Hughes & Kettner era 2 - kombo pro akustické nástroje
V říjnu loňského roku jsem zde psal test na horkou novinku německé firmy Hughes & Kettner, akustické kombo nazvané era 1. A jak jednička v názvu napovídá, bylo otázkou času, kdy přijde na trh další řada těchto komb nazvaná, jak jinak než, era 2.
Ale pozor, nejedná se o nějaký upgrade či vylepšenou verzi jedničky, ale o dost většího a silnějšího bratříčka. Jedničku jsem si hned po otestování koupil a pořád ji hojně ke vší spokojenosti používám. Moc mne tedy zajímalo, v čem je era 2 jiná.
Hughes & Kettner era 1 vs. era 2 - obecné informace a postřehy
Obě komba, jak era 1 tak era 2, jsou ve spoustě věcí, a to hlavně výbavě, téměř shodná. Nebudu tedy vypisovat všechny funkce a možnosti. Dovolím si vás odkázat na zmíněný test jedničky a dnes se zaměřím spíše na rozdíly mezi oběma zesilovači a pak na určité zkušenosti či postřehy, které jsem s jedničkou za deset měsíců velmi aktivního používání získal.
Takže era 2 je, rovněž jako jednička, kombo určené primárně k ozvučení akustických nástrojů jako kytara, mandolína, ukulele, kontrabas atd., či zpěvu. Díky svému výkonu, a teď pozor, 400 W, lze eru 2 použít klidně také jako PA systém či na pouštění základů atp. Už na první pohled zjistíte, že hlavní rozdíl oproti jedničce je především ve velikosti. era 2 má rozměry 350 x 475 x 290 mm což už je pořádné kombo a na takové to nošení přes rameno už to bohužel není. Váha je něco přes 14 kg. Verze, kterou jsem dostal, je v dřevěném šasi, vypadá moc hezky a krásně ladí k akustickým nástrojům. Kombo se vyrábí i v černém provedení. Když budete vybírat, kterou verzi povrchové úpravy vybrat, rád bych zmínil jednu maličkost: U obou komb, jak u ery 1 tak ery 2, je madlo součástí šasi. To dřevěněné u era 2 se aspoň mně daleko lépe drží a je takové příjemnější, hladší na dotek než u černé verze, kde navíc není povrch úplně hladký a materiál madla trochu řeže při delším nošení do rukou. Je to možná třeba drobnost, ale dneska bych si dřevěnou verzi určitě vybral raději.
Co se týče vybavenosti komba, je vše totožné s jedničkou. Tak jen v rychlosti. Tedy čtyři nezávilé kanály. Dva totožné pro vstup nástroje či mikrofonu (oba s možností fantomového napájení), jeden určený pro vstup mp3 přehrávače, smarthphonu a podobně, a jeden pro vstup externích efektů. Co se týče výstupu, určitě oceňuji možnost výběru poslání výsledného zvuku zvukaři buď před ekvalizací nebo po ekvalizaci, dále výstup na ladičku, sluchátka atd., či S/PDIF Toslink pro nahrávání (viz test era 1). Hlavní rozdíl oproti era 1 je tedy hlavně ve výkonu, era 2 má zmíněných 400 W. A pak také v počtu reproduktorů. Zde najdeme pro eru speciálně vyvinuté reproduktory 2x 8” + 1x 1”.
Praxe
S „jedničkou“ jsem za celou dobu používání až na pár maličkostí hodně spokojený. Vzhledem k tomu, že era 1 a era 2 jsou co do vybavenosti téměř totožné, platí mé postřehy i pro eru 2. Líbí se mi moc efektová sekce, zvláště důležité reverby mi přijdou dobře použitelné. Škoda jen, že se efekty nedají nějakým přepínačem přepínat. Stačilo by nějaké krokový, kdy bychom mohli aspoň posouvat presety nohou nahoru či dolů. Celá efektová jednotka by se tím dala daleko lépe využít. Efekty jdou sice přednastavit a uložit, ale při každé změně se musíte naklánět ke kombu a přepnout preset. Co se týče zvuku, jsem nadšený ze všeho, co do ery „zapíchnu“. Tedy hlavně nylonku, akustiku s kovovými strunami, zpěvový mikrofon a čas od času i Gibsona L4 (jazzová kytara). Vše funguje krásně a díky velké výkonové rezervě jsem neměl nikdy problém. Era ale také skvěle funguje i jako zdroj zvuku pro připojení mp3 přehrávače a pouštění pokladů. Nosím eru na různé workshopy a pouštím si podklady a zvuk je naprosto excelentní. No a u ery 2 je to díky větší krabici a dvěma reprákům ještě lepší. Radost mi dělá i malý držák pro naklonění komba. Je to velmi praktické. Další věc, která mě baví, je možnost poslat zvukaři signál buď před ekvalizací nebo až po ekvalizaci. Podle místa (podle zvukaře) se můžu rozhodnout, zda poslat zvukaři už hotový signál s ekvalizací či efekty a stačí, aby zvukař signál pouze zesílil. Pokud máte ve zvukaře důvěru, můžete také klidně nechat vše na něm. K sobě si pustíte zvuk, který vám vyhovuje jako odposlech, a jemu pošlete čistý zvuk bez ekvalizace a efektů. Skvělé.
Co se týče zvukových rozdílů, určitě je slyšet, že v era 2 je o reprák více. Asi nejvíce to pocítíte, pokud pustíte přes kombo nějakou podkladovou muziku nebo pokud připojíte třeba kontrabas či něco co, má více basů.
Několik vět na konec
Oba aparáty jsou dle mého skvělé a je úplně na vás, které verzi dáte přednost. era 2 poskytne díky svému výkonu, velikosti šasi a počtu reproduktorů daleko více prostornější zvuk, není tak směrové (hlavně u zpěvu) jako malé kombo a pohodlí při hraní a pocit z akustického zvuku se tak ještě více zvětší. Daň za to je především váha. Tohle už do MHD úplně není. No, mně by se líbilo mít obě. :-) Přeji šťastnou ruku při výběru a hlavně radost z hraní.
Info:
Hughes & Kettner era 2 je kombo pro akustické nástroje s nadstandardním výkonem 400 W osazené speciálně vyvinutými reproduktory. Cena je 35 490 Kč.
Plus:
absolutní Vybavenost
zvuk
Mínus:
nelze nožním přepínačem měnit presety efektů
Technická specifikace
výkon | 400 W (třída D) |
reproduktory | 2x 8” a 1x 1” |
rozměry | 350 x 475 x 290 mm |
hmotnost | 14,10 kg (wood), 14,45 (black) |
kanály 1 a 2 | kombinovaný konektor XLR/6,3 mm jack s přepínatelným fantomovým napájením, třípásmový ekvalizér se dvěma režimy, efektová sekce s 16 programy (reverb, chorus, flanger atd.) s nastavitelnými parametry efektu |
kanál 3 | Aux In, 3,5mm jack, nastavitelný stereo vstup |
kanál 4 | FX Return, 6,3mm jack, nastavitelný stereo vstup |
master | hlasitost a notch filtr pro potlačení rezonance |
efektová smyčka | konektor Send 6,3mm jack |
DI out | lze přepínat jako pre/post EQ |
další vstupy/výstupy | footswitch, výstup pro ladičku, sluchátkový výstup, optický výstup S/PDIF Toslink |
Web