Mikrofony Rode 2.část - mikrofony z Austrálie

Mikrofony Rode 2.část - mikrofony z Austrálie
Mikrofony Rode 2.část - mikrofony z Austrálie

Minulý měsíc jsme si představili tři mikrofony od australského výrobce Rø. Tentokrát se podíváme na další tři typy od stejné firmy, i když to budou zcela odlišné modely. Všechny se sice prodávájí pod značkou Rø, ale jejich zaměření se liší.

NT1

Základní model NT1 s velkou membránou je zaměřen na neustále se rozvíjející trh domácích studií. Mikrofon má atraktivní povrchovou úpravu, připomíná trochu klasický Telefunken, ale s robustní mřížkou chránící mikrofonní kapsli. Nejsou na něm vůbec žádné ovládací prvky, což je pro způsob jeho využívání celkem logická záležitost. Dodává se v pouzdře, a dalším překvapením u tak laciného modelu je to, že v ceně je i pavouk a adaptér s evropskou normou mikrofonních stojanů.

 

Test

Zvuk je velkým překvapením, protože nepůsobí právě laciným dojmem. Na snímání hlasu je téměř identický s dražším typem Rø NT2. Má poměrně nízký šum a dobrou citlivost - určitě dosáhnete toho, že všem začínajícím zpěvákům bude skvěle sedět. U akustické kytary je rozdíl již patrnější. Při srovnání s NT2 je zvuk o něco tenčí a má méně výrazné nižší středy. Nejprve mě to trochu zmátlo, ale potom jsem se podíval důkladněji na způsob montáže mikrofonní kapsle. Je to poněkud neobvyklé, i když účinné, otřesuvzdorné provedení s docela rozměrnými boky. Zdá se mi totiž, že mezi přední a zadní membránou je poněkud větší vzdálenost, než bývá zvykem, což by mohlo mít za následek vzájemné odečítání některých frekvencí, které vede ke vzniku hřebenového filtru. Je to pouze má osobní teorie a nemusí být nutně správná, ale při používání tohoto mikrofonu na jakoukoli vzdálenost od zvukového zdroje se projevoval nedostatek nižších středů. Nemyslím si, že by to muselo být vždy ke škodě věci, spíš je třeba si promyslet, zda se vám tento tenčí signál bude při mixáži hodit. Při snímání z těsné vzdálenosti není třeba tento problém příliš řešit.

 

Broadcaster

Model Broadcaster patří k těm typům velkomembránových kondenzátorových mikrofonů, které se nedají vidět až tak často. Volba hyperkardioidní charakteristiky zaručuje velmi dobrý průběh ze stran a ze zadních směrů. Je opatřen hornopropustním filtrem, který účinně omezuje vznik proximity efektu, dokonce i v případě těsného přiblížení k ochranné mřížce. Dodává se s futrálem a standardním uchycením na stojan, k příslušenství patří také pětipinové konektory XLR. Je to z toho důvodu, aby bylo možné připojit napájení LE diody externího přepínače, která slouží jako indikace "on air" každému účinkujícímu v daném pořadu (zvlášť užitečné pro amatéry, kteří budou vědět kdy přestat nadávat...). I když mikrofon vypadá poněkud atypicky, má atraktivní design a působí na zákazníky studií velmi dobrým dojmem.

 

Test

Rø Broadcaster je poněkud neobvyklý nápad. Jak už napovídá název, je určen výhradně pro rozhlasovou produkci, ale z mé strany bych rád trochu rozebral, zda se pro tuto roli ideálně hodí, či nikoli. Kladnou stránkou určitě bude důkladné potlačení signálů ze zadních a bočních směrů. Máme zde možnost volby červeného signalizačního světla přímo na mikrofonu, což jsem nikde předtím neviděl, a myslím že je to opět jeden z příkladů, jak má firma Rø některé věci promyšlené. Problém, o kterém chci něco říci, je zvuk. To, s čím se zde setkáváme, je zvuk, který připomíná signál, který byl již upraven procesorem Orban Optimod (bez komprese) zabarvující všechny zpracovávané hlasy. Jestliže původní myšlenka byla dosažení upoutávajícího rozhlasového zvuku, zdá se, že byl tento záměr úspěšný, ale já si nemyslím, že by studiový rozhlasový mikrofon měl mít takové vlastnosti. Protože tento mikrofon má červené signalizační světlo, dá se určitě předpokládat, že je určen pro účinkující v příslušném pořadu. Pro takovou úlohu bych zvolil nějaký mikrofon, který zní neutrálně. Většina rozhlasových stanic pro tyto účely využívá modely RE20 a SM7. U obou se jedná o dynamické typy, které zní poměrně neutrálně (zvlášť RE20, díky akusticky řešenému potlačení proximity efektu). V porovnání s RE20 je Rø mnohem zabarvenější, a na tom má podíl i ostré odříznutí basového pásma. Ve studiu bych si místo takto provedeného mikrofonu našel vždy lepší alternativu, v rozhlasovém provozu by ho možná mělo smysl vyzkoušet pro sólového konferenciéra, i když by se, podle mého vkusu, našly pro tento účel od Rø také vhodnější modely.

Mikrofony Rode 2.část - mikrofony z Austrálie
Mikrofony Rode 2.část - mikrofony z Austrálie

NT3

NT3 od Rø patří k modelům, kterým výrobci v poslední době příliš mnoho pozornosti nevěnují. Na kapacitní modely s malou membránou se vždy pohlíželo jako na chudé příbuzné, v porovnání s velkoplošnými kapslemi. Je to škoda, neboť existují příležitosti, kdy se mohou hodit lépe než jejich protějšky. Patří k nim elektrické a akustické kytary, perkusivní zvuky a dokonce i snímání některých hlasů. Mikrofon se dodává opět v pouzdru, tentokrát se standardní bajonetovou montáží. Najdete tam i účinnou protivětrnou ochranu z akustického molitanu. Mikrofon je možné napájet i z baterie, čímž se vysvětluje jeden poněkud neobvyklý doplněk. Je to LE dioda, která po zapnutí napájení bliká, ale potom se vypne. Poněkud zvláštní - pro fantomově napájené mikrofony - až se vám skoro zdá, že něco není v pořádku, pokud si ovšem neuvědomíte, že se tím šetří baterie, která bude mít bez blikající LE diody určitě větší životnost.

 

Test

Hlas je dle očekávání tenčí, než je tomu u modelů s velkou membránou. Je to mikrofon, který by se dal použít třeba pro Neil Young, ale těžko se bude hodit pro Toma Waitse. Lze ho bez problémů aplikovat na akustickou kytaru, i když se dá asi těžko mluvit o tak plném zvuku jako z NT1000 nebo NTK. I když je zde případ nových strun, kdy mikrofon snímá dobře také veškerá drobná zadrnčení z krku nástroje. Je možné jej dostat poměrně blízko k nástroji, což by mělo pomoci v nevyhovujících akustických podmínkách. Elektrická kytara s věčně se měnícím zvukem podléhá neustále módním stylovým změnám. Nyní je již poměrně dlouhodobým standardem Shure SM57 těsně u reproduktoru, v kombinaci s velkomembránovým kapacitním modelem umístěným ve větší vzdálenosti. Vždycky tomu ale tak nebylo. V šedesátých letech bylo běžné u reproduktoru využívat kapacitní mikrofon s malou membránou (obvykle lampový Neumann KM54, pokud někoho zajímá zvuk jako od Beatles). Mikrofony umístěné dál od aparatury se příliš nevyužívaly, protože se hrálo dohromady a každý mikrofon snímal i určitý přeslech z ostatních nástrojů. Z tohoto pohledu přináší Rø dobré výsledky - je to takový závan minulosti. Vzhledem k dobře přenesenému, pevnému náběhu, znějí hezky i perkusivní nástroje. Volba napájení z baterie činí tento mikrofon užitečným i při nahrávání.

 

Závěr

Každý z těchto tří mikrofonů je určen pro zcela odlišné aplikace. NT1 dobře poslouží jako mikrofon na vokály za velmi nízkou cenu: reprezentuje opravdu mimořádně výhodnou nabídku, jestliže vám kvalitativně pro vaše záměry vyhovuje. Zní na vokály opravdu slušně, ale pokud nahráváte i další nástroje, možná nebude od věci si trochu připlatit za dražší model. NT3 je oživením starého originálního řešení, a pro velké studio, které chce pokrýt veškeré alternativy snímání, není špatné mít ho k dispozici. Přináší zvuk, který je dost rozdílný od velkomembránových modelů, což pro vás může znamenat, že nebudete muset používat větší úpravy ekvalizérem. Broadcaster, to je něco úplně jiného. Rø si na něm vyzkoušel další možnosti hledání místa na trhu, ale z mého pohledu svou úlohu zcela nesplnil. Je příliš zvukově zabarvený na to, aby vyhovoval "jakémukoli" hlasu, což by mělo být zcela jistě vlastností rozhlasového studiového mikrofonu, který je každý den využíván pro jiné hlasy. Určitě není příliš dobrým nápadem, aby během diskuze ve studiu měli všichni zúčastnění podobný hlas, to by nakonec mohlo vést i k určitým zmatkům typu: Kdo je kdo? S neutrálnějším zvukem by Broadcaster sloužil svému účelu lépe. Nemělo by se však zapomenout, že Rø stojí zhruba polovinu toho, co RE20, a tak by asi nebylo regulérní očekávat stejnou úroveň.

 

Info:

NT1, NT3 a Broadcaster jsou profesionální studiové mikrofony vyráběné australskou společností Ro/de Ceny: NT1 - 9990 Kč, NT3 - 6990 Kč a Broadcaster - 12 990 Kč.

 

NT1

Plus:

kvalitní povrchová úprava a robustní provedení

vhodný pro zpěv

cena

 

Mínus:

není univerzální

 

NT3

Plus:

celkový design

detailni zvuk

možnost použít baterie

cena

 

Mínus:

méně hutné spodní středy než u velkomembránových

 

Broadcaster

Plus:

celkový design

signalizační červená dioda

 

Mínus:

pro mluvené slovo nemá dostatečně neutrální zvuk

Mikrofony Rode 2.část - mikrofony z Austrálie
Mikrofony Rode 2.část - mikrofony z Austrálie
Psáno pro časopis Muzikus