KHDK Abyss - efekt pro baskytaru
Mladá firma KHDK přináší vedle své řady kresličů pro kytaristy i overdrive pro baskytaru. Tento produkt rozhodně nemusí sloužit jen jako brutální kreslič, ale může najít použití i jako šikovný a užitečný pre-amp.
Vlivem letního kalupu a dovolené jsem se k testu této krabičky nějak nemohl dokopat. Trochu jsem přemýšlel, o čem vlastně budu psát, když sám overdrive na baskytaru nepoužívám. Z redakce jsem záhy dostal výzvu k odevzdání testovaného efektu, takže jsem se do toho radši rychle pustil.
Popis
Design efektu, tedy v našem žargonu lépe řečeno „střev“ této krabičky, má na svědomí velmi šikovný český konstruktér Antonín Salva, který si díky svým efektům vybudoval velmi dobré celosvětové renomé. Sama krabička je ručně vyráběná v USA, ale celá koncepce vznikla díky zlatým českým ručičkám a zkušenostem kytarové legendy Kirka Hammetta. O této spolupráci najdete podrobné informace nejen na internetu, ale také v některých minulých číslech Muzikusu.
Krabička má celkem strohé provedení, ale barva s grafikou a použitými knoflíky jí dávají líbivý nádech. Naleznete zde čtyři potenciometry, ty horní dva ovládají zkreslený kanál. Levým potenciometrem Gain nastavujete míru zkreslení a pravým Dirty úroveň ve výsledném mixu. Spodní dva knoflíky ovládají čistý signál. Můžete si nastavit hlasitost čistého signálu potenciometrem Clean a úroveň výšek pomocí knoflíku Treble. Uprostřed mezi potenciometry je páčkový přepínač pro výběr úrovně celkového zkreslení Lo/Hi. Na krabičce logicky nechybí konektory pro vstup a výstup, zástrčka pro devítivoltový adaptér a nožní spínač. Krabičku je možné napájet i devítivoltovou baterií. Výrobce přikládá i praktický sametový pytlík, abyste Abyss nepoškrábali. Nejprve mě trochu zmátlo promo video, kde jsem díky baskytaristovi s maskou nabyl dojmu, že jde o efekt výhradně pro brutální odnože metalu.
Zvuk
Jak jsem v úvodu naznačil, stál přede mnou test efektu, který osobně nepoužívám. I když kdo ví, kam našince osud zavane. Zapnul jsem tedy zesilovač, aktivoval jsem krabičku a jal se hodnotit zkreslené zvuky. Zkreslený zvuk zvládá efekt velmi dobře a není patrné, že by i s vyšší úrovní zkreslení tón ztrácel pevnost a hloubku. Zkreslení baskytary je často spojované s problémem ztráty právě basových frekvencí, tady je tomu ale jinak. Pokud jste zastánci vyššího zkreslení, je Abyss tím efektem, který může splňovat vaše požadavky. Celé tajemství spočívá zřejmě v tom, že máte na jednom kanálu k dispozici nepozměněný zvuk nástroje, na kterém můžete zesílit a korigovat úroveň výšek. Druhý kanál ovládá zkreslený zvuk, na kterém volíte úroveň zkreslení a opět jeho hlasitost. Nejde tedy o klasický blend, ale o samostatné nastavení dvou různých zvuků.
Po přepnutí do režimu s mírnějším zkreslením mi došlo, že tato krabička vlastně velmi dobře zvládá to, co osobně hledám a používám k dosažení „svého“ zvuku už dlouhá léta. V režimu Lo si můžete pohrávat s mírným zkreslením, které dodá zvuku vyšší harmonické.
Je víc než potěšitelné a zároveň těžko uvěřitelné, že tento efekt vznikl díky zlatým českým ručičkám Antonína Salvy a zkušenostem kytarové legendy Kirka Hammetta.
Díky tomuto nabuzení se zvuk může lépe prosadit v kapele, jde lépe za prsty a dostává lepší artikulaci. Díky tomuto zjištění jsem si čas, kdy budu moci efekt testovat, ještě o nějakou dobu prodloužil. Na koncertech jsem měl z efektu opravdu radost, přemýšlel jsem, zda by nestálo za to doplnit jej o ovládání dalších korekcí, ale vlastně tak, jak je efekt zkonstruován, naplňuje dokonale svůj účel. Abyss jsem na prvních dvou koncertech použil se zesilovačem, který má spíš rovnější charakter a neumožňuje větší zabarvení. Na tomto zesíku Abyss tón vkusně „ochlupatěl“ a pomohl lepšímu prosazení baskytary v kapele. Na dalším koncertě jsem efekt použil se zesilovačem, který má možnost vlastního zkreslení. I v této kombinaci Abyss dodal zvuku větší razanci a artikulaci. Řekl bych, že i samotné tóny byly víc srovnané, zřejmě díky vkusné kompresi tohoto efektu. Je opravdu velmi příjemné, že můžete míru tohoto nabuzení a artikulace ovládat dle libosti. Trochu mi připadalo, že efekt má hlučnější přepínač, ale může jít o nedostatek testovaného kusu. Na efektech tohoto typu musíte počítat i s jistým nárůstem šumu. Pokud se pracuje s nárůstem dynamiky, hlasitosti a výšek, je to logické a srovnatelné s obdobnými výrobky.
Závěr
Jde nesporně o velmi zajímavý a užitečný efekt, a to nejen pro hráče temných stylů. Krabička uspokojí příznivce agresivní zkreslené baskytary, díky vkusnému ovládání budete mít svůj brutální zvuk plně pod kontrolou, a to při zachování plného zvuku baskytary. Zaplesat můžou ale i ti, kteří hledají jen nastavitelné „olampění“ a zvýraznění zvuku. Pokud máte pocit, že váš nástroj je jako by pod dekou, může být KHDK Abyss právě tím, co tuto deku odkope.
Info:
KHDK Abyss je efekt pro baskytaru, který nabízí nastavení od lehkého zvýraznění vyšších harmonických po silný overdrive a to při zachování plného a hlubokého zvuku. Cena je 6100 Kč.
Plus:
plný basový zvuk i při silném zkreslení
výborné i pro nezkreslený zvuk
Mínus:
Hlučnější přepínač.
Maska z promo videa od Alessandra Venturella není součástí balení.
Technická specifikace
ovládání | Gain, Dirty, Clean, Treble, přepínač Lo/Hi |
true bypass | ano |
rozměry | 65 x 120 x 40 mm |
napájení | 9V baterie/adaptér (není součástí balení) |
hmotnost | 200 g |
Web