Hotone Grass, Komp a Eko - nášlapné miniefekty pro kytaru
„... hrajou Mendelsshonka na varhánky...“ se mi tak nějak vždy vybaví při pohledu na tyto trpasličí kytarové stompboxy řady Skyline. Není divu, ani devítivoltová baterka se do nich nevejde. Na test se sešly tři - zelený overdrive Grass, „divně“ žlutý kompresor Komp a kovově světle modré echo Eko.
Sice bez lupy, ale brejle jsem si tedy sundat musel. Všechny jsou přibližně velké asi jako ta zmíněná devítivoltová baterie. Možná o chlup větší, určitě tlustší. Všechny mají rozměrově jaksi nestylový, zato sympaticky robustní, kovový spínač, který cvaknutím po sešlápnutí ozřejmí aktivaci efektu. Všechny krabičky v testu mají shodou okolností i stejný počet ovládacích prvků. Čtyři. Tři otočné potenciometry, z nichž dva miniaturní jsou na hlavní horní ploše, a jeden „normální“ na čelní straně vpředu. A jeden tlačítkový minipřepínač umístěný mezi dvěma menšími otočnými knoflíky na horní ploše. Jediný, velikostí „normální“ ovladač na čelní straně vpředu je přiřazen k jedné, pro ten který efekt typické, funkci. U Grassu je to Gain, u Kompu je to Comp a u Eka je to Time. Navíc je tenhle „normální“ ovladač, velikosti knoflíku na kytaře Gibson, průhledný a senzačně se celý po aktivaci efektu rozsvítí dvěma nenápadnými, jak jinak, miniaturními LED diodami. Za zmínku ještě snad stojí vhodná kovová a bytelná hrazda, jež má chránit otočné „miničumprdlíky“ před šlapající botou. Protože i ta běžná, konfekční, je v porovnání s rozměry pidiefektů botou Goliášovou. Samotné krabice jsou kovovým odlitkem, svou vahou trochu překvapí a připomínají legendární „angličáky“, co všechno vydžely (pamětníci a staromilci znají). Napájení je, k výše uvedeným skutečnostem, možné pouze devítivoltovým adaptérem.
Zvuk
Komp - kompresor, je vybaven true bypassem. Zvuk prochází krabičkou bez napájení a při připojení adaptéru se nic ani nezachvěje, nezmění se, zvuk je pevný a striktně původní. Levý minipoťák je výstupní hlasitost (Volume), pravý tónová clona (Tone), mezi nimi minipřepínač Spark, který stiskem posouvá nastavenou úroveň největšího ovladače komprimace Comp do vyšších frekvencí. Při nastavení Comp na minimum se funkce Spark neprojevuje, ale efekt se dá velmi dobře využít pomocí potenciometru Volume jako decentní nakopávadlo lampového nakresleného zvuku. Zvuk je tlustý, šťavnatě barevný a pořád velmi dynamický. S lehce přidaným ovladačem Comp, asi do jedné třetiny, je výborný na sóla, která ještě přirozeně doznívají. Pro čistý zvuk je to podobné, při stisknutém minitlačítku Spark je jen víc patrný atak po úhozu trsátkem. Tónová clona Tone ve střední poloze odpovídá barvě originálního zvuku, posunem do krajních poloh se nenásilně a přirozeně kloní k zastřenějšímu (vlevo), a naopak ostřejšímu zvuku (vpravo). V nejvyšších nastaveních Compu je tón i u čistého zvuku překvapivě, ale jaksi přirozeně dlouhý, s výrazným a někdy cíleným vytažením ruchů. Například pohyb strun po pražci při vibratu, pohyb kovového bottlenecku apod. Kompresor za jedna.
Firma samozřejmě nabízí „pedálbórdek“.
www.hotoneaudio.com/products/accessories/77.html
... napájecí adaptérek jsem ale neobjevil.
Grass - overdrive. Opět true bypass. S jediným „normálně“ velkým potenciometrem Gain na minimu a levým knoflíkem Volume na maximu se dostanete k původnímu „průchozímu“ zvuku i v aktivním stavu krabičky. Se zvyšujícím se ziskem Gainu se znatelně, ale stále přirozeně mění nakreslení a výsledná hlasitost, kterou je potřeba korigovat pomocí Volume. Charakter zkreslení se po stlačení minispínače BRT má změnit k ostřejšímu (mně se spíše zdálo k hladšímu a krémovějšímu), a pokud se tak děje, je to opět velmi nenásilně přirozené a decentní. Podobné je to s tónovou clonou (pravý minipotenciometr), zde Voice, která spíše určuje barevné spektrum zkreslení. Při Gainu naplno jsou stále obě krajní polohy Voice velmi dobře využitelné k různému pojetí plně zkresleného, přitom stále čitelného zvuku. U zesilovačů s pouze čistým kanálem je Grass skvělá varianta pro zkreslenou alternativu.
Eko - echo, do třetice také true-bypass. „Velký“ průhledný potenciometr Time, při aktivaci nasvícený bíle (u předchozích dvou krabiček modře), ovlivňuje čas mezi jednotlivými ozvěnami. Levý malý Echo pro hlasitost přidaného efektu echa, pravý malý Repeat pro nastavení počtu ozvěn. Minispínačem se stlačením do opakovaného zvuku přidává chorus. V aktivním stavu se při stažené hlasitosti opakovaček průchozí originální zvuk nepatrně zvýrazní ve vyšších středech. Počet ozvěn od jedné k nekonečnu, čas mezi nimi je možné nastavit maximálně asi na půl vteřiny. Dobře se vážou s originálním zvukem a doznívání je plynulé s postupným ubýváním ostrosti zvuku. Doplněním ozvěny o efekt chorusu se lehce zvýší vřelost a prostor opakovaného vzorku. Ještě ve třech čtvrtinách dráhy ovládání četnosti ozvěn jsem se dopočítal pěti opakování, takže konkrétní situaci v konkrétním songu se dá celkem přehledně a snadno přizpůsobit. Opět to svědčí o dobrém navržení rozsahů potenciometrů k praktickému použití, a ne jen k efektnímu předvádění pazvuků.
Všechny testované (na kytaře Gibson a aparátu Marshall JCM 800) krabičky překvapí svým zvukovým projevem, produkují vřelý a přirozený zvuk s prakticky nulovým (Grass a Komp) či zanedbatelným (Eko) ovlivněním procházejícího originálního signálu. Nevýhodou může být nemožnost napájení bateriemi. Přes svoje rozměry působí bytelným dojmem a příjemným překvapením je netradiční, ale velmi dobře viditelná indikace aktivního stavu podsvícením průhledného potenciometru.
Info:
Kytarové efekty Grass, Komp a Eko jsou mini pedály produkující v nadstandardní kvalitě zvuky, ke kterým jsou určeny. Cena je shodná pro všechny tři efekty, a to 1799 Kč.
Plus:
true bypass
vřelý, přirozený analogový zvuk
prakticky navržený rozsah potenciometrů
bytelná konstrukce
indikace aktivity
Mínus:
chybí nezbytný adaptér
pro někoho přeci jen ty pidirozměry pro rychlé nastavení v akci
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Spínání | true bypass |
Hmotnost | 190 g |
Rozměry | 74 x 44 x 44 mm |
Spotřeba Komp/Grass/Eko | 19/9/60 mA |
www: