Ibanez RGD61ALA - elektrická kytara typu RG se dvěma aktivními humbuckery
Japonskou značku Ibanez určitě nemusím kytaristům představovat. Díky své kvalitě, designu, šířkou sortimentu a revolučním inovacím se dostala na světovou špičku vedle takových legend, jako je Gibson a Fender. Když mi kurýrní služba přivezla obrovskou krabici, tak jsem ještě jeden den počkal, abych vychutnal překvapení, které mi novinka přichystala.
Trochu historie
Společnost Hoshino Gakki vznikla v roce 1908 jako divize prodeje hudebních nástrojů řetězce knihkupectví Hoshino Shoten. Majitel Hoshino Gakki se v roce 1935 rozhodl pro výrobu akustických kytar ve španělském stylu, nejprve používal značku Ibanez Salvador na počest španělského houslaře Salvadora Ibáñeze a později jednoduše Ibanez. Moderní dobu kytar Ibanez datujeme od roku 1957. Katalogy Ibanez z konce 50. a 60. let ukazují kytary s divokými designy a vlastní továrnu Tama založenou v roce 1962. Poté, co továrna Tama přestala v roce 1966 kytary vyrábět , Hoshino Gakki použil kytarové továrny Teisco a FujiGen Gakki. V šedesátých letech kopírovali japonští výrobci kytar hlavně americké návrhy kytar a objevují se kopie značek Gibson, Fender a Rickenbacker pod značkou Ibanez. To mělo za následek tzv. soudní období.
Hoshino Gakki poté představil modely Ibanez, které rozhodně nebyly kopiemi návrhů Gibsonu nebo Fenderu, jako jsou série Iceman a Roadstar. Společnost od té doby vyrábí vlastní kytarové designy. Konec 80. a začátek 90. let byl pro značku Ibanez důležité období. Vztah Hoshina Gakkiho s kytaristou Stevem Vaim vyústil v zavedení modelů Ibanez JEM a Ibanez Universe. Počátkem 80. let vstoupil Hoshino Gakki na trh superstratů se sérií RG, což je levnější verze jejich série JEM. Elektrické kytary si také oblíbili vynikající světoví jazzoví hráči, např. George Benson, John Scofield nebo Pat Metheny.
Ergéčko
Po vybalení z krabice mi trochu spadla brada, i když jsem nějaké ty „Ibáni“ viděl a prošly mi rukama.
První dojem - design. Ano je to typický model RG, který se celosvětově proslavil u rockových kytaristů. Klasické štíhlé tvary a zobáky v černé barvě. Tady je ovšem vidět opravdový útok v těžkém kalibru. Dvojice neobvyklých snímačů a minimalistické ovládání. Jednoduchá kobylka, jeden ovladač hlasitosti a dva přepínače. Prostě vítězí jednoduchost, a tak prstíky, ukažte se!
Popis
Tak jak již bylo řečeno: tvar RG, tělo materiál jasan, kryté silným lesklým černým lakem. Krk je z pěti kusů exotického dřeva panga panga, prokládaného ořechem. Zde je lak matný a velmi příjemný na dotek, zejména pro umělce s potivýma rukama. Lakován je nitrem. Krk je klasicky k tělu přišroubován čtyřmi vruty a nese označení wizard thickness. Hlavice je pod úhlem skloněna a vyfrézovaná je z jednoho bloku (tedy není úhel lepením). Osazena je die-cast olejovými zamykacími mechanikami Gotoh v černém provedení. Hmatník je tvořen dřevem ebenu, pravděpodobně macassar, s pěknou kresbou. Orientační značky zde máme z umělé perleti a střídavě rozmístěnými nahoře a dole, dělené oktávou. Pražců je 24 typu jumbo, tedy rozsah čtyř oktáv. Menzura je 673 mm (26,5”), rádius 400 mm, takže velmi plochý. Nultý pražec je plastový. Struny jsou ukotveny přes tělo jednoduchou kobylkou typu Telecaster, s posuvnými kameny. Design těla je násoben krásnou vychytávkou, kde vrchní zobák je odhalen na přírodní dřevo a přechází v gradientu od modré přes zelenou až k přírodní. Působí to v kombinaci s černou úchvatně. Barevná modifikace je zde uvedena midnight tropical rainforest, to si s názvem tedy vyhráli. :-)
Elektrické vybavení
Tak přátelé, tento nástroj je aktivní. Dvojici humbuckerů pro Ibanez nezvyklé americké značky Fishman napájí 9V baterie. Snímače mají označení Fluence Modern Humbuckers Ceramic. Přepínají se třípolovým klasickým přepínačem stylu Gibson. Oba mají společný potenciometr Volume a pak je zde dvojpólový malý přepínač, který plní funkci tone a zapojuje tónový filtr. Celkovou barevnost zvuku doplňuje push-pull vypínač, umístěný v knoflíku Volume, kterým rozpojíme obě cívky a dostaneme snímače single. Nástroj produkuje velmi silný barevný signál a zvuková variabilita je opravdu dostačující.
A jak tedy taková kytara hraje?
Trochu jsem si zvykal. Hlavně mi dělala problém menzura. Mám celkem krátké prsty a 673 mm je opravdu dost a spíše mi sedí menzury kratší, takže v nižších polohách jsem trochu lovil. :-) Pro ilustraci: Fenderovská menzura je 650 mm a u Gibsonu 630 mm. Klasická kytara má menzuru standardně 650 mm. Ale krk je skvělý, rychlý, seřízení dokonalé a na zkoušce s kapelou jsem to už „valil“. Ibanezy obecně mají opravdu velmi dobré a kvalitní krky, i ty nejlevnější modely. Tak nebylo co řešit. Ve všech polohách skvělá hratelnost a ladění. Zvukově jsem si také vyhrál, protože různým přepínáním lze dosáhnout mnoha barev. Nejvíc mne jako jazzmana bavil snímač u krku, ale u kobylky to je pěkně řízná pila. Prostě opravdu univerzální nástroj s rockovým nádherným designem.
Závěr
Kdo touží po dokonale zpracovaném nástroji s rockovým rodokmenem, je pro něho Ibanez RGD61ALA jasná volba. Typický moderní Superstrat. Cena není lidová, ale jak už to bývá, kvalita se platí a vlastně i neobvyklost. Zde máme naprostého favorita střední třídy s krásnými materiály, špičkovým snímáním, velmi dobrou mechanikou, designem a také image japonské značky, ovšem s výrobou v Indonésii. Jak jsem si tak všiml, tak tady se nemusí za své nástroje stydět a mnoho světových firem využívá právě indonéskou manufakturu. Vstoupili jsme do globalismu výroby už dávno. :-) Jen mě zarazila absence jakéhokoli obalu nebo kufru. Za tu cenu by to mělo být samozřejmostí. A také připomínám, že zájemce by měl pamatovat na záložní 9V baterii. Při koncertech to může být ošidné. Tak co říci na závěr? Kytara mi učarovala, a nebýt té velké menzury, tak už bych šilhal do prasátka. Jednoznačně povedený nástroj a troufám si říci: kytara pro život...
Info:
Ibanez RGD61ALA je elektrická kytara typu RG se dvěma aktivními humbuckery. Cena je 29 670 Kč.
Plus:
vynikající design
použité materiály
vynikající aktivní snímání
perfektní dílenské zpracování
precizní mechaniky
Mínus:
pro mne neobvyklá dlouhá menzura
absence jakéhokoli pouzdra nebo kufru
Technická specifikace
tělo | jasan |
délka těla bez výřezů | 370 mm |
šířka těla | 310 mm |
hloubka těla | 45 mm |
krk | z pěti kusů panga panga s prokladem ořechu |
hmatník | eben macassar |
počet pražců | 24 (jumbo) |
šířka krku na nultém pražci | 43 mm |
šířka krku na 12. pražci | 53 mm |
šířka krku na 24. pražci | 58 mm |
tlouštka krku na prvním pražci | 19 mm |
tlouštka na 12. pražci | 21 mm |
označení polí | umělá perleť, puntíky |
mechaniky | zamykací Gotoh |
kobylka | jednoduchá typu Telecaster |
snímání | 2x aktivní humbucker Fishman, napájení 9V baterie |
ovládání | třípolohový přepínač snímačů, Volume s rozpínáním cívek push/pull, dvoupolohový přepínač filtru |
https://www.ibanez.com/eu/products/detail/rgd61ala_1p_01.html