Hagstrom HB8 - návrat osmistrunné legendy

Hagstrom HB8 - návrat osmistrunné legendy
Hagstrom HB8 - návrat osmistrunné legendy

Někdy se stane, že se vám do ruky dostane nástroj po všech stránkách netypický. Nelze k němu potom přistupovat jako ke standardnímu nástroji, ale musíte tato jeho specifika respektovat a slevit ze svých požadavků. Tedy ani ne tak slevit, jako přehodnotit svůj dosavadní postoj a dívat se na ten nástroj z trochu jiného hlediska. Příkladem je i osmistrunná baskytara Hagstrom HB8.

Pamětníci si možná vzpomenout, jaký její předchůdkyně vyvolala ohlas. Když ji na konci šedesátých let uváděli z firmy Hagstrom na trh, pravděpodobně vůbec netušili, do čeho se pouští. Baskytara si prakticky ihned získala příznivce z nejvyšší muzikantské špičky - příkladem mohou být jména jako John Paul Jones, Mike Rutherford nebo Jimi Hendrix. Ne náhodou se potom stala vyhledávaným sběratelským a raritním kusem. My se dnes podíváme na její následovnici z minulého roku.

 

Konstrukce

Hagstrom HB8 se od své předchůdkyně přeci jen liší. Přestože je na ní patrná snaha o vintage vzhled, s legendární sestrou ji pojí snad jen těch osm strun.

 

Celomasivní tělo je vyrobeno ze 44 milimetrů silného mahagonu. Krk je tenký, montovaný (použity jsou čtyři šrouby) a je vyroben z kanadského javoru. Jako výztuhový prut je vložen H-Expander. Na hmatník je použito speciální dřevěný kompozit resinator, který se v současné době používá na všech kytarách Hagstrom. Hmatník je vykládán šest milimetrů širokými perleťovými značkami poloh. Značky poloh jsou i po straně krku. Krk má zkrácenou menzuru 30,75” (778 mm) a osazen je 21 niklovými pražci. Rozteč strun je 40 mm na nultém pražci a 58 mm na dvanáctém. Nultý pražec je od firmy Graphtech a nese označení Black Tusq. Je to samomazací nultý pražec vyrobený z umělé slonoviny, impregnovaný teflonem. Hardware je chromovaný. Ladicí mechanika má přenosový poměr 17 : 1. Kobylka je osmistrunný speciál, kdy jsou všechny struny vedeny skrz tělo.

 

Elektronika baskytary je pasivní a basa je osazena dvěma humbuckery Hagstrom HBR-1025B/N DynaRail Alnico 5. K ovládání elektroniky slouží tři potenciometry - jeden ovládá celkovou hlasitost, druhým se nastavuje tón a třetí je šestipolohový přepínač snímačů.

 

Testovaná baskytara byl pokryta černým polyesterovým lakem. Na těle byl připevněn pickguard - rovněž černý, ale s bílým okrajem. Hlava je klasický Hagstrom s perleťovým lemem, perleťovým logem společnosti a také s perleťovou ozdobnou grafikou.

 

Hra a zvuk

Když hrajete na osm strun, musíte tomu adekvátně přizpůsobit styl hry. Přirozeně odpadají technické ekvilibristiky ve slapu či tappingu. Na basu se dá kvalitně hrát jen klasickou hrou prsty nebo trsátkem. Pohodlnost hry je zaručena hned několika způsoby. Za prvé je to tenký krk, který umožňuje rychlost a nenáročnou hru. A za druhé je to kratší menzura, což v praxi znamená, že se nemusíte tolik namáhat a dávat prsty daleko od sebe. Druhou věcí je ovšem nutnost mačkat dvojici strun zároveň. Vyžaduje to určitý čas, než si prsty zvyknou a samozřejmě je nutno se soustředit na každý jednotlivý tón. Maličko mi u téhle basy vadilo, že lehce přepadávala na hlavu (osobně jsem na to dost alergický), ale při velikosti hlavy, na které je navíc umístěno osm ladicích kolíků, je to jen přirozené. Nepříliš dobré mi také připadlo umístění úchytu popruhu na spodní straně vrchního rohu basy.

 

Zvukově se basa pohybuje ve středních frekvencích, v každé poloze přepínače snímačů má nějakou zajímavou zvukovou charakteristiku, ať je to třeba suchý tón na zadním snímači nebo teplý a tlustý tón na předním a samozřejmě všechny přechodové fáze mezi nimi. Zajímavý efekt ovšem poskytuje druhá struna (tedy ta, která tu původní zdvojuje). Přestože ke stejnému efektu slouží i octaver, tady je to přeci jen něco jiného. Zvuk je výraznější a čitelnější, také by se dalo napsat, že je uvěřitelnější. Prostě nevzniká umělým způsobem (ať už analogově nebo digitálně), ale přirozenou cestou. Osobně mi připadla basa nejlepší v kombinaci s nějakým efektem. Výborně působila s lampovým kompresorem, fung(k)ovala s filterem, ale i použití distortionu nebo overdrivu nebylo od věci.

 

Tím jsme se vlastně dostali i k možnému použití. Určitě je vhodná do takových stylů, jako je funk, zvláště ten dřevní - konečně většina funkerů používá octaver, takže kombinace s filterem je na místě. Určitě je vhodná všude tam, kde je třeba zahustit muziku, takže pokud hrajete v triu a po base se žádá, aby i vytvářela plochy, lze využít tento nástroj. No a alespoň do třetice se se zkreslením hodí do tvrdších žánrů. Jen si zkuste zahrát nějaký rif se zkreslenou osmistrunkou, a uvidíte ten mazec.

 

Závěr

Co tedy říci závěrem? Je mi jasné, že čeští hudebníci nejsou příliš nakloněni experimentům. Ale určitě stojí za to se s touto basou alespoň seznámit. Když pomineme převažování na hlavu, jedná se o zdařilý nástroj za slušné peníze. Lze na něj hrát především klasicky prsty a trsátkem. Dobře zahustí výsledný zvuk a v kombinaci s krabičkami bude určitě platným instrumentem.

 

Info:

Baskytara Hagstrom HB8 je osmistrunná baskytara (každá struna je zdvojená strunou o oktávou vyšší) se středovým zvukem. Vhodná pro funk, rock a tvrdší styly. Cena 12 990 včetně DPH.

 

Plus:

unikátní zvuk

v určitých stylech nedocenitelná

cena

 

Mínus:

převažování na hlavu

zdlouhavé ladění

 

tělo: mahagon

krk: montovaný, kanadský javor

hmatník: resinator

pražce: 21, niklové

nultý pražec: Graphtech Black Tusq

menzura: 30,75” (778 mm)

rozteč: 40 mm (0), 58 mm (12)

elektronika: pasivní

snímače: 2 x Hagstrom HBR-1025B/N DynaRail Alnico 5

potenciometry: 1 x hlasitost, 1 x tón, 1 x přepínač snímačů

 

Na nástroje Hagstrom hrál i Frank Zappa. Ten se navíc účastnil reklamní kampaně, která měla za úkol představit Hagstrom v Americe, a to nejen jako kytarista hrající na Hagstrom, ale i jako producent a reklamní návrhář. Navrhl několik plakátů a byl spolutvůrcem spotu do rádia. Frank Zappa totiž vlastnil i reklamní kancelář, která dostala tuto kampaň na starost.

Psáno pro časopis Muzikus