Legendární syntezátory - tentokrát pod taktovkou Native Instruments

Legendární syntezátory - tentokrát pod taktovkou Native Instruments
Legendární syntezátory - tentokrát pod taktovkou Native Instruments

Německá Firma Native Instruments je známým výrobcem softwarových virtuálních syntezátorů. Produkuje celou řadu moderních syntezátorů kombinujících různé klasické syntézy (aditivní, subtraktivní, vektorová, FM, kruhovou modulaci, matematické modelování, wavetable...) i sampling (a to jak klasický, tak gramulární). Řada produktů je však zaměřená na co nejvěrnější simulaci starých oblíbených syntezátorů. Jsou jimi FM7 (simulace Yamaha DX-7 a dalších příbuzných), Pro-53 (simulace Sequential Circuits Prophet 5) a B4 II (simulace Hammond Organ B3).

Proč?

Proč tyto produkty firma Native Instruments vyrábí, je zřejmé - za účelem zisku. Ale proč si je žádají zákazníci? Softwarové simulace mají celou řadu nesporných výhod oproti svým hardwarovým předlohám. Výhodou je například to, že softwarová simulace nevyžaduje žádné fyzické místo - kdo by chtěl mít studio zakrámované skutečnou hromadou nástrojů? Další výhodou je, že u softwarových nástrojů odpadá veškerá kabeláž - kdo jen z muzikantů a zvukařů nesní o časech bez kabelů? Softwarové syntezátory nevyžadují pravidelnou údržbu, neodcházejí nám pod rukama, neopotřebovávají se fyzicky - kterého muzikanta baví namísto hudby rozšroubovávat kryty a čistit zanesené kontakty, přemontovávat vypadnuvší součástku? Řada softwarových simulací má značně snazší editaci zvuku, některé simulace překonávají svou předlohu a vylepšují ji o další parametry, které mohou (ale nemusí) zvuk nástroje ještě rozšířit.

 

Kompatibilita

Jednoduše řečeno, je stoprocentní. Důvod je velice jednoduchý, v softwarové simulaci vzniká zvuk naprosto stejným způsobem, jako u hardwarových předloh. Speciálně u FM7 a Pro-53 to opravdu není žádný problém, vždyť oba tyto nástroje již byli digitální a zvuk u nich vznikal digitální cestou. Stačí tedy jen veškeré digitální procesy nástroje převést do jednoho programu. A tak je například možné, že FM7 dokáže přečíst a přesně reprodukovat zvuky Yamaha DX7, DX7-II, DX11, TX81Z, DX21, DX27, DX100, DX200 a TX802 (všechny tyto nástroje byly postavené na podobném principu). FM7 umí číst i SysEx zprávy těchto nástrojů. Ani Pro-53 nezůstává pozadu a je plně kompatibilní se SysEx zprávami Prophet 5.

Se simulací Hammondových varhan je to trošku složitější - zvuk na nich vznikal sice za značné pomoci elektroniky, přesto však akustickou cestou. Ani to však dnes není problém. Je jen potřeba veškeré akustické procesy dostatečně kvalitně popsat (včetně různých lesslie boxů). K tomu, aby bylo docíleno skutečně legendárního zvuku napomáhají i presety (předvolby), které jsou nastaveny naprosto shodně tak, jak si daný nástroj nastavovali autoři těchto legendárních zvuků. A tak není problém použít naprosto stejný zvuk, jaký používají například Pink Floyd, Jean-Michel Jarre, nebo Blondie.

B4 II obsahuje dva manuály. Každý manuál má devět táhel pro nastavení píšťal. K dispozici jsou pochopitelně i pedály, jejichž píšťaly se nastavují šesti táhly. Dále je možné volit celou řadu parametrů, jako je například výběr konkrétního lesslie boxu, rychlost otáčení lesslie, vibrato, chorus, revers, k dispozici je i pedál pro kontinuální změnu hlasitosti, je možné nastavovat jak hodně bude slyšet klapání kláves (click), jak hodně bude zvuk perkusivní, atd. Podpora RTAS, VST, Audio Units a DXi.

U Pro-53 jsou základem dva oscilátory. Oscilátor A generuje trojúhelník nebo pilu, oscilátor B navíc ještě i obdélník.

Legendární syntezátory - tentokrát pod taktovkou Native Instruments
Legendární syntezátory - tentokrát pod taktovkou Native Instruments

K dispozici je i nízkofrekvenční oscilátor. Oscilátory se od sebe mohou odladit nebo je naopak synchronizovat. ADSR obálky (attack - náběh, decay - pokles, sustain - zádrž a release - dozvuk) jsou jak pro zesilovač, tak pro filtr. Neexistuje žádné omezení počtu hlasů (polyfonie). Absolutně všechny parametry je možné řídit přes MIDI, a nebo ovládat přímo na virtuálním panelu. Byla přidána efektová sekce. Podpora RTAS, VST, Audio Units a DXi.

V případě FM7 vzniká zvuk pomocí šesti operátorů (A až F). Každý z nich generuje jednu vlnu. Na výběr je z 32 různých tvarů vln. Každý operátor může být jak nosičem, tak modulátorem. K dispozici jsou ještě dva další speciální operátory (X a Z), které dále zvuk modulují. Veškeré obálky je možné dělit až na 32 segmentů. K dispozici je vynikající přehledná matrice, která usnadňuje orientaci v nastavení modulací a zároveň umožňuje její snadné nastavení. Existuje i režim snadného nastavení zvuku, ve kterém se zobrazují jen nejzákladnější parametry zvuku, stejně jako snadné (či precizní) nastavení efektu. FM7 umí pracovat i s externím zvukovým vstupem, takže je možné použít jej jako stereo efektovou jednotku. Podpora RTAS, VST, Audio Units a DXi.

 

Závěr

Native Instruments produkují opravdu špičkové softwarové simulace legendárních syntezátorů za vynikající cenu. Ve studiu nezaberou místo, je možné je perfektně ovládat, používat veškeré softwarové efekty bez jediného kabelu. K dispozici je přímo od výrobců celá řada kvalitních zvuků, které je možné postupně dokoupit, nebo zdarma stáhnout z internetu.

 

Cena:

B4 II (5990 Kč), Pro-53 (5990 Kč) a FM7 (8590 Kč) jsou softwarové simulace legendárních nástrojů Hammond Organ B3 (poprvé představeny roku 1935), Sequential Circuits Prophet 5 (představen 1977) a Yamaha DX7 (představena 1983).

 

Plus:

vynikající zvuky

dokonalá kompatibilita s hardwarovými předlohami

přehlednost

snadnost nastavování

dostupná cena

 

Mínus:

žádné mne nenapadá, snad jen - opravdu musíte mít počítač :-)

Psáno pro časopis Muzikus