IK Multimedia Z-Tone Buffer Boost/DI - Ferrari mezi DI boxy
Italská firma IK Multimedia z krásné Modeny se před mnoha lety proslavila zejména svým výborným virtuálním aparátem AmpliTube a virtuálním samplerem SampleTank, který takticky dávala do bundlu k různým nahrávacím softwarům, zejména k ProTools. Časem přibyly i jiné, veskrze pěkné softwary, a jak se firmě dařilo, začala dělat i různá hardwarová udělátka - zvukovky, zesilovače, kontroléry a nyní také DI boxy.
Na stůl se mi dostala dvojice DI boxů Z-Tone, která míří rovnou do vyšší cenové skupiny, kde dominují hojně používané boxy Palmer a Radial. Zajímalo mě tedy, s čím revolučním přijdou IK Multimedia tentokrát, jestli to na zavedené značky bude stačit a jestli by se mi to pro nahrávání taky náhodou nehodilo.
Inu, hodilo. Box jde rovnou na komoru a na vstupu má namalovanou kytaru, aby bylo jasné, pro co je primárně určen. Vyrábí se ve dvou variantách, buď jako krabička do pedalboardu, nebo jako klasický (větší) DI box. Obě verze jsou aktivní, napájení probíhá buď pomocí fantomu, nebo 9V baterie. U krabičkové verze lze ještě napájet klasickým 9V adaptérem. Obě verze jsou ve zvuku totožné, liší se způsobem užití. Krabičková verze má spínatelný clean boost až o 10 dB a kompletní bypass a míří na kytaristův pedalboard jako hlavní buffer, případně odbočovač na nahrávání nezpracovaného signálu pro pozdější reamping, případně jako splitter na dva aparáty. DI box nemá ani boost, ani bypass, ale zato má útlum výstupu o 20 dB a míří spíš na basáky, akustické kytaristy nebo do studia. K oběma verzím dostanete jako bonus plnou verzi AmpliTube 4, čímž se pořizovací cena nejen ospravedlňuje, ale přímo podbízí. Vzhledem k tomu, že pedálová verze má funkcí víc, půjdu tedy rovnou k ní.
Firma IK Multimedia spojila příjemné s užitečným a nabízí jak technické, tak kreativní řešení vstupní impedance nejen pro nahrávání do počítače.
Technický koutek
Každý, kdo někdy zkoušel odbočit kytaru, ví, že připojení jakéhokoli DI boxu nebo dalšího zařízení prostě z principu změní zvuk. Většinou k horšímu, a proto jsou kytarové DI boxy z principu dražší, musejí kompenzovat změny impedancí, tedy být aktivní, což vyžaduje nějaký ten předzesilovač, ne jen oddělovací trafo. V IK Multimedia na to šli chytře: Spojili DI box s bufferem pro „prostřelení“ dlouhých kabelů a krabiček, co „žerou“ signál, tedy když už to musí být, tak ať to tedy nehraje co nejvíc stejně, ale líp. Kouzlo je v nástrojovém předzesilovači a v možnosti měnit vstupní impedanci. Krabička má tyto ovladače: obligátní Ground Lift pro „odzemnění“, Gain ± 8 dB s aretací na Unity (0 dB, neutrální), Boost (až +10 dB), přepínač Passive/Active (míněn typ připojených snímačů), topologie předzesilovače JFET/Pure (tranzistor nebo dioda - barvit či nebarvit). Zásadní je Z-Tone pro plynulou změnu vstupní impedance od 1 MΩ (Sharp) do 2,2 kΩ (Bold) v módu passive a okolo 20 kΩ v módu active (kde se ovšem změna impedance příliš neprojevuje a ani nemá).
Jak to hraje
Jedním slovem skvěle! Krabičku jsem zapojil do vintage rackového pre-ampu Marshall JMP-1, sebral normálně přes bednu a současně si odbočil do AmpliTube. V módu bypass se chová tak neutrálně, že takřka necítím odlišnost od normálního zapojení. Ovšem ve chvíli, kdy sepnu obvod Z-Tone, začnou se dít věci. Princip je v tom, že čím větší je vstupní impedance, tím ostřeji hrají pasivní snímače, a opačně (aktivní již mají předzesilovač v kytaře a na změny impedance reagují minimálně až vůbec). Potenciometr Z-Tone tedy zásadním způsobem „dodělává“ barvu snímačů od tenké přes „neutrální“ po temnou. Okamžitě jsem si našel přesně takovou barvu, jaká by se mi u poměrně ostrých Seymour Duncan SH6 líbila víc. Pomocí přepínače JFET/Pure si můžeme zvolit invazivnost zásahu, Pure je transparentnější pro např. klávesy či basu, JFET „kreativnější“ pro mě. V pozicích 11 nebo 1 h mi fungoval nejlépe, podle toho, jestli jsem chtěl chlupatější, nebo hladší zvuk, gainem se dá dokrmit, nebo ubrat na vstupu, aretovaná poloha se jeví v mém zapojení neutrálně. Spínací boost běhá pěkně, nepřidává vlastní zkreslení a jistě najde využití, typicky v sólech. Úprava Z-Tone se projeví na všech konektorech (Balanced, Main Out, Link), úprava gainu logicky jen na výstupech, Link je bez gainu i boostu (je před nimi). Rozbočení do jiného aparátu, zdá se, neovlivňuje ostatní výstupy. Samozřejmě, že nic nebručí a „neprozemňuje“ se.
Mít, či nemít...
Každý pedalboard a delší kabel prostě z logiky věci mají odpor, a pokud chceme udržet signál, potřebujeme buffer. Klasické pedály Boss, Ibanez, Marshall a další svůj vlastní buffer z tohoto důvodu mají, vintage a butikové efekty jsou často v zapojení true bypass, tudíž na delší vedení potřebují separátní buffer, nejlépe hned za kytarou, případně za fuzzem, ten ho nesnáší. Bufferů se prodává hodně, dokážou být i docela drahé, a tenhle buffer je přítelkyně s výhodou. Dá se vypnout, umí barvit, přidává konektivitu pro domácí nahrávání, bi-amping a obdobné aplikace, a je k němu AmpliTube. I když neplánujete odbočovat, jen jeho přítomnost reálně pomáhá kytaře. Korekce pomocí impedance je výrazně jiná než tónová clona nebo ekvalizér. Můžete mít velmi dlouhé kabely, a pokud nejsou rozdupané a mají rozumnou tloušťku, nebudou nijak ovlivňovat signál za bufferem. Takže nemusíme kupovat předražené nesmysly, pájené stříbrem za úplňku a s velmi tlustou gumou, bude stačit střední třída (i nižší, jestli máte pájku), čímž si na sebe buffer rychle vydělá (verze pro manželku). Myslím, že mám v pedalboardu ještě nějaké místo...
Info:
Z-Tone DI/Buffer Boost je prémiový aktivní DI box, určený primárně pro kytaristy a basisty. Ceny jsou 4700 Kč pro verze DI boxu a 5300 Kč pro pedálovu verzi.
Plus:
Vyrobeno za peníze v Modeně, Itálie - jako Ferrari -, ne v Číně za Happy Meal, takže parádní zpracování
Z-Tone - jedinečné možnosti korekce.
Dá se použít jako normální aktivní DI box na kdeco.
Plná verze AmpliTube v ceně.
Mínus:
Je návykový.
Buffer a Hi-Z vstup na kartě už asi máte.
Budete švindlovat přes plug-iny nebo tahat dva aparáty a notebook.
Budete chtít vyměňovat krabičky s bufferem za jiné s true bypassem.
Technická specifikace
I/O gain | Unitary, ze vstupu na výstupy, když je Gain na 0 dB a Z-Tone v pozici Sharp |
rozsah Gainu | –8 až +8 dB |
boost | až +10 dB |
vstupní impedance | Z-Tone v pasivním režimu 1 MΩ až 2,2kΩ, v aktivním režimu přibližně 20 kΩ |
výstupní impedance | 56 Ω nesymetricky, 600 Ω symetricky |
maximální přebuditelnost | +13 dBm při napájení fantomem, +9 dBm při napájení 9V baterií |
dynamický rozsah | > 114 dB(A) pro oba výstupy, vstupní gain na 0 dB |
frekvenční rozsah | 5 Hz až 30 kHz, –1 dB |
fázový posun | 0° ± 10° od 20 Hz do 20 kHz |