Godin Multiac Grand Concert Duet
Robert Godin začal vyrábět kytary v malé vesničce La Patrie v kanadské provincii Quebec před dvaceti lety. Jeho až fanatické zanícení pro svět kytary dalo vzniknout naprosto originálním a novátorským modelům a vypracoval svůj sen do rozměrů velké manufaktury, která, věřte nevěřte, vyrábí nástroje pro ty nejprestižnější světové značky. Ovšem anonymně. Testovaná kytara je ale pravým dítětem této, dle mého soudu, u nás dosti opomíjené firmy. Pojďme se jí trochu podívat na zoubek (pardon na střeva)...
Popis
Patří do stáje plnokrevného Multiacu, což je opravdu originální a povedená rodinka. V těchto modelech u Godina spojili bohaté zkušenosti z výroby akustických nástrojů (Seagul) a více než padesátiletého vývoje kytar elektrických (solid body) nejlepších amerických firem. Přidali moderní počítačovou technologii zpracování materiálu a ještě modernější systémy snímání zvuku. Když se podíváme na neobydlenou mapu Kanady s její nedotčenou přírodou, představíme si tisíce kilometrů se skvělými stromy... a všechno to smícháme v jednom kotlíku, tak nám z té omáčky vznikne profesionální nástroj, který jsem v luxusním kufru přinesl domů. Tělo je vyfrézováno z masivní fošny nádherného mahagonu a ukrývá akustickou komoru po celém obvodu. V místě na boku pro připojení kabelového jacku má neobvyklé sešikmení. Na spodní straně je plastický kryt pouzdra pro vkládání 9V baterie a další pod předzesilovačem.
Ozvučná deska z prvotřídního masivního cedru (a jak je u Godina zvykem, v horním rohu) obsahuje ovládací prvky předzesilovače a akustické průduchy. Je opatřena výřezem pro levou ruku (cutaway). Pětivrstvé plastové lemování je pouze na spoji - tělo deska. Kobylka je typově hybridem mezi koncertní a dreadnought kytarou a použit byl tmavý palisandr. Mahagonový krk z jednoho kusu má rozměry klasické kytary a velká změna oproti tradičním nástrojům spočívá v jeho spojení s tělem. Je totiž přišroubován! To je koncepce např. u Ovationu (dřevo a plast), ale jiným způsobem - jako u elektrických kytar čtyřmi průchozími šrouby. Místo spoje je na dvanáctém pražci. Napínací šroub má imbusové zakončení opět netradičně u těla a designéři si pohráli k jeho přístupu s pěknou vyfrézovanou jamkou do ozvučnice. Hmatník je jako u kobylky tmavý palisandr, rozdělen devatenácti úzkými pražci. Hlava je precizně vypracovaná a dvojice mechanik s perleťovými knoflíky má krásné gravírování. Na špici září podpis "Otce zakladatele". Už jsem hrál na nějaký ten nástroj, ale tenhle krk je opravdu lahůdka a tajný sen mnoha rychloprsťáků. Ke komfortu hraní také přispívá mírný radius hmatníku. U koncertních nástrojů je rovný. Celý profesionální vzhled a dojem mi zkazila pouze dvojice plastových!? rolen na připevnění řemenu pro hru vestoje. To jsem zatím neviděl ani u nejlevnějších kytar... Jinak všechno extra třída.
Zvuk
O ten se stará dvojí typ snímání (odtud název Duet). Kromě již osvědčeného piezzo snímače, zde použit L. R. Baggs v kobylce, je totiž pod ozvučnicí umístěn také citlivý kondenzátorový mikrofon. Tato kombinace (ovšem ne jen tak ledajaká, ale určitě dlouhodobě badatelsky zkoumaná) se s úspěchem již řadu let používá a přináší vynikající výsledky. Celý systém je napájen 9V baterií. Než jsem kytaru zapojil do zesilovače, snažil jsem se nejprve nalézt její akustické kvality. To ostatně dělám vždycky (i u nástrojů elektrických - solid body), a pak si teprve hraji s dalšími "fidlátky" a "točítky". Přece jen je každá kytara ve své podstatě nejprve nástroj, a až potom zářivý artefakt 20. století v rukou nakadeřeného umělce v šoubyznysu. U Godina se na akustickém zvuku podepsaly vynikající materiály a preciznost výroby. Na rozdíl od např. Gibsona Chet Atkins podobné konstrukce zní opravdu dobře akusticky. Na "vině" je duté tělo, a i když nepatrné, přece jen otvory v elektrickém ovladači. A hraje tak lépe než kdejaké to sladké dřevo k ohni. Zvuk je však samozřejmě jakoby trochu "pod dekou", ale má krásný sustain a nylonové struny neprodukují tolik alikvotních tónů jako ocelové. Také má mnohem méně basů. Co byste ale chtěli od španělky, která má hloubku těla 6 cm a místo lepených lubů 3 mm frézováných z bloku. To je však všechno v pořádku. Potlačují se tím zpětné vibrace a nepříjemné ozvěny, které zapřičiňují houkání. Odměnou za to jsou fantastické zvukové vlastnosti při zesílení na živém hraní nebo ve studiu. Feedback nebo-li zpětná vazba se nekoná. Cvičit můžete v pohodě "nasucho" a není třeba přikládat ucho na dřevo, abyste poznali, jestli hrajete Bacha nebo Vlacha.
Ovládání zvuku
Při elektrickém zesílení, a k tomu je tento model přímo určen, se z kytary stává tajná zbraň s ostře nabitou municí. Elektrický obvod a celé ovládání předzesilovače je "vychytané" téměř do dokonalosti. Jakby ne, když firma L. R. Baggs patří k naprosté špičce v ozvučování kytar a jejich systémy používají renomované značky. Pětice tahových potenciometrů ve výřezech ovladá volume, třípásmový ekvalizér a balance mezi mikrofonem a kobylkovým snímačem (vznikají hezké barvy).
Dvě LED diody nám označují funkčnost baterie (červená) a fantomové napájení (zelená). Tři otočné potenciometry slouží k nastavení a k filtrování zvuku - Presence, Notch Filtr a parametr (frekvence) pro středy.
Na výstupních zdířkách můžete volit mezi klasickým linkovým 6,3 mm jackem a symetrickým XLR (mikrofonním) výstupem. Mezi nimi je umístěn vypínač na baterii.
Co víc dodat? Ovládací prvky obsahují velké množství kombinací, jsou dokonce i funkční a každý si najde ten "jeho" zvuk... Nevím ale, jak dlouho vydrží baterie - a bez ní nedostanete elektrickou cestou ani vrznutí.
Zhodnocení
Jako nástroj s nylonovými strunami, který se vzdáleně podobá koncertní kytaře, bych jej na klasiku určitě nepoužil. Ani k tomu není určen, i když hrát se na něj dá tato hudba bez problémů. Vynikající funkci vidím v moderních stylech, kde je zvuk nylonek potřeba - v jazzu, latinské hudbě a populáru. Tam dokáže pravé divy a odpadá věčný stress (i pro zvukaře) při ozvučování naživo s houkáním a ekvalizací. Vím, o čem mluvím, protože jako dlouholetý muzikant na nylonku právě s akustikou jsem si užil svoje. Proto podobně zaměřeným milovníkům nylonek lze Multiac Grand Concert jen doporučit. Ovšem je tu malý :-) háček. A to je cena. V žádném případě to není lidovka, ale jak jsem již řekl v úvodu - jedná se o nástroj profesionální. A to v každém ohledu. Jak zvukem, vybavením, provedením, tak i cenou.
Info:
Godin Multiac Grand Concert Duet je nylonová koncertní kytara s dvojitým elektrickým snímáním zvuku, moderní konstrukce a širokého použití. Cena je 42 990 Kč včetně DPH a luxusního pouzdra.
Plus:
vynikající kvalita zpracování
prvotřídní použité materiály
výborný krk a hratelnost
akustický zvuk (i když omezeně)
kvalitní snímání zvuku
celá koncepce nástroje
Mínus:
plastové rolny
vyšší cena (subjektivně)
Míry a váhy
délka: 100 cm
šířka těla: 37 cm
hloubka těla: 6 cm
menzura: 25,59" (650 mm)
šířka na nultém pražci: 53 mm
šířka na dvanáctém pražci" 63 mm
šířka pražců: 2,2 mm
rádius hmatníku: 16"
váha: cca 3 kg