LinnStrument - specifický MPE ovladač s pady namísto klaviatury a dalšími funkcemi
LinnStrument od Rogera Linna (autora první programovatelné Drum Machine, používající zvukové vzorky - samply; LM-1 Drum Computer z roku 1979) je poměrně specifický MPE nástroj.
MPE
O MPE nástrojích jsme se bavili již dříve, nyní tedy jen ve zkratce. MPE (
multidimensional polyphonic xxpression) je způsob použití MIDI, který zařízením umožňuje ovládat jednotlivé parametry na každém jednom tónu samostatně a nezávisle na ostatních. Díky tomu je možné kontinuálně měnit ohýbání tónu (pitch bend) a další jakýkoliv MIDI parametr (například
hlasitost, ostrost zvuku, hloubku modulace, panoramu a mnoho dalších) každého jednoho tónu nezávisle i v případě, kdy hrajeme vícero tónů současně.
Rozvrstvení „kláves”
Na rozdíl od, řekl bych, většiny MPE nástrojů nebo MIDI kontrolérů, které se nějakým způsobem snaží držet (a modifikovat) rozvrstvení tónů podobně, jako je na tomu klaviatuře klavíru (a syntezátorů), LinnStrument jde svou vlastní cestou. Jedná se vlastně jen o pady (čtverečky) uspořádané do matrice. K dispozici jsou dvě velikosti. Buď máme k dispozici 200 padů (všimněte si, že je to více než 128 MIDI tónů, vysvětlíme si později), tedy k dispozici je 8 řad a 25 sloupců, anebo v menší verzi LinnStrumentu 128 je k dispozici 128 padů, tedy 8 řad a 16 sloupců.
Specifikum LinnStrumentu tkví v tom, že jednotlivým padům lze konkrétní tóny přiřadit libovolně. Výchozím nastavením je v podstatě (téměř) kytarový hmatník. Tedy v jedné řadě je k dispozici pět půltónů. Šestý půltón v řadě je pak stejný tón, jako je první tón v řadě o jednu výš. Podobnost s kytarou tkví v tom, že máme prázdnou strunu plus čtyři půltóny a další půltón (za dalším pražcem) je shodný s tónem o jednu vyšší strunu.
Toto rozložení tónů může být velmi praktické právě pro kytaristy. Prstoklad může být (zejména při určitém držení LinnStrumentu; dostanete k němu mimochodem i popruh na krk) v podstatě zachován. Nicméně LinnStrument lze položit i na stůl (a většina LinnStrumentalistů tak hraje). Pak jsou sice prstoklady od kytary poměrně odlišné, ale princip a schéma zůstává stejné. Tedy kytaristům se na nástroj učí hrát snáz.
Dalším možným rozložením je rozložení jako na smyčcových nástrojích. Tedy v každé řadě je o jeden půltón méně a v nové řadě úplně na začátku se neobjeví šestý, ale již pátý půltón chromatiky.
Výhoda obou výše zmíněných rozložení je vlastně naprosto shodná s výhodou strunných nástrojů. Stačí se naučit jeden „hmat”, který pak lze jen transponovat nahoru a dolů. Naučíte se na LinnStrument třeba hmat durového akordu a ten pak už jen posouváte nahoru a dolů a se stejným hmatem hrajete úplně všechny durové akordy. Samozřejmě, pokud chcete vytvořit nějaký obrat daného akordu, musíte se naučit jiný hmat. Jiný hmat se naučíte pro mollový akord, jiný pro sedmičku, devítku... Na klaviatuře klavíru nebo syntezátoru je ale úplně jiný „hmat“ pro akord C dur a jiný pro C# dur nebo D dur. Z tohoto pohledu je tedy hra na LinnStrument daleko jednodušší než na klasickou klaviaturu. To stejné samozřejmě platí i o stupnicích. Naučíte se jeden jednoduchý běh pro durovou stupnici a okamžitě můžete hrát všechny durové stupnice. Kdopak z vás se hodiny a hodiny mořil stupnicemi na klavíru, kde se každá stupnice hraje úplně jinak?
Vytvořil jsem pro LinnStrument jednoduchou utilitu, která všem LinnStrumentalistům může s výukou hry na LinnStrument pomoci. Tato aplikace na virtuálním hmatníku LinnStrumentu v počítači ukazuje jednotlivé tóny nebo i akordy. Snadno si tak můžete hledat vlastní hmaty pro jednotlivé akordy. Zároveň při cvičení nějaké melodie můžete hledat nejbližší cestu k následujícímu tónu, a tak vlastně hledat prstoklady. Utilita je ke stažení zdarma přímo ze stránek LinnStrument.
MPE prvek
Už i tento samotný koncept je velmi zajímavý. Ale LinnStrument je především MPE nástroj. Tedy nástroj, který nám na jednom jediném tónu dovoluje měnit vícero parametrů (během znění daného tónu) nezávisle. Logicky je k dispozici následujících pět parametrů:
- síla úhozu (to co známe klasicky z klaviatury jako velocity);
- přítlak (na klaviatuře aftertouch);
- posun prstu doleva-doprava (toto už na běžné klaviatuře nemáme);
- posun prstu dopředu-dozadu (toto na běžné klaviatuře také nemáme);
- uvolnění prstu (na klasické klaviatuře se tento parametr občas také objevuje).
V podstatě se jedná o stejné směry pohybu, jako například na Roli Blocku, ale ostatně i na Roli Seaboardu.
Linn Roger má své prsty také ve vývoji Akai MPC60 a MPC3000. Ale je také spoluautorem písně Promises Erica Claptona.
Praxe
Právě MPE prvek je to, co mě na LinnStrumentu zajímalo nejvíc. Obával jsem se, že jednotlivé plochy budou příliš malé na to, aby se na nich daly jistě a přesvědčivě ovládat všechny potřebné parametry ve všech směrech. V tomto směru mě LinnStrument velmi pozitivně překvapil. Pady jsou velmi citlivé a ovládání parametrů bylo překvapivě funkční. Samozřejmě je třeba říci, že úplně neřeším, zda vyšlu v jednom směru hodnotu 21 nebo 22. Ale celkový dojem byl velice dobrý. Vše se samozřejmě odehrává polyfonně, pro (až) deset tónů najednou. Ve výsledku tedy lze docílit stejného efektu jako třeba při hře na klaviaturu Roli. Pokud bychom vynechali funkce MPE, lze na LinnStrument hrát stejně jako na klavír (nebo jinou klaviaturu).
Kde jsem byl ale LinnStrumentem opravdu okouzlen, byly spíše sólové party. Rozložení podle kytarového hmatníku dává velký smysl. A ač mám v hlavě jednoduše klaviaturu a hudba mi v hlavě běhá více méně přes ni, do jiného způsobu myšlení jsem se přepnul velice rychle. A jako vedlejší efekt se dostavil samozřejmě jiný způsob přemýšlení o hudbě. Na klávesových nástrojích přemýšlím o hudbě v absolutních tónech (i když znám i klavíristy, kteří přemýšlejí o hudbě v intervalech; pro mne nepochopitelné a obdivuhodné!). Při hře na LinnStrument jsem okamžitě přepnul myšlení na intervaly a díky tomu jsem se na skladby, které běžně hraji na klaviatury, koukal úplně jinak. A jakožto skladatele mě samozřejmě napadaly jiné postupy.
Ač jsem se obával, že prohlubně mezi jednotlivými plochami jsou příliš výrazné, glissanda mezi tóny fungovala naprosto skvěle a hladce.
Na druhou stranu je ale nutné říci, že jsem měl problém s dynamikou. I když jsem s LinnStrumentem strávil nějaký čas, má dynamika byla velmi nejistá. Respektive spíše bych řekl žádná. Ani zdaleka jsem nebyl schopen vytvořit tak dynamickou hru, jako jsem schopen zahrát na klasické klaviatuře (a to zejména kladívkové). A nutno říci, že to není úplně první nástroj s pady, na který jsem kdy hrál. Samozřejmě, že mi rukou prošla různá MPCčka, Launchpady, Push a podobné. I když jsem se snažil měnit nastavení křivky dynamiky, výsledek se prostě nedostavoval.
Strávil jsem nějaký čas na YouTube hledáním různých LinnStrumentalistů a jejich výkonů. Bohužel musím říct, že jsem jejich výkony nebyl úplně přesvědčen a nadšen. V podstatě všechny úplně postrádaly dynamiku. Zdá se tedy, že nejsem vůbec sám, kdo nebyl schopen na LinnStrument vytvořit nějaký dynamický oblouk. Což je u nástroje, který má naopak podporovat tvorbu ještě více zvukových parametrů, velká škoda. Nutno také říct, že jen minimum LinnStrumentalistů hrálo na LinnStrument polyfonně. Velká většina LinnStrumentalistů měla problém i s rytmem. Což mě ovšem vedlo spíše k závěru, že LinnStrumentalisté prostě nejsou profesionální muzikanti, protože s rytmem jsem problém opravdu neměl (ano, samozřejmě že jsem si nějaké věci nahrál, a pak je v Cubase analyzoval). Nicméně žádný z výkonů mě nenadchl natolik, abych se chtěl stát další virtuosním LinnStrumentalistou. A pokud, tak bych byl prvním (což není vůbec špatná meta).
Spousta dalších funkcí
Kromě všeho výše zmíněného nabízí LinnStrument spoustu dalších funkcí. Matrici lze samozřejmě rozdělit, a to dokonce pomocí dvou bodů split, podobně jako klaviaturu. Každé vrstvě pak lze třeba přiradit jiný MIDI kanál a hrát tak až tři zvuky najednou.
Vestavěný je ale také i sekvencer. Musím říci, že ten jsem nepoužil.
K dispozici je také arpeggiator (ten jsem také nepoužil). Rozložení padů také nemusí být chromatické, ale můžete si zvolit konkrétní tóninu a zobrazit pouze tóny dané tóniny. Samozřejmě lze nastavovat citlivosti pro různé parametry.
Je toho opravdu hodně a nutno říct, že i samotné nastavování těchto parametrů je svým způsobem zábavné, protože i to se provádí na padech LinnStrumentu. Člověk si tak vzpomene na staré neohrabané časy nejen bez dotykového displeje, ale bez displeje vůbec. A také to šlo. Nicméně dnes bychom asi uvítali aplikaci pro MacOS/Windows (nejlépe i iOS/Android), kde bychom si vše pohodlně graficky nastavili a nastavení přes USB jednoduše do LinnStrumentu poslali.
Ne-nástroj
Nemůžu nezmínit, že ač se zařízení jmenuje LinnStrument, ve skutečnosti se o žádný nástroj v pravém slova smyslu nejedná. LinnStrument totiž neobsahuje žádný zvukový generátor a musíme se spolehnout na zvuky jiných tvůrců MPE zvuků.
Závěr
LinnStrument mě nadchl i zklamal zároveň. Nadchl mě svou koncepcí padů a rozložení tónů. Musím říci, že tento koncept považuji za naprosto geniální a moc rád bych ho viděl ve třídách hudebních škol. Způsob přemýšlení o hudbě se spolu s LinnStrumentem rozhodně změní (zejména klávesovým hráčům). MPE funkce fungují naprosto skvěle, a i pro ně dává rozložení padů velký smysl (na rozdíl od klaviatur). Navíc LinnStrument nabízí spoustu dalších funkcí (které jsem ovšem ve výsledku ani nepotřeboval). A samozřejmě nelze opomenout, že toto zařízení je opravdu působivé a rozhodně jím zaujmete. A na rozdíl od 88klávesové klaviatury je toto zařízení velmi mobilní.
Zklamal mě ale zároveň v jednom ze základních hudebních parametrů, a to je dynamika. A dalším zklamáním je absence zvukového generátoru, takže se ve výsledku jedná vlastně jen o kontrolér, nikoliv nástroj.
Nicméně pokud si LinnStrument pořídíte, rozhodně si s ním užijete spoustu zábavy, neobvyklého pohledu na hudbu a stanete se středem pozornosti.
Info:
LinnStrument je specifický MPE ovladač s pady namísto klaviatury a dalšími funkcemi jako sekvencer, arpeggiátor apod. Cena je 27 000 Kč.
Plus:
jiné rozvrstvení tónů než na klaviatuře (pady)
možnost tvorby vlastních rozvrstvení tónů
skvělá citlivost vysílaných parametrů
jedinečný a poutavý vzhled
kompaktní řešení
poctivé dřevo
Mínus
nízká citlivost dynamiky tónů
nenašel jsem nikoho, kdo by byl vyloženě virtuózním hráčem
Technická specifikace
Typ zařízení | pětidimenzionální MPE/MIDI ovladač |
Vstupy | MIDI In, Single/Dual nožní pedál |
Výstupy | MIDI Out, USB |
Počet padů | 200 nebo 128 o rozměrech 16 x 8 mm |
Napájení | USB |
Kompatibilita | Windows, MacOS, iOS (bez nutnosti instalace ovladačů) |
Rozměry | 399 x 209 x 25,4 mm/570 x 209 x 25,4 mm |
Hmotnost | 1,81 kg/2,27 kg |