Korg Pa1000 - profesionální aranžér
Bude tomu již třicet pět let (1983), kdy firma Korg vyrobila první aranžér. Ten nesl označení SAS-20 Arranger Keyboard. Od té doby uteklo již hodně času. Vrátíme se tedy do současnosti a představíme si profesionální aranžér Pa1000.
Jak tisícovka vypadá
Pa1000 je designově podobný modelu Pa700. Aby se oba modely nepletly, jsou barvy jinak uspořádané a mírně pozměněné. Černou najdete pod tlačítky a metalicky vínově červenou na zbytku šasi. Na první pohled tedy hned poznáte, o který model jde. Rozsah klaviatury a rozložení ovládacích prvků je podobné jako u sedmistovky. Protože tisícovka je vyšší model, byly pozměněny nebo přidány následující sekce: Sekce Style nabídne dvanáct tlačítek hudebních stylů (Pop, Ballad, Ballroom, Dance, Rock, Country, Latin, Latin Dance, Jazz, Movie & Show, Funk & Blues World). Player je duální s funkcí X-Faderu pro prolínání. Přibyla sekce Audio In, pomocí které můžete řídit v reálném čase připojené audio zařízení, další klávesový nástroj, kytaru či mikrofon. Tisícovka má také nový výklopný sedmipalcový širokoúhlý displej. Technologie je stejná jako u sedmistovky - Wide capacitive color TouchView TFT. Přidána byla tři tlačítka sekce Assignable Switches, která jsou jako tradičně umístěna nad joystickem. Slouží k přidávání nasamplovaných nuancí u zvuků používajících technologii DNC (defined nuance control). Na přední straně přibyl jeden vstup USB. Druhý najdete na zadní straně. Můžete tak zároveň připojit flash disk i hard disk. Když už jsme u zadní strany, tak zde se nic nezměnilo. Najdete tu standardně všechny základní vstupy a výstupy.
Na první pohled mohu říci, že nástupce devítistovky nabízí zajímavý design, který určitě zaujme. Tisícovka také ukazuje směr, kterým se aranžéry firmy Korg budou ubírat. Převzaty byly některé prvky z nejvyšší modelové řady PaX. Například výklopný sedmipalcový displej, tlačítka Assignable Switches a další. Přidány byly podsvícené knoby, které jistě oceníte při svých nočních vystoupeních. Super je mít také dva vstupy USB. Trošku mne překvapilo umístění předního vstupu USB, do kterého se zasouvá flash disk bočně, nikoliv zepředu. Ale jak se říká, proti gustu žádný dišputát.
Ozvučovací systém aranžéru
Tisícovka má nový, výkonnější ozvučovací systém. Zesilovač nyní nabízí 2x 33 W. To je výkon, se kterým se v této cenové kategorii nesetkáte. Výrobce zvolil osvědčený dvoupásmový systém s bass reflexem (2x 100mm woofer v bass reflex boxu, 2x 25mm kopulové výškové reproduktory). Nástroj jsem vyzkoušel v domácích podmínkách i v místnosti pro cca 50 lidí. Zvuk byl přesný, čistý a dostatečně silný. Nástroj měl díky bass reflexu i velmi slušné basy. Doporučoval bych používat nastavení nástroje maximálně na tři čtvrtiny výkonu. Je to plně dostačující a předejdete tím tak poškození reproduktorů.
Sekce hudebních stylů
Tento model nabízí v základu 435 hudebních stylů s volnou rekonfigurovatelností sad. V paměti nástroje může být uloženo až 1152 hudebních stylů (Factory 576, User 576). Tak jako u Pa700 jsou k dispozici banky Direct. Tato funkce umožňuje přímou volbu hudebních stylů z USB flash disku nebo HDD. Každý hudební styl má k dispozici standardně osm stop, čtyři klávesová nastavení (Keyboard Set 1-4) a čtyři pady (Pads), které při spuštění běží synchronně s hudebními styly. K dispozici je také kytarový režim (Guitar Mode 2). Pro ty, kteří si chtějí programovat styly a pady sami je zde funkce Style/Pad Record s možností krokového záznamu (Step Record) a úpravou stop a všech událostí, které do nich nahrajete. Samozřejmostí je Style Creator Bot (MIDI Song to Style Convertor).
Tisícovka nabízí standardní korgovské funkce pro řízení hudebního stylu. Například formální části, ztlumení doprovodu, manuální basový part, manuální naťukání tempa, mapování bicích a další.
Nastavit můžete také dělicí bod klaviatury, režim hudebního stylu, zesílení jednotlivých sekcí doprovodu a další. To vše lze jednoduše udělat v sekci Global v záložce Mode Preferences. Split dělí libovolně klaviaturu na dva díly. Tovární nastavení je C4. To odpovídá notačně c1. V části rozpoznávání akordů (Chord Recognition) můžete zvolit jeden z pěti režimů (One Finger, One Finger Plus, Fingered (1 note), Fingered (3 note), Advanced). Hru s inverzní nebo manuální basovou linkou volíme pomocí tlačítek v sekci doprovodu. Tolik k sekci hudebních stylů.
Novinky u zvukových barev
Zvukový komfort aranžérů firmy Korg není potřeba jakkoliv komentovat. Svojí kvalitou hovoří již dlouhé roky sám za sebe. Tisícovka využívá paměť typu PCM z osvědčeného modelu Pa900. Ta byla celkově rozšířena. Zvukový generátor používá osvědčenou technologii EDS-X, která nově nabízí bohatou kolekci 1750 zvukových barev. To je o 650 zvukových barev více, než měla devítistovka.
Najdete zde všemožné zvukové barvy hudebních nástrojů, které se dají použít ve všemožných hudebních stylech. Jak se říká, od Bacha až po Vlacha. Všechny zvukové barvy jsou zpracovány s korgovskou pečlivostí. Skvěle znějí dvě nová vícevrstvá koncertní křídla se simulovanou rezonancí ozvučných ploch a damper pedálu. Digitální varhany (Drawbars) nabízí vychytávky jako Key On/Off, Noises, Leakage, Tone, Percussion nebo emulaci Rotary Speakeru. Virtuální táhla, kterými se varhany nastavují v reálném čase, se ovládají bohužel pouze přes dotykový displej. Myslím, že se na ovládání dá rychle přivyknout. Nejkvalitnější zvukové barvy najdete pod označením DNC, DNC1 (DN1) a DNC2 (DN2). Zvukové barvy s tímto označením mají nasamplovány i drobné nuance, které byste na klávesách stylisticky jen těžko zahráli. Chcete pizzicato u smyčců či kytary? Přefuk, podfouknutí či glissando u dechových nástrojů? Žádný problém. Stačí použít v reálném čase na správném místě jedno ze tří přiřaditelných tlačítek (Assignable Switches) nebo joystick. Zvukovou barvu DNC doplní zvolený efekt, který vaši hru oživí. Navíc barva získá na autentičnosti.
Nástroj má k dispozici také 107 autenticky znějících bicích sad, včetně Ambient Drums. Využít můžete také funkce Drum Easy Editing. Jak sám název napovídá, lze libovolně nastavit různé parametry u bicích. Například hlasitost, výšku ladění, ekvalizaci a další.
Úplnou samozřejmostí korgovských aranžérů je plná editace zvukových barev, kterou můžete provést v režimu Sound. Předělat si můžete jakoukoliv zvukovou barvu a následně si ji uložit, třeba do uživatelské paměti.
Nástroj nabízí čtyři skupiny zvukových barev. Tovární (Factory), zděděné (Legacy), GM/XG a uživatelské (User). Představme si jednotlivé skupiny. Uživatelské zvukové barvy jsou ty, které si sami upravíte. GM/XG odpovídají standardům MIDI normy. Legacy jsou zvukové barvy, které se používaly u minulých modelů. Právě ty mají na svědomí to, že nástroje firmy Korg mohou být v oblasti hudebních stylů zpětně kompatibilní. Factory je základní set zvukových barev, které jsou s velkou pečlivostí připraveny pro daný model.
Sampling
Pro milovníky samplingu je na nástroji k dispozici uživatelská paměť PCM Sample 300 MB pro komprimovaná data, což je ekvivalent 600 MB lineárních dat. Načítat lze formáty Korg, WAV, AIFF a SoundFont. Ukládat můžete formáty Korg, WAV a AIFF. Pro úpravy samplů můžete využít Full Edit a Time Slice. Pokud tedy chcete mít vlastní knihovnu samplů, nebo využít knihoven ostatních výrobců podporujících výše uvedené formáty, máte možnost.
Operační systém nástroje
Testovaný nástroj měl k dispozici operační systém (dále jen OS) ve verzi 1.0.1 (4. září 2017). Firemní web v sekci stahování (Downloads) nabízel již třetí verzi OS s označením 1.2.0 (23. května 2018). OS jsem tedy stáhl a nainstaloval, abych zjistil, jaká vylepšení nová verze nabízí. Z instalace nemusíte mít strach. Stačí postupovat podle návodu. Instalace je otázkou necelé čtvrthodinky.
Nyní se podíváme na samotná vylepšení obou verzí OS.
Ve verzi 1.1.0 došlo k opravě chyb předchozí verze a celkovému zlepšení výkonu. Byla přidána kompatibilita ovladače s pedálem hlasitosti VOX V860. Také byly přidány presety křivek pro pedál Volume/Expression.
Ve verzi 1.2.0 došlo k další opravě chyb předchozích verzí a k obecnému zlepšení výkonu. Fráze přechodů u formálních částí lze použít k plynulému přemostění mezi různými částmi skladby. Hustota přechodů odpovídá jednotlivým formálním částem (Variace 1-4). Fill 1 Fill - nejnižší hustota, Fill 2 Fill - středně nízká hustota, Fill 3 Fill - středně vyšší hustota, Fill 4 Fill - nejvyšší hustota. Pokud budete chtít používat přechody (Fills), nezapomeňte aktivovat tlačítkem funkci Auto Fill. To ale zkušeným uživatelům aranžérů Korg nemusím připomínat. U samplingu byl zvýšen maximální počet vzorků při načtení. Nyní je to 15048. Pro pedál VOX 680 můžete zvolit některou z pěti křivek. Ta potom ovlivňuje funkci pedálu. Pokud se zobrazí některá křivka šedě, nelze ji použít. Přesné použití a nastavení se dozvíte v manuálu Pa1000 -verze OS 1.2, která je přibalena ve staženém balíčku.
Ovladače pro OS počítačů
Abyste mohli profesionální aranžér používat i jako řídicí klaviaturu ke své DAW, je dobré si nainstalovat ovladač. Ten najdete také v sekci Downloads na firemním webu. Ovladač je dostupný pro dvě nejpoužívanější platformy - Windows a MAC OS X/macOS. U Windows je podporován OS 7/8.1/10 (32bitový/64bitový). U Mac OS je to od 10.6.8 (Snow Leopard) výše.
Ovladač jsem nainstaloval do svého MacBooku Pro s macOS Sierra (10.12.6). Potom jsem propojil Pa1000 s MacBookem přes USB. Po spuštění GarageBandu byla tisícovka automaticky detekována a mohla se okamžitě začít používat jako řídicí klaviatura pro virtuální klávesové nástroje. Propojení fungovalo bez nejmenšího problému. Takto elegantně můžete keyboard využít jako řídicí MIDI klaviaturu, aniž byste museli dokoupit jakýkoliv další klávesový kontrolér.
Další funkce a možnosti
Pa1000 má některé funkce a možnosti stejné jako nižší model Pa700. Nebudu se tedy rozepisovat o Kaossu, MIDI či audio nahrávání a přehrávání, akordickém sekvenceru a dalších. Dovolím si vás odkázat na test profesionálního aranžéru Pa700, který vyšel v dubnovém čísle letošního roku. Tam jsem se o těchto technologiích již zmiňoval. Pokud vás budou zajímat detaily, najdete je přesně popsány v uživatelském manuálu, který má celkem 1066 stránek. Anglickou verzi si můžete zdarma stáhnout na korgovském webu. Česká verze je k dispozici také, ale pouze pro ty, co si nástroj zakoupí v ČR.
Efekty
Korg je vyhlášen svými špičkovými efektovými procesory. U Pa1000 tomu není jinak. Pro hudební styly můžete využít dva efekty Insert a dva Master. Klávesové party (stopy) mají k dispozici jeden efekt Insert a dva Master. Vybírat bude z čeho. Celkem můžete vybírat z 148 různých typů efektů. Od simulace stomp boxů až po různé reverby. Každá stopa má k dispozici také třípásmový ekvalizér s možností uložení.
Zapomenuto není ani na hlasový procesor. Korg vsadil na dlouholetou spolupráci se společností TC Helicon, která je světovým lídrem v této oblasti. TC Helicon Voice Processsor je tříhlasý. K dispozici je pět efektů. Ekvalizér, kompresor, Gate a dva efekty FX. Procesor můžete ovládat přes klávesy nebo MIDI. Řídit se dá také v reálném čase pomocí tří tlačítek a dvou knobů, které jsou umístěny na čelním panelu.
Závěrečný verdikt
Profesionální aranžér Korg Pa1000 přináší uživateli jak nové technologie (Kaoss, Chord Sequencer, MP3 nahrávání a další), tak nové prvky, které byly v minulosti k vidění pouze u nejvyššího modelu (např. výklopný displej). Korg jako vždy vsadil na prvotřídní zvukovou kvalitu. To je vlastně odjakživa základní filozofií firmy u všech klávesových nástrojů, aranžéry nevyjímaje. Tento model disponuje také kvalitnějším ozvučovacím systémem, přepracovaným OS, zvětšenou uživatelskou pamětí PCM nebo přímou podporou hudebních stylů z externích médií (USB flash nebo HDD). Ve výčtu novinek a technologií bychom mohli samozřejmě pokračovat. Zapomenout nesmíme na zpětnou kompatibilitu s aranžéry série i a Pa. Korg je snad jediná firma na světě, která zpětnou kompatibilitu u svých aranžérů podporuje. Uživatelské rozhraní je přívětivé a vyznačuje se jednoduchostí obsluhy. V této oblasti udělali vývojáři a programátoři v posledních letech velký kus práce.
Pokud tedy sečtu všechna pro a proti, vyhází mi z toho jediné, a to, co je uvedeno v samotném názvu modelu: „Prossional Arranger...“
Info:
Korg Pa1000 je profesionální aranžér, který nabízí spoustu nových svěžích zvuků a stylů.
Plus:
nový 7” TFT výklopný displej
interní ozvučení 2x 33 W
ovladače Assignable Switches & Knobs
akordický sekvencer
mp3 nahrávání
Kaoss
nový konvertor hudebních stylů
podpora Direct u hudebních stylů
upgradovatelný OS nástroje
Mínus:
umístění předního vstupu USB
absence možnosti audio nahrávání ve formátu WAV
Technická specifikace
klaviatura | 61 kláves s rychlostní dynamikou |
polyfonie | 128 hlasů (128 oscilátorů) |
úložný prostor | interní paměť 960 MB, externí USB jednotky, karta microSD |
zvukový generátor | EDS-X (Enhanced Definition Synthesis – eXpanded), filtry s rezonancí, třípásmový ekvalizér u každého zvuku |
možnosti hudebního stylu | 3x Intro, 4x Variace, 4x Fills, Break, 3x Ending, Auto Fill, Fade In/Out, Synchro Start & Stop, Tape Tempo/Reset, Start/Stop; Accompaniment Mute (Drum/Percussion, Accompaniment, Bass), Drum Mapping, Snare & Kick Designation, Memory, Bass Inverssion, Manual Bass, Chord Sequencer, Style to KBD Set, 4x Pads / 1x Stop, Ensemble |
možnosti mp3 nahrávání | nahrávat lze hudební styly, skladby ve formátuMIDI a mp3, zvukové kombinace hrané na klaviaturu, pady, připojený mikrofon, kytaru, efekty a Kaoss efekty |
podporované formáty přehrávače | MID, KAR, MP3, MP3+Lyrics, MP3+G |
režimy | čtyři režimy – Style Play, Song Play, Sequencer, Soud |
efekty | Accomp/Song – 2x Insert efekt, 2x Master efekt (148 typů); Key Sounds – 1x Insert efekt, 2x Master efekt (148 typů); Final Master effects – Limiter, Master EQ; Voice Processor – EQ, Compresor, Gate, tříhlasý Harmonizér nebo Double (obě technologie jsou od TC Helicon), 2x FX; Guitar Processor – 3x FX (stejný jako u Pa700) |
vstupy/výstupy | vstup pro kabel napájení, slot pro baterii a microSD kartu, Video Out, USB Host & Device, 2x pedál (Damper & Assignable), MIDI In/Out, 2x audio výstup, 2x Audio vstup s mini potenciometrem, sluchátkový výstup (přední strana) |
obsah balení | napájecí kabel, notový pultík a manuál rychlý průvodce nástrojem |
volitelné příslušenství | EXP–2, XVP–10 Expression/Volume pedál, VP–10 Volume pedál, DS–1H sustain pedál (podpora half-pedaling), PS–1, PS–3 sustain pedál, přepínač, |
rozměry | 1030 x 378,3 x 133 mm |
hmotnost | 10,75 kg |
Historie aranžérů (keyboardů) - díl třetí. V druhém díle jsme si představili první aranžéry osmdesátých let, které uvedla firma Yamaha pod označením Porta Sound. V dnešním díle se podíváme, jak to bylo v těchto letech s konkurencí. Na stejné startovní čáře stála i firma Casio. Ta nabídla v roce 1980 podobný nástroj, který byl poněkud objemnější a jmenoval se Casiotone 201. Nástroj nabízel lepší zvuk a drtivých dvacet devět zvukových barev oproti osmi, kterými disponovaly konkurenční nástroje od Yamahy. Přece jenom drobná vadička na kráse tu byla: Nástroj neměl rytmickou sekci. To ale firma rychle dohnala a ve stejném roce nabídla další model, Casionete 301. Ten měl k dispozici osm rytmů s doprovodem (Pops, Disco, 16beat, Swing, Samba, Beguine, Tango, Waltz). Dá se tedy říci, že v úplném začátku byla firma Casio velkým konkurentem. K historii aranžérů se samozřejmě zase vrátíme v některém z budoucích testů aranžérů v části mimochodem.
Poznámka: Čerpáno z připravované knihy Bohuslava Boba Ziky s pracovním názvem Historie klávesových nástrojů.
Web