JHS Pedals 3 Series - kolekce kytarových pedálů
Dá se přijít na trh s kolekcí kytarových pedálů, které mají kvalitní komponenty, znějí skvěle, vydrží drsné zacházení na turné, jejich výroba zůstane v USA, a přitom se cena jednotlivých kusů dostane pod sto dolarů? Tuto otázku si před časem položil zakladatel butikové americké firmy JHS Pedals Josh Scott. Výsledkem jeho výzkumu je nová řada pedálů 3 Series, ve které najdete kompresor, fuzz, overdrive, distortion, chorus, reverb a delay.
Všechny pedály sdílejí stejné šasi, ovládaní i design. Díky tomu se výrobce dostal u každého kusu na cenu 99 dolarů. Začátečníkům i profesionálním hráčům tak pomůže prozkoumat nové zvuky za naprosto dostupnou cenu. A jak tedy znějí?
Každý pedál řady 3 je vyroben v Kansas City s využitím kvalitních součástek. Jednotlivé modely vypadají totožně, jen se mění názvy a popisky „poťáků“. Hlavní ovládání obstarávají vždy tři knoflíky, které doplňuje jeden přepínač.
Je potřeba zdůraznit, že i přes nízkou cenu není šasi u žádného efektu z plastu, ale z kovu. Design se vyznačuje čistou a minimalistickou estetikou, jež elegantně kombinuje bílou barvu s černou. Efekt měří na délku 112 mm, na šířku 60 mm a na výšku 21 mm. Napájení je řešeno klasicky 9 V DC se spotřebou 12 mA. Žádný ze sedmi pedálů není kopií nějaké slavnější předlohy, ale výrobce se snažil přijít s originálním zapojením. I to je vítaným osvěžením na trhu.
Overdrive
Hned první - Overdrive - nabízí širokou škálu jemně zkreslených zvuků v kombinaci s intuitivním jednoduchým designem. Ovládání obstarávají knoflíky Volume, Drive a Body. Posledně zmíněný nefunguje jako klasický tone, jak jej známe z mnoha jiných overdrivů. Slouží spíš jako „úprava struktury zkreslení“. Jeho kroucením bylo možné volit, do jakých frekvencí signál posadíme. S ním a s ovladačem Drive šlo pak oscilovat mezi transparentním low gain zkreslením a plnotučným přirozeným overdrivem evokujícím vybuzený lampový zesilovač.
Velice užitečným se ukázal i páčkový přepínač Gain nabízející výběr mezi saturovaným a komprimovaným zvukem, nebo pokud chcete, otevřenějším a dynamičtějším charakterem. Ten jsem ocenil většinou při přecházení na různé typy aparátu. Lehce jsem s ním mohl korigovat to, jak si kytara se zesilovačem bude frekvenčně rozumět. Přepínač navíc i důležitým způsobem ovlivňoval, jak pedál reagoval na styl a dynamiku hry. Výborná práce, nenarazil jsem na jediný problém.
Fuzz
Velká univerzálnost. To byly první dojmy z dalšího testovaného efektu - Fuzzu. První, co mě mile překvapilo, byl knoflík ovládající míru zkreslení (Fuzz). U mnoha butikových krabiček je totiž nejlepší jej dávat naplno. Zde byly ale použitelné snad všechny polohy, které nabízely různé zvukové příchutě klasických fuzzů 60. a 70. let. V případě, že jsem chtěl zvolit více gatovaný a nekontrolovatelný zvuk, stačilo použít ovladač Bias. Přepínač Fat pak aktivoval pro celý řetězec zvýraznění basů, tedy celkově tlustší a mohutnější zvuk. To jsem ocenil především u kytar se singly.
Velmi dobře fungovalo i takzvané „čištění“ knoflíkem hlasitosti na nástroji. Během jeho ztlumování se zvuk měnil ze zkresleného na čistý s až skleněným nádechem. V tomto Fuzzu se výrobci podařilo sladit vintage a moderní zvuk, přitom vždy s jasnou artikulací. Krabičku bych doporučil jak zkušeným kytaristům, tak i začátečníkům, kteří s fuzzem nemají žádné zkušenosti.
Distortion
Zcela určitě můj favorit z celé řady. Mimořádně univerzální zkreslení. Pokud bych vám měl doporučit jednu jedinou zkreslovací krabičku, která obsáhne téměř vše, pak by to byl tento efekt.
Lehce jsem s ním nastavil crunch, silnější overdrive, hi-gain zkreslení, a dokonce i fuzzové zvuky. Ovladače Volume, Filter a Distort mi v jakékoliv pozici nabídly vždy použitelný sound. Páčkový přepínač Gain navíc umožňoval výběr mezi saturovanějším a komprimovanějším zvukem nebo otevřenějším a nakřápnutějším zkreslením. Nejenže jsem s ním mohl ladit zvuk podle použitého aparátu nebo kytary, ale navíc významným způsobem ovlivňoval reakci efektu na způsob a dynamiku hry. Velkým plusem bylo i to, že v žádné poloze nehrál zahuhlaně, což je neduh mnoha distortionů. Výborný efekt.
Kompresor
Pedál s označením JHS Pedals 3 Series Compressor je jednoduše účinný kompresor, který nabízí vše od jemného „vyžehlení“ vašeho zvuku až po pořádně „zmáčknutý“ sound. S pomocí parametrů Attack a Sustain se jednoduše nastavovala odezva komprese na různé způsoby hraní, které jsem zkoušel.
Samotný ovladač Volume nastavoval celkovou hlasitost na úroveň mého základního zvuku, nebo ji zesiloval. Pomocí přepínače Bright šlo nastavit jasněji znějící ekvalizaci tak, aby se zvuk v určité aranži neztratil. Klasika.
Chorus
Co říct k Chorusu z trojkové edice? Je to klasika. Nastavíte s ním všechny zvuky typické pro tento typ efektů, tedy modulaci i vibrato, a opět s efektivním intuitivním ovládáním. To, co na jiných podobných krabičkách většinou nenajdete, je knoflík Volume. Tady je, a dovolí vám snadnější proražení v jakémkoliv kapelovém mixu.
Knoflíky Rate a Depth se během testování krásně ovlivňovaly, takže se mi dařilo nakroutit vše od jemného vlnění až po výraznou modulaci. Skvělá byla funkce páčkového přepínače Vibe, se kterým lze „vymazat“ čistý signál kytary a jednoduše tak dosáhnout plnokrevného zvuku efektu vibrato. S takovými funkcemi není za tuto cenu snad lepší chorus a jeho výhodou je neuvěřitelně velká univerzálnost pro jakýkoli styl hudby. Výhodou je blikající LED dioda, která udává rychlost vlnění.
Delay
Delay série 3 je digitální, nabízí však zvukový výběr mezi vintage (bohatým a teplým), nebo moderním (jasným a přesným) opakováním. Knoflík Time umožňuje zpoždění od 80 ms až do 800 ms, tedy od klasického slapbacku až po velmi dlouhé éterické „opakovačky“. Knoflík Repeat ovlivňuje počet opakování a Mix poměr delaye ve vaší signálové cestě.
Zvukově bych základní nastavení popsal jako krystalický digitální zvuk s dokonale přesným opakováním. Pokud dáváte přednost temnějším zpožděním s typicky „nedokonalým“ analogovým zabarvením, stačí přepnout Type.
S ním nakreslené kytarové party zněly jak od Neila Younga z filmu Dead Man, obzvláště když jsem otočil Repeat na maximum a delay dal před zkreslení.
Jedinou drobnou výtkou je za mě absence blikající LED diody, která by hráči na koncertě napověděla, jak rychlé opakování má nastavené. Vzhledem k tomu, že výrobce toto umožňuje u chorusu stejné edice, možná by se mohl zamyslet a přidat tuto funkci i sem.
O kolekce kytarových pedálů, které by díky zlevněným výrobním nákladům mohly mít nízkou cenu, se už v minulosti pokoušelo mnoho výrobců. V roce 1982 to byl například Arion Effects, v devadesátých letech pak legendární Ibanez SoundTank,s podobnou edicí později přišlo i Danelectro. I přes jejich kvalitu byly všechny pedály většinou z plastu a často nevydržely náročné zacházení. Tento aspekt JHS 3 Series koriguje kovovým šasi.
Reverb
Všechny modely JHS Pedals 3 Series by mohlt mít na obalu označení „velmi flexibilní“. A to je i případ posledního efektu - Reverbu. Jeho flexibilnost je přímo extrémní. Nastavíte s ním lehce dozvuk malé místnosti I téměř nekonečný ambientní efekt.
Díky ovladači EQ bylo velmi snadné perfektně navolit jasnou, nebo naopak temnou zvukovou texturu. Přepínač Pre-Delay aktivoval krátké nezefektované prvotní odrazy před náběhem reverbu. Díky tomu se pedál „nemazal“ mezi ostatními nástroji a neztrácel na průraznosti i s velkým nastavením dozvuku.
Závěr
Co říct na závěr? Nová řada JHS 3 není i přes svou relativně nízkou cenu zdaleka jen kolekcí levnějších efektů nebo klonů pro začátečníky. Spíše bych řekl, že jde o odpověď na rostoucí nabídku butikových pedálů. Ty mají totiž často vychytaný design a komponenty a lvůli nim stojí majlant. Josh Scott se v trojkové edici vydal jinou cestou. Jednoduše řečeno nabízí pokorný a zjednodušený protipól složitým, vyladěným a vytuněným butikovým výrobkům za přijatelnou cenu.
Hráči v jeho v kolekci JHS 3 nenajdou žádná drzá invenční jména jednotlivých efektů, insignie nebo ozdoby. Každý pedál prostě jen spolehlivě dělá to, co je napsáno na jeho obalu, a k tomu má velmi jednoduché a intuitivní ovládání. A to rozhodně není málo.
Info:
Všechny efekty nové řady 3 Series jsou vyráběny firmou JHS Pedals v americkém Kansas City. Vyznačují se kvalitními součástkami a propracovaností do nejmenšího detailu. Jednotlivé pedály jsou vybaveny třemi jednoduchými ovladači a páčkovým přepínačem. Hráčům nabízejí širokou škálu zvuků, které jsou vhodné pro začátečníky i pokročilé.
Plus:
zvuk
cena
kvalitní konstrukce a použité komponenty
čistý design
jednoduché ovládání
level knoflík a indikace vlnění efektu LED diodou u Chorusu
Mínus:
absence indikace rychlosti opakování LED diodou u Delaye
Technické specifikace
konstrukce | kovová |
typy pedálů | kompresor, fuzz, overdrive, distortion, chorus, reverb a delay |
ovládání | intuitivně provedené s širokou škálou zvukových možností |
true bypass | ano |
vstup/výstup | jack 6,3 mm |
napájení | 9 V DC |
rozměry | 112 x 60 x 31 mm |
hmotnost | 210 g |