrané MIDI eventy (užitečné hlavně pro Pitch Bend nebo tlakovou citlivost. Pro změny úhozové citlivosti slouží speciální procesor s podobnými parametry jako audio kompresor, který nabízí široký výběr automatických operací.

Zajímavou funkcí je Split Notes: můžete v sekvenci označit výběrové kritérium (klávesový rozsah, nejnižší/nejvyšší nota akordu, výběr s pomocí klávesnice), a takto určená skupina not je pak zkopírována na zvolené místo (clipboard, jiná stopa, nová stopa) v režimu paste nebo merge, přičemž kopírované noty můžete zároveň na původním místě smazat.

Provedené změny jsou destruktivní, ale DP4 má vynikajícím způsobem zpracovanou archivaci jejich historie (platí i pro audio!). Počet vratných operací není omezen, záznam o nich se ukládá na disk jako součást projektu (včetně příslušného audio materiálu!) i s údajem o čase jejich provedení, což při dostatečné kapacitě disku umožňuje totální rekonstrukci až na počátek práce. Nepotřebná data můžete samozřejmě smazat podle nastaveného kritéria (např. všechny změny starší než 24 hodin).

Vynikající je výběr operací pro práci se změnami tempa, můžete např. vytvořit plynulé zpomalení nebo zrychlení ve vybraném rozmezí nebo ovládat dynamiku tempových změn.

Kromě uvedených standardních možností (často však nestandardně vybavených) obsahuje DP4 ještě MIDI echo a arpeggiator jako samostatné pluginy, opět s pozoruhodnými vlastnostmi.

Kromě statické editace s destruktivními změnami a záznamem v Undo historii můžete prakticky všechny editační operace požadovat i v reálném čase bez vlivu na původní záznam. Každý kanál MIDI stopy v mixu má sloty pro pět efektových insertů, do nichž se vkládají MIDI procesory podobně jako efektové pluginy pro audio. Výsledek pak může být mimořádně komplexní, ale zároveň zůstává velmi přehledný a ovladatelný z jediného místa.

 

Audio

Práce s audio stopami je jednoduchá a intuitivní. Audio editor umožňuje velmi přesnou práci s rozlišením až na jednotlivý vzorek, grafické zobrazení je vynikající. Jsou tu všechny základní operace (trimming, normalizace, změna úrovně, fade in/out). Vlnový průběh je možné manuálně upravit překreslením. Vynikající audio scrubbing (poslech řízený pohybem myši) funguje velmi dobře i při nezvykle vysokém rozlišení, kdy už můžete na grafu zřetelně rozeznat hledané kritické místo.

Všechny DSP pluginy, které najdete v mixu DP4, jsou k dispozici i pro off-line destruktivní editaci: stačí označit v editoru vybraný úsek a zvolit příslušný plugin. Za pomoci kontrolního poslechu (preview) nastavíte jeho parametry a plugin pak na povel přepíše původní záznam na disku v nové podobě. (Undo history původně nezměněnou verzi uloží na harddisk pro případnou rekonstrukci.)

Procesor Spectral Effects je určen pro časovou kompresi a změny intonace. Oba parametry je možné nastavit současně a nezávisle (čas v rozmezí -50/+100 %, ladění ą dvě oktávy v rozlišení na centy). K tomu je možné ještě nezávisle měnit formantové charakteristiky (ve stejném rozsahu jako intonace). Výpočet je poměrně rychlý a kvalita takto provedené úpravy je vynikající, ačkoliv algoritmus nenabízí žádné optimalizační režimy v těchto případech obvyklé. Ale v nabídce má deset presetů, mezi nimiž najdete transpozice (tenor na bas) i výhradně formantové změny (soprán na alt).

Přímo z DP4 můžete také ovládat (pokud jej máte) procesor VocAlign firmy SynchroArts. Ten dovede "kvantizovat" audio stopu ve shodě s předlohou, nahranou v jiné stopě. Je tak možné např. precizně synchronizovat dva zpěváky (sjednotit souhlásky, délku tónů atd.). Pokud software běží v pozadí, může bez omezení zpracovat i audio v DP4.

DP také dovede kvantizovat jednotlivé soundbites podobně jako v MIDI, může také generovat MIDI z audio záznamu nebo editovat smyčky pro použití v samplerech.

Audio editor umožňuje práci se všemi vícekanálovými formáty od sterea až po 10.1 surround.

 

Mix

V mixu je možné vedle sebe libovolně uspořádat všechny audio i MIDI stopy vybrané ze seznamu na levém okraji. Unifikovaný vzhled a sjednocená automatizace zaručují snadnou a intuitivní práci. Nemusíte vůbec rozlišovat mezi audiem a MIDI, DP4 se stará za vás. Každý kanál má k dispozici pět slotů pro inzert efekty (audio DSP nebo MIDI realtime procesory), audio stopy navíc ještě dvakrát aux send/return (s oddělenou regulací L a R sběrnice). Počet definovaných Aux sběrnic není nijak omezen.

Mix je kompletně automatizovaný, automatizace do detailů manuálně editovatelná. Zahrnuty jsou přirozeně i parametry efektových procesorů.

Samostatnou kapitolu by si zasloužily DSP efekty. Je jich více než dvacítka a vesměs jsou vynikající. V souhrnu dávají k dispozici všechny myslitelné základní nástroje pro mix i mastering. Každý z nich je vybaven řadou továrních presetů, můžete samozřejmě vytvářet další vlastní. Režim automatizace kanálu a jednotlivých inzertů je volitelný samostatně. To je velmi výhodné pro případ, že pracujete v automatizovaném módu a chcete mít zároveň volnost pro manuální ovládání vybraného inzertu.

Vynikající jsou zejména reverby, modulované filtry, komfortní kytarový preamp a MasterWorks soubor pro mastering: kompresor se třemi laditelnými pásmy, limiter a gate.

V souhrnu mi efekty v DP4 připadají zajímavější než obvyklá základní nabídka u standardních verzí Logic nebo Cubase.

 

Závěrem

Součástí DP4 je i notační editor, poměrně komfortně vybavený, schopný pracovat s jednotlivými party i s celou partiturou až po tisk not. Jeho grafické rozhraní má ovšem dost daleko třeba k Logicu nebo Cubase a práce je také o dost náročnější na čas. Hodí se pro příležitostný tisk, ale stěží bude stačit k tomu, abychom DP4 mohli označit za "notační" program.

Ale řekl bych, že zbývající vlastnosti tenhle handicap překonávají ve více než dostatečné míře.

MOTU Digital Performer zastane těžkou práci (hodně práce) a dá se přitom velmi snadno ovládat. Na každém kroku mě překvapoval smyslem pro precizní a často neobvyklý detail. Na první pohled napovídá, že se na jeho dlouholetém vývoji podíleli i muzikanti a určitě významně přispěli k tomu, že jde tak dobře pod ruku.

Graficky v některých ohledech připomíná spíše Pro Tools, takže pokud jste jako já zvyklí třeba na Logic, chvilku vám potrvá, než se zorientujete v jeho svérázné logice.

A určitě dost dlouho potrvá, než vůbec objevíte všechny možnosti, které v sobě skrývá. Je jedním z mála, které stojí už dlouho na špičce nejvyšší kvality. Stejně jako jeho konkurenti může vystavit pár drobností, v nichž má nad ostatními navrch. Ale těch drobností je tu nebývale mnoho a některé jsou na drobnosti až moc velké.

Setkal jsem se s ním poprvé a přiznám, že mě svými kvalitami nečekaně překvapil. Asi byste na tom byli stejně. Každému, kdo uvažuje o koupi audio sekvenceru, bych doporučil DP4 při výběru rozhodně nevynechávat.

 

Info:

MOTU Digital Performer 4 je audio a MIDI sekvenční software profesionální kvality, s komfortním vybavením. Cena 17 990 Kč.

 

Plus:

aranžovací kapacita

historie Undo

Polar

plugin efekty

 

Mínus:

notový editor

MAS (nekompatibilní s VST a AU)

Psáno pro časopis Muzikus