Hagstrom Super Swede - elektrická kytara typu Les Paul
Hagstrom Super Swede
V minulosti jsme si již představili několik modelů elektrických kytar a baskytar švédské společnosti Hagstrom. Dnes tuto řadu rozšíříme o další nástroj - dostáváme se na kobylku elektrické kytaře s označením Super Swede. Původní modely série Swede spatřily světlo světa již na konci sedmdesátých let minulého století a jsou dodnes považovány za jakousi vlajkovou loď této společnosti.
Design a provedení
Super Swede vychází svým designem z klasického Les Paula. Zatímco u modelu Ultra Swede, který jsme testovali minule, se dá hovořit o pouhé inspiraci Les Paulem obohacenou o nové moderní prvky, Super Swede je prostě Les Paul a hotovo, žádné velké experimenty. Výběr je však opravdu velký - nabízí množství barevných provedení i modely pro levoruké kytaristy. V každé z dostupných barev má kytara zcela originální „look“, jak se můžete přesvědčit na stránkách výrobce - v různých sunburstových odstínech působí klasickým vintage dojmem, v barvě černé vypadá velmi neobvykle. A konečně kousek v bílém hávu, který se mi dostal do rukou, působí podle mě zcela impozantně. Tolik na první pohled a nyní se pojďme podívat blíže.
Masivní tělo nástroje je vyrobeno z mahagonu s černě lemovaným desetimilimetrovým javorovým topem, vše kryto polyesterovým lakem. Krk je též z mahagonového dřeva a je k tělu přilepen. K výrobě hmatníku byl užit tzv. resinator - první ze dvou unikátních komponentů a patentů firmy Hagstrom. Pro čtenáře, kterým unikly předchozí testy nástrojů této značky, si pojďme zopakovat, že se jedná o jedinečný dřevěný kompozit, který má v mnohém lepší vlastnosti než jindy hojně užívaný eben. Druhým ze zmíněných prvků je speciální výztuha krku H-expander, zaručující stabilitu nástroje a eliminující deformaci krku. Menzura nástroje je 648 milimetrů, nebo chcete-li, 25,5 palce. Hmatník je osazen dvaadvaceti pražci Jumbo Medium s perleťovými orientačními značkami ve tvaru zaobleného obdélníku.
Model Super Swede je vybaven dvěma humbuckery Hagstrom Custom 58, mezi kterými přepínáme pomocí třípolohového switche umístěného na vrchu těla nástroje, popř. je můžeme rozepnout na jednocívkové singly pomocí dalšího dvoupolohového minipřepínače. A pro úplnost ovladačů elektroniky máme k dispozici dva potenciometry volume a dva pro tónovou clonu - pro každý snímač zvlášť. Struny jsou uchyceny v ladicích mechanikách Hagstrom 18 : 1 Die-Cast a vedou přes pevnou kobylku Long Travel Tune-O-Matic do stopbaru, veškerý tento hardware je chromovaný. No a to by mohlo být vše k popisu nástroje... Vlastně ne, ještě tu máme nezbytný lespaulovský pickguard, česky „slinták“ neboli vyvýšenou destičku pro dopad trsátka, bránící poškrábání těla nástroje. Tak, a nyní si pojďme konečně na kytaru zahrát.
Zvuk a hratelnost
Již při hře nasucho je znát skvělá rezonance nástroje, zmíněný H-expander vedoucí skrze celý krk kytary odvádí svou práci. Kytaru jsem zapojil do pololampového komba a nejprve vyzkoušel čistý zvuk při různém nastavení snímačů. Nástroj má plný a hřejivý tón s dobrým sustainem a především v nastavení Rhytm (snímač u krku) produkuje krásně vintage zabarvený zvuk jako stvořený pro bluesovou a jazzovou kytaru. Při zkreslení má zvuk příjemnou jiskru, a ať už je to vyzdvihovaným materiálem hmatníku či výztuhou krku nebo vším dohromady, každý tón zní stejně výrazně a bohatě, bez jakýchkoli hluchých míst. Pokud jde o hratelnost, měl jsem z kytary také výborný pocit. Ladění perfektně drží, pohyb na hmatníku je komfortní, pouze pro zdatné sólisty musím zmínit obtížný přístup ke třem nejvyšším polohám hmatníku.
Často jsem s oblibou žertoval, že na kytary typu Les Paul hrají jen opravdoví chlapi, ještě než jsem sám přesedlal na superstrat. Měl jsem ovšem pochopitelně na mysli Slashe či Zakka Wyldeho. V případě tohoto nástroje si však opravdu připravte svaly. Jeho přesnou hmotnost jsem sice nikde uvedenou nenalezl, ale vězte, že se nejedná o žádné pírko, myslím, že na těžší nástroj jsem si zatím nezahrál. Ale i když poslední dvě zmíněné vlastnosti dávám do kolonky negativ, jejich minusovost je samozřejmě značně relativní.
Závěrem
Hagstrom Super Swede je ve své cenové kategorii velmi kvalitním nástrojem spojujícím klasický vzhled s vynikajícími zvukovými vlastnostmi. Jeho žánrové využití samozřejmě není nikterak omezené, ale myslím, že potěší především bluesrockové a jazzové kytaristy.
Info:
Hagstrom Super Swede je elektrická kytara typu Les Paul vhodná především pro rockovou, bluesovou a jazzovou hudbu. Vyrábí se v Číně, její orientační cena je 13 790 Kč.
Plus:
design
zvuk
cena
Mínus:
velká hmotnost
obtížný přístup k nejvyšším polohám hmatníku
tělo: magahon, top desetimilimetrový konturovaný javor
krk: mahagon, lepený
výztuha krku: H-expander
hmatník: resinator
orientační značky: Hagstrom Pearl Block
menzura: 648 mm
pražce: 22 Medium Jumbo
ladicí mechanika: Hagstrom 18 : 1 Die Cast
snímače: 2x Hagstrom Custom 58
ovladače: 2x Volume, 2x Tone, 1x třípolohový přepínač snímačů, 1x dvoupolohový rozpínač snímačů
kobylka: Long Travel Tune-O-Matic
barevná provedení: White, Black Gloss, Cosmic Black Burst, Amber Sunburst, Cherry Sunburst, Vintage Sunburst, Wild Cherry Transparent Flame Maple
Společnost Hagstrom sídlí ve švédském Älvdalenu, kde ji v roce 1925 založil Albin Hagström a zpočátku se zabývala dovozem a výrobou akordeonů. Od roku 1958 se zaměřuje na vývoj elektrických kytar, baskytar a aparatur. Současná produkce Hagstrom udržuje přísné standardy kvality při zachování většiny svých originálních prvků, jimiž tento výrobce proslul až do poloviny osmdesátých let. Tehdy byla výroba na více než dvacet let ukončena, přesněji do roku 2004. V roce 1967 převzal vedení společnosti Albinův syn Karl Erik Hagström, který má dodnes poslední slovo při schvalování designu nástrojů či výroby snímačů. Dřevo k výrobě nástrojů pochází ze Severní Ameriky, hardware zajišťují přední dodavatelé ze Spojených Států a Koreje. Pokud by vás zajímala podrobná historie firmy, obstarejte si prosincový Muzikus!