LD Systems LAX12DA - horizontální mixážní pult se 400W koncovým stupněm

LD Systems LAX12DA - horizontální mixážní pult se 400W koncovým stupněm
LD Systems LAX12DA - horizontální mixážní pult se 400W koncovým stupněm

Nejedná se ovšem o školní aktovku, ale o mixážní pult s koncovým zesilovačem a vestavěným efektovým procesorem.

Horizontální powermix LAX12DA je vyveden ve stříbrno-černo-šedé barevné kombinaci. Na jeho bočních stranách jsou připevněna dvě plastová madla, která lze ovšem nahradit rackovými úchyty přidanými v balení. Na těchto madlech je také připevněn onen popruh, jenž ve mně zpočátku vyvolával vzpomínky na mikrofonistu ze Slunce, seno... Nutno ovšem uznat, že nápad to věru není špatný, zavěsíte mix na rameno, a ruce jsou volné pro další činnost. Délka zavěšení však nesmí být příliš velká, za pár minut totiž začne být téměř jedenáct kilogramů hezky znát!

 

Mixážní pult

Výrobce zařízení specifikuje jako "12-channel active mixing console", v podstatě se ale jedná o osmivstupý mixážní pult (čtyři mono a čtyři stereo) s koncovým stupněm a vestavěnou efektovou jednotkou. První čtyři mono kanály jsou vybaveny: XLR mikrofonními vstupy, linkovými vstupy (jack 6,3 mm), inserty (TRS - stereojack 6,3 mm), potenciometrem nastavení vstupní úrovně Gain a tlačítkem útlumu basových frekvencí Low Cut (75 Hz, 18 dB/okt). Pod ním se nachází sekce ekvalizéru, který je u těchto prvních čtyř kanálů třípásmový - s pevně naladěnými basy a výškami - typu Shelving a jedním parametricky přeladitelným středovým pásmem typu Bell. Dále zde najdeme ovladač Aux 1 s přepínačem Pre a Post (před faderem a po faderu), a Aux 2, který za normálních okolností odesílá signál do vestavěného efektového procesoru. Pod ním pak ovladač stereobáze Pan, tlačítko Mute, které při stlačení současně přesměruje signál na sběrnici Alt 3-4, tlačítko Solo, červená ledka signalizující signálovou špičku Peak a tahový sedmicentimetrový fader. Další čtyři stereo kanály již postrádají mikrofonní konektor XLR a insert, naopak v horní části najdeme dva jackové vstupy L-R. Tlačítko Low Cut je nahrazeno tlačítkem přepínání útlumu +4/-10 dB, ekvalizér je zde čtyřpásmový - se dvěma pevně naladěnými středovými pásmy - Low Mid a High Mid.

V pravé - výstupní části mixu nalezneme konektory Aux Return (jack 6,3 mm), výstupy pro kontrolní poslech Ctrl Room Out (2 x jack 6,3 mm), výstupy z podskupiny Alt 3-4 (2 x jack 6,3 mm), vstup a výstup Tape In/Out (4 x RCA cinch), zde pojatý zároveň jako 2Track In. K němu náleží taktéž potenciometr 2Track In, umístěný vedle. Dále zde najdeme ovladače sběrnic Aux Return 1, 2 a Aux Send 1, 2, potenciometr hlasitosti sluchátek Phones, směrovací tlačítka do kontrolního výstupu Ctrl Room Out, tlačítko odeslání signálu z ALT 3-4 a dva Track in/out do Master sběrnice a dvanáctiledkový výstupní indikátor. V pravé spodní části je umístěn stereo-fader podskupiny ALT 3-4, nad ním tlačítko přepínání režimu Solo - PFL/AFL (poslech před a po faderu) a nakonec dva Master fadery. V pravé horní části se nachází hlavní symetrické výstupy (2 x XLR a jack 6,3 mm), pod nimi pak samostatná část vestavěné efektové jednotky.

 

Zadní strana powermixu je osazena výstupy pro reproboxy (2 x speakon a jack 6,3 mm), síťovým konektorem a vypínačem, vstupem pro footswitch (zapínání a vypínání efektového procesoru) a vypínačem fantomového napájení pro první čtyři mikrofonní vstupy. Horní část mixpultu je opatřena odnímatelným plexisklovým krytem, který ovšem - při poloze faderů na minimu - na tyto při stlačení naráží, a jeho ochranná funkce je tedy v této situaci přinejmenším sporná.

 

Zesilovač

Výkonová sekce powermixu disponuje podle údajů výrobce výkonem 2 x 300 W (1 kHz/sinus) a 2 x 400 W hudebního výkonu. U kolegy, elektrikáře, s použitím výkonové zátěže a osciloskopu, jsem si ověřil, jak moc jsou tyto údaje pravdivé. Přesný výkon záleží také na momentálním napětí v elektrické síti, dá se ale říct, že s údaji výrobce lze téměř souhlasit. Při snížení sinusové frekvence z 1 kHz asi na 50 Hz byl sice výsledek již trochu méně "optimistický", ale s tím se dalo víceméně počítat.

 

Efektový procesor

Kvalita vestavěného DSP procesoru není nikterak omračující, ale ani nijak závratně nízká, u zařízení v této cenové kategorii jistě nikdo nebude očekávat kvalitu studiového Lexiconu :-) Nejhůře je na tom, bohužel, reverb. Ve všech jeho presetech je docela zřetelně slyšet opakující se vzorek, jakoby byl neustále namíchán s delayem. Ostatní efekty jsou poměrně slušné kvality, delay (zde nazýván Echo) nedisponuje příliš velkým zpožděním (paradoxně největší lze nastavit v kombinaci s reverbem - asi 500 ms). Celkem sto presetů není možné editovat, volí se otočným datovým ovladačem, jehož stiskem volbu potvrdíme. Při přepnutí vzniká asi půlvteřinová prodleva.

 

Závěrem

Celé sekci mixážního pultu nelze z hlediska funkčnosti a parametrů téměř nic vytknout. Korekční obvody, fadery a další ovladače plní přesně jim přiřazená poslání, výbava pultu je v této cenové kategorii nadstandardní. Veškeré ovládání je řešeno intuitivně a logicky, prostě vše pracuje tak, jak se očekává. Velmi kladně hodnotím také detailní schémata zapojení všech druhů signálových kabelů, propojek a konektorů v (bohužel pouze anglickém) návodu k použití. LAX12DA jsem vyzkoušel na dvou kapelních "kšeftech", kdy jsem s ním "krmil" pódiové monitory. I když se do toho naše zpěvačka pořádně opřela a masterové ledky svítily až do konce, zvukový přenos byl stále čistý - bez zkreslení. Škoda, že má powermix pouze čtyři mikrofonní vstupy. S podobným zařízením ozvučuji například vánoční besídky, koncerty, cimbálovku apod., kde běžně používám až osm mikrofonů. Také výstupní ekvalizér by nebyl k zahození. Například i s pomocí sedmipásmového lze drobně kompenzovat frekvenční nedostatky reprosoustav nebo ozvučovaného prostoru, případně částečně eliminovat frekvenci zpětné vazby. Uplatnění najde powermix zejména při ozvučování menšího rozsahu, stálých zvukových instalacích, přičemž výstup Ctrl Room Out umožňuje využití i na poli domácího nahrávání. A zcela jistě se bude hodit dnes stále častěji se vyskytujícím "kapelám" typu: klávesák - "pouštěč a markýrista", kytarista - napůl imitátor a zpěvačka - "parukářka a převlekářka" :-)

 

Info:

LD Systems LAX12DA je horizontální mixážní pult se 400W koncovým stupněm a vestavěnou efektovou jednotkou. Doporučená maloobchodní cena je 11 225 Kč.

 

Plus:

rozměry a design

výbava, funkce

přehlednost, intuitivnost

výstupní výkon

vestavěný DSP

schémata zapojení konektorů v návodu

cena

 

Mínus:

pouze čtyři mikrofonní vstupy

sporná funkce ochranného krytu

kvalita reverbu

absence výstupního EQ

 

Technická specifikace:

počet vstupů: 8 (4 mono + 4 stereo)

vstupní konektory: 4 x XLR + jack 6,3 - sym. (kanál 1-4) a jack 6,3 nesym. (kanál 5-8)

vstupní impedance: 10 kΩ

výstupní impedance: 120 Ω, Tape Out - 1 kΩ

odstup signál/šum: větší než 85 dB

frekvenční rozsah: 20 Hz-20 kHz, +/-1 dB

ekvalizér: basy - shelving +/-15 dB/80 Hzvýšky - shelving +/-15 dB/12 kHzstředy - bell, +/-15 dB/100 Hz-8 kHz (kanál 1-4)bell, +/-15 dB/500 Hz a 3 kHz (kanál 5-8)Low Cut - 75 Hz, 18 dB/okt

DSP sekce: 100 presetů, A/D, D/A převodníky - 24 bitů

výstupní výkon: 2 x 300 W/4 Ω, 2 x 200 W/8 Ω

(1 kHz sinus) 2 x 400 W/ 4 Ω, 2 x 250 W/8 Ω

(EIAJ - hud. výkon)

příkon: 1150W (max)

vstupní napětí: 230 V/50 Hz, pojistka T6,3AL

rozměry: 427 x 425 x 161 mm

váha: 10,58 kg

Psáno pro časopis Muzikus