Eventide Eclipse
Eclipse vyběhl z továrny v roce 2001 jako menší a levnější bratříček vlajkové lodi Eventide - Orville. Je založen na modelech H3000 a DSP-4000, ale najdete v něm i algoritmy z Orville. Jeho použití je naprosto univerzální. Vzhledem ke svému vybavení obsahuje všechny potřebné funkce pro práci ve studiu, ale stává se důstojným FX procesorem v racku zvukaře na koncertech a může být i dobrým kamarádem náročného kytaristy, který se chce zbavit kilometrů drátů roztahaných na zemi pod nohama.
Zepředu
Stříbrná barva předního panelu způsobí, že zmenšený Eventide ve vašem racku nikdo zaručeně nepřehlédne. Najdete na něm dva sedmisegmentové sloupcové indikátory vstupní úrovně (zvlášť pro levý a pravý kanál), pět LED pro zobrazení vzorkovací frekvence, velký dvouřádkový zelený displej, pod ním čtyři tmavá tlačítka (Softkeys), dále šest tlačítek bílých (Levels, Program, Hot Keys, Parameter, Bypass a Setup), robustní stříbrné kolečko (soft-knob), číselnou klávesnici 3 x 5 s tlačítky kurzoru, výrazně blikající zelené tlačítko Tap, slot pro karty Compact Flash (používané dnes v digitálních fotoaparátech a kamerách) a síťový vypínač.
Uspořádání ovládacích prvků je nadmíru přirozené, vzhled líbivý, ovládání na první dojem intuitivní a jednoduché.
Zezadu
Na zadní panel vměstnal výrobce všechny možné druhy konektorů, které pro efekty v audio branži kdo kdy vymyslel. Vstup a výstup audiosignálu přes XLR i 6,3mm jack, digitální AES-EBU XLR (in/out), S/PDIF cinch (in/out), optický vstup a výstup nastavitelný na formát S/PDIF nebo ADAT, WorldClock BNC (in/out) pro digitální synchronizaci, 9pinový sériový port pro připojení PC, MIDI (in/out/thru), dva 6,3mm stereo jacky pro spínače a pedály, zdířky napájení (poradí si jakýmkoli napětím v jakékoli zemi civilizovaného světa).
Poslední zbylé 2 cm místa vedle napájecího konektoru zabírá nálepka výrobce se sériovým číslem. Pouhý pohled na vybavení zadního panelu napovídá, že tento přístroj nebude ani levný, ani blbý.
Uvnitř
Neodvážil jsem se zapůjčenému přístroji prohlížet střeva, ale dovolím si tvrdit, že uvnitř naleznete pár obvyklých desek, které vyhřeznou z kovové krabice v případě, že ji upustíte z patřičné výšky, a pak uvidíte pár zničených brouků, cestiček, součástek atd. Žádné lampy, žádné struny, žádné pružiny. Srdce Eclipse tluče v DSP pomocí software (který se mimochodem při spuštění natahuje až 25 sekund) a umí vzorkovací frekvence v rozsahu 44,1-96 kHz. Nevýhodou je, že zhruba polovinu programů při frekvencích 88,2/96 kHz nenahrajete, protože jsou pravděpodobně matematicky příliš náročné, a to má Eclipse oproti H3000 zhruba trojnásobný výpočetní výkon.
Struktura
Přístroj tvoří dva bloky s efekty a volitelným routingem. Bloky si můžete libovolně řadit: paralel, serial, dual, dual-mono a xfade - poslední jmenovaný vám umožňuje plynulý přechod (prolínačku) mezi dvěma programy. Pokud používáte jednoblokové efekty, překvapí vás Eclipse prolínačkou při přepnutí na jiný preset. Její délka se dá nastavit v rozsahu 0-20 sekund (v Eclipse se dá totiž bez přehánění nastavit úplně všechno). Ke všem parametrům je pomocí Softkeys rychlý přístup, a pokud vám to nestačí, můžete si ke každému programu libovolně zvolit až 8 parametrů pro přímou volbu (Hot Keys).
Eclipse je schopen pracovat s maximálním teoretickým počtem 1000 presetů, z čehož čísla 0-99 jsou vyhrazena pro uživatelské, poté následuje cca 250 firemních (záleží na verzi software) a pozice 500-999 obsahují efekty na externí kartě (500 presetů se vejde na 8MB Compact Flash kartu).
První stovka firemních programů je jednobloková (využívá jen první efektový modul FXA) a najdete zde i známé programy ze starších modelů a prakticky všechny používané algoritmy (Delay, Reverb, pitch shift, EQ, dynamics - overdrive, compressor, fuzz atd.).
Jednotlivé programy jsou už roztříděny do uživatelských skupin (např. kytaristé, speciální efekty) a deset z nich si můžete libovolně nadefinovat (a pojmenovat např. podle díla, které tvoříte, či interpreta, kterému pomocí Eclipse vylepšujete zvukovou image).
Vynikajícím způsobem je v Eclipse vyřešena práce s tempem. Prakticky všechny programy jsou "tapovatelné", i když u reverbu nastavíte pomocí Tapu délku dozvuku (Decay) a u chorusu třeba rychlost modulace. Většinu parametrů lze spojit s globálním, či programovým tempem a většinu parametrů lze libovolným způsobem modulovat, ať již v návaznosti na tempo, MIDI clock, MIDI kontroléry, pedály nebo vnitřní LFO, ADSR, sledovač obálky signálu nebo sadu pevně zadaných parametrů do paměti.
Ovládání a komunikace
s okolím
Promyšlené ovládání (ať již z předního panelu, či přes MIDI) je silnou stránkou tohoto přístroje. Většinou je věc zvyku, s jakými efekty člověk pracuje a jaký způsob a logiku ovládání akceptuje. Za sebe mohu tvrdit, že mi Eclipse při prvním kontaktu "sedl" perfektně do ruky. Presety např. můžete listovat hned třemi způsoby - chromovaným kolečkem, kurzorovými klávesami, či přímou číselnou volbou, jedinou podmínkou je včas stisknout tlačítko Program. Pomocí Softkeys se lehce pohybujete mezi jednotlivými parametry a tlačítkem Parameter či Hot Keys volíte jednotlivé stránky. Pokud si chcete pojmenovat parametr navolený v Hot Keys, stačí tlačítko u parametru přidržet a zadat nový název, který poslouží pro vaši lepší orientaci (od verze software 1.101, testovaný přístroj měl 1.020).
Pokud se při procházení programů, či editaci parametrů nudíte, můžete si v Setupu nastavit zvukovou odezvu (click) a to ještě zvlášť pro ovládací kolečko, tlačítka, anebo vám Eclipse může tikat donekonečna v nastaveném Tap tempu (jak jsem uvedl dříve, vše se dá nastavit, ale jako metronom je Eclipse poměrně drahá záležitost).
V případě, že jste se rozhodli modulovat nějaký parametr čímkoli, z čeho leze nějaké MIDI, podržíte tlačítko u parametru a zadáte MIDI kontrolér. A když nevíte, jaká MIDI data váš oblíbený čudlík uprostřed kláves vysílá, použijete funkci Capture, zakroutíte čudlíkem a Eclipse si ovladač přiřadí sám. (V této fázi se mi při experimentování podařilo dovést Eclipse do stavu totálního vytuhnutí. V novějších verzích už Eventide pracuje s touto funkcí opatrněji).
Tím jsem se postupně dostal k MIDI implementaci a musím říct, že nemám co dodat. Eclipse umí všechno, co potřebujete ke komunikaci přes MIDI, a vše můžete nastavit přímo v efektu. Spoustu toho pošle i ven, takže se stává platnou součástí efektového řetězce řízeného pomocí MIDI kontrolérů. Popisovat zde celou MIDI implementaci a veškeré vychytávky by ovšem bylo trochu mimo rozsah článku.
Zvuk
Nejdůležitější na efektu je to, co z něho ve skutečnosti leze. V manuálu uváděný poměr signál/šum >100 dB je u multiefektu záviděníhodná hodnota. Vzorkování do 96 kHz napovídá, že Eclipse přece jen může i pěkně hrát.
Subjektivní dojem: nešumí (je opravdu pekelně ticho), negeneruje spoustu parazitních nesmyslů. Hally jsou jiné, než u Lexiconů, nebo T. C., Pitch shiftery v rozsahu mého použití vynikající, modulační efekty naprosto vychytané, zkreslovače neuvěřitelné a jednoduchý vestavěný tónový generátor může posloužit v případě, že dál už nechcete poslouchat kapelu na jevišti.
Pro živé ozvučení je Eclipse možná trochu luxus, ale jeho sadu funkcí a variabilitu nelze v tomto prostředí nevyužít.
Ve studiu se za něj rozhodně nemusíte stydět. Být kytaristou, asi si ho nekoupím a zůstanu u kabeláže, protože je až ošklivě drahý a spoustu jeho funkcí nebudu schopen jako hráč využít.
Info:
Eventide Eclipse je zmenšenina harmonizeru od Eventide v americké kvalitě, kterou za americkou cenu 99 900 Kč s DPH koupíte v Praha Music Center.
Plus:
výborný zvuk a algoritmy
výborná ergonomie (hlavně zeleně blikající velké tlačítko Tap)
MIDI implementace
všechny formáty propojení
Mínus:
asi cena
v hlubších zákoutích softwarové chyby (otázka verze 1.020)
není plně využitelný při vzorkovacích frekvencích vyšších než 88 kHz
nevhodný pro začátečníky