Midas Pro 1 - nejmenší digitální mixážní pult řady Pro
Před několika lety jsem se zařekl, že už nikdy v životě nepoužiji frázi „intuitivní ovládání“. Měl jsem totiž možnost přečíst si nějaké recenze, kde se to slovem „intuitivní“ jen hemžilo, a následně se s daným zařízením seznámit. Když jsem zjistil, že na ovládání je intuitivní jen vypínač on/off, a že toto módní zaklínadlo je hrubě zneužíváno, zařekl jsem se.
Dnes ale musím udělat výjimku. Tento pult si to zaslouží. Je totiž vidět, že na koncepci a vývoji se podíleli zvukaři. K většině důležitých věcí se dostanete buď ihned, nebo stisknutím jednoho tlačítka. Většina věcí se nachází tam, kde je předpokládáte nebo kde je to logické. Pult je také vtipný. Když odpojujete v ovládání digitální stagebox, zeptá se vás: „Pozor, toto chcete udělat? Nikdy to nevrátíte.“ Je to to samé, jako vypojit všechny kabely ze systému, zabalit je do case, hodit do auta u odjet. :-)
Když mi přistál v poště mailík s nabídkou otestování mixážního pultu Midas Pro 1, měl jsem velikou radost. Midas je pro mě totiž synonymem highendových mixážních pultů - hlavně těch analogových. Osobně si myslím, že řada Heritagea Legend patřila k tomu nejkvalitnějšímu, co kdy bylo vyrobeno, a až doslouží, zcela jistě se tyto pulty dostanou do křemíkového nebe. Proto mě zajímalo, jak firma s touto pověstí obstojí v současném trendu digitálních mixážních pultů. Každý rok vidíme ve Frankfurtu nové a nové produkty. Výrobci se předhánějí v možnostech a schopnostech pultů, v polidštění ovládání a třeba také v cenách. Když se na ně ale kouknete blíže, zjistíte, že jsou zde obrovské rozdíly. Jak tedy pult Midas Pro 1 obstál? Pojďme se na to podívat.
Midas Pro 1 je nejmenším z řady Pro. K otestování jsem jej dostal společně s 5U vysokým stageboxem - Midas DL 231 - a stometrovým kabelem CAT5E. Přiznám se, že jsem měl docela obavu, jak pult zvládnu, protože manuál má 582 stran. Nicméně pult je tak logický a uživatelsky přívětivý, že nakonec na manuál vůbec nedošlo. Testoval jsem jej napřed v nahrávacím studiu, kde jsem si jej procházel a ověřoval jeho schopnosti a možnosti, a teprve potom na rockovém koncertě.
Midas Pro 1 disponuje celkem 48 simultánními vstupy a 24 výstupy. Vstupy jsou obvykle nakonfigurované tak, že 40 vstupů je použito jako vstupy a 8 vstupů je použito jako returny z efektových procesorů. Pro 1 jako jediný z této řady má vstupy a výstupy vzadu na pultu. Tedy přesněji 24 vstupů a 24 výstupů. Znamená to, že nemusí být vždy používán s digitálním párákem. Na zadním panelu najdeme také vstupy, výstupy a synchronizaci pro připojení zařízení ve formátu AES3, MIDI, video synchronizaci, Word Clock, mikrofonní vstup Talk Back pro komunikaci a také 6 konektorů pro AS50. V části u napájecího zdroje ještě objevíme 2x konektory USB 2.0, Port pro ethernet a konektor pro připojení externího monitoru - Screen Output. Jedním z posledních prvků zadního panelu je nenápadné tlačítko pro reset systému. Toto skryté tlačítko jsem však po celou dobu testování nemusel použít.
Pultu samotnému vévodí 15” plnobarevný nedotykový monitor, který umožňuje práci i za denního světla. Jak asi víte, není to vždy obvyklé. Fadery a ostatní ovládací prvky jsou logicky seřazeny do jednotlivých sekcí, které si postupně popíšeme.
Ovládání pultu
Základním rozdílem mezi digitálními pulty, se kterými jsem dosud pracoval, a Midas Pro 1, je v koncepci stránkování. Zatímco dosud jsem pracoval u digitálních pultů s jednotlivými vrstvami, které byly nad sebou a vyvolávaly se stiskem tlačítka jednotlivé vrstvy, zde je od této koncepce upuštěno a vstupy jsou „umístěny“ vedle sebe. Mohlo by se zdát, že ovládání pultu se 40 vstupy pouhými 8 fadery se tímto významně zpomalí. Avšak není tomu tak. Jednak je možné tlačítkem Extend rozšířit ovládání vstupů na všech 16 faderů v základní řadě, ale hlavně máte k dispozici 6 skupin POP a 8 VCA, které si můžete libovolně nakonfigurovat. Já jsem měl skupiny POP nakonfigurované tak, že v první byly bicí, ve druhé kytary + basy, ve třetí vokály, v další klávesy, CD přehrávače a návraty z efektových procesorů. Znamená to, že stisknutím jediného velkého velmi dobře čitelného tlačítka jsem vyvolal ty vstupy, se kterými jsem potřeboval pracovat. Nemusel jsem přemýšlet, ve které vrstvě mám třeba akustickou kytaru. Mně osobně tato koncepce připadá u vstupů logičtější a malinko uživatelsky příjemnější než tradiční stránkování nad sebou. Skupiny VCA jsem měl nakonfigurované tradičně - bicí, basy, kytary, vokály, klávesy... Musím ale říci, že díky nakonfigurovaným skupinám POP jsem VCA používal minimálně.
Zde je třeba i říci, že Midas koncepci stránkování nad sebou zcela nezavrhl. Setkáme se s ní u výstupní sekce, kde najdeme vrstvy: VCA, 2x AUX, MTX, Mast a GEQ.
Dotykové ovládání
Jednou z věcí, kterou mám na digitálních pultech rád, je funkce touch sensitive controls. Pokud se chcete dostat třeba na ekvalizér nějakého vstupu, příslušným tlačítkem zvolíte vstup a nyní máte dvě možnosti. Buď stisknout tlačítko u EQ nebo se dotknete alespoň dvou knobů EQ, čímž se ovládání přepne na EQ. Vím, že to někteří kolegové nemají rádi, protože může dojít k nechtěnému sepnutí a v tu chvíli ovládáte zcela jinou funkci. Zde je to ale tak, že opravdu musíte konečky prstů mírně zatlačit, aby k sepnutí došlo. Za celou dobu testování jsem s nechtěným sepnutím neměl problém. Při rychlém ovládání pultu se mi jeví mnohem příjemnější právě tento způsob. Tato funkce je volitelná.
Další z volitelných vychytávek je hodnotový popisek u ovladačů. Nastavujete třeba EQ, a jakmile se dotknete jednoho z ovládacích knobů, ihned se u něj na displeji zobrazí popisek s aktuální hodnotou. Tato funkce bude důležitá především při seznamování se s pultem. Třeba zrovna EQ zde jedou až do 25 kHz, takže pokud jste zvyklí dělat s EQ, který končí na 20 kHz, bude právě údaj o aktuální frekvenci důležitý.
Práce s PRO 1
Po zapnutí pult najede do cca 55 sekund. Za celou dobu testování nenastal ani jediný náznak nějakého windowsovského zámrazu, nefunkčního displeje, či jakéhokoliv nekorektního chování. Určitě se na tom podílí operační systém Linux, na kterém pult jede. Samotné ozvučení kapely jde velmi rychle. Pult má 16 auxů a vše hodně připomíná analogové ovládání. Úrovně do odposlechových monitorů můžete nastavit několika způsoby. Já si vybral ten nejrychlejší, tedy stiskem tlačítka příslušného auxu a přidáním požadovaných nástrojů či vokálů. Následným stiskem téhož tlačítka z nastavení „vyjedete“ a můžete pokračovat. Jde to opravdu rychle, a pokud je kapela alespoň trochu disciplinovaná a vše je OK, nebude zvučení standardní kapely (včetně nastavení odposlechů) trvat déle než šest až deset minut. Ano, může se stát, že se zpočátku v ovládání ztratíte. Proto jsem byl moc rád, že je pult vybaven tlačítkem Home, kterým se jedním nebo dvěma kliky vrátíte zpět do původního menu. A je samozřejmě logicky umístěno vlevo nahoře jako ESC u běžného PC.
Dobrého zvukaře utváří docela slušná řada znalostí, vlastností a zkušeností. Od příslušného vzdělání přes adekvátní praxi až třeba po dochvilnost. Od umění komunikovat přes snahu vyjít vstříc po schopnost milovat muziku, a to v docela širokém žánrovém spektru. Špičkového zvukaře navíc tvoří mimo jiné ochota a schopnost učit se novým technologiím. Pokud patříte do té první kategorie, vězte, že tento pult je tak srozumitelný a logický, že v druhé kategorii budete za dvě až tři dopoledne.
Vstupní jednotky
Pult má v zadní části 24 vstupů XLR. Jsou zde použity špičkové předzesilovače Midas. Pult je samozřejmě rozšířitelný prostřednictvím sítě AES50 až na neuvěřitelných 172 vstupů (172 výstupů), to vše při vzorkovací frekvenci 96 kHz.
Pojďme si ale nastavit jednu vstupní jednotku. Uvidíte, jak jednoduché to je.
Stiskneme tlačítko u vstupu, který chceme editovat. Stiskneme šedé tlačítko rychlého přístupu nebo se dotkneme ovladače Gain (pokud máme nastaveno ovládání dotykem). Jakmile se dotkneme, ihned se zobrazí na monitoru nastavení Gain, a to včetně číselné hodnoty (pokud je nastaveno). Tento pult má dva Gainy na každém vstupu. Prvním ovládáme vstupní zisk na stageboxu, druhým potom digitální trimr na pultu. Přepínáme tlačítkem Swap. Potom si nastavíme high a lowpass filtr. Sklon filtrů můžeme měnit tlačítkem Slope. Regulovat můžeme v rozsahu 10 Hz-400 Hz a 2 kHz-40 kHz. Dále můžeme otočit fázi, zapnout fantomové napájení a tlačítkem Talk můžeme do vstupu přiřadit tónový generátor. V případě přepnutí do aux tímto tlačítkem určujeme, kam bude směřovat mikrofon Talk Back pro komunikaci s kapelou.
Podobně jednoduše a rychle si nastavíme dynamický procesing. Zde upozorním na možnost výběru jednoho z pěti typů procesu: Corrective, Adaptive, Creative, Vintage a Shimmer. Každý má přitom hardwarovou předlohu a každý to dělá trochu jinak. Pokud chcete být kreativním zvukařem, zde najdete veliký prostor. Za zmínku stojí tlačítko More, tedy jakési kompresorové turbo, které se projeví zvýrazněním komprese.
Stejně rychle a jednoduše nastavíme Gate. Zde jsou tři modely: Gate, Transientgate a Ducker. Přičemž Ducker je zde potlačení jednoho kanálu druhým, tedy klasika pro uvádění, kdy se ve chvíli, kdy promluvíte do mikrofonu, automaticky stáhne podkladová muzika.
U ekvalizéru se trochu zastavím. Jedná se o čtyřkanálový parametrický EQ. Zde nastavujeme klasicky Freq, Width a Gain. Protože máme jen tyto tři ovladače, musíme se k tomu správnému kanálu „proklikat“ šipkami. Pokud jsme v nastavení Treble nebo Bass, můžeme stiskem tlačítka Shape změnit frekvenční průběh. Volit můžeme z několika možností. U Treble Bright, Classic a Soft, u bass potom Deep, Classic a Warm.
Troufnu si říci, že s takto širokými možnostmi lze frekvenčně přizpůsobit téměř jakýkoliv zdroj signálu. Práce je opět rychlá, knoby reagují na dotyk a ihned se zobrazí popisek s aktuální hodnotou.
Poslední v chanel stripu je nastavení stereováhy Pan a nastavení prostorového zvuku. Pult totiž umožňuje kromě obvyklého LR také LCR, LCRS a rovněž 5.1 surround.
Výstupní sekce
Výstupní sekce je koncipovaná tradičně - tedy vrstvy nad sebou. Najdeme zde 8 faderů a 6 tlačítek vrstev (VCA, 2x AUX, MTX, Mast a GEQ). Výstupy VCA a 2x 8 auxů jsou jasné a obvyklé. MTX - Matrix - můžete využít třeba pro efektové procesory, Mast - Master - pro hlavní výstupy. GEQ potom slouží k ovládání grafických ekvalizérů vždy po osmi pásmech. V GEQ potom „listujeme“ šipkami Scrolls. Na všech výstupech najdeme šestipásmový parametrický EQ. Pokud ale přiřadíte 31pásmový grafický EQ na výstup Master, parametrický fungovat nebude. Tedy můžete jej mít, ale musíte si ho přidat do racku s efekty a zaroutovat jako insert na masterech. Ano, je to asi nesmyslné, ale dokládá to obrovské možnosti pultu. Ty jsou už takové, že může nastat situace, kdy jediným limitujícím faktorem v partnerstí zvukař/pult, bude pouze vaše představivost. :-)
Efektové procesory
Pro 1 obsahuje šest efektových procesorů a osm mono 31pásmových Klark Teknik GEQ jako standard. Pult má dva efektové racky. V prvním najdete efekty a druhý je pro grafické EQ. Kam si co připojíte, tam to máte. Já jsem používal v efektovém racku dva typy hallů, chorus a tapdelay. Tapování probíhá jednoduše - tlačítkem Tap na panelu. Na výstupu Master jsem měl simulaci páskového magnetofonu, který výsledný zvuk příjemně „prohřál“. Tento plug-in vás bude určitě bavit. Také jsem pro hlavní výstupy používal 31pásmový Klark Teknik GEQ pro přizpůsobení PA sálu.
Pro1 disponuje těmito efekty: stereo delay, stereo reverb (Klark Teknik DN780), stereo flanger, stereo phaser, stereo graphic EQ, Pitchshifter, Square One Dynamics, stereo třípásmový kompresor, Chamber Reverb, Hall Reverb, Plate Reverb, Vintage Room Reverb, Ambience Reverb, Dual Stereo Chorus, Dynamic EQ, Dual Stereo Delay a Matrix Mixer.
Mezi tahovými fadery najdeme navigační zónu - Screen Access. Zde jsou tlačítka pro rychlý přístup k ovládání a nastavení pultu. Funguje tu obvyklá logika „trojkliku“, tedy prvním stisknutím se zobrazí první možnost, druhým pak ta následující a třetím se vracíme do původního zobrazení.
Najdeme zde také trackball, tedy ovládací kuličku se dvěma potvrzovacími tlačítky. Přiznám se, že mi k srdci moc nepřirostla, ale vzhledem k tomu, že ji používáte jen při nastavování pultu (pro popisování jsem měl připojenou miniklávesnici), dá se to časem naučit. Ano, můžete do USB zapojit běžnou myš, ale zřejmě to nebude nutné.
Prostřednictvím této zóny se dostaneme k jedné velmi užitečné funkci - Copy. Pokud potřebujete rychle vyresetovat všechny vstupy, nastavíte si jeden a příkazem Copy All jej „rozkopírujete“ do všech vstupů. Takto můžete rozkopírovat třeba jen EQ, kompresory..., nebo pokud jste v Overview, tak zkopírujete kompletně celé nastavení vstupu. Tato funkce může být užitečná při zvučení vaší kapely na fesťácích, kde zvukař před vámi použil takové nastavení, jehož srovnání by bylo časově náročné. Takto můžete začít z „čisté vody“ během minuty - při zachování Patchingu. Tuto funkci můžete samozřejmě použít i na zkopírování jednoho nastavení do vedlejšího vstupu (či více vstupů).
Aplikace
K tomuto pultu výrobce poskytuje dvě aplikace. První je Offline Editor, která umožní nastavení pultu (předem) ve vašem počítači, uložení na USB flash disk (formát FAT16 nebo FAT32) a následné natažení do pultu na FOH. Druhá „apka“ je MixtenderiPadApp pro dálkové ovládání tabletem. Vše je ovšem pro operační systémy Apple.
Spolehlivost
Spolehlivost je obecně u techniky asi tím nejdůležitějším parametrem. Pult, který mi uprostřed koncertu zamrzne, je k ničemu, i kdyby měl tisíc vstupů a výstupů a člověk jej mohl ovládat telepaticky či prostřednictvím hologramu. Midas Pro 1 jsem provozoval v rozlišení 96 kHz. Nijak jsem jej nešetřil. Standardně jsem používal 24 vstupů (+ 3 na pultu), 8 auxů a 2 výstupy master, efekty a plug-iny na všech vstupech a výstupech. Musím říci, že za celé tři týdny, kdy jsem pult testoval, jsem nezaznamenal ani jedno jediné zaváhání. Žádné zamrznutí, zatuhnutí nějakého displeje, nekorektní chování, nebo dokonce problémy s najížděním systému. Pult se vždy choval naprosto spolehlivě. Rovněž duplicita napájecích zdrojů u použitého stageboxu (a také u pultů od modelu Pro 2 výš) je něčím, co mi umožní zůstat v klidu i na akcích napájených prapodivnými elektrocentrálami.
Na testování se sešly dva mixážní pulty pro tři kapely. Na pódiu vznikl neskutečný kabelový chaos. :-)
Uživatelská přívětivost
Jak jsem již uvedl, manuál k tomuto pultu má 582 stran formátu A4. Přesto, pokud jste zvyklí dělat s analogovým pultem a máte k tomu ještě nějakou základní zkušenost s mixážním pultem digitálním, budete z manuálu potřebovat (možná) 10-30 stran. Je to tím, že tento pult je vytvořený s důrazem na „analogové“ ovládání. Pokud patříte ke zvukařům, kteří dosud trvají na analogových režiích, určitě si tento pult vyzkoušejte. Se zvukem, který má, s výbavou, kterou disponuje, se spolehlivostí a v neposlední řadě také s latencí pod 2 ms a hmotností do 22 kg, to určitě stojí zato.
Závěr
Jak vyplývá z uvedeného, je pult ideální pro střední rental. Obslouží jak menší festival, tak větší koncerty. Díky MIDI a letitému GPIO, můžete třeba řídit světla, opony..., a pult můžete použít velmi úspěšně i v divadle. Je naprosto ideální jako kapelový pult. Co se zvuku týče, zde není co dodat. Midas je ve svém oboru špička a je vidět, že svoje zkušenosti a um vkládá i do nových digitálních technologií. Pult není tak chladně technický, jako jsou pocitově některé konkurenční pulty. Je zde patrné, že tvůrce tohoto pultu jejich práce baví a také si to náležitě užívají.
Mě osobně pult opravdu oslovil a práce s ním byla super. Opravdu mi bylo smutno, když jsem jej musel vracet.
Určitě jste si všimli, že jsem nezmínil zdaleka všechny možnosti pultu. Ono to ale vzhledem k omezenému rozsahu testu nejde. Pokud máte zájem, vše potřebné najdete na stránkách výrobce www.music-group.com.
Info:
Midas Pro 1 je nejmenší digitální mixážní pult řady Pro s velkým důrazem na analogii s analogovými pulty. Cena je 256 990 Kč.
Plus:
vynikající zvuk
přehledné a rychlé ovládání
spolehlivost
displej viditelný i pod širým nebem
kvalita efektů
pre-ampy z Midas XL3
MIDI a GPIO pro divadla
Mínus:
pouze 3 ovladače u EQ a s tím spojená nutnost „překlikávat“ pásma
aplikace pouze pro Apple
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Vstupy | 24x analogové mic/line – Midas mikrofonní pre-ampy (XLR) |
Výstupy | 16x analogových výstupů (XLR) |
AEA3 | 2x vstupy a 3x výstupy (XLR) |
AES50 | 3x porty (RJ45) |
Samplovací frekvence | 96 kHz |
Lokální monitoring | A – L&R a B – L&R (XLR) |
Master výstupy | L/R a Mono (XLR) |
Vstup pro komunikaci | Talkback (XLR – 2x) |
Tahové potenciometry | 18 Midas Pro, motorizované, 100 mm |
Rozměry | šířka 685,20 x hloubka 722,14 x výška 288,6 mm |
Hmotnost | 21,5 kg |
www:
Poděkování
Rád bych poděkoval panu Petru Kovandovi za vstupní školení a panu Karlu Vodičkovi za možnost otestování pultu na akci 19. března 2016 - Limetal v Křižanovicích.