Hagstrom Viking Bass - semiakustická baskytara

Hagstrom Viking Bass - semiakustická baskytara
Hagstrom Viking Bass - semiakustická baskytara

V době, kdy je v módě všechno retro a vintage, není divu, když hromada výrobců přichází se semiakustickými nástroji všech možných tvarů a vlastností. Důraz na vintage je ovšem všudypřítomný.

Není proto překvapením, že se firma Hagstrom, jinak velký příznivec retro modelů, rozhodla vzkřísit semiakustickou baskytaru Concorde, kterou vyráběli v šedesátých letech. Tentokrát pod jménem Viking Bass a s vybavením, které potěší nejen staromilce.

 

Popis

Hagstrom Viking je semiakustická baskytara, jejíž tělo se dvěma výřezy ve tvaru f a luby jsou vyrobené z javoru. Lepený krk je z tvrdého kanadského javoru. Hmatník je vyroben z tvrdého dřevěného kompozitu resinator a osazen je jednadvaceti pražci a obdélníkovými, perleťovými pozičními značkami. Čtyřicet milimetrů široký nultý pražec je černý Tusq XL  od Graph Techu. Menzura hmatníku je zmenšená na 781 mm a dobře tak na oko pasuje k tělu. Krk je vyztužen prutem H-expander. Klasická hlava Hagstrom je osazena litou a uzavřenou ladicí mechanikou Hagstrom 22 : 1 a ozdobena je ornamentem ve tvaru lilie a logem firmy. Je tu také krytka s názvem typu basy, pod níž najdeme nastavování výztuhového prutu krku.

 

Tělo je osazeno kobylkou Long Travel Tune-O-Matic a struníkem Hagstrom Trapeze Tail, obojí citlivě ladí k retro vzhledu. Ke snímání zvuku jsou použity snímače Hagstrom DynaRail Viking a k úpravě zvuku slouží čtyři potenciometry, dvakrát hlasitost, pro každý snímač zvlášť, a dvě tónové clony. Navíc je tu šestipolohový přepínač snímačů. Pod snímači je ještě upevněn pickguard chránící tělo při hře trsátkem. Jak tělo, tak krk a hlava jsou ještě ozdobeny bílým lemováním.

 

Hratelnost

Díky kratší menzuře je pro baskytaristu zvyklého na klasickou menzuru zpočátku trochu problém přizpůsobit se. Nicméně po chvilce hraní si člověk zvykne a spíš si užívá, že lze bez námahy použít kytarový prstoklad i v základní poloze. Díky kratší menzuře a velkému tělu basa dobře drží a nijak výrazně se nepřevažuje, díky ergonomické zadní desce navíc pohodlně sedí na těle hráče.

 

Krk baskytary padne dobře do ruky a i k poslednímu pražci se člověk dostane pohodlně. Osobně se mi hrálo lépe na kobylkový snímač, protože jsem si mohl ruku opřít o bok nástroje. Na přední snímač už jsem si ji musel položit na tělo a nebyl jsem si vůbec jistý.

 

Co se týče hracích technik, tak je samozřejmé, že se skvěle hraje jak klasickou prstovou technikou, tak trsátkem. Nebyl problém s tappingem - basa měla navíc nízký dohmat, takže se hrálo opravdu pohodlně. Samozřejmě fungoval výborně i reggae palec. O něco hůře fungoval slap, kdy pickquard docela bránil pohodlnému vytrhávání strun. Ale upřímně, tenhle nástroj nejspíš k takové hře není vůbec určen.

 

Zvuk

Jakkoli basa vypadá skvěle a hraje se na ni ještě lépe, její kouzlo je právě ve zvuku. Prvním testem prošla ještě před zapojením, neboť semiakustické nástroje zní výborně i na sucho a tento nástroj nebyl výjimkou. Basa má hezký tón, na sucho spíše přenáší „kovový“ zvuk strun a je jen hlasitější než klasická elektrická baskytara. Není ale zase natolik hlasitá, aby rušila sousedy, když se takhle rozhodnete cvičit.

 

Po zapojení přijde teprve to pravé. Především díky přepínači snímačů totiž dostanete celou škálu různých zvuků, od očekávaných vintage až po ty moderní. Přepínač snímačů má šest poloh a každá z nich vás okouzlí něčím jiným. K dispozici jsou vlastně single coily - každý snímač zvlášť a oba dohromady - a humbuckery - opět každý zvlášť a oba dohromady. A když k tomu připočteme ještě možnosti nastavení díky potenciometrům hlasitostí a tónových filtrů, dostaneme se k úctyhodné paletě zvuků.

 

Vedle klasického soulového zvuku šedesátých let dostaneme z basy i moderní a ostrý zvuk a všechno mezi tím. Navíc, ať už máte jakékoliv nastavení, zvuk baskytary je čistý a čitelný a dobře se prosazuje. Vintage tóny člověk dostane, když použije snímač u krku, tón je pěkně kulatý a s krásným, hladkým průběhem a lehce zastřenou náladou, prostě téměř kontrabasový tón. Je tedy ideální do soulu a r ‘n’ b. Hned vedlejší nastavení je ale na zadní snímač a tón tak získá na jiskrnosti a větším ataku a skvěle se tak hodí do rocku nebo punku. Tam, kde vás přední snímač nutí hrát za dobou, zadní snímač vás žene dopředu. Každé nastavení má něco jedinečného a každé najde své použití v praxi, záleží jen na hráči, co mu do čeho bude pasovat.

 

Závěrečné hodnocení

Osobně mě tahle baskytara bavila jak tím, jak se na ni hrálo, tak tím, jaké poskytovala zvuky. Je všestranná a dá se na ni uhrát opravdu hodně. Asi bych ji nepoužíval do metalu nebo do funku (ale zase proč ne, že, jak je ctěná libost), ale přijde mi vhodná do soulu a r ‘n’ b, stejně tak do rocku, punku, britských kytarovek či do country. Cena je, myslím, velmi solidní a odpovídá možnostem nástroje. Výhodou oproti jiným semiakustickým baskytarám je již zmiňovaná všestrannost. Tady si prostě lze vybrat, jak bude basa znít. Jako jediné významnější mínus bych viděl fakt, že se nedodává s gigbagem.

 

Info:

Hagstrom Viking Bass je semiakustická baskytara s všestranným zvukovým využitím. Cena je 16 690 Kč.

 

Plus:

zvuková všestrannost

vzhled

kvalita tónu

 

Mínus:

není vhodná na slap

nedodává se s gigbagem

 

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Tělo poloduté, javor
Krk kanadský tvrdý javor
Hmatník dřevěný kompozit resinator
Nultý pražec Graph Tech Tusq XL, 40 mm
Počet pražců 21
Cenzura 781 mm
Ladicí mechanika Hagstrom 22 : 1, litá, uzavřená
Kobylka Long Travel Tune-O-Matic
Struník Hagstrom Trapeze
Snímače 2x Hagstrom DynaRail
Potenciometry 2x hlasitost, 2x tónová clona
Přepínač snímačů šestipolohový
Hmotnost 4,1 kg

 

www:

hagstromguitars.eu/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=101&category_id=25&Itemid=23

Psáno pro časopis Muzikus