Mapex Orion - test bicí soupravy - nejvyšší řady Orion
Mapex pro mě dost dlouho neznamenal rovnocenného partnera zavedenýchfirem. Své mínění jsem změnil po testech malých bubínků této značky.
Právě díky této změně jsem se nemohl dočkat testu jejich nejvyšší řady Orion, vyrobené z luxusního kadeřavého javoru.
Souprava mi byla přivezena v deset hodin večer. Přes pokročilou hodinu jsem se na ni okamžitě vrhl a jal se vybalovat. Jako první po mně ráfkem blýskla dvanáctka tom tom. Blýsknutí to bylo o to citelnější, že souprava má veškerou mechaniku zlacenou. Tento fakt podtrhuje naprosto embestradulózní (to znamená makabrózní, ale víc... a makabrózní by se dalo volně přeložit jako smrtící nebo třeba zabijáckou - pozn. korektora) kresbu dřeva, jež je umocněna úpravou Imperial Burst. Jedná se o úpravu s barevným přechodem z temně fialové do natural a zpět. Spolu se zlacenou mechanikou a nádhernou kresbou dřeva působí souprava naprosto luxusním dojmem a musím přiznat, že mě po sestavení naprosto uchvátila. Jedinou vadou na kráse jsou stříbrné štítky s logem výrobce, klasicky chromované téčko, které díky své masivnosti se zlatou mechanikou ostře kontrastuje. To by se dalo ještě pochopit, narozdíl od barvy nožiček basového bubnu, které jsou taktéž pouze chromované. Naprosto epesní vzhled je tak zbytečně rušen. V jedenáct byla souprava postavena a naladěna a já nemohl dospat, až s ní ráno vzbudím okolí.
Ráno s malým bubnem
Malý buben je základ soupravy, proto jsem jej i já začal testovat jako první. Lité ráfky, rozměr sladkých 14" na 6", bezvadně fungující a robustní mechanismus struníku s regulovatelnou tenzí na obou stranách korpusu, nádherná povrchová úprava a ... ten zvuk! Přesně naplňuje charakteristiku javoru - vřelý a hřejivý. Tenhle nástroj bezvadně reaguje na struník i změnu ladění. Jde z něho dostat onu hutnou druhou - čtvrtou, ve středních polohách je naprosto univerzální a ve vyšších má stále pořádný sustain a neztrácí vřelost. Univerzální a profesionální nástroj. Výborná reakce na metličky, skvěle drží ladění. Díky oboustranným mechanismům struníku jeho drnčení odstranitelné i při povolenějších strunách. Rim shot je dostatečně hlasitý, při zachování oné charakteristické vřelosti, stejně jako technika cross stick, jež poskytuje hutný, a přitom krystalický klik. Nemám výhrady.
Kotlíkový oběd
I kotle mají ve svém zvuku onu javorovou hebkost a vřelost. 2,3 mm silné ráfky perfektně drží ladění. Souprava je dodávána s blánami Remo Ambassador Clear, které kotlům velmi vyhovují. Všechny nástroje soupravy se výborně pojí dohromady, a to při všech laděních. Tomy jsou krásně barevné, krásně znějí i s pískovanými ambassadory či čirými emperorkami, mají širokou ladicí i dynamickou škálu. Přes sympatické mělčí rozměry není problém dostat z těchto 10", 12" a 14" i hutný rockový zvuk. Moc pěkně fungují v jazzu. Rád bych je slyšel třeba za pět let, až se korpusy pořádně prozní. Delšímu sustainu svědčí samozřejmé uchycení za ráfky.
VB aneb nepřítel večeři nedostane
Velký buben vyhlašuji hlavním hrdinou testu. Takhle kultivovaný, šťavnatý, hutný a dynamický tón jsem u basového bubnu ještě neslyšel. Zatlumil jsem jej polštářem, díky čemuž jsem si mohl dovolit nechat úderovou blánu (Remo Powerstroke) hodně povolenou. Krásná dvaadvacítka, výborný fundament zbytku soupravy, se kterým se skvěle pojí. Díky svému rozměru by se asi nehodila na be bop, jinak však pro její použití neshledávám žádné limity. Lepší basový buben jsem neslyšel.
Hardware
K nejvyšší bubnové řadě jsem obdržel i nejvyšší řadu hardwaru. Začněme "téčkem": Mapex uchycení kotlů na basovém bubnu vyřešil bez vrtání. Masivní téčko je uchyceno na dvou lyžinách, které vycházejí ze šroubových mušlí. Díky tomu je možno celé téčko posunout směrem ke hráči. Téčko je velmi robustní, stabilní a nabízí prakticky neomezené množství poloh, které jsou prakticky všechny aretovatelné, neboť téčko je vybaveno množstvím paměťových objímek. Stojan na malý buben je robustní klasikou, poloha koše pro samotný nástroj je však nastavitelná pomocí kulového kloubu, což opět snižuje limity nastavení. Není co vytknout. Stojany na činely jsou opět zástupci oné heavy duty klasiky. Paměťové objímky, rameno šibenice zasunutelné do těla stojanu...
Pro nastavení polohy činelu je i zde použit kloubový mechanismus, jenž skýtá nepřeberné množství úhlů nastavení. Činely samotné jsou uchyceny mezi dva gumové špalíčky a nikoliv filc. To však neshledávám úplně praktickým, neboť necháme-li šroub povolený, aby měl činel rozkmit, sám se utáhne a dojde k omezení vůle nástroje. Ideální by bylo nechat dole gumový špalíček a nahoře filc, díky čemuž je pak možné připojit například na crash inverzně splash (mít dva činely na jednom stojanu), což s původními špalíčky nejde.
Další části mechaniky jsou vyrobeny značkou Janus. Tušíte správně: Hi-hat a pedál. Hi-hatka je špičková. Stabilita je zajištěna vyšší hmotností, protiskluzovými bodci instalovanými i v nožičkách a suchým zipem. Janus jde s dobou. A tak má stojan jen dvě nožičky. Nefunguje na principu direct drive, nýbrž má nad pedálem vačku, což zajišťuje preciznější chod. Pedál nemá absolutně žádnou vůli do stran. Vylepšením je tzv. Ergo Plate, jakýsi hrbolek, jenž lze nainstalovat na plochu pedálu. Děláte-li pak například skluz, trajektorie nohy není v jedné rovině, na místě s "hrbolkem" je pedál sešlápnut rychleji, což hře dodá razanci. Osobně jsem zvolil klasickou plošku pedálu, na hi-hatce mi tato možnost připadá zbytečná. Ale je tu. Uchycení horního činelu je i tady realizováno pomocí gumových špalíčků, zde jsou však na správném místě a mám dojem, že činely díky nim zní konkrétněji. I designově je to moc povedený stojan.
Dvojšlapka Janus možná již na stránkách Muzikusu prezentována byla, proto jen krátce: klasická dvojšlapka s bezproblémovým chodem. I zde je na výběr povrch pedálu Ergo Plate. K dalším možnostem patří pohon buď pomocí řetízku, nebo přes řemínek. Jako doplněk se nabízí i dva odlišné typy vaček - s klasickým a lomeným náběhem. Jako bonus dostanete od Janusů instruktážní DVD. Jak pedál, tak hi-hatka jsou dodávány s kvalitním vyztuženým pouzdrem.
Závěr
Arzenál, který jsem obdržel, je rozhodně příslušníkem profi rodiny. Hardware funguje bezchybně. Bubny mají nádhernou povrchovou úpravu a osobitý, a přesto hodně univerzální zvuk. Ostudu podle mě neudělají ani ve studiu, neboť poskytují širokou škálu ladění a dynamiky v kombinaci s kultivovaným a čistým zvukem. Mínusy jsou spíše estetického charakteru.
Cena:
Mapex Orion jsou nejvyšší výrobní řadou firmy. Bubny jsou vyrobeny z kadeřavého javoru, mechanika je zlacená. Rozměry sestavy byly: 10", 12", 14", 14" x 6", 22". Kotle mělčí, basový buben hlubší (18"). Mechanika je nejvyšší řady, doplněná o pedály Janus. Cena bicích je 99 990 Kč, hi-hat stojí 5600 Kč a dvojšlapka 9950 Kč.
Plus:
krásný vzhled
kultivovaný a vřelý zvuk
basový buben(!)
spolehlivý hardware
Mínus:
estetické záležitosti (chromované nožičky basového bubnu, masivní chromované téčko v kontrastu se zlatými ráfky)
gumové špalíčky u činelových stojanů
nejsou moje, což je velmi smutné