Line 6 POD X3 PRO - špičkově vybavený dvoukanálový multiprocesor

Line 6 POD X3 PRO - špičkově vybavený dvoukanálový multiprocesor
Line 6 POD X3 PRO - špičkově vybavený dvoukanálový multiprocesor

Lehce dvojznačným zvoláním vás zvu k testu nabušeného procesoru z dílny americké značky Line 6. Značku představovat jistě nemusím, i přes svou poměrně krátkou historii totiž vyletěla se svým revolučním procesorem POD tak raketově vzhůru, že červenou fazoli dneska nezná jen Robinson a Pátek. Stala se synonymem simulace zesilovačů, boxů, krabiček, kytar, snímačů, mikrofonů, a já nevím čeho ještě.

Časopis Muzikus vám samozřejmě již přinesl celou řadu testů produktů Line 6, budu se snažit neopakovat a vybrat jen ty nejzajímavější vlastnosti tohoto procesoru. Právě z důvodu notorické známosti PODů mi tedy dovolte vynechat popisování simulací, výčet zesilovačů a podobně. Vynechám i obvyklý výčet variant výrobku a jeho zařazení v portfoliu a srovnávání vybavenosti jednotlivých verzí. Pouze konstatuji očekávané, že testovaná verze je nejvyšší v nabídce.

 

Balení

Rack je zabalen ve velké kartonové krabici, balení obsahuje rack samotný, síťový kabel, manuál a knížečku Model Gallery, USB kabel pro spojení s počítačem (bude se vám hodit, na straně racku je málo používaný typ B) a list pro registrování produktu. V ceně získáváte také POD Farm, což je plug-in pro vaše DAW, tento software si musíte stáhnout ze stránek Line 6, více dále.

 

Popis vizuální - přední panel

Devatenáctipalcový rack o výšce 3 U přetéká ovládacími prvky. Musím se přiznat, že mému vkusu americký design nekonvenuje, ale jiný se do něj třeba zamiluje na první pohled. Přední panel nese naprostou většinu ovládacích prvků. Vlevo zahajují dvě identické vstupní sekce. Zapojit do nich lze kytaru/basu nebo mikrofon. Vespod najdeme jack, útlumový článek pro nástroje s aktivními snímači, nad ním konektor XLR, k němu příslušné dva malé přepínače pro zapnutí útlumového článku (-20 dB) a ořez spodního pásma. Nad oběma tlačítky je otočný trim (nastavení citlivosti) a nad ním dvě ledky: Signal a Clip. Mezi vstupy najdeme ještě tlačítko pro zapnutí fantomového napájení pro kondenzátorové mikrofony. Zleva doprava pokračujeme k multifunkčnímu centru navigace. Tvoří ho sdružené tlačítko s popisem Home a Inputs a mezi nimi otočný výběrový potenciometr, který po zmáčknutí slouží k ukládání presetu. Následuje oranžově podsvětlený displej, pod ním čtyři datové potenciometry. Napravo od displeje je pak podobný ovladač jako vlevo, zde je místo otočného potenciometru kolébkový čtyřsměrný volič, podobný jako na telefonech. Tlačítko pod ním slouží k nastavení výstupů, nad ním pak k zapínání a vypínání aktivního bloku, případně po dvoukliku k jeho editaci. Směrem dále vpravo narazíme na řadu otočných ovladačů zesilovače a nad nimi tlačítka jednotlivých bloků signálového řetězce: Amp, Stomp, Mod, Delay, Verb. Na jejich krajích zleva trůní tlačítko Tone 2, které slouží k přepínání Tone 1 a 2, popřípadě k aktivaci režimu Dual, viz dále. Zprava za tlačítkem Verb je pak tlačítko Tap, kterým nastavujeme tempo a po dvousekundovém stisku aktivujeme ladičku. A jdeme do finále: dva stříbrné potenciometry Tone Volume (hlasitost presetu) a Master Volume (celková hlasitost). Opravdu poslední je pak vypínač a výstup na sluchátka.

 

Popis vizuální - zadní panel

Čeká na nás opravdu bohatá nadílka vstupů a výstupů, naprostý luxus. Podívejte: vedle zdířky pro síťový kabel je datový vstup pro pedály Line 6 (FBV), digitální vstup a výstup ve formátu AES/EBU (XLR), ale i S/PDIF (cinche), Midi In/Out (DIN 9 samozřejmě), vstup Variax (pro komunikaci s kytarami a basami Line 6), USB 2.0 (zmíněný typ B), stereo efektová smyčka (jacky), hlavní výstupy Studio/Direct (XLR) s volbou úrovně linka nebo mikrofon a možností odepnout zem, další výstupy Live (jacky) s možností nastavení úrovně linka nebo do aparátu a konečně neprocesované výstupy obou vstupů (jacky). Zcela vpravo dole jsou pak ještě linkové vstupy (opět jacky).

 

Co to umí - popis funkcí (ale vážně jen některých)

V tomhle racku majitel získá dva procesory pro kytaru a/nebo basu, zpěv nebo jakýkoli linkový signál a k tomu zvukovou kartu s osmi (ano, opravdu) vstupy a dvěma výstupy. A navrch ještě plug-in (a stand alone aplikaci) POD Farm. Umím si představit zpívajícího kytaristu/basistu, v jednom kanálu nástroj, v druhém zpěv. Nebo dva kytaristé. Šílené? Ano, ale možné :-)

 

Procesor pracuje v kvalitě 24 bitů/96 kHz, vnitřní zpracování s 32 bit plovoucí čárkou. Jako zvuková karta zvládá až 48 kHz (předpokládám omezení USB 2.0) 16 nebo 24 bitů. Jedna z těch nejzajímavějších věcí je ale duální koncept. Pojďme si ho popsat blíže. Procesor může fungovat jako dvě nezávislé efektové jednotky pro jeden zdroj, mezi kterými přepínáme nebo je používáme najednou nebo jako dvě nezávislé efektové jednotky pro dva nezávislé zdroje, mezi kterými přepínáme nebo které hrají najednou. Jednou efektovou jednotkou myslím Tone 1, druhou pak Tone 2. Tlačítkem Inputs si nastavíme, co chceme, aby zpracovával Tone 1 a Tone 2, možnosti jsou maximální. Pro každý kanál vybíráme mezi zdroji kytara 1 nebo 2, popřípadě kytara 1 + 2, Variax, Kytara 1 + 2 + Variax, Line In mono nebo stereo, Mic 1 nebo 2 nebo oba, Digital In mono nebo stereo. Ve chvíli, kdy zvolíme volbu něčeho stereo, nastaví se automaticky druhý Input pro druhý kanál sterea. Neplatí ale pro Guitar 1 + 2, popř. i s Variaxem. Zkrátka, možností je strašně moc. Stejně tak u Outputs. Tam je to vlastně ještě složitější, protože výstupů jsou tři páry, na které můžeme poslat různé kombinace vstupů. Máme totiž jak výstup Live (jacky), tak Studio/Direct (XLR) a samozřejmě digitální (o neprocesovaných nemluvím, tam je to jasné :-)). Po stlačení tlačítka Outputs se ocitneme na první ze dvou obrazovek. Na ní nastavíme, co budeme mít na jaccích. A to buď mode Studio nebo Live. V režimu Studio předpokládáme zapojení do mixu, zvukovky aj. a máme dvě volby, buď Studio/Direct Mode Mix, viz dále, nebo pouze Tone 1 nebo pouze Tone 2, vždy ve středu panorámy. Režim Live předpokládá zapojení do aparátu, máme čtyři volby: do vstupu komba, do koncového zesilovače komba, do vstupu stacku, do koncáku stacku. U výstupu do aparátu máme k dispozici ekvalizaci, tady nazvanou Lows, Focus a Highs. Dále lze nezávisle na nastavení režimu Studio/Direct Mix nastavit On/Mute zvlášť pro Tone 1 nebo 2 a nastavit jejich panorámu. Na druhé stránce nabídky Outputs najdeme nastavení pro Studio/Direct mMix. Toto nastavení se týká toho, co slyšíme ve sluchátkách, XLR a v USB kanál 1,2. U každého Tone můžeme zapnout, vypnout a nastavit jeho panorámu. A jak jsem avizoval, ještě můžeme nastavit, co půjde na výstup Digital Out (jak AES/EBU, tak S/PDIF). Možnosti jsou tyto: stejné jako Studio/Direct Mix nebo Tone 1 ve středu nebo Tone 2 ve středu nebo neprocesované kanály. Dále nastavujeme, s jakou vzorkovací frekvencí výstupy budou pracovat (44,1; 48; 88,2; 96 kHz). No blázinec. Ale spousta možností pro gearfreaks.

 

No a tohle jsem vám psal, abyste si uměli představit, že si můžete na svou kytaru dát kombinaci dvou zvuků, třeba lehký crunch s delayem a čistý s chorusem pro hodně plný begleit, navíc zapojený třeba do dvou různých aparátů, nebo třeba Tone 1 pro zapojenou akustickou kytaru, Tone 2 pro elektrickou a tak dále a tak dále.

 

Postřehy z testování

Vy, co jste někdy alespoň z rychlíku viděli produkty Line 6, se vyznáte rychle, vy ostatní na to asi chvilku budete koukat, možnost upravit zvuk je na mnoha a mnoha místech, a signálová cesta také nebude třeba hned zřejmá. Někdy ale do manuálu asi kouknou i zkušenější - ač jsem asi rok vlastnil Flextone III a přeci jen už pár různých zařízení otestoval, do manuálu jsem se díval několikrát. Je to daň za opravdu vybavený procesor. Pokud se vám zvuk Line 6 líbí (je to prostě simulace), je to skvělá volba. Efektů je tu obrovská spousta, se simulacemi dokážete doma v obýváku natočit perfektní kytary, aniž byste rušili sousedy. Pro live užití je nutno sehnat nějaký ovládací pedál - cokoliv z rodiny FBV, tedy FBV, FBV Shortboard, FBV Express, FBV4. A pak si budete jistí, že váš zvuk bude vždy váš zvuk, že vám ho nepokazí ani špatná akustika, krátká zvukovka, špatný mikrofon nebo zvukař s jiným názorem na věc, možná nebudete tahat ani aparát a budete hrát do mixu a monitorů/uší. Koneckonců, proč ne? Dobrou práci odvede i jako srdce domácího studia skládajícího kytaristy, basisty a možná i další hudebníky. Abych nepěl jenom chválu, stejně jako s „flextounem“ jsem měl i tady problémy se softwarem (Line 6 Monkey a hlavně POD Farm, na kterou jsem byl velmi zvědav). Musel jsem aktualizovat jak drivery, které jsem stahoval z Line6.com, nevím, proč nebyly aktuální rovnou, tak flash paměť procesoru, a až poté a několika restartech se POD Farm uráčila pracovat. Pro všechno je nutné na webu Line 6 registrovat jak sebe, tak výrobek, někomu to může lézt na nervy (mně určitě). To byla ale jediná objektivní vada na kráse, na kterou jsem po dobu testování přišel.

 

Line 6 X3 Pro - Basová stránka věci

Když jsem poprvé spatřil toto třírackové efektové monstrum v barvách Ferrari, tak ve mě jako zastánci jednoduchých a snadno ovladatelných krabiček zatrnulo. Na druhou stranu jsem po svých zkušenostech s firmou Line 6 věděl, že i přes svoje hyperdigitální technologie produkují uživatelsky přívětivé mašinky. Mým úkem bylo z nabízené trojkombinace kytara-vokál-baskytara,prozkoumat právě efektovou část pro tlustostrunaře.

 

Zásadní věcí u takto komplexně vybaveného rackového efektu je ovladatelnost. Po pár minutách mačkání a otáčení čudlíků pochopíte princip, pomůže vám i velký přehledný displej a přes kytarovou efektovou sekci se procvakáte k baskytarovým zvukům. Line 6 je proslavená díky svým věrným digitálním simulacím všech zásadních basových zesilovačů, kabinetů a komb. X3 Pro nabízí dvacet legendárních zvuků zesilovačů, třiadvacet kabinetů, a dokonce i čtyři typy speciálních mikrofonů na snímání právě basových beden (EV RE-20, AKG D-112, Neumann U47- nablízko, s odstupem!). Díky funkci Dual Tone můžete z jednoho nástroje dostat neuvěřitelně pestrou paletu nových hybridních zvuků kombinací dvou zesilovačů (a příslušných kabinetů) a dvou efektových řetězců zároveň, uf! Nebo využít oba vstupy a tyto dvě cesty použít zvlášť - například na baskytaru a vokál (popř. kytaru). Věřte mi, že při těchto zvukových možnostech se vám může pěkně zamotat hlava a musíte si uchovat určitý nadhled a odstup, abyste zbytek života nestrávili ve zkušebně hledáním zvukového grálu. Nebudu zde vyjmenovávat všechny konkrétní simulace a nabízené efekty. Pro zvědavce je popis všech nabízených modellingů na stránkách Line 6. Máte k dispozici kompletní řadu všech efektů, které lze použít na baskytaru. Od jemných hallů, chorusů, přes kvákadla, modulační efekty, zkreslení až po synth zvuky, konče simulacemi vesmírných ruchů. Vyzdvihnout musím širokou škálu opravdu použitelných zkreslení a zajímavé, groovové synth zvuky.

 

Line 6 X3 Pro je ohromnou zbraní pro basisty, kteří hledají nové cesty. Mají tady k dispozici opravdu neuvěřitelné možnosti. Digitální technologie je v podání Line 6 skutečnou hudbou budoucnosti zejména díky vysoké kvalitě a věrnosti zvukových simulací slavných aparátů. Ampeg u Line 6 hraje a chová se opravdu jako Ampeg. Teď si představte, že můžete zkombinovat zvuk Ampegu B-15 třeba s Eden Travellerem WT-300, plus k tomu přidat trochu hallu, malinko zkreslení ze SansAmpu od Tech 21, kvákadlo Cry Baby, a to vše na 4 x 15” bednu Marshall Major. Lákavá představa? Pokud ano, tak musíte X3 Pro mít. Pokud kroutíte nechápavě hlavou, věrte mi, nic pro vás.

 

Info:

Špičkově vybavený dvoukanálový multiprocesor americké značky Line 6.

 

Plus:

výbava

způsoby využití

duální koncept!

Pod Farm

možná aktualizace do budoucna, ve verzi 2.0 např. získáte dvanáct dalších efektů!

 

Mínus:

ne zcela bezproblémová instalace POD Farm a upgrade flash na dvakrát

složitější ovládání

 

USB rozhraní: 2.0

MIDI In/Out/Thru: In a Out

zálohování pomocí USB: ano

počet presetů továrních/uživatelských: 222/350

výstup na sluchátka: ano

expression pedál: vstup pro FBV

napájení (adaptér součást balení/nutno dokoupit): síťový kabel

slot na paměťovou kartu: ne, ale možnost upgrade flash a zálohování na počítači

rozměry: 19” rack, 3 U

konstrukce (kov/plast): kov

editace parametrů tlačítky/potenciometry/datové kolečko: tlačítka i datové potenciometry

mikrofonní vstup: ano

displej podsvícený/LED/LCD: LCD

zvuková kvalita bit/kHz: 24 bitů/96 kHz

manuál/návod k obsluze:ano

další příslušenství: USB kabel

doplňkový software: drivery pro zvukovou kartu, Line6 Monkey pro zálohování a update, POD Farm

Psáno pro časopis Muzikus