Marshall SL5 Slash Signature - Pětiwattový značkový křikloun
Marshall SL5 je pěti- nebo jednowattové dvoukanálové lampové kombo. Je osazeno jednou EL84 v koncovém stupni a třemi ECC83 v předzesilovači.
SL5 je pěkný macek
Když jsem spatřil obrovskou krabici, ve které mělo být pětiwattové kombo, tak jsem se hned ptal, jestli v tom náhodou není něco jiného. Nebylo... V jedné obrovské papírové bedně byla další, o něco menší. V té menší, která byla pořád taky veliká, bylo „to“ pětiwattové kombo.
Odklopil jsem víko a zatáhl jsem silou odpovídající očekávání, ale ani se to nehlo. Zkoumavě jsem pozoroval, jestli to není někde nějak připevněné nebo co. Nebylo. Vyvinul jsem tedy větší energii a kombo postupně pomalu vytáhl z krabice. No ty v**e, to snad není možný, co to je? Hodil jsem to na váhu a mělo to 23 kg! 5 W = 23 kg. Kdybychom zachovali poměr hmotnost/výkon, stowattové kombo by tedy mělo vážit dvacetkrát víc? Uff... Ale zanechme úvah. :-) Vzhledově je „kombíčko“ parádní. Velikostí vypadá jako výkonnější varianta, ale wattů má opravdu jen pět (a můžeme to dokonce přepnout na „pouhopouhý“ jeden watt). Uvozovky proto, protože i ten jeden watt hraje opravdu nahlas (sousedi potvrdí). „Sakra, jak to, že to hraje tak nahlas?“ To byla moje druhá otázka hned za první, která zněla: „Proč je to tak velké a těžké?“ Uvnitř rozměrově „normálního“ velkého komba jsou těžké transformátory a masivní skříň je osazena dvanáctipalcovým reproduktorem Celestion Vintage 30. Aby to při menším výkonu hrálo, bylo potřeba vyrobit trochu větší box s větší litráží. Povedlo se a taky to opravdu hraje.
Kombo Marshall SL5 má jen pět wattů, ale „řve to jako kráva“
Těch pět wattů na plno je fakt rachot a na doma to rozhodně není. A to bude asi trochu problém. Marshall SL5 je taková trochu zvláštní věc. Proč? Protože není úplně jasné, pro koho a kam je vlastně určeno. Na doma? Hmm... nemá to výstup na sluchátka, takže noční cvičení nepřipadá v úvahu. Na domácí nahrávání? Hmm... nemá to výstup pro direct recording. Takže do zvukovky to nezapojíme. Dokonce to nemá ani efektovou smyčku, takže žádný delay, chorus atp. (samozřejmě mluvím o zapojení ve smyčce). Takže co s ním? Do zkušebny? Ano! A do klubu? Ano! Myslím, že je to ideální kombo na středně hlasité zkoušení, do menších klubů, pro středně nahlas hrající kapelu s bubeníkem, který do toho moc „nemlátí“. A taky se to určitě uplatní ve studiu. Takže tady vlastně máme studiové pětiwattové kombo. Super.
Ovládání
SL5 má dva kanály a dva vstupy. První vstup je citlivější, ten druhý méně. Takže když bude někdo chtít méně zkreslený zvuk, přepíchne kabel do méně citlivého vstupu. Korekce jsou klasika - výšky, středy, basy, presence plus digitální reverb. Digitální reverb je dnes již běžně osazován do moderních komb místo pružinového. Zní přirozeně, žádnou vadu reverbu jsem neslyšel (možná by tam mohlo být rovnou víc typů reverbu). Na zadním panelu jsou výstupy na dva reproboxy, vstup pro footswitch (který je dodáván v ceně komba a má 4,5 m dlouhý kabel). Footswitchem se ovládá přepínání kanálů a zapínání/vypínání reverbu a je standardní plechové konstrukce. Měl by něco vydržet. Přepínače jsou rovněž klasicky plechové a chromované, takže na ně můžeme bez obav dupat. Na zadním panelu je ještě umístěn přepínač výkonu. Vlastní přepínání se musí provádět v režimu standby. A tady je jedna zajímavá věc. Do standby se poněkud netradičně dostaneme přepnutím třípolohového přepínače. Ano, je to tzv. 3in1: Standby + Vypnuto + Zapnuto (pořadí od shora dolů, takže „řadíme“ přes Vypnuto :-)). To je teda trochu nezvyk. Moc to nechápu... asi kvůli úsporám, i když vzhledem k ceně komba tam mohli dát dva standardní vypínače. No asi při menším výkonu komba nehrozí nějaké poškození zesilovače apod.
Jak to hraje?
V kombu je šedesátiwattový Celestion Vintage 30 a to je jeden z nejlepších reproduktorů pro rockovou kytaru. Možná vůbec nejlepší. Zvuk komba je díku tomu agresivní a průrazný, ale přitom není nepříjemný. Je razantní a proleze skrz rockovou kapelu. Čistý kanál, to je klasika.Když se dá nahlas, tak bluesově zkresluje, ale myslím, že kvůli čistému kanálu si ho asi moc lidí kupovat nebude. I když, kdo ví.
Důvodem ke koupi bude určitě kanál zkreslený. Zkreslený kanál zvládne zvukovou škálu od blues až po hardrock (když budete chtít metalový zvuk, bude třeba to dokrmit nějakou příslušnou krabičkou). Jinak tedy kombo Marshall SL5 není určeno na metal (metalisti hledejte jinde). Mně se ale velmi líbí, jak to hraje. Má to takový klasický marshallovský zvuk, který se uplatní všude tam, kde je tenhle zvuk potřeba. Takže zvuk à la AC/DC žádný problém. Agresivní „jižanský“ rock - taky v pohodě. A co zvuk, co má Slash? No to je otázka. Asi ano... zní to docela podobně, ale nejsem si jistý, jestli ten Slashův zvuk, co známe z nahrávek, se dá docílit jenom pomocí SL5. Myslím, že to určitě ještě bude chtít nějaký ten efekt.
Korekce
Ty fungují marshallovsky korektně a tak to má být. Asi jako na ostatních lampových Marshallech, korekce v rozumné míře přidávají výšky, středy, basy i presence. Žádný velký zvukový skok po otočení doprava nebo doleva nás nečeká. Je na tom zajímavé až hezké, že ať točím jakkoli, vždycky se ten zvuk dá poslouchat. Takže např. když potřebujeme „sametově krémový“ zvuk, lehce přidáme středy a basy, ubereme trochu presence a výšky. Naopak když budeme potřebovat ostrý zvuk, jako měl Jimmy Page, tak ubereme basy, přidáme výšky a presence.
A taky stáhneme gain (Jimmy Page nehrál na moc zkreslený zvuk). Zvuk à la AC/DC se dá docílit úplně nejednodušeji. Všechno doprostřed, i gain. Naopak na zvuk Slashe, to chce gain hezky doprava a přidat výšky a presenece. Ke kombu se dodává i pěkný návod, jak kombo nastavit, což se začátečníkům bude hodit. Na první poslech se může někomu zdát, že korekce nemají dostatečný rozsah, ale podle mě jsou tak akorát. To se potvrdí, až když si na SL5 zahrajete dohromady s nějakou rockovou nahrávkou nebo s kapelou.
Resumé
Kombo Marshall SL 5 je určeno pro fajnšmekry, kteří hledají klasický „old shool“ rockový zvuk, a nechtějí si kvůli tomu kupovat velký, drahý a těžký aparát, který pak ani nevyužijí. Znám pár lidí, co si koupili stowattové lampové kombo, a pak na něj nemohli hrát, protože by je sousedi zakousli. SL5 se hodí na zkoušky, do malých klubů nebo do studia. Na doma je taky celkem OK, ale mohlo by hrát ještě trochu méně nahlas, protože zvuk komba se nejlíp projeví, až když je tak na zhruba 75% hlasitosti. A to už je do obýváku (i na jeden watt) moc. Ale jak říkám, záleží na sousedech. V deset večer už si na to s prudivými sousedy nebo malými dětmi moc nezahrajete. Na druhou stranu, do hlasité rockové kapely bude těch poctivých pět wattů málo. Co mi na kombu SL5 nejvíc chybí (kromě efektové smyčky), je funkce boost. Když hraju na zkreslený kanál, tak pak už není možnost, jak zvýšit hlasitost při sóle. A to je škoda. No vlastně můžu rukou otočit volume, ale to se při sólech nedělá úplně pohodlně. Jinak je ale SL5 parádní kousek.
Info:
Marshall SL5 je pětiwatové dvoukanálové lampové kombo s možností snížení výkonu na jeden watt. Cena je 18 800 Kč včetně footswitche.
Plus:
krásný klasický rockový zvuk a dobře to vypadá
Mínus:
vyšší cena
absence efektové smyčky
osobně mi chybí funkce boost
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Počet vstupů | 2, high/low |
Počet kanálů | 2, clean/overdrive |
Reproduktor | 1x 12”, Celestion Vintage 30 |
Výstup na reproduktor | 2, 8 Ω a 16 Ω |
Výkon | Přepínatelný, 5 W / 1 W |
Footswitch | ano, součást balení |
www:
www.marshallamps.com/product.asp?productCode=SL5&pageType=OVERVIEW