Event 2030 - třípásmové aktivní monitory
Po nedávném testu beden 20/20 BAS V3 mám možnost vyzkoušet i novinku firmy Event, typ 2030. Dvoupásmové 20/20 byly (výraznou) inovací již dříve existujícího typu, třípásmové 2030 jsou ale u firmy Event novinkou a jejich prvním vyráběným třípásmovým monitorem. Dokonce jsem měl možnost přímého srovnání dvoupásmových 20/20 a třípásmové novinky.
Zásadní věc. Je to stejně velké jako dvoupásmové 20/20, dokonce to i velmi podobně váží. Zřejmě to používá řadu stejných nebo podobných komponentů (zesilovače?) a velmi podobnou (a dobře promyšlenou) konstrukci ozvučnice. Alespoň že tak.
Typ 2030 je třípásmová aktivní reprobedna se 180mm (7,1”) basovým, 85mm (3,3”) středovým a kalotovým 19mm (0,75”) výškovým reproduktorem. Basový měnič je evidentně stejný jako u dvoupásmového typu 20/20, bassreflexová ozvučnice je ale naladěná trochu jinak a nátrubek je vyvedený na zadní stranu, zřejmě i kvůli zachování rozměrů. To „aktivní“ znamená dva zesilovače, samostatný zesilovač pro basový reproduktor a další zesilovač pro středový a výškový reproduktor dohromady, tam je výhybka řešená pasivně. U basového a středového reproduktoru je jako materiál membrány použitý polypropylen s minerální výplní, u výškového reproduktoru to výrobce podrobně nespecifikuje.
V testu dvoupásmových 20/20 jsem kritizoval málo udávaných technických parametrů na stránkách výrobce i prodejce a dost povídání typu „reklamní text“. Tady je to výrazně lepší, výrobce udává většinu podstatných technických údajů, bohužel kromě změřené frekvenční charakteristiky nebo alespoň tolerančních mezí u číselných údajů. Stránky prodejce jsem pro jistotu nezkoumal. Podstatná pozitivní věc - v návodu je udávaná poslechová osa, což je (zvlášť u třípásmových beden) dost zásadní údaj. Navíc když mají být bedny používány i pro „near-field“ poslech v blízké vzdálenosti. V této cenové třídě to není úplně obvyklé.
Zrovna fakt nevím, co bych sem měl napsat. Možná tohle: Při umístění beden udělejte přetlumenou zadní stěnu za bednami, minimálně na nízkých frekvencích. Vzhledem k tomu, že pro ucho je příjemná „difúzní složka“ zvuku, tedy vícenásobný a náhodný odraz, tak tohle zařiďte odrazivými prvky pomocí různých členitostí (dřevo, sklo, plexisklo, kámen, kov) pro střední a vysoké frekvence. A bude to hrát hezky...
Technika
Dojem z konstrukce je prakticky stejný jako u dvoupásmových 20/20. Klasická bassreflexová ozvučnice, tentokrát s nátrubkem vyvedeným na zadní stranu. Výhoda - nepřekáží to na čelní stěně a mohou být zachovány minimalistické rozměry bedny. Také to případně nekazí frekvenční charakteristiku na středech a výškách, když se to nepodaří optimálně umístit. Fiktivní nevýhoda - omezuje to umístění beden těsně u zdi, což se ale prakticky stejně nikde nedoporučuje a nedělá. Nátrubek má opět rozumně zvolené rozměry, „nefouká“ to a nevytváří pazvuky ani při vysokých hlasitostech reprodukce.
Zdánlivě menší tloušťka stěn ozvučnice (MDF cca 15 mm) opět není omezující, ozvučnice je solidně vyztužená příčkami, takže s tuhostí není žádný problém.
Úsporná opatření v konstrukci jsou opět prakticky stejná jako u 20/20. Jen vstupní konektor XLR (určitě nevadí), je zde ovládání vstupní citlivosti a ekvalizace HF Shelv a LF Shelv, vše opět bez aretace nulové polohy (to už vadí trochu víc), konektor pro síťovou šňůru a vypínač.
Bedny jsem pochopitelně opět rozebral. Měniče vypadají rozumně, výškový měnič tedy trochu připomíná kategorii „automotive“, zvlášť s tím neodymiovým reproduktorem, ale vzhledem k dělicí frekvenci výhybky 3 kHz zřejmě nebude problém se zatížitelností (a zkreslením) ani při vysokých hlasitostech. Třípásmová koncepce byla zřejmě zvolena pro dosažení vyšších hladin zvuku než u dvoupásmových 20/20.
Výkonové zesilovače jsou opět diskrétní a velmi rozumně řešené, stejně jako aktivní výhybka s kvalitními součástkami. Použití pasivní výhybky mezi středovým a výškovým měničem určitě není na závadu, i když je zvolená velmi minimalistická koncepce. Kvalitní součástky i jejich dimenzování, případně chlazení, jsem vlastně chválil už u typu 20/20, tady je to obdobné. Ve zdroji je opět použitý toroidní transformátor. Řada šroubů, narozdíl od typu 20/20, má metrický závit, takže to určitě půjde vícekrát rozebrat a zase složit.
Praktické postřehy
Poslouchalo se opět v nepříliš tlumeném prostoru cca 6 x 7 m. Oproti typu 20/20 zmizelo lehké „hučení“ na basech. Basy jsou, zvlášť při přímém srovnání obou typů, čitelnější a konkrétnější. Tady je patrné jiné naladění bassreflexové ozvučnice. Naopak výšky jsou, zvlášť při blízkém poslechu, výraznější, a i když nesnáším ty různé přívlastky pro hodnocení zvuku, nabízí se pojem „jedovatější“. Prostě první dojem, zvlášť při vyšší poslechové hlasitosti, byl „velmi slušný a dost hlasitý PA systém“.
Zvlášť při malé poslechové vzdálenosti se osvědčilo použití ekvalizace HF Shelv na nastavení -2 dB. Samozřejmě tohle všechno je subjektivní záležitost a velmi záleží na tlumení ozvučovaného prostoru. Ještě lepšího výsledeku než při použití ekvalizéru HF Shelv bylo dosaženo natočením beden cca 5-10 ˚ poslechovou osou před posluchače, vše při orientaci výškovými reproduktory vně poslechové osy.
Při větších poslechových vzdálenostech (cca 2 m a větší) všechno tohle laborování ztrácí smysl, bedny bez problémů dokázaly ten prostor 6 x 7 m ozvučit i při poměrně vysokých poslechových hlasitostech. Udávané mezní hladiny zvuku 111 dB (Long Term) i 114 dB (Peak) jsou realitou. Není to sice žádný rekord, ale v dané cenové třídě jsou to velmi rozumné (a hlasité) hodnoty. To vše při malém zkreslení. Neměl jsem odvahu zkoušet ten údaj Long Term nějak zvlášť dlouho a zkoumat odolnost měničů.
Závěr
Vlastně stejný dojem jako u 20/20. Za ty peníze podařená konstrukce, při návrhu se přemýšlelo hlavou a hraje to slušně. Neměl jsem ani potřebu doplňovat to subwooferem, i když by to asi nějak šlo. Bedny evidentně nejsou myšlené jen jako „near-field“, naopak jim sluší větší poslechová vzdálenost. Když občas čtu a poslouchám názory a nápady různých „hifi specialistů“, třeba při realizaci domácích kin, tak bych i těmto uživatelům doporučil bedny typu 2030 alespoň poslechnout a urovnat myšlenky...Cenu 11 990 Kč s DPH/ks považuji za přiměřenou.
Nechtěl jsem pořád všechno vracet, tak jsem si bedny nechal. Už mám docela pěknou sbírku, a až mě všichni výrobci a prodejci naštvou, tak si ještě nějaké další bedny půjčím, všechno to změřím, udělám srovnávací poslechový test a napíšu o tom do Muzikusu...
Info:
Event 2030 jsou třípásmové aktivní monitory se 180mm (7,1”) basovým, 85mm (3,3”) středovým a kalotovým 19mm (0,75”) výškovým reproduktorem. Cena je 11 990 Kč s DPH/ks.
Plus:
slušně neutrální charakter zvuku
nízké zkreslení i při vyšší hlasitosti
kvalitní komponenty (měniče, součástky, transformátor)
dobře navržená a tuhá ozvučnice
je udávána poslechová osa
Mínus:
Za ty peníze by výrobce mohl udat změřenou frekvenční charakteristiku nebo alespoň toleranční meze.
Chybí aretace ovládacích prvků v nulové poloze.
Bassreflex na zadní straně omezuje umístění blízko u stěn (spíše vlastnost než nevýhoda).
Technická specifikace:
Ozvučnice: bassreflex
Počet pásem: 3
Výškový reproduktor: kalotový, 0,75” (19 mm), neodymiový magnet, ferofluidní chlazení
Středový reproduktor: 3,3” (85 mm), feritový magnet
Basový reproduktor: 7,1” (180 mm), feritový magnet
Zesilovače: basový a středovýškový, diskrétní, 80 W (každý kanál, Long Term), (údaj výrobce)
Dělicí frekvence výhybek: 400 Hz (aktivní, Linkwitz - Riley, 4. řád), 3 kHz (pasivní, 2. řád)
Subsonický filtr: 38 Hz/-3 dB (Butterworth, 2. řád)
Konektory: XLR
Mezní SPL: 114 dB (Peak), 111 dB (Long Term), (1 m/80 Hz-20 kHz)
Rozměry (v x š x h): 260 x 375 x 310 mm
Hmotnost: 16,5 kg
www: