Heritage Audio BritStip - vysoce kvalitní mikrofonní/DI předzesilovač
Každý, kdo se chce v nahrávání a vytváření nahrávek posunout dál, časem zjistí, že základním předpokladem skvělých náběrů, na které často už v mixu nemusíte sahat, jsou dva přístroje. Dobrý hardwarový předzesilovač, nejlépe s kvalitním ekvalizérem, a pak i kompresor. Pořídit si všechny tři komponenty (pre-amp, ekvalizér a kompresor) naráz stojí větší desítky tisíc. Mnoho lidí v profesionálních i domácích studiích proto sahá k takzvaným channel stripům. Na tomto poli nyní přichází renomovaná španělská firma Heritage Audio s novinkou BritStrip.
Jedná se o vyvrcholením vývoje jejich „neveovského“ předzesilovače série 73JR s funkcí Thru, která umožňuje reamping přes externí zařízení. Samozřejmostí je třípásmový parametrický ekvalizér s laditelným hi-pass filtrem a diodový kompresor s možností externího sidechainu. Pro paralelní kompresi slouží ovládání Blend. Úroveň signálu nebo kompresi můžete kontrolovat pomocí přesného ručkového ukazatele.
Pokud někdo ze čtenářů těchto řádků náhodou neví, co je to channel strip, lze si jej představit tak, že vytáhnete celou „šavli“ z nějakého dobrého analogového pultu a dáte ji do 1U racku. Vedle sebe tak máte pre-amp s ekvalizérem a kompresor, které můžete používat dohromady nebo pouze jednotlivě. Výhodou je mimo jiné i to, že vám odpadne propojování změti kabelů. Především jsou si však jednotlivá zařízení navzájem přizpůsobená.
BritStrip je díky těmto specifikacím ideální do domácího studia, ovšem vývojáři počítali s jeho využitím hlavně ve velkých profesionálních studiích. Důsledně se vyhnuli všem přepínáním pomocí zasunutí konektoru. Každý vstup, výstup, externí SideChain i Link mají svůj samostatný konektor, které lze vyvést na patchpanel. Přepínání vstupů a aktivace externího SideChainu i Linku se pak děje pomocí tlačítek na předním panelu BritStripu.
Pre-amp
BritStrip je umístěn v rackovém 1U zařízení. Jeho hlavní jednotku - pre-amp - převzali vývojáři z legendárního 73JR a doplnili jej o některé užitečné funkce. Mikrofonní i DI vstupy mají svoje vlastní konektory umístěné pod sebou a jejich přepínání se ovládá tlačítky z předního panelu. Předzesilovač je osazen britským výstupním transformátorem Carnhill St Ives. Stejnou značkou své výrobky osazují i AMS Neve nebo Rupert Neve Designs. Nabízí zisk 80 dB, 20 dB pad, otočení fáze a impedanční spínač pro vstup 1200 nebo 300 ohmů. To oceníte především při použití páskových mikrofonů. Něco podobného ostatně již nějakou dobu do svých přístrojů 1073 s velkým úspěchem montuje konkurenční firma BAE (u původních vintage pultů Neve šlo vstup 1200 nebo 300 ohmů přepnout až po rozšroubování celé desky).
Pasivní výstup Thru s možností „odzemnění“ (Lift) umožní poslat signál do další nezávislé cestu signálu nebo reamping.
Ekvalizér
Parametrický ekvalizér v BritStripu nabízí tři nezávislá pásma pro nízké, střední i vysoké kmitočty. U každého lze ladit jeho kmitočet i zdvih/útlum. Krajní pásma můžete přepínat i do módů LowShelf, resp. HighShelf, na středním pásmu lze volit šířku (Q). Vše korunuje laditelný hi-pass filtr s možností nastavení frekvence až do 300 Hz.
Kompresor
Pro hlídání úrovně signálu a „napumpování“ zvuku slouží cenami ověnčený kompresor použitý už v modelu Heritage Successor. Šedesát let starý patent konstrukce nabízí nové funkce s extrémně rychlým atakem i release bez deformace barvy zpracovávaného signálu.
Pro nastavení jeho funkce i zachování dynamiky signálu můžete využít SC filtr zařazený ve zpětné vazbě kompresoru s pěti pečlivě odladěnými průběhy, který odstraní nepříjemné pumpování. K ovládání jiným signálem můžete využít externí vstup SideChain na TRS 6,3 mm. K paralelní kompresi slouží regulátor Blend s možností On/Off pro rychlé porovnání změny signálu.
K optické kontrole chování signálu se v pravé části předního panelu nachází podsvícený ručkový ukazatel, který můžete přepínat do módu ukazatele úrovně signálu (VU) nebo hloubky komprese (Gain Reduction).
Zvuk
Nejprve je třeba zdůraznit, že BritStrip umožňuje volit pořadí řazení ekvalizéru a kompresoru. Můžete signál napřed zpracovat korekčně a pak na něj zavěsit kompresor, nebo jej můžete nejdříve dynamicky ukáznit a pak zpracovat pomocí ekvalizéru. Stejně tak lze aktivovat nebo vypínat externí SideChain pomocí tlačítka na předním panelu. Pro zpracování stereosignálu je možné propojit dva BritStripy pomocí konektorů RCA a k faktickému propojení slouží tlačítko Link.
Musím přiznat, že vše, co jsem BritStripem prohnal, získalo větší zvukovou bohatost. Několikrát jsem měl déjà vu, jako bych seděl při nahrávání některých svých oblíbených písní. Archetypální britský, nebo chcete-li neveovský, zvuk, který se do nástrojů díky pre-ampu přirozeně vpil, se prostě u tohoto modelu nezapře. Zkoušel jsem přes něj nahrát akustické i elektrické kytary sejmuté různými mikrofony, basu přes DI, zaznamenat mluvené slovo či natočit zpěvy. S výsledkem jsem byl vždy velmi spokojený.
Samotný ekvalizér, jenž na pre-amp navazuje, mi pak umožnil pracovat s novou paletou zvukových možností. Například skvěle zafungoval při snímání ženského hlasu, který měl při nahrávání nepříjemnou frekvenci ve středním pásmu. Odstranil jsem ji potlačením 1600 Hz na středech, a výsledek byl skvělý, barva přitom zůstal stejná a hlas zněl celkově lépe.
Podobně se mi ekvalizér osvědčil i pří snímání kytarového komba. Jeho základní zvuk měl v nahrávce příliš basů, a naopak lehce postrádal něco ve středech. Nejprve jsem zkoušel jiné polohy mikrofonu, když ani to nepomohlo, zapnul jsem na BritStripu ekvalizér a za pár sekund se mi hučivé basy podařilo vypreparovat. Když jsem pak na středech lehce přidal 3200 Hz, zvuk byl perfektní a celý se otevřel. Přitom vůbec nenaboural původní zvukovou architekturu vintage kombinace kytara-aparát. Byl charakterem stejný, a navíc lepší, a u závěrečného mixu s ním nebylo potřeba nic dalšího dělat.
Stejně friendly se jevil i kompresor. Kromě barvy se mi u něj líbily výborné středy, které lehce dodával, hlavně tedy u vokálů a basy. Jak už jsem psal minulý měsíc u recenze kompresoru Bluey, ve srovnání s levnějšími kompresory, kde je třeba otáčet knoflíky a hledat jedno nastavení, které funguje, i tady znělo s BritStripem v podstatě všechno dobře. Navíc jsem se díky jeho citlivému nastavení dokázal vyhnout často nepřirozeně pumpujícím náběrům, které jsou slyšet u levnějších zařízení.
Závěr
Celkově vzato je BritStrip naprosto skvělý channnel strip, zvláště pokud se pídíte po jednom konkrétním „britském“ ikonickém vintage zvuku. Vřele jej doporučuji každému, kdo nahrává akustické nástroje a zpěv. BritStrip je prostě „padesát let“ analogového designu v jednom 1U racku. Do digitálního světa nahrávek dokáže vtisknou analogový otisk starých časů, ale navíc má vychytávky, které původní výrobky ani nemohly mít. A jestli se toto vše za danou cenu vyplatí? To už je otázka pro vás.
Info:
Heritage Audio BritStrip je vysoce kvalitní, tří stupňovým mikrofonní/DI předzesilovač ve stylu neveovských modelů 73 s 80 dB ziskem, rozšířený o „třiasedmdesátkový“ ekvalizér a kompresor s diodovým můstkem. Cena je 62 390 Kč.
Plus:
kvalitní zvuk
tři přístroje v jednom 1U racku
pre-amp, který „zahřívá“ a vylepšuje zvuk
kompresor vysoké třídy
přirozeně znějící korekce
kvalitní konstrukce a použité komponenty
ručně vinuté transformátory Carnhill
klasicky retro design
intuitivní ovládání
Mínus:
cena
Technická specifikace
Channel Strip s mic/line/DI pre-ampem, ekvalizérem a kompresorem
transformátory Carnhill na vstupu i výstupu
fantomové napájení +48 V
Pad, Line/DI, výstup Thru s odzeměním (Lift)
třípásmový ekvalizér s možností Peak/Shelf a laditelným hi-pass filtrem
diodový můstkový kompresor/limitér
nezávislý mikrofonní, linkový a DI vstup
sidechain s SC. filtrem, insert
Blend pro paralelní kompresi
přesný ručkový ukazatel úrovně / komprese
Předzesilovač | |
transformátory | Carnhill na vstupech i výstupech |
mikrofonní vstup | volitelná impedance 1200 Ω a 300 Ω |
linkový vstup | impedance 10 kΩ |
DI nesymetrický nástrojový vstup | impedance >2 MOΩ |
výstupní impedance | <75 Ω |
max. výstupní úroveň | > +26 dBu do 600 Ω |
frekvenční rozsah | 20 Hz (+0,3 dB) až 20 KHz (-0,2 dB) |
zkreslení THD | <0,025 % při 1 kHz, <0,05 % při 100 Hz |
maximální zisk | >80 dB |
šum | <-125 dBu EIN |
Ekvalizér | |
nízké kmitočty | 60–120 Hz, typ LowShelf/Peak |
středové pásmo | 0,36–7,2 kHz, s přepínatelnou šířkou Q |
vysoké kmitočty | 10–16 kHz, typ HighShelf/Peak |
HiPass indukční filtr | 0–300 Hz |
Kompresor | |
konstrukce | na bázi diodového můstku |
charakter | vintage díky zdůraznění sudých harmonických, čistý zvuk díky potlačení lichých harmonických |
ratio (poměr) | 1,5:1 až 10:1 |
attack (náběh) | slow/fast – bez přechodových artefaktů |
release (uvolnění) | 50–400 ms, auto |
make up | 0 až +20 dB |
SideChain | interní, externí s možností korekce pomocí SC. filtru |
Sidechain Send a Return | může fungovat i jako insert |
blend control | paralelní komprese s možností On/Off |
Vstupy | |
mikrofonní vstup | XLR (zadní panel) |
linkový vstup | XLR (zadní panel) |
DI nástrojový vstup | TS jack 6,3 mm (přední panel) |
SideChain return vstup | TS jack 6,3 mm (zadní panel) |
link | RCA (zadní panel) |
Výstupy | |
linkový výstup | XLR (zadní panel) |
reamp | TS jack 6,3 mm (přední panel) |
SideChain Send | TS jack 6,3 mm (zadní panel) |
Další vlastnosti
ručkový VU metr s možností zobrazení Gain Redukce
diskrétní konstrukce
ovládací prvky s aretacemi pro snadné nastavení hodnot