LD Systems LDE 122A - multifunkční dvoupásmový aktivní reprobox
Jak se něco nazve ,,multifunkčním“, má to jistě své opodstatnění. Kdo by neuvítal možnost ozvučit menší sál aktivním reproboxem o slušném výkonu tři sta padesát wattů, využít mikrofonního vstupu a ozvučit třebas konferenci bez složitého stavění aparatury nebo využít aktivního reproboxu jako vynikajícího odposlechu v kapele či vůbec při práci ve studiu.
A to s pevným, jasným a čistým zvukem. Všechny tyto aspekty totiž beze zbytku splňuje dvacet jedna kilo vážící reprobox. Po obdržení velkého balíku přepravní službou jsem se zhrozil, jak je těžký. Byl řádně zajištěn v kartónové krabici a zafixován v polyesterenu.
Nyní něco ke krátkému popisu
Jednoduše, prostě a velmi účelově zkosená bedýnka z překližky o síle 18 mm a dále o rozměrech 390 x 570 x 370 mm s otvory pro manipulaci po obou stranách a na dně s velmi chytře vymyšleným hnízdem pro stojan, kterým se dá po nadzvednutí dobře regulovat naklonění (+/–18˚) celého reproboxu. Hnízdo má své označení pod názvem Adam Hall SM707. Jak je taková ,,blbůstka“ ale chytře a důmyslně řešená! Prostě nepodkládáte reprobox žádnými překližkami či nedejbože palivovým dřívím kvůli nastavení úhlu sklonu. Takže zde chválím. Reproduktor je zepředu ochráněn PERpěnou v černé barvě.
Jdeme v popisu dále: Reprobox je uvnitř osazený zesilovačem Bang & Olufsen ICEpower 500 ASP o výkonu 350 W do 8 Ω a vynikajícím středobasovým reproduktorem Eminence 12” + 1” výškáčem v celkovém frekvenčním rozsahu 65 Hz až 18 kHz a citlivostí 127 dB.
Na zadní straně reproboxu je umístěn panel o rozměrech 100 x 240 mm, který je zapuštěn do hloubky 100 mm. V tomto panelu se nachází ovládací prvky celého reproboxu.
Levý sloupec obsahuje mikrofonní vstup XLR, linkový vstup XLR, linkový výstup XLR a speakon výstup pro připojení pasivní bedny (ta nesmí mít vyšší impedanci než 8 Ω).
Pravý sloupec je osazen otočnými potenciometry: Gain/citlivost mikrofonního vstupu, gain linkového vstupu, Volume/celková hlasitost, Treble/výšky (–12 dB/+12 dB), Bass/hloubky (–12 dB/+12 dB).
Pod tímto vším je umístěn vypínač Power, vedle tohoto vypínače směrem doprava je zástrčka pro 220 V. Přívodní šňůra 220 V je důmyslně řešena pojistkou proti vytrhnutí šňůry ze zásuvky v reproboxu. Nad zástrčkou pro 220 V je umístěna ledka indikující zelenou barvou zapnutí vypínače Power. Vedle ní je umístěna ledka indikující červenou barvou přebuzení reproboxu (Clip). A dále je zde vypínač zemnění (Ground Lift).
Jak to vlastně hraje a zní
Nejdříve jsem vyzkoušel klávesy přes linkový vstup. Korekce výšek a basů byly nastaveny rovně a zvuk byl prostě skvělý a pevný. Při rejstříkách všech možných klavírů a různých synťáků i posléze při spuštění nahrávek CD všech možných stylů a žánrů. Zvuk byl jednoduše řečeno excelentní, opravdu hodně vyvážený, moc se mně líbily basy.
Při jejich přidání to bigbítu a funky muzice pěkně „bžunělo“.
Otestován byl i mikrofonní vstup. Po zapojení profesionálního mikrofonu byl gain nastaven cca na polovinu. Musel jsem ještě trošku přidat výšky, aby to znělo slušně. Je naprosto evidentní, že je třeba brát v úvahu i takové ty hybridní mikrofony za sto padesát korun. Takový jsem si zapůjčil od své neústavně „skajpující a četující“ dcery a zvuk byl opět velmi slušný. Pro změnu byly přidány basy a ubrány výšky.
Dále byl reprobox testován na live produkci jako odposlech. Vše bylo opět kompaktní a vyvážené – bicí, basa, kytara, klávesy a zpěvy. U odposlechu byly nastaveny úrovně rovně. Je pochopitelné, že zvuk upravujete především na mixu a pak jde dále monitorovací cestou do odposlechu, kde si můžete korekce a sílu zvuku dle libosti upravit a nastavit přímo na reproboxu. Co se týká odposlechů, jsem zastáncem staré osvědčené klasiky v podobě reproboxů a ne cingrlátek do ušisek, kdy po několika letech budete nuceni absolvovat návštěvu u ušního lékaře.
A naposled jsem vyzkoušel propojení reproboxu s pasivní třistawattovou reprobednou, a opět byl zvuk bez problémů.
Postrádal jsem jackový (6,3mm), nebo alespoň cinchový (RCA) vstup. Pokud chcete mít produkci jen o klávesách, musíte mít po ruce nějakou tu redukci z jacku na XLR. Ideální by pochopitelně bylo mít vše ve stereu, tedy alespoň dva vstupy pro cinche (RCA). Velký aktivní reprobox znamená nevýhodu v hmotnosti (21 kg), ale vše vyváží zase rychlost zapojení a neposlední řadě cena ve výši okolo 14 500 Kč.
Info:
LD Systems LDE122A je aktivní verzí multifuknčního 350W reproboxu s reproduktory Eminence. Zesilovač v modelu LDE122A je Bang & Olufsen ICEpower 500 ASP, který je více než adekvátním doplňkem ke kvalitním reproduktorům. Předzesilovač nabízí linkový vstup a výstup, mikrofonní XLR vstup, ovládání hlasitosti, ground lift, dvoupásmový ekvalizér a výstup speakon pro připojení pasivní bedny. Doporučená maloobchodní cena je 14 700 Kč.
Plus:
cena
výborný zesilovač s výkonem
dvoupásmový ekvalizér
osazení reproduktory Eminence
nastavení úhlu na reproboxu na stojanu
Mínus:
hmotnost
absence jack, nebo cinch vstupů
Technická specifikace:
výkon: 350 W (8 Ω)
zesilovač: Bang & Olufsen ICEpower 500 ASP
dřevo: 18mm překližka
hnízdo: Adam Hall SM707
reproduktory: 12” + 1” (Eminence)
frekvenční rozsah: 65 Hz až 18 kHz
maximální SPL: 127 dB
ovládání: dvoupásmový ekvalizér, regulace gainu předzesilovače, ground lift
konektory: vstup i výstup Neutrik XLR, výstup pro další repro Neutrik Speakon
hmotnost: 21 kg
Symetrické linky a vypínače zemnění (Ground Lift Switches)
Při použití symetrických signálových linek mezi dvěma zařízeními můžete odpojit stínění na jednom konci (obvykle na výstupu) audio kabelu a tím eliminovat nejvíce pravděpodobnou cestu pro vznik zemní smyčky. U symetrické linky nepřenáší stínění audio signál, chrání pouze před rušením, takže můžete odpojit stínění na jednom konci bez ovlivnění signálu na vnitřních vodičích kabelu. Naneštěstí toto není příliš praktické řešení problémů se zemními smyčkami v mobilních zvukových aparaturách, poněvadž vyžaduje speciální kabely se stíněním odpojeným na jednom konci (zdroj internetový portál Ha-loo).