LEM DX 26 - digitální procesor
Zhruba v době, kdy jsem do Muzikusu psal recenzi na digitální reproduktorový procesor LEM DX 24, tedy někdy v říjnu loňského roku, dostal se do prodeje jeho chytřejší větší bratr - LEM DX 26 (záměrně uvádím "do prodeje", neboť jsem si oba tyto přístroje standardně zakoupil a až později jsem byl požádán o napsání těchto článků - což není až tak běžná praxe). Jak jsem již napsal, testovaná DX 26 je rozšířenější verzí již známého a dle mých zkušeností hojně používaného DX 24 (viz Muzikus 11/2001), a proto se v tomto stručném článku nebudu zabývat detailními popisy, ale spíše rozdíly obou mašinek a zkušenostmi z provozu tohoto přístroje.
Ovládací panel
Mechanické provedení je celkem logicky stejné jako u DX 24. Na předním panelu naleznete navíc pouze slot paměťové karty MMC (Multi Media Card) a dva indikátory výstupu + Mute tlačítka navíc.
Zadní panel
Zde nám oproti DX 24, jak již název DX 26 napovídá, přibyly další dva XLR výstupní konektory, jeden XLR pro vstup - tento je ovšem digitální ve formátu AES/EBU a naopak MIDI konektory byly nahrazeny sériovým rozhraním RS 232, a dokonce RS 485 (funguje na delších drátech), což je myslím pro nastavování z PC daleko šikovnější.
Funkce
Blokové schéma DX 26 je v podstatě shodné s DX 24, samozřejmě s rozdílem možnosti využívat šest nezávislých výstupních kanálů oproti čtyřem u DX 24. To umožňuje používat zařízení ve stereu až třípásmově, popř. šestipásmově v monu. Odlišností je možnost použít digitální vstup AES/EBU (u jiných mnohem dražších přístrojů je dodáván jako volitelná výbava v cenách cca 10 000 Kč), což za předpokladu, že připojený přístroj je vybaven digitálním výstupem ve stejném formátu, ušetří dva převody čísel na napětí a zpět. To je výhodné jak z hlediska kvality signálu, tak šumu a navíc ušetříte jeden drát.
Funkce jednotlivých bloků je shodná s DX 24 včetně jejich ovládání. U filtru LPF byla již opravena chyba z DX 24, takže "Thru" již znamená doopravdy průchod. Změna nastala hlavně v oblasti paměti přístroje. Vzhledem k počtu výstupů je zde dvacet jedna továrních konfigurací a své výtvory si můžete uložit do 128 pozic interní paměti a navíc také do 128 pozic na paměťové kartě MMC. To je, řekl bych, až předimenzované, ale při kapacitě dnešních pamětí by mě nepřekvapilo ani řádově vyšší číslo. Karta MMC je také dalším a to dost podstatným zlepšením tohoto výrobku. Za prvé ji lze využít pro zálohování dat a dále pro možnost přenosu dat do jiných DX 26. Tento slot by dle návodu měl akceptovat všechny karty MMC od velikostí 1 MB výše. Displej mě při prvním pokusu s 16MB kartou zn. Pretec informoval, že tuto kartu zařízení nemůže naformátovat. Jelikož jinou kartu z kamarádova fotoaparátu to vzalo bez problémů, víc jsem to nezkoumal se závěrem, že DX 26 je zřejmě kartový gurmán, protože ta samá 16MB karta v mém PDA počítači fungovala bezproblémově. Velkou výhodou je možnost na kartu ukládat jednotlivě presety a ne pouze celý obsah paměti najednou, což sice zní logicky, ale mnohé nejmenované výrobky to tak bohužel nečiní a nabízejí vám neustále funkci tzv. klonování, což není docela ideální. Dalším rozdílem oproti DX 24 jsou sériová rozhraní. To, že je RS 232 mnohem vhodnější pro editaci z PC než MIDI, je jasné, takže asi nikdo nebude postrádat MIDI (pouze u DX 24), RS 485 je v podstatě to samé, akorát umí komunikovat se zařízením na podstatně větší vzdálenost. Bohužel ne každé stolní PC, nemluvě o notebooku, má tento formát implementován. Editovat parametry z PC přes tato rozhraní by bylo daleko jednodušší a přesnější. V případě DX 26 to bohužel neplatí, jelikož do dnešního dne není dle mých informací jakýkoliv firemní editační software k dispozici (výrobce jej stále vyvíjí).
Zkušenosti z provozu
Co se týče funkcí, nelze než konstatovat to samé, co u DX 24. Obě zařízení chodí bez problému tak, jak mají, a udávané parametry nelžou. Jediným problémem během cca pětiměsíčního provozu DX 26 (a to celkem intenzivního) byla náhlá ztráta obsahu uživatelských pamětí. Dosti nepříjemná věc, když vám z přístroje zmizí všechna vaše nastavení a do začátku akce máte dvě hodiny. Takže si sednete a ťukáte a ťukáte (pokud jste si obsah paměti předtím nezálohovali na MMC kartu), jestliže si to ovšem pamatujete. Po rozebrání jsem zjistil, že tento problém způsobila ulomená baterie zálohující paměť přístroje. Vzhledem k velikosti a váze této baterie k tomu muselo dříve či později dojít. Přitom by stačilo fixovat tuto součástku trochou silikonového tmelu. To jsem také udělat a problém byl pro mne vyřešen. Od distributora jsem se dozvěděl, že výrobce již o tomto nedostatku ví a od určitého sériového čísla vyrábí DX 26 již s pevnou fixací zálohovací baterie pomocí nylonového stahovacího pásku a tmelu. Kdo je majitelem DX 26 výrobního čísla mezi 953E010001 a 953E010250, měl by ve vlastním zájmu tuto jednoduchou úpravu provést, nebo kontaktovat distributora, který závadu bezplatně odstraní.
Závěrem
Zde se musím také opakovat. Solidní funkční výrobek za odpovídající cenu 24 360 Kč včetně DPH. Jedinou stinnou stránku (kromě již uvedené konstrukční chyby v případě baterie) vidím v absenci editačního software.
Info:
-LEM DX 26 je digitální procesor pro kmitočtovou, fázovou časovou a úrovňovou úpravu signálů reproduktorových systémů. Cena je 24 360 Kč. Distribuce: Music Electronic Service, Brněnská 303, 500 09 Hradec Králové, tel.: 049/526 7337, fax: 049/526 0881, www.mes.cz, mes@mes.cz.
Plus:
- poměr výkon/cena
kvalitní převodníky
digitální vstup AES/EBU
MMC karta
vysoká variabilita
dobrý český překlad manuálu
Mínus:
-chybějící editační software!
špatně připevněná zálohovací baterie (u novějších verzí již vyřešeno)