Hughes & Kettner Warp X - vyznavač těžkých kovů
Hughes & Kettner ve své rozsáhlé produkci rozhodně nezapomíná na příznivce tvrdších stylů a zesilovač Warp X je svou koncepcí určen právě vyznavačům těžkých kovů.
Design
Dvacetikilogramová hlava nebyla oproti ostatním HK zesilovačům, co se vzhledu týče, nijak ošizena. Čiré plexisklo nechává kytaristy nahlédnout do vnitřností zesilovače a po zapnutí jsou útroby navíc prosvětleny září diod. V tomto případě dal HK přednost červené barvě před svojí tradiční modrou, aby tím dosáhl, jak sám říká, správného "infernálního" vzhledu. Na přední straně najdeme samozřejmě téměř kompletní ovládání zesilovače a vstup pro kytaru, zatímco vzadu je možno připojit reproduktory v kombinacích 1 x 4, 1 x 8, 2 x 16 a 1 x 16 ?. Další konektory umožňují připojit efekt do sériové nebo paralelní smyčky. Poslední zdířka je určena pro připojení dodaného footswitche. Stěny zesilovače jsou robustní, masivní jsou i nožičky, které přesně zapadají do HK reproboxů.
Ovládání
Zesilovač nabízí dva kanály (čistý - Clean a zkreslený - Warp), které se samozřejmě nejlépe přepínají dodaným nožním přepínačem. Co se týče využití MIDI, tak ačkoli na předním panelu najdeme spínač MIDI-Learn, Warp-X touto možností disponuje až poté, co do něj nainstalujete MIDI modul MSM-1.
Globálně se dá nastavit společná hlasitost kanálů a úroveň signálu z efektové smyčky. Ta se přepíná ze sériového do paralelního zapojení jedním z několika podsvětlených přepínačů, které doplňují hlavní sadu knoflíků. Ostatní korekce jsou již samostatné a každý kanál je obsluhován knoflíky Presence, Treble, Mid, Bass a Volume. Na zkresleném kanálu navíc nastavujeme Gain, případně je možné přepnout se do režimů Lube a Sub. Signál z efektové smyčky je možné uplatnit na každém kanálu zvlášť.
Výkon
Stodvacetiwattový zesilovač již je opravdu těžký kalibr, který už sám o sobě prostě nemůže hrát potichu. Testování proběhlo za minimální hlasitosti, která by leckterému bluesmanovi vystačila na klubové pódium, pokud se s hlasitostí dostanete dál než za polovinu, tak už snad ani nepotřebujete PA :-)
Clean kanál
Zvuk nezkresleného kanálu je čistý i při vysoké hlasitosti, žádného předčasného vybuzení zesilovače se tedy kytarista nemusí obávat. Jako vždy, i u tohoto aparátu oceňuji možnost ovlivnit míru vyšších středů pomocí korekce Presence. Ta dokáže zvuk přiostřit nebo naopak zakulatit, přičemž jsem dával přednost právě ostřejšímu soundu za použití krkového snímače. Co se týče basů, i zde jsem preferoval jejich větší množství, případně i plné, vytočením knoflíku Bass. Naopak nedostatek basů se projevoval tím, že zvuk jakoby ztratil na objemu. Středy a výšky pak byly předmětem postupného laborování a snad žádná jejich poloha nepůsobila na výsledek negativně. Ačkoli se slovo "hutnost" v souvislosti s čistým kanálem moc nepoužívá, myslím, že v tomto případě ho použít lze.
Velice mě překvapila hra jednotlivých tónů, ta byla nejen zřetelná, ale v určitých momentech krásně perkusivní. Pokud jsem chytil strunu mezi prsty, potáhl a pustil, ozval se nádherný kovový zvuk. Při použití sedmistrunné kytary bych snad takhle dokázal zmást i jiné muzikanty a navodit dojem, že hraji na baskytaru.
Velmi efektně zněl taping na basových strunách, stačilo "přikládat" prsty k hmatníku a ozýval se libozvučný kladívkový tón. Při hraní akordů už se žádné podobné zajímavé zvukové jevy neobjevovaly.
Vytočením Volume na maximum se ve zvuku podle očekávání projevilo zkreslení. Nebyl to žádný brutální crunch, ale mírně nakopnutý tón, docela dobře použitelný pro nějaký rock či rock`n`roll. Škoda, že toto zkreslení nelze ze zesilovače vydolovat při nižší hlasitosti.
Warp kanál
Slovem Warp označuje Hughes & Kettner už tradičně zvuk určený pro metalisty. S popisem začnu u toho nejbrutálnějšího zkreslení, které Warp-X poskytuje. Mluvíme zde o pozici knoflíku Gain někde mezi osmičkou a desítkou. Na desítce už je zvuk opravdu přesycený, stažení Gainu rozhodně neuškodí, zesilovač produkuje agresivní, chlupaté, ukřičené zkreslení, které vyhoví vyznavačům extrémnějšího stylu metalu. Vzhledem k tomu, že zejména black-metalisti si libují v rychlém vybrnkávání tónů, které se slévají v táhlou melodii, doporučil bych tuto variantu právě jim. Při takovémto zkreslení už se jednotlivé tóny opravdu slévají. Nicméně oproti použití tranzistorových zesilovačů, krabiček a podobných udělátek se zde kytarista vyvaruje bzučivé příměsi ve zvuku. Kupodivu při hraní rychlých "palm mutingů" už se vůbec nedá říct, že by tóny nebyly rozeznatelné.
Pokud snížíme Gain mezi osmičku a trojku, dostáváme mnohem univerzálnější zkreslení, použitelné ve více odnožích metalu a také rocku. Zkreslení je více rozeznatelné, méně ukřičené, méně chlupaté. Trošku ztrácí "šťávu". Určitě není tak trhavé a burácivé, jako tomu bývá u "amerického hi-gainu". Tato trhavost se v určitých nastaveních frekvencí sice objevuje, ale jen náznakem. Opět i tady hraje asi největší roli při nastavování barvy zvuku knoflík Presence.
Nejnižší zkreslení, tedy trojka až nula, už je opět takový nakopnutý, nakřápnutý zvuk, ale těm, kdo si rádi vyhrávají s crunchem, bych jej nedoporučil z toho důvodu, že není až tak jiskrný, jak to umí připravit aparáty k tomuto účelu určené.
Na kanálu Warp je možné zapnout funkci Sub a Lube. První z nich přidá k dobru ještě sub-basové frekvence. Zvuk slyšitelně zmohutní a zhutní, stane se dobrým nástrojem pro tvorbu těžkých riffů, sekaných pasáží a podobně, a nu-metalisti si přijdou na svoje.
Už ne tak markantní účinek mělo zapnutí druhé funkce. Ve zvuku je znát určitý rozdíl, který bych opět nazval šťavnatost, ale velkou odlišnost nečekejte.
Hodnocení
Ačkoli firma sama směruje tento produkt do oblasti nu-metalu (podobně jako efekt Warp Factor), zesilovač je vhodný pro všechny druhy metalu. Pravdou je, že nastavení suššího burácivějšího zvuku a zapnutí funkce Sub samo kytaristy vede k těžkým riffům. Jasné je také to, že se nejedná o univerzální zesilovač, který by využili i nemetaloví kytaristi. Trochu mi chybí možnost dostat se pohodlně k nějakému masitému crunchovému zvuku, protože právě takové "hrdelní" zvuky občas v numetalových skladbách zaznívají. Uznání patří výkonu zesilovače, který je opravdu úctyhodný. Pochvalu si zaslouží také čistý kanál. Provedení zesilovače, respektive jeho luxusní vzhled, je taktéž na jedničku. Luxusně vyhlíží i protiprachový obal na zesilovač, který je na rubové straně vypolstrován červeným sametem. Footswitch v ceně potěší, akorát absence MIDI člověka při podrobnějším seznámení trošku zamrzí, protože na první pohled se může zdát, že zesilovač přes MIDI komunikovat umí. K Warp X se doporučuje použití HB reproboxů, které jsou osazeny reproduktory Celestion (v mém případě to konkrétně byly čtyři dvanáctky Celestion Vintage 30).
Info:
Hughes & Kettner Warp X je dvoukanálový celolampový zesilovač pro metalové kytaristy, který poskytuje obrovský výkon (120 W) a produkuje silně zkreslený zvuk.
Doporučená maloobchodní cena je 38 390 Kč.
Plus:
vysoké zkreslení
výkon
vzhled
efektová smyčka
clean kanál
Mínus:
jednostranné zaměření
hmotnost
cena
absence MIDI
Technická specifikace:
kanály: Clean, Warp
výkon: 120 W
koncový zesilovač: 4 x 6L6
předzesilovač: 4 x 12AX7
efektová smyčka: sériová i paralelní
rozměry: 650 x 250 x 250 mm
hmotnost: 20 kg
výstup pro repro 1x 4 ?, 1 x 8/2 x 16 ?, 1 x 16
příprava pro MIDI
přiložený footswitch
Warp zkreslení najdete na zesilovačích
zenTera
Warp X
Warp factor (krabička)
Matrix
Orientační značení frekvenčních pásem
16 Hz-60 Hz sub basy
60 Hz-250 Hz basy
250 Hz-2 kHz nižší sředy
2 kHz-4 kHz vyšší středy
4 kHz-6 kHz presence
6 kHz-20 kHz brilliance
(Uvedené hodnoty jsou přibližné a jednotlivá frekvenční pásma mohou být v různých audio oblastech interpretována odlišně. Například u kytarových zesilovačů se setkáváme spíše s označením basy, středy a výšky, přičemž presence v těchto případech označuje vyšší středy pohybující se kolem 5 kHz.)
Ilustrativní srovnání hmotností zesilovačů
Behringer V-Tone GMX1200H (solid state) 15,5 kg
Marshall AVT150HX (hybrid) 16 kg
Line6 Vetta II (solid state) 18 kg
Engl Fireball 18 kg
Framus Dragon Top 18,3 kg
Marshall DSL 100 19 kg
Hughes & Kettner Warp X 20,5 kg
Peavey 6505+ 21,9 kg
Hughes & Kettner Triamp 22 kg
GAIN (zisk) - v elektronice tento pojem označuje poměr výstupního signálu ke vstupnímu signálu stejného systému. Zisk zesilovače je vyjádřením napěťového zesílení v dB.