Mooer Tube Engine - koncový lampový zesilovač
Dvacetiwattový lampový koncák
Ačkoliv to ve válce mobility zprvu vypadalo na jasnou záležitost moderních digitálních zbraní, poslední dobou staré, elektronkové a dříve právě kvůli své hmotnosti nemotorné konstrukce jakoby chytaly druhý dech.
Řeč je pochopitelně o lampových kytarových zesilovačích ve stále menších, a tedy mobilnějších provedeních. Příspěvek firmy Mooer v podobě koncového monofonního zesilovače jde přesně tímto směrem. Konečně, posuďte sami.
Popis
Bílá plechová krabice s nápadnými chladicími otvory, zepředu se dvěma otočnými ovladači v podobě černých kuřecích hlav a se třemi stříbřitými přepínači. Zezadu pak se třemi zdířkami pro připojení reproboxu a šachtou síťového napájení. S chromovaným madlem na pravé straně. A to je vše, takhle spartánsky Tube Engine vypadá. Malé rozměry, dobře uchopitelné, lehce přenosné.
EL84 je výkonová pentoda původně hojně využívaná v radiopřijímačích, avšak posledních pár desítek let nachází uplatnění v kytarových zesilovačích menších výkonů (Vox AC30). Ve třídě AB1 režimu může mít výkon 12-14, někdy až 17 wattů.
Konstrukce
Tube Engine je pro zapojení v třídě A/B vybaven dvěma koncovými elektronkami EL84 a dvěma typově různými (12AX7, resp. 12AT7) v předzesilovači. Jednokanálové ovládání koncového stupně je skutečně strohé, otočnými ovladači lze nastavit pouze hlasitost (Master) a tónovou clonu (Presence). Vstupní citlivost lze zvolit přepínačem jen jako vyšší nebo nižší. Výstupní zdířky umožňují připojení buď jednoho osmiohmového reproboxu nebo jednoho, případně dvou, šestnáctiohmového.
Zvuk
Tube Engine je tedy určen k zesílení do velké míry již hotového zvuku z pedalboardu, předzesilovacího multiefektu apod. Samotné zesílení má však takový zvuk zpříjemnit a obohatit právě do jisté míry vybuzenými elektronkami. Na úvod jsem proto vyzkoušel zapojit kytaru přímo do vstupu koncového zesilovače. A hned od začátku rozsahu ovladače Master je ovlivnění zvuku lampami zřejmé. Velmi vřelý, komprimovaně plný a na způsob hry dynamicky příjemně reagující projev je však poněkud limitován ve výsledné hlasitosti. Míra komprimace zůstává během nárůstu hlasitosti přibližně stejná až do asi patnácté hodiny na ovladači Master (třech čtvrtin rozsahu). Nad ní už se při razantnějších úhozech objevuje zřetelné zkreslení, přičemž i téměř na maximu není hlasitost kdovíjaká, natož aby se rolovaly ponožky. Ne že by to člověk při dvaceti wattech naprosto vyžadoval, ale už jsem při takových výkonech slyšel hlasitější projevy. Ovladač Presence zde působí jako tónová clona, přirozenější zvuk samotné kytary je na maximu jejího rozsahu. Velmi podobná byla situace i s pedalboardem. Testoval jsem jak prostřednictvím svého nepříliš kreslícího (SD-1), tak hotového zvuku efektové lišty Tech 21 signature Paul Landers s plnohotnotným zkreslovacím pre-ampem a dozvukovými moduly. Čisté zvuky nevyžadují příliš kompresoru, koncový zesilovač tuto práci vykonává snad až příliš uvědoměle. Avšak zkreslené možná právě proto znějí příjemně hutně s přirozenou zpětnovazební odezvou. A to především díky předzesílenému signálu, který přeci jen rozhýbe Tube Engine s hodnotami Master v horní čtvrtině k hlasitějšímu projevu. Lehké rozpaky jsou nad přepínačem volitelné úrovně vstupní citlivosti. Čekal bych větší rozdíl, ale při citlivém nastavení hlasitosti, může hrát významnou roli při utváření celkového soundu. Pozornost si také zaslouží síťové napájení, které může spolu s napájením pedalboardu působit komplikace v podobě zemnicích smyček.
Info:
Mooer Tube Engine je monofonní lampový koncový zesilovač vhodný pro zesílení a harmonické obohacení převážně hotových zvuků z pedealboardů, pre-ampů či multiefektových procesorů. Cena je 9685 Kč.
Plus:
příjemný lampový zvuk
mobilita
jednoduché ovládání
Mínus:
téměř všudypřítomná komprese
až příliš snadno dosažitelný hlasitostní limit
Technická specifikace
Výkon | 20W |
Předzesilovací lampy | 1x 12AX7, 1x 12AT7 |
Koncové lampy | 2x EL84 |
Rozměry | 335 x 203 x 91 mm |
Hmotnost | 5,252 kg |