Kuzweilistův snadno přenosný sen - Kurzweil K2661
Během výstavy jsem měl náhodou možnost setkat se se zástupcem firmy kurzweil. Každý zapřisáhlý "kurzweilista" okamžitě pochopí, že má první otázka musela znít: "kdy?" Sympatický pán z koreje se ani nezeptal: "co?", Ale hned odpověděl, že nejdříve v roce 2006.
Na mé pozdvižené obočí reagoval tím, že ve firmě proběhly jakési politické výměny (že by od nás začali opisovat už i naši západo-východní spojenci?), ale teď už se prý pohnuly ledy! Pro méně zaryté zájemce o tuto značku (prozatím ve vyčkávací poloze) se pokusím vysvětlit, na co že to ten "kurzweilista" vlastně čeká.
Kurzweilista
Je to většinou zručný pianista, kterého už přestalo bavit hrát na klávesový nástroj a slyšet přitom z monitoru něco jako nepovedenou harfu. Dynamika úhozu je pro něj potřebou, ne překážkou! Je lehce načichlý jazzem (fusion) a používá rád solo lead, elektronické plochy, hammondy, etnické nástroje, občas zabrousí do symfonické muziky. Počítač mu není nepřítelem a při tvorbě hudby potřebuje i trochu experimentovat. Kvalita zvuku je pro něj samozřejmostí. To vše chce mít v jedné krabici na každém kroku s sebou. Je mu jedno, že původně americkou značku Kurzweil Music Systems, Inc. má v současné době pod palcem Young Chang. Nesmí být úplně chudý. Nemusí být nutně slepý.
Historie
Firmu založil vynálezce pan Raymond Kurzweil. Předložil světu čtečku psaného textu pro slepce, která naskenovaný materiál převáděla do zvukové podoby pomocí syntetizovaného hlasu. Odtud je již jenom krok k tomu, aby jeden ze zákazníků, pan Stevie Wonder, požádal majitele o vývoj elektronického nástroje pro lidi s podobným omezením...V roce 1983 Kurzweil představil svůj legendární K250. Od počátku byl jedním z nejvyhledávanějších nástrojů pro svůj velmi realistický zvuk klavíru a dalších zvuků typu strings, drums, choir, vibes atd.
Jak se vyvíjely nástroje řady K2xxx
Sám jsem začínal v roce 1988 s následovníkem K250 - K1000: 24hlasý keyboard (přehrávač samplů), vybavený v té době nejlepším a taky cenově dosažitelným zvukem klavíru. Následoval K1200: 24 hlasů, lehce obohacený o vzorky dalších nástrojů. Omezením bylo znatelné zpoždění reálného zvuku oproti stisku klávesy. Na tento nástroj jsem ale točil např. živou desku Naima Session '90, a přestože klaviatura nebyla plně vyvážená a zpoždění mne dost trápilo, na výsledku to není až tak znát.
Zásadní změna přišla kolem roku 1990 s K2000: 48hlasý sampler, digitální vstup a výstup, V.A.S.T. technologie (možnost použití filtrů a obálek, využití algoritmů k tvorbě nových zvuků), velmi dobrý sekvencer, vestavěný efekt. Zdánlivě malá ROM (8 MB) ovšem díky VLSI technologii (dopočítávání vzorku v reálném čase) obsahovala neobvykle velké množství rychle dostupných zvuků. Možnost přidat 2x 8 MB ROM: Orchestral, Contemporary. Kompatibilitu s formáty jiných samplerů (Roland 700, Akai S900-S3000, Ensoniq EPS) považuji díky hojně se vyskytujícím chybám při načítání keymap a programů v praxi přinejmenším za diskutabilní. Zvuk klavíru tvořil ovšem stále stejný vzorek jako v předchozí K1000: jednoduchá keymapa, zde již obohacená o filtry závislé na síle úhozu. Zpoždění zmizelo.
1996 krok vpřed K2500: 48 hlasů, základní vzorky piana lze rozšířit o Stereo Piano ROM (přibyl třetí slot), nový KB3 Mode - simulace Hammond organ s možností přidávání varhanních stop v reálném čase (8x realtime controllers), 2x ribbon controller, možnost přidat nový KDFX Multi Effects Processor, rychlejší načítání samplů přes SCSI, až 128 MB Sample RAM, 2MB FLASH ROM pro průběžné změny operačního systému.
V roce 2002 je tu K2600: 48 hlasů, 76 polo (K2600) nebo 88 plně vyvážená klaviatura (K2600X), rack verze (K2600R). Novinky oproti K2500: Triple Modular Processing - jednoduše další miliony možností ve zpracování zvuku Zájemce o více technických podrobností ke K2600 odkazuji na obsažný test Miki Jelínka v Muzikusu 2002/03. V základním vybavení je již KDFX a 4 MB Stereo Piano ROM, k dispozici jsou 4 sloty pro přídavné ROM (již zmíněné Orchestral, Contemporary) + dvě novinky: 8 MB Stereo Dynamic Piano, 8 MB Vintage Electric Pianos (oběma se budu více věnovat v následující části) - celkem až 44 MB onboard zvuků, Live Mode - možnost zpracování externího signálu procesory K2600... Krátce řečeno - dokonalý nástroj!
Proč K2661
a co "kurzweilistu" těší?
V první řadě je pravda, že všechny nástroje řady K2x00 jsou opravdu zpětně plně kompatibilní. Uživatel původní K2000 je schopen při přechodu na K2661 zrestaurovat své staré songy do původní podoby! Uklidňující zjištění v současném zmatku. Kurzweil na svých internetových stránkách říká: žádali jste o to a dostanete to! O co tedy kurzweilisté žádali (a taky dostali)?
1) SmartMedia slot pro rychlou výměnu dat a upgrade OS! Odpadá už nutnost shánění SCSI hard disku, SCSI CD ROM je pro studiovou práci stále nutností. Drobná pastička při instalaci přídavných ROM: musíte nainstalovat objekty z přiložených disket, určených původně pro K2600. Floppy mechanika ovšem u K2661 chybí! Uff. Stačí ale otevřít návod (mějte po ruce PC - oblíbený *.pdf formát) a dozvíte se, že vše potřebné už Kurzweil přenesl na SmartMedia kartu, která je ovšem pro změnu součástí dodávky K2661. A je to!
2) 8kanálový 24bitový ADAT optický výstup v základní výbavě.
3) Orchestral, Conterporary a 4 MB Stereo Piano ROM v základní výbavě.
4) General MIDI 1 sound set pro tvorbu MIDI files pro web.
5) Nižší váhu. Tady je třeba se trochu zamyslet. Kurzweil zvolil cestu snížení hmotnosti (z 32,7 u K2600X na 14,5 kg) na úkor kvality klaviatury: K2661 je k dispozici ve verzi 61 nevyvážených kláves (synth-style action). To výrazně mění praktické využití nástroje - nevyvážená klávesnice nemůže ani náhodou obsáhnout jeho až neuvěřitelně širokou dynamiku zvuků. Proto mne napadají pouze dvě vhodná řešení: studio, kde ke hraní na K2661 používám master keyboard a vlastní klaviatura slouží jen pro kontrolu při hledání a tvorbě zvuků; na koncertním pódiu jako druhý nástroj, kdy skvěle využiji nevyváženou klávesnici pro Hammond, syntetické plochy a solo leads, dynamické zvuky spouštím pomocí MIDI z prvního (oproti K2600X lehčího!) master keyboardu. Asi bych nikomu nedoporučil tento nástroj jako samojediného člena výbavy. Úžasné možnosti téhle workstation totiž využijete opravdu jen z té menší části. Ze záměru snížit váhu a rozměry vyplývají další dvě omezení: chybí oba ribbon controllery (60 cm ribbon lze ovšem dokoupit a externě připojit), chybí floppy drive (nahrazuje SmartMedia slot). Ve všech ostatních oblastech znamená K2661 krok vpřed.
6) 8 MB Stereo Dynamic Piano ROM: K2500 rozšířený o 4 MB Stereo Piano ROM byl pro mne prvním nástrojem, u něhož jsem neměl pocit, že na klavír hraje dřevorubec, a dokonce jsem ho používal i pro sólo nahrávky skladeb a'la Chopin. 8 MB SD Piano ROM přidává k radosti z hraní na "akustický" klavír zase další drobné, pro pianistu ovšem zcela zásadní, detaily a bohužel nutí majitele K2500 k nepříjemným úvahám (tento ROM do K2500 prostě nedostanete!).
7) 8 MB Vintage Electric Pianos ROM: Kurzweil měl vždy svůj vlastní, snadno identifikovatelný zvuk EP. Rhodes jste ale nikdy v jeho základním vybavení nenašli. Tenhle ROM přidává do výbavy simulaci Fender Rhodes, Wurlitzer EP, Hohner Clavinet, Yamaha CP-80 a RMI Electra piana. Zvuky jsou kvalitní, máte možnost je modelovat pomocí realtime controlerů (EQ, vibrato, hall, delay, wah-wah), nechybí ani typické zkreslení. Otázkou je, jestli jsem už neslyšel od výrobců sample CD pro K2x00 simulace přinejmenším stejně dobré (což se v případě zvuku akustického piana nedá říct ani náhodou). Pokud ovšem chcete Rhodes a nemáte chuť hledat, určitě neuděláte s tímto ROM chybu.
8) Nástroj k vám dorazí s více než 450 zvuky na palubě. Je dobře vyzkoušet nástroj i v režimu Setup: většinou se spustí vtipně naprogramovaná sekvence, a pokud si s ní začnete hrát... "fakt dobrý!"
Kdy? K3000
Pokud jste četli historii, víte, že Kurzweil měl už v roce 1988 24hlasou polyfonii (ostatní tehdy zápasili s 8-16 hlasy). Od roku 1990 ovšem zůstal u své true 48 voice polyphony. To "kurzweilistu" v době 128hlasých standardů u workstation jiných výrobců lehce dráždí. Takže se ptá "kdy" a myslí tím K3000 s alespoň 96hlasou polyfonií.
Klidně vzhůru do K26xx, protože dříve jak za rok a půl to nebude a kvalita zvuku je pořád to, čím Kurzweil rozhodně umí oslovit!
Info:
K2661 je přenosný profesionální keyboard s 61 nevyváženými klávesami a velkým displayem. Polyfonie 48 hlasů, 8 volně programovatelných sliderů, 4x Switch pedal jack, 2x continuous control pedal jack (volume nebo breath control), 6x audio out, 24 bitový optický digitální AES In-Out, SCSI, SmartMedia. Sekvencer 32 stop s 1,5 MB user memory (P-RAM), sampler (vstupy a sample RAM je nutno dokoupit), 4 MB Flash memory, KDFX, více než 450 zvuků (Orchestral, Conterporary, 4 MB Stereo Piano ROM). Cena je 83 820 Kč.
Plus:
SmartMedia
8 MB SD Piano ROM je pro pianistu lahůdkou
Mínus:
kvalita klávesnice pokulhává za kvalitou zvuku (to byl ovšem záměr)
dnes už nízká polyfonie