Kala U-Bass Solid Body - pětistrunné ukulele
V poslední době prožívá svůj boom použití ukulele, a to napříč všemi hudebními žánry. Zvláště v takzvané nezávislé nonkonformní hudbě, které jsou plná mainstreamová rádia a které osobně říkám hudba pro hipstery, nesmí ukulele nebo guitalele (jakási minikytara) chybět. V dobách, kdy existuje nástroj zvaný bendžolele, a kdy ani celý orchestr složený z hráčů na ukulele není považován za obskurní, nepřekvapí existence ukulele pro basisty.
Není to žádná převratná novinka. Akustická ukulele se čtyřmi basovými strunami jsou používána již léta. Tradiční výrobce těchto nástrojů Kala přinesl loni na trh elektrifikovanou verzi pětistrunného basového ukulele. Jaké je a jak se na ně hraje?
Testovaný nástroj dorazil zabalen nejen v kartonové krabici, ale i ve slušivém měkkém, polstrovaném pouzdru s praktickými uchy k nošení na zádech. Po vybalení na mě vykoukl nástroj, kterému jsem soukromě začal říkat basulele, a vy mu můžete říkat stejně. Přestože jsem si název dosud nenechal patentovat.
Trocha omáčky kolem
Výrobce testovaného basulele, společnost Kala, nemá nijak dlouhou tradici. Byla založena teprve v roce 2005, ale stala se postupně největším výrobcem ukulele na světě. Ve svém portfoliu má více než 150 modelů nejrůznějších typů ukulele od sopránových, tenorových a barytonových přes kytarová až po basová elektroakustická a nejnověji i čistě elektrofonická, a to ve čyřstrunné i pětistrunné modifikaci. Jako každá velká firma, i Kala má diferencovanou výrobu, takže levnější modely jsou vyráběny v Asii (tento konkrétní model v Číně) a prémiové nástroje jsou vyráběny nebo dokončovány v Americe. S basovým ukulele typu SUB přišla Kala už v roce 2011 a čtyři roky poté vyšla vstříc příznivcům hlubokých tónů a na hudebním veletrhu se prezentovala s pětistrunnou verzí, která reagovala na touhu mnoha basáků vlastnit podobný nástroj s celomasivním pevným tělem a přidanou strunou H.
Roztomilé basulele
Na první pohled jde o netradiční nástroj s tradičním designem. Připomíná (jak jinak) zmenšenou baskytaru v pětistrunné verzi, osazenou zvláštními, na první pohled i dotek gumovými, strunami. Na sucho bez zesilovače neuslyšíte ani tón a bez popruhu ani nebudete vědět, jak toho drobečka držet v náručí, aby vám nevyklouzl.
Z hlediska zpracování se jedná o tělo typu solid body, tedy stejné jako u běžných elektrických kytar, pouze v miniaturním provedení. Délka menzury 52 cm napovídá, že tón s delším sustainem z něj nevyloudíte ani omylem. Pouze pomocí nějaké šikovné krabičky.
Co se kvality zpracování týče, myslím, že soudruzi v Číně odvedli velmi dobrou řemeslnou práci. Všechny hrany jsou příjemně zaoblené, pražce zabroušené, jack drží skvěle, kobylky sedí, jen o naladění oktáv mluvit nechci, neboť není takřka o čem... Nelze to rozpoznat ani uchem, ani ladičkou. Tón je dost nekonkrétní a možnosti doladění u tohoto typu kobylky jsou velmi omezené.
Testovaný nástroj byl vyveden v klasickém barevném provedení tobacco sunburst s tvrzeným lesklým lakem na povrchu. Tělo baskytary je vyrobeno z topolu, což je trochu nezvyklé. Ale jde o relativně levný a snadno zpracovatelný materiál, který bývá používán spíše u nízkorozpočtových nástrojů. Což nemusí být nutně negativní, protože z mého pohledu tím nijak výrazně neutrpěla tonalita nástroje. Šroubovaný krk je vyroben z javoru a osazen hmatníkem z palisandru s 22 stříbroniklovými pražci a orientační bodovou postranní intarzií. Baskytara je dále vybavena palisandrovou kobylkou (u ní lze snadno nastavit výšku pomocí dvou šroubů), nultým pražcem Graphtech Tusq a licencovanou ladicí mechanikou Hipshot. Snímání zvuku zajišťuje aktivní piezoelektrické snímání Shadow, navržené speciálně pro tento nástroj, které poskytuje ovládání hlasitosti a dvoupásmový ekvalizér. Nástroj je také osazen speciálními strunami Pahoehoe v černé barvě, které se dají pohodlně zakoupit ve všech hudebních e-shopech. Příjemným faktem je, že součástí balení, tedy v ceně, je i zmíněný šikovný polstrovaný gigbag.
A jakpak nám to hrálo?
Po zapojení bez tónových korekcí je projev velmi nekonkrétní, rozmazaný. Je třeba si pohrát s ekvalizací. Testoval jsem na sestavě hlavy TC Electronic RH450 s boxem K210, na minicombu Roland Bass Cube 20XL a na combu Ibanez Promethean. Na všech aparátech bylo možné po mírném laborování hlavně ve středobasech dosáhnout slušného kontrabasového zvuku, byť mu trochu scházelo ono charakteristické „prdění“. Nutno podotknout, že zvuk se příliš nelišil při zapojení či odpojení pre-ampu, přestože signál odcházející z nástroje není nijak silný. Opravdu stačí poladit ekvalizér, a dostanete použitelný zvuk. Slovo použitelný bych nyní rád rozvedl.
Zvuk přes PA je překvapivě plný a dospělý, a dokonce i v nejhlubších frekvencích čitelný, takže jistě může být použit i v kapele. Jde o to, v jaké kapele. Dokážu si představit country, folkovou nebo „najazzlou“ skupinu, které by takový zvuk vyhovoval. Každopádněi ve folkrockové muzice, při které jsem basulele testoval, se zvuk dokázal prosadit i proti bicím a elektrické kytaře, což mě příjemně překvapilo.
Problém vidím spíše v hratelnosti. Je velký nezvyk přejít z klasické baskytary na toto basulele. První dojem při dotyku strun je trochu nepříjemný. Je třeba si zvyknout na to, že prsty po nich málo kloužou a glissanda nejsou úplně čistá. Na druhou stranu - levá ruka si dost odpočine. Díky měkkosti strun se totiž neunaví ani při několikahodinovém hraní. Také je potřeba dávat pozor na sílu úderu, protože dochází při větší použité síle k rozladění. To je zřetelné zvláště na nejsilnější struně H, která má v průměru přibližně 8 mm. Ostatně naladit před prvním hraním nástroj je také zážitek. Na změnu o pouhý tón zatočíte kolíkem až desetkrát. Navíc po celou dobu testování se struny neustále rozlaďovaly, někdy o více než tón dolů. Časem si ale „sedaly“. Dalším nezvykem je velikost menzury. Ta je kratší než u kytary, a tak jsou pražce natolik blízko sebe, že pro hráče s větší rukou není úplně jednoduché si zvyknout. Navíc nultý pražec má šířku 55 mm, takže rozteč opravdu tlustých strun není kdovíjaká. Všechno je tak hezky blízko sebe, že by chtělo mnohem delší čas na přivyknutí. A to mé prsty patří k těm štíhlejším a kratším. Přesto jsem se při hře necítil vůbec komfortně. Pravda je, že když jsem nástroj použil při živém hraní s kapelou, byl jsem rázem středem pozornosti všech, včetně fotografů.
Závěr a hodnocení
Kala U-Bass Solid Body představuje pro basisty skvělou šanci pořídit si za slušný peníz do své sbírky nástroj, který je efektní, snadno přenosný a po hudební stránce plně funkční. Zvukově jde o povedené basulele, které dokáže takřka plně nahradit kontrabas v akustických žánrech. Dokonce ani z hlediska zpracování Kala neudělala žádné chyby. Dřevo bylo zpracováno stejně kvalitně jako lak a veškeré hardwarové komponenty fungují skvěle. Se svou váhou necelých třech kilogramů a miniaturními rozměry jde o neuvěřitelně mobilní nástroj, který navzdory své velikosti dokáže tvrdit muziku. Pokud si zvyknete na malinkou menzuru nebo jste majiteli kratších prstů, anebo jste dokonce žena ovládající baskytaru, pak vám hra na měkké struny přijde velmi pohodlná. Zřejmě nebude možné mít toto basulele jako hlavní nástroj, který by zcela nahradil pětistrunnou baskytaru, ale v některých skladbách a vybraných žánrech jistě najde své uplatnění. Jinak jde o jasné doporučení pro fanoušky ukulele, kteří si chtějí basově zadunět a kteří jsou zvyklí na pětistrunku se strunou H. Můžete si pořídit kompaktní, zábavný a nepřehlédnutelný nástroj, se kterým si užijete zasloužené pozornosti nejen ze strany diváků a posluchačů, ale i muzikantů.
Info:
Kala U-Bass Solid Body je pětistrunné basové ukulele. Cena je 18 443 Kč.
Plus:
efektní stylový nástrojskladné rozměrypříjemný zvukkvalitní zpracování
Mínus:
omezená použitelnostslabší signálnení pro každého
Speciální černé struny použité na tomto nástroji nesou název Pahoehoe. Pátral jsem, z čeho slovo pochází. Jde o havajské slovo, které označuje sopečnou lávu, která je pod povrchem ještě pohyblivá a její tuhnoucí zvrásněný povrch připomíná lana nebo provazy. Struny s tímto názvem mi osobně na první dotek připomínaly spíše zaschlou a nataženou žvýkačku.
Technická specifikace
menzura | 520 mm |
tělo | topol |
krk | javor |
hmatník | palisandr |
pražce | 22, niklo-stříbrné |
kobylka | palisandr |
snímač | Shadow (piezo) |
elektronika | aktivní Shadow |
potenciometry | hlasitost, basy, výšky |
ladicí mechanika | Hipshot |
struny | Pahoehoe |
příslušenství | polstrovaný gigbag |
Web