Kawai CA 63 - digitální piano s odstupňovanou kladívkovou mechanikou
Předmětem dnešního testu je digitální piano pro domácí, studiové nebo koncertní použití, jedná se tedy o piano nepřenosné. Kromě opravdu vynikající klaviatury nabízí řadu zvuků. Stejně jako i jiná digitální piana, i toto si dává záležet především na zvuku klavírním.
Klaviatura
Tento test začnu hned něčím, co mě na nástroji naprosto uchvátilo, a to je klaviatura. Porovnával jsem v prodejně různé klaviatury, všechny s označením grand hammer, real hammer, piano real a podobné. Klaviatura tohoto Kawaie mě osobně přesvědčila daleko nejvíce a ze všech klaviatur v dané cenové hladině (i mezi dražšími nástroji) mi přišla výrazně nejlepší. Zkoušel jsem i starší model této klaviatury, Kawai Awa Grand Pro II - wooden key. I mezi touto klaviaturou a současnou RM3 grand action with ivory touch, je velký posun. Všechny klávesy jsou dřevěné (a to i černé) a navíc nabízejí povrch se syntetickou simulací slonové kosti. To posunuje pocit skutečného klavíru ještě o úroveň výš. Klaviatura je odstupňovaná ve čtyřech zónách. V basech mají tedy klávesy vyšší hmotnost než ve výškách. Klaviatura má nejen vynikající stisk (slyšel jsem ale i to, že někomu přijde zbytečně moc měkká), ale skvělé je i vracení kláves zpět. Na rozdíl od řady jiných klaviatur, kde je návrat tuhý a „tupý“, zde klávesa pěně zavibruje, což je velice příjemné a přirozené. Klaviatura umožňuje i velice rychlou a dynamicky naprosto přesnou hru. Nezáleží na tom, jestli běžíte po bílých nebo po černých, pocit je vždy skvělý a vyvážený.
Tónový generátor
Stejně jako ostatní digitální piana, i toto je zaměřeno především na zvuk koncertního křídla a dalších klavírních zvuků. Zvuk je vždy samozřejmě velmi subjektivní záležitostí. Jeden a ten samý zvuk se jednomu líbí, druhému ne. Kawai má obecně ostřejší klavírní zvuky než konkurence. Osobně s tím nemám problém, ba naopak. Raději na ekvalizéru z nahrávky uberu ostré výšky, než abych je doháněl tam, kde nejsou. S klavírními zvuky jsem tedy osobně velice spokojen. Unešen jsem z přeznívání vyšších harmonických frekvencí u stisknuté klávesy. Pokud stisknu velice pomalu/potichu jednu klávesu (ideálně nějakou v basech), držím ji stále stisknutou a poté jen rychle klepnu do klávesy o oktávu výš (pochopitelně bez stisknutého pedálu), rozezní se vyšší harmonické frekvence původního (hlubokého) tónu. Tak mohu pokračovat s dalšími vyššími harmonickými, tedy dále s kvintou (měřeno od tónu první harmonické), kvartou, velkou a malou tercií atd. Rozeznívají se postupně další a další vyšší harmonické základního tónu. Tento efekt se projeví nejen při tomto velice speciálním úkonu, ale samozřejmě se průběžně projevuje i při samotné hře, což dává zvuku mnohem vyšší realističnost.
Od ostatních zvuků jsem nic moc nečekal, ostatně jako nečekám u digitálních pian nikdy. Kvalitu ostatních zvuků bych shrnul asi souslovím: neurazí, nepobaví. CA63 nabízí celkem šedesát zvuků nástrojů. Pokud by se hráč spokojil s menším počtem zvuků, ale vyžadoval by stejnou klaviaturu a provedení, mohl by sáhnout po modelu CA13, který nabízí osm zvuků, ale stejnou klaviaturu.
Volba zvuku se provádí poměrně jednoduchým způsobem - opakovaným stisknutím tlačítka s označením příslušné kategorie zvuku. Klaviaturu lze rozdělit (Split) a hrát dvěma různými zvuky vedle sebe. Bod dělení klaviatury je uživatelsky volitelný. Při stisknutí dvou tlačítek se zvuky současně se vytvoří vrstvy těchto zvuků nad sebou. Poměr jejich hlasitostí lze nastavovat. Maximální polyfonie je 192 současně znějících tónů, což je dostatek i pro případ dlouze drženého pedálu.
Efekty
CA63 nabízí pět typů dozvuku (dvakrát Room, jednou Stage a dvakrát Hall) a druhou efektovou jednotku s efekty Chorus, třemi typy Delaye, Tremolo a dvěma typy Rotary. Stejně jako u dalších, neklavírních, zvuků, od efektů digitálního piana moc nečekám. Prostě tam jsou a fungují.
Pedály
K dispozici jsou tři pedály jako u koncertního křídla. Levý pedál Soft, zjemní (zakulatí) zvuk. Prostřední pedál prodlouží všechny tóny, jejichž klávesy jsou v okamžiku stisknutí pedálu stisknuty. Efekt je stejný jako u koncertního křídla. Pravý pedál, Sustain, funguje klasickým způsobem, prodlouží tedy všechny znějící tóny.
Vstupy a výstupy
K dispozici je kompletní trojice MIDI, tedy In/Out/Thru, což v dnešní „USB době“ velmi vítám. Zvukové výstupy jsou linkové a v podobě dvou konektorů jack 6,3 mm mono, tedy L/MONO a R. Díky tomu lze nástroje snadno připojit k mixážnímu pultu, do PA a nebo do zvukové karty a se zvukem dále pracovat. Výstupy na sluchátka jsou dva. Bohužel nenabízejí individuální nastavení úrovně hlasitosti, takže se oba posluchači musí domluvit na společné.
K dispozici je linkový vstup, a to jak jack 3,5 mm stereo, tak dva mono jacky 6,3 mm (L/MONO a R). Mohlo by se zdát, že jde o dva stereo vstupy, jedná se ale o jednu sběrnici, jen s dvěma rozdílnými konektory. Vpravo je k dispozici ovladač pro nastavení vstupní citlivosti. Zvukový zdroj zapojený do CA63 může být se zvukem z nástroje smíchán a přehráván z interního ozvučení nebo vysílán přes výstupy ven.
Posledními konektory jsou dva USB, jeden pro propojení s počítačem (do hostitele) a jeden pro připojen USB zařízení - třeba flash disku.
Všechny konektory jsou poměrně dobře přístupné. Krabička je připevněna v levé části pod samotným pianem. I v případě zapojených kabelů tyto nijak neruší celkový estetický dojem.
USB
Pro propojení s počítačem lze použít USB. Pro operační systémy Windows XP/ME a Mac OS X není potřeba instalovat žádné ovladače. Při použití operačních systémů Windows 98SE/2000/Vista (překvapivě!) je nutné stáhnout ovladače ze stránek výrobce. O Windows 7 se v manuálu nepíše, ale předpokládám stejný způsob jako u Windows Vista. Mac OS 9 není podporován a zařízení je v takovém případě potřeba zapojit pomocí MIDI.
USB lze ale použít i opačným způsobem. Připojit lze USB paměťové zařízení. Z USB paměťového zařízení lze načítat songy ve formátu smf (mid), wav nebo mp3 do interní paměti nástroje, naopak na něj lze songy ukládat, přejmenovávat je, mazat a nebo paměťové zařízení formátovat. Z paměťového zařízení USB lze také přehrávat soubory typu wav nebo mp3, a to v kvalitě 32/44,1/48 kHz, mono nebo stereo, a pro wav 8/16 bit (záznam pouze 44,1 kHz, 16 bit, stereo, tedy CD kvalita). Paměťové zařízení musí být naformátováno souborovým systémem FAT nebo FAT32.
Co ještě to umí?
Vzhledem k internímu sekvenceru lze přímo do nástroje nahrávat MIDI data, která pak lze přehrávat nebo ukládat na USB paměťové zařízení. Zaznamenat lze až deset skladeb, každá může obsahovat dvě stopy (myšleno třeba pro pravou a levou ruku). Celková kapacita je devadesát tisíc not. Zajímavou funkcí je konverze nahraného songu do zvukového souboru (opět wav nebo mp3).
Dále jsou k dispozici různé výukové lekce. Tyto lekce lze využít pro výuku, například lze cvičit levou a pravou ruku zvlášť. Část lekce lze vložit do smyčky a zkoušet dále do kola. Nahrávat lze i vlastní lekce. Dále jsou k dispozici tzv. Finger Exercises, která se hodí pro cvičení durových a molových tónin, arpeggií, akordů, kadencí a Hanonových cvičení bez not. Poslední možností je tzv. Concert Magic Song List, který jich obsahuje 176. Jedná se v podstatě o rozložení skladeb do jednotlivých dob. Každá další doba se zahraje s každým novým stisknutím jakékoliv klávesy. V podstatě se jedná o takový triggering. To se hodí pro výuku těch úplně nejmenších.
Nejvyšším modelem této série je CA93, který má lepší ozvučení (a tedy i vyšší hmotnost), nabízí 80 interních zvuků, funkci klaviatury Let-Off, více demo skladeb a efekt Wall EQ.
Ozvučení
K dispozici je interní ozvučení, které nabízí výkon 2 x 50 W, což zajišťují dva basové reproduktory o velikosti 13 cm a dva tweetery o velikosti 5 cm.
Jak to sestavit?
Na závěr testu se dostaneme vlastně k začátku - jak si takový nástroj postavit? Pokud se rozhodnete Kawai CA63 zakoupit, dostanete z obchodu hodně velkou a 108 kg těžkou krabici. Přesunout to někam v jedné osobě je prakticky nemožné. Během rozbalování najdete kromě dílů, které evidentně patří k samotnému pianu, také spoustu výplňového kartonu. Nemusíte se tedy bát, že by během transportu váš nástroj utrpěl.
Ačkoliv je součástí balení tištěný manuál v několika jazykových mutacích, dokonce i sešit s notami k různým klavírním kusům, manuál k sestavení jsem v krabici nenašel. Přesto že má orientace v prostoru patří do kategorie „mizerná“, podařilo se mi vše sestavit na první pokus.
Jednotlivé části nejsou pochopitelně z masivního dřeva, to by byla hmotnost ještě mnohem vyšší, než je současných 76 kg. Jedná se o překližku, ale i ta působí velice solidním dojmem a s plastem se opravdu nedá zaměnit ani omylem. Samostatnými díly jsou obě dvě nohy, zadní stěna, dolní spojnice a pedál, a jeden celý díl je samotné piano s reproduktory. Pak už jsou jen takové drobnosti jako háček na sluchátka, apod.
Závěr
Kawai CA63 mě vyloženě příjemně překvapil. A to především výjimečnou klaviaturou, která dle mého názoru velice věrně simuluje skutečné klaviatury koncertních křídel. Barva zvuků koncertního křídla je dle mého názoru velice dobrá. Ostatní zvuky zaostávají, jak to u digitálních pian bývá. Kromě základních vlastností je nástroj bohatě vybaven dalšími funkcemi, které mohou použití nástroje výrazně rozšířit jak pro výuku hry na klavír, tak jako koncertní nástroj, který se umí postarat třeba i o přehrávání doprovodu. Jedná se o vynikající nástroj za cenu, kterou si kvalitní nástroje zaslouží.
Info:
Kawai CA63 je digitální piano s odstupňovanou kladívkovou mechanikou, s šedesáti zvuky a funkcemi pro přehrávání i záznam souborů typu smf, wav i mp3 a funkcemi pro výuku hry.
Plus:
vynikající odstupňovaná klaviatura s povrchem ze syntetické slonoviny
skvělý pocit ze hry
výborný zvuk koncertního křídla
možnost práce s audio soubory (wav a mp3) i s MIDI souborem (záznam, přehrávání, ukládání a načítání na USB paměťové zařízení)
Mínus:
dva výstupy na sluchátka mají pouze jeden společný ovladač hlasitosti
pro Windows Vista je potřeba instalovat ovladače pro USB připojení
klaviatura: 88 celodřevěných kláves s Ivory Touch; mechanika RM3 Grand
zdroj zvuku: Ultra Progressive Harmonic Imaging (UPHI)
počet interních zvuků: 60
maximální polyfonie: 192
počet reverbů: 5
počet dalších efektů: 7
záznam: 10 skladeb, 2 stopy, 90 000 not
USB: přehrávání mp3/wav/MID, záznam
MIDI: In, Out, Thru
vstupy: 2 linkové mono (jack 6,3 mm), 1 linkový stereo (jack 3,5 mm) s možností nastavení vstupní úrovně
výstupy: 2 linkové mono (jack 6,3 mm), 2 sluchátkové (jack 6,3 mm)
reproduktory: 2 x 13 cm + 2 x 5 cm
výstupní výkon: 2 x 50 W
barevné varianty: Black Satin, Premium Rosewod, Premium Mahagony, Premium Cherry
rozměry: 144 x 47 x 91 cm
hmotnost: 76 kg
Slonovina je jako materiál velmi tvrdá, hutná a pružná, barvu má bílou, později mírně žloutne. Používala se již ve starší době kamenné (paleolit). Slonovinou se někdy nazývá i nepravá slonovina, tzv. rostlinná slonovina, která se získává ze semen palmy slonovníku. (zdroj: Wikipedia.org)
Než si nástroj pořídíte, popřemýšlejte také o tom, kam uložíte prázdnou krabici, je dost velká.