Hartke Kickback 15 - jednoduše vybavené baskytarové kombo
Jednoduchost a síla, která vám nakope „back“
Na úvod testu baskytarového (možná přesněji basového) komba od amerického výrobce Hartke / Samson Technologies Corp. si dovolím neskromně prohlásit, že patnáctipalcových basových komb jsem poznal hodně. Patnáctku kombo považuji za základní aparát baskytaristy, který hraje převážně rockovou muziku v klubech a nemá problém se svým egem, stejně jako ho nemají jeho spoluhráči. A samozřejmě vyhovuje mu dunivá a „pomalejší“ charakteristika zvuku, která leze z velkého reproduktoru.
Baví mě to, že na kombech soudobých výrobců můžeme téměř vždy najít nějakou přednost, kterou se nás daný aparát snaží zaujmout v moři konkurence. Tak třeba u Peavey MAX je to zejména funkce Psychoacoustics Technology, která pocitově zmohutňuje zvuk při nízké hlasitosti, u komb z řady BG od TC Electronic to je, kromě jiného, funkce Toneprint umožňující nahrát do komba efekty přednastavené známými muzikanty, u komb Warwick BC je to schopnost velmi čistého a silného zvuku i při malých rozměrech a výkonech. A svou přednost má i Harke Kickback 15. Je to jeho síla. Jednoduchost a síla. Pozor, nesnažím se říci „v jednoduchosti je síla“, říkám „jednoduchost a síla“.
Setkáváme se tu s výkonem 500 W, což nalezneme jen u mála komb. Zvlášť při těchto - na patnáctku zcela běžných - rozměrech a hmotnosti 16,2 kilogramů. To opravdu není moc, vzpomeňme na patnáctku od Peavey, ta má třiadvacet kilo!
Kdyby mi do tohoto článku mluvil někdo od firmy Hartke, asi by hned přispěchal se sdělením, že další unikátní vlastností jejich komba je zkosení zadní desky tak, že kombo můžeme nejen postavit svisle ale i překotit dozadu, aby reproduktor směřoval šikmo nahoru a hráč se dobře slyšel. Firma to jako výjimečnou vlastnost „prodává“ už na krabici od aparátu. Pro mě je to trochu zívačka. Tedy, je to fakt skvělá vychytávka, ale vůbec ne unikátní. Právě taková byla moje patnáctka od Laney, kterou jsme já a pak hardcoreová kapela mého bráchy tahali po pódiích dobrých patnáct let.
Pojďme se podívat na ovládací panel na čele komba. Tohle vás nevyděsí, je to prosté: Máme tu zleva vstup na jack, pak knoflík Volume. (Kombo nenabízí dva ovladače - gain a master volume - ale zkrátka jen knoflík hlasitosti. Jakýpak s tím...). Pak tu máme tlačítko Shape, kterým zapínáme ekvalizační funkci shape, jejíž potenciometr je hned vedle. Shape zesiluje o 20 dB frekvenční oblast, kterou vybereme knoflíkem. Kdybychom si to představili graficky, knoflíkem posouváme vrchol ekvalizační křivky v rozmezí od 100 do 900 Hz.
S firmou Hartke spolupracuje fenomenální baskytarista Victor Wooten, není tady překvapivé, že se občas někde s nějakým produktem Hartke objeví. S Kickaback 112 (menší sourozenec testovaného komba) jej můžete vidět na YouTube. Za pozornost stojí také Vlog #332 baskytaristy Janka Gwizdaly. Wooten tam předvádí parádní funky, a to na kontrabas. A i tady hraje přes kombo Hartke, jde zřejmě o starší model než Kickback, i když podobného tvaru.
Další knoflíky jsou standardní basy, středy a výšky. Popis na předním panelu nám říká, že ve střední poloze daného potenciometru máme u basů 70 Hz, u středů 700 Hz a u výšek 5 KHz. Shape a tento třípásmový ekvalizér fungují zároveň, takže barvu zvuku můžeme tvarovat opravdu variabilně.
Dále na předním panelu nalezneme výstup XLR, výstup pro sluchátka (samici pro velký jack) a vypínač. Nezapomeňme mrknout na zadní stranu komba, najdeme tam výstup pro externí box (4 Ω). To je vše. Chybí vám něco? Ano, samozřejmě jiná komba toho často nabízejí více. Hodil by se například vstup aux, abychom mohli jamovat s nahrávkou. Možná byste chtěli kompresor, overdrive nebo nějaký modulační efekt. Nebo ladičku. Ale proč prostě nemít úplně jednoduché kombo? K čemu byste pak měli všechny ty stomboxy a pre-ampy, které si tak rádi kupujete? Mimochodem Hartke je taky „umí“, a skvěle.
Zahrajme si trochu
K testování komba jsem přistoupil frajersky tak, že jsem nejprve vůbec nečetl návod ani se nedíval na žádná produktová videa, abych se nenechal ničím ovlivnit. No, mohl jsem do toho manuálu mrknout, netrvalo by mi pak tak dlouho hledání toho správného zvuku. Tedy ne že bych nacházel jenom špatné. Funkce Shape a tři další frekvenční potenciometry totiž umožňují nakroutit velkou variabilitu zvuku. Shape také můžeme vypnout a pomocí ovladačů basů, středů a výšek upravovat nezměněný frekvenční výstup z nástroje.
Manuál je dobrým pomocníkem v tom, že radí tři velmi účelné příklady nastavení, a to modern rock, classic rock a vintage deep bass. Jejich názvy dobře popisují daný zvuk. A od nich se lze odpíchnut k hledání vlastního zvuku. Ať už na kombu nastavíte cokoliv, jeho zásadní charakteristika se projeví vždy: Volume budete jen tak šimrat, protože aparát je opravdu silný. Na zkoušce s kapelou jsem si užíval jeho potenciálu. Ať už to kytaristé a bubeník ženou do jakýchkoliv hlasitostí, Harke mi zezadu říká: Jsem tady kámo, neboj, podržím tě, mám na to spoustu síly.
A s jeho výkonem a schopností nezkresleně vydržet a přenášet hluboké frekvence souvisí i to, že velmi dobře spolupracovalo s oktáverem.
Info:
Hartke Kickback 115 je jednoduše vybavené baskytarové kombo s nezvykle silným výkonem 500 W. Je to nevelký parťák, který baskytaristu podpoří i ve velmi hlučné kapele.
Cena je 9990 Kč.
Plus:
velmi silné kombo
standardní rozměry patnáctipalcového komba, nízká hmotnost
kvalitní všestranný zvuk, nezkreslený přenos hlubokých frekvencí
Mínus:
velmi strohá výbava
Technická specifikace
výkon | 500 W peak, 250 W RMS |
reproduktor | 1x 15” HyDrive bass speaker (neodymový) |
ovládání | třípásmový ekvalizér, Shape Control |
hmotnost | 16,2 kg |
rozměry | 425 x 446 x 540 mm |
http://www.samsontech.com/hartke/products/combos/kickback-combos/kickbackkb15/