Kustom Quad 200HD a ST 412A - tranzistorová hlava s áčkem dospělých rozměrů
„Máte tady tu vopičárnu,“ napadla mě věta ze známého českého filmu, když řidič přepravní služby PPL otevřel zadní dveře své dodávky. Hned jsem poznal, které dvě krabice jsou pro mě, zajímal by mě jeho výraz, kdyby Vláďa (šéfredaktor; pozn. autora) poslal i box B, jak bylo původně v plánu :-) Box Quad ST 412A (zkosený) má sám o sobě docela běžnou a normální velikost, ovšem zabalený do obalu z krabice působí opravdu monstrózním dojmem. To samé platí o zesilovači Quad 200HD, ten je ovšem nadměrně velký i po vybalení.
Hlava...
... je opravdu nepochopitelně velká, zvlášť když je téměř prázdná! Jak vidno, nese se v „celotranzistorovém“ duchu, po jakékoli lampě tedy ani památka. Tím spíš si myslím (soudě i podle rozměrů některých dnešních celolamp), že zesilovač mohl být minimálně o třetinu menší. Zřejmě otázka „dyzajnu“, každý ale ať zváží podle sebe, jaký to má či nemá smysl a efekt.
Hlava má marshallovský černo-koženkový vzhled s bílými lemy. Na předním panelu zleva najdeme: XLR výstup Line Out, vstup pro aux a vstup pro nástroj (2 x jack 6,3 mm). Ovladače pokračují nejdříve zkresleným kanálem: potenciometr Balls (v podstatě drive či gain), korekce Low, Mid, High a hlasitost Volume. Pomocí dvou přepínačů můžeme volit větší a menší zkreslení (Bigger Balls) a jeho barvu na středových frekvencích (Preamp – Punch nebo Grnd). Čistý kanál nabízí ovladače Bass, Middle, Treble a Volume, přepínač Lean, Flat (opět lehká změna na středech), sekce efektu má taktéž svůj ruční vypínač. Mezi ovladači obou kanálů je jejich přepínač, volba je signalizována LED diodami. Dále vpravo se nacházejí ovladače vestavěného digitálního efektu Level a Program, vedle nich pak nabídka typu efektů, modrá kontrolka zapnutí a síťový vypínač.
Zadní panel je osazen síťovým konektorem, dvěma repro výstupy (2 x jack 6,3 mm), Line Out výstupem (jack 6,3 mm), konektorem pro footswitch (TRS stereo-jack 6,3 mm) a Insertem (TRS stereo jack 6,3 mm). Tím je zde řešena efektová smyčka, takže pokud budete hledat, držíce dvě „džekovky“, Send a Return, nenajdete! Připravte si „insertku“ – stereo jack na dva mono a efekty připojte mezi ty dva mono jacky, stejný systém jako insert na mixážním pultu. Značně nezvyklé, ale co už...
Box
Jedná se o klasické „áčko“ se světlým vintage látkovým potahem, nápisem Kustom uprostřed a opět černo-koženkovým designem. Bedna má odnímatelná kolečka přidaná v balení a dvě oválná madla na bočních stranách, na zadní straně jsou dva jackové paralelní vstupy. Je osazena čtyřmi dvanáctipalcovými speciálními reproduktory Kustom, o celkovém výkonu 260 W. Český prospekt sice uvádí osazení reproduktory Celestion Super 65, na firemním webu ale zjistíte, že v tomhle modelu skutečně nejsou, už jen připevnění šesti šrouby (jak známo, Celestion používá čtyři) hovoří za vše. Po řemeslné stránce je bedna zpracována na výbornou. Čekal jsem komplet dřevotřísku, ale z té jsou jen boky, vrch a spodek, přední a zadní deska jsou z pravého dřeva! Možná by stálo za vyzkoušení nahradit firemní „nitěnky“ uvnitř za dráty s větším průřezem, případně doplnit přepínač na stereo provoz, to už jsme ale u „tuningu“ (já, zvyklý kutit, bych to ale jistě udělal :-).
Jak to hraje...
Hraje to překvapivě docela slušně. Když pominu vnitřní (lampyabstinující) pocit, který ze mě zpočátku stále ne a ne vyprchat, musím říct, že po chvíli jsem na onu obavu celkem pozapomněl. Hrál jsem asi půl hodiny na zkreslený kanál a zvuk mě opravdu bavil. Ani u čistého nemůžu říct, že by mi něco výrazně vadilo. Aparát hraje poměrně dynamicky, ovšem zesílen jen tak za půlku svého hlasitostního rozsahu. Pak se už výkon v podstatě nepřidává, do zvuku (zejména zkresleného kanálu) se však začíná promítat limitace koncového stupně, která je ovšem jiná než u lampových aparátů. I když se zdá, že se výrobce snaží chování lamp simulovat, přece jen je něco jinak. Myslím, že tohle je právě jeden z bodů, kdy je slyšet rozdíl mezi lampou a tranzistorem. Co se týče výkonu, tak se taktéž potvrzuje rozdíl mezi lampovým a tranzistorovým typem konce – tahle „dvoustovka“ hraje hlasitostně na pomezí „padesátky až stovky“ v lampě. Celkově je zvuk aparátu spíše zastřenější, na čemž se zřejmě podílí i reproduktory Kustom.
Zajímal mě ještě zvukový rozdíl mezi linkovými výstupy jack 6,3 mm a XLR. Jack na zadní straně je klasický nesymetrický výstup z pre-ampu, kdežto přední symetrický XLR má lehce sebrané vrchní frekvenční pásmo. Plnohodnotnému výstupu se speaker simulací se to ale příliš nepřibližuje, zvuk je stále ještě příliš nabzučený (viz ukázka).
Celkem zklamán jsem byl z možností ovládání vestavěného efektu, který je jinak průměrné kvality. Neumožňuje totiž vůbec žádnou editaci, každý jednotlivý efekt můžeme tedy použít pouze v jedné modifikaci (jedno zpoždění delaye, jedna rychlost, jedna hloubka tremola....). Jediné, co lze ovládat, je poměr původního a efektovaného signálu ovladačem Level. Tady Kustom mohl vystoupit ještě ty dva pomyslné schůdky, a ne se zastavit na osmém z deseti. Na druhou stranu je ale třeba říct, lepší alespoň něco nežli nic (nechtěný pokus o rým :-)). Pevné presety efektů jsou nastaveny celkem rozumně a univerzálně.
Závěrem
Jednoznačně nejpříznivěji vychází z této testované sady box Quad ST 412A. Za velmi příjemnou cenu máme dobře vyrobené, dobře vypadající a hrající áčko, které, i kdybychom chtěli třeba napůl „přezout“, například na 2 x Celestion Vintage 30, stále se jeví jako cenově výhodné. Po tranzistorovém zesilovači v této ceně jistě nemůžeme chtít zázraky. I když jsou jeho zvukové vlastnosti do určité hlasitosti poměrně slušné, těžko ho srovnávat ve všech ohledech s celolampami, které Kustom rovněž nabízí. Box Quad ST 412A určitě najde široké uplatnění, zesilovač bych asi doporučil všem, kteří nepotřebují top třídu a nechtějí příliš investovat. Pak se ovšem nabízí otázka, zda si raději trochu nepřiplatit a nekoupit cenově dostupnou celolampu, kterých je dnes na trhu víc a víc (i od samotné značky Kustom). Dokázal bych si ale tuhle kombinaci představit – z důvodu netahat koncertní aparát z dodávky či Avie – jako „stálou instalaci“ do zkušebny nebo prostě jako druhý či záložní zesilovač. A postavit za relativně málo peněz dvě sestavy i s rovnými boxy B, tak jste rázem zabijáci!
Info:
Kustom Quad 200 HD je 200W kytarový tranzistorový zesilovač s vestavěným efektem. Doporučená maloobchodní cena je 9049 Kč včetně DPH. Kustom Quad ST 412A je zkosený kytarový box osazený čtyřmi dvanáctipalcovými reproduktory Kustom o výkonu 260 W. Doporučená maloobchodní cena je 6719 Kč včetně DPH.
Plus:
vzhled a provedení
zvuk do určité hlasitosti
vestavěný digitální efekt
vstup pro aux
kvalita a cena boxu
Mínus:
zbytečně velké rozměry zesilovače
nemožnost editovat digitální efekt
hltící se zvuk ve vyšších hlasitostech
Technická specifikace:
Kustom Quad 200HD:
výkon: 200 W RMS
lampy/solid state/mosfet: tranzistorový předzesilovač a koncový stupeň
počet kanálů: 2
efekty: 8 digitálních efektů (Hall Reverb, Spring Reverb, Slap Back, Delay, Chorus, Chorus/Reverb, Flange/Reverb, Tremolo)
linkový výstup: jack 6,3 mm a XLR
rozměry: 290 x 762 x 312mm
hmotnost: 18,4 kg
Kustom Quad ST 412A:
výkon: 260 W
reproduktory: 4 x Special Kustom Speakers
rozměry: 762 x 762 x 355 mm
hmotnost: 32 kg
příslušenství: 4 odnímatelná kolečka