Gretsch New Classic - řada bicích s "vintage" designem, ale s moderní konstrukcí a zvukem

Gretsch New Classic - "řada bicích s ""vintage"" designem, ale s moderní konstrukcí a zvukem"
Gretsch New Classic - "řada bicích s ""vintage"" designem, ale s moderní konstrukcí a zvukem"

Mám slabost pro bubny zvané "vintage", tj. staré klasické bicí nástroje, nejlépe z 50. až 70. let. Doma mám bicí soupravu Rogers z roku 1969 a malé klubovky Gretsch Catalina Elite Club se šestnáctipalcovým kopáčkem. Gretsch - nová klasika

Mohl jsem říci, není už třeba více hledat, mohu být spokojen. Avšak jen do doby, než jsem spatřil a zahrál si na zbrusu nový počin firmy, za kterou jsou desítky let tradice výroby kvalitních bicích nástrojů... Moji rodinku bicích souprav tak doplnila souprava Gretsch New Classic, kterým také tento test věnuji.

 

Povrchová úprava

Už na první pohled jsou to nástroje elegantní. Soupravy New Classic můžete dostat v několika povrchových úpravách. Základ je sedm standardních povrchových úprav - Standard Finished: Deep Chery, Black Fade, Graphite Sparkle, Ivory Maryne Pearl, Satin Natural a Merlot Sparkle. Povrchová úprava Deluxe - je nadstandardní úprava, a za příplatek. Souprava s povrchovou úpravou Vintage Glass Nitron, stříbrno-bronzovou perleťovou nitron fólií, evokuje vzpomínky na "staré dobré" povrchy klasických bicích souprav z jazzových klubů. Takový bonbónek je malé bronzové logo firmy, připevněné na těle každého bubnu. Je kopií loga, které zdobilo tyto nástroje už před desetiletími.

I když klasický "vintage" styl připomíná doby minulé, jedná se o bubny moderní, se silným, sytým otevřeným zvukem, kde i mechanika nám dá jasně na srozuměnou, že jsou to bicí komfortní, patřící do 21. století.

 

Materiál a zvuk

K zásadním změnám dochází již ve stavbě korpusů bubnů, které jsou vyrobeny ze šesti, osmi a deseti vrstev amerického javoru s tloušťkou korpusů 4,8 mm, 5,7 mm, 6,6 mm, 7,5 mm, 9,1 mm a 10 mm. S přibývajícím průměrem jednotlivých bubnů rostou i tloušťky korpusu. Vnitřní stěny jsou vylakovány stříbrným nátěrem pro kvalitní projekci zvuku. Jednotlivé tom tomy mají velmi silný, přirozený, jasný a otevřený zvuk.

Jelikož hraji na svoji soupravu hlavně latiny, ladím 14 x 14" floor tom a 12 x 8" tom tom do hlubších poloh, abych mohl hrát rytmy imitující například brazilská surda ze samby, nebo melodie kong... Kromě klasického doprovodu hraji na soupravu také melodie, kde tóny tom tomů hrají velmi důležitou roli. Škála tónů je velmi široká, ať se hraje metličkami, špejlemi, či forte-paličkami. Lahůdkou je zvuk basového bubnu a snare drumu.

Ve velmi kompaktním zvuku 18 x 14" basového bubnu (osm vrstev - 9,1 mm), se snoubí měkký, ale stále silný bas s celou škálou tónů, které dodávají výslednému zvuku razanci. Na zvuku se pozitivně odráží fakt, že do těla není z vrchu vrtáno, není vsazena mechanika, aby nesla téčko s uchycenými tomy. Ty se zavěšují zvlášť, třeba na stojany od činelů. Tón basového bubnu nese a podbarvuje ve správné intenzitě zvuk zbytku soupravy a tvrdí tak vše nad sebou.

Malý bubínek 14 x 5,5", vyrobený z deseti vrstev o síle 10 mm jen přirozeně doplňuje sytý a ve svém tónovém spektru široký zvuk soupravy. Tón má při úderu do středu temnější, přesto že jsem zvyklý ladit spíše do vyšších poloh. Při hře přes ráfek dostanete silný zvonivý tón, podbarvený však vždy hlubšími podtóny.

Celé bubny znějí velmi sytě, barevně a hlavně kompaktně. Nikde nic netrčí, poměry jsou ideální.

Zvuk přirozeně podtrhují kvalitní pískové blány Evans, kterými jsou všechny bubny už při nákupu, osazeny.

 

Mechanika

Mechanika je velmi komfortní, nic není ponecháno náhodě, na vše je myšleno, a hlavně vše je domyšleno.

Bubny mají vyšší ráfky (podobné mám na starých Rogersech). Jako bubeník a perkusista to velmi vítám, jelikož mohu pohodlně používat údery přes ráfek - jako u Timbales, což rozšiřuje paletu zvuků.

Pro ty bubeníky, co si stavějí své bubny vždy stejně (což je asi většina), jsou tu geniální paměťové objímky - memory lock. Nastavíte si u tom tomů nebo u floor tomu zarážku, utáhnete ladícím klíčkem a do budoucna pak jen zasunujete buben či nožičky do přednastavené pozice. Vše jen krásně docvakne a můžete utáhnout. Celou stavbu soupravy to velmi urychluje. Této vymoženosti už bych se do budoucna nerad zbavoval...

Revoluční změnou je nahrazení léty zavedeného systému uchycení tom tomů GTS novým systémem ITS. Změna je, že tom tom je zavěšen na tom-holder za horní dva a současně i dolní dva ladicí šrouby. Nástroj se tak při úderu netřese, ale velmi pevně usazen drží. Samozřejmě je vše odtlumeno gumovými podložkami. Krásně vyvedena je mechanika komfortního uchycení mušlí na velkém bubnu. Vše opět změkčeno gumou zespoda, aby se kov nedostal na dřevo.

Změny došla i podoba mušlí, které dodávají celé soupravě originální vzhled. Výtvarně velmi povedená podoba nových trubičkových mušlí se dostane ke kontaktu s korpusem bubnů jen minimálně. Pouze na dvou bodech, vše samozřejmě odizolováno gumou.

Jak už jsem zmínil, tomy se neukotvují na téčko na velký buben, ale jsou samostatně zavěšovány ke stojanům. K tom tomům tedy dostanete holder, kterým se držák ke stojanu uchycuje.

Gretsch New Classic - "řada bicích s ""vintage"" designem, ale s moderní konstrukcí a zvukem"
Gretsch New Classic - "řada bicích s ""vintage"" designem, ale s moderní konstrukcí a zvukem"

Kluby i velká pódia

Na soupravu jsem odehrál celou řadu koncertů - od jazzových komorních klubů až po velká festivalová pódia. Upřímně bez přehánění - je pravidlem, že po koncertě či při zvukové zkoušce se zvukaři pochvalně zmíní buď přímo o basovém bubnu, nebo o celé soupravě.

To, že bubny znějí i při tišší hře ve své plnosti, je velká přednost. Můžete se spolehnout, že nástroj není třeba "seřezat" (jako některé jiné), aby vám vyšel sytý barevný tón. Této soupravě však sluší i silná hra. Pokud vím, tak v současné době sadu New Classic používá například Marek Žežulka (Divoký Bill, ex Arakain). A pokud momentálně na koncertech uvidíte Vinnieho Colaiutu, hraje právě přesně na tuto soupravu!

Preferuji hudbu i hru na bicí soupravu velmi dynamickou, kdy potřebuji, aby se zvuk pojil například s perkusemi, které samozřejmě nemohou nikdy akusticky konkurovat silné hře na soupravu. I v tišších pasážích souprava zní plně. O to víc si užívám práci s dynamikou a případné forte pasáže.

 

Krása pro sluch i oči

Typ sady Gretsch New Classic jsou nástroje, se kterými se na začátku se zvědavostí vítáte, plni očekávání, jaký hudební život s nimi bude. To, že je vizuálně mimořádně vyvedená, je jasné na první pohled. Za touto sadou se otočí na pódiu i v hledišti každý. Co je však důležitější, že zvukově jsem při hře stále okouzlován a překvapován škálou barevnosti jejich zvuku. Hra je radost, od nejtiššího úderu po úder paličkou či metličkou, až po silové hraní. Zvuk je vždy plný, sytý, škála tónů velmi široká.

 

Nakonec

Setkání s touto bicí soupravou může být láska na celý život. Myslím, že od chvíle, kdy bubny skládáte, hrajete na ně a následně opět balíte, vás opravdu málo co zklame. Zvukově je to plnokrevná nadupaná sada. Gretsch New Classic vypadají jako drahé americké nebo anglické auto, jejichž design obdivujeme, ale málokdy se s nimi můžeme svézt... Tady to "svezení - zahrání" je možné a všem to mohu jen doporučit.

 

Info:

Gretsch New Classic je nová řada bicích s "vintage designem, ale s moderní konstrukcí a zvukem." Doporučená maloobchodní cena testované soupravy NC-S483 je 38 580 Kč + 10 580 Kč za snare.

Cena klasické pětidílné sady s 22" BB a snare okolo 62 000 korun (dle velikosti tomů).

 

Plus:

celkový vzhled

maximální propracovanost mechaniky

důraz na detaily

samozřejmý, vyrovnaný zvuk každého bubnu

 

Mínus:

myslete si co chcete, já o žádném záporu nevím - pokud někdo nějaký objeví, dejte mi prosím, vědět...

 

Technická specifikace:

testovaná sada NC-S48318" x 14" BB, tom tom 12" x 8", floor tomu 14" x 14" a snare 14" x 5,5"

materiál: 100 % American Maple/javor

 

tloušťky korpusů:

tomy 8" a 10" (6 vrstev - 4,8 mm)

tomy 12" a 13" (6 vrstev - 5,7 mm)

floor tom 14" (6 vrstev - 6,6 mm)

floor tomy 16" a 18" (6 vrstev - 7,5 mm)

basový buben 18" (6 vrstev - 7,5 mm)

basové bubny 20"; 22" a 24" (8 vrstev - 9,1 mm)

snare bubínky 14" (10 vrstev - 10 mm)

 

povrchová úprava: 6 x standardních úprav lakované nebo perleťová fólie

1 x delux provedení Glass Nitron

blány: hrací - Evans pískové a rezonanční - Evans průhledné

ráfky a uchycenína všech tomech a snare jsou lité

ocelové ráfky

uchycení tomů: ITS za vrchní i spodní šrouby bubnu bez vrtání do korpusů.

basový buben: nemá vrtaný otvor pro tom holder

 

dostupné rozměry:

tom-tomy - 8", 10", 12" a 13"

floor tomy - 14", 15", 16" a 18"

basové bubny - základní 18 x 14", 20 x 18", 22 x 18" a další 22 x 20", 24 x 18", 24 x 20"

snare: 14 x 5,5" a 14 x 6,5"

Psáno pro časopis Muzikus